Religie of Relatie?

Hoe vaak hoor je Christenen wel niet zeggen: “wij hebben geen religie, maar een relatie. Wij zijn bevrijd van religie en moeten niets meer”. Zij zijn er trots op, dat zij niet, zoals vorige generaties, een religie aanhangen en allerlei dingen moeten doen en aan regels gebonden zijn, maar dat zij door Jezus Christus vrijgemaakt zijn en een relatie met God hebben. Religie houdt verband met het houden van de wet, het moeten van, angst, veroordeling en straf en daar zijn zij van bevrijd. Zij moeten niets meer, maar zijn vrijgemaakt en leven in vrijheid. Het klinkt allemaal zo vroom en zo mooi en natuurlijk hebben wij door het geloof en de wedergeboorte in Christus een relatie met God en hangen geen dode religie aan, maar bij velen zijn deze vrome woorden een verkapte vorm van hoogmoed en rebellie naar God toe, omdat zij zich niet willen onderwerpen aan God en Zijn Woord en Zijn geboden en zich niets laten gezeggen, maar zelf hun eigen leven willen leiden en zelf beslissingen willen maken, zonder dat God en Zijn Woord daar een rol in spelen. Als jij aan hen vraagt of zij een religie of relatie hebben, zeggen zij een relatie te hebben, maar uit hun dagelijks leven is die relatie met God de Vader en Jezus Christus door de Heilige Geest ver te zoeken. Want waar bestaat die relatie uit?

Vlees vs Geest

Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet (Galaten 5:16-18)

“Wij moeten niets meer en hoeven niets meer. Wij hoeven ons niet meer aan de geboden van God te houden, wij hoeven niet meer te bidden, wij hoeven niet meer te vasten, wij hoeven niet meer de Bijbel te bestuderen, wij hoeven niet meer de tienden te geven, wij hoeven niet meer … (vul zelf maar in)”. 

Nee, dit alles hoef jij ook niet meer te doen om gered te worden. Redding kun je niet verdienen door de werken die jij doet en door de wet van Mozes te onderhouden. 

Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme. Want Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen (Efeziërs 2:8-10)

De redding is een genadegift van God, die Hij aan een ieder heeft gegeven, eerst aan het Joodse volk, Gods vleselijke verbondsvolk, en vervolgens aan de heidenen. 

Aan een ieder heeft God de mogelijkheid gegeven om gered te worden en verlost te worden van de macht van de duivel en het koninkrijk der duisternis en een nieuwe schepping; een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) te worden. Een ieder maakt zelf de keuze om in Jezus Christus, de Zoon van God, te geloven en door Hem gered te worden of niet.

De nieuwe mens zal de wet vervullen

Maar het geheimenis van een wedergeboorte is, dat jij als uit God geboren bent en een nieuwe schepping, een zoon van God, bent geworden en jij een nieuwe natuur, namelijk Gods natuur, hebt ontvangen en Christus in jou leeft door de Heilige Geest en de wet van Zijn Koninkrijk in jouw hart regeert, dat jij de wet van het Koninkrijk van God zal vervullen, net als Jezus Christus, die wandelde naar de Geest en de wet vervulde (Lees ook: ‘Is een mens in staat om de wet te vervullen?‘).

wet bevestigen door het geloof

Jij zal de wet vervullen, doordat jij God liefhebt met heel jouw hart, ziel, verstand en kracht en jij jezelf onderwerpt aan Hem en naar Zijn wil leeft.

Vanuit de liefde naar God toe, zal jij vervolgens jouw naaste liefhebben als jezelf, wat niet inhoudt dat jij de zonde en afgoderij van jouw naaste tolereert en accepteert, maar dat jij bijvoorbeeld de dingen van jouw naaste niet begeert en daarom geen overspel pleegt met de man of vrouw van jouw naaste en jouw naaste niet bedriegt en niet steelt van jouw naaste, niet liegt tegen jouw naaste, geen echtbreuk pleegt met jouw naaste, jouw naaste niet dood, maar jouw naaste vergeeft en trouw blijft en ga zo maar door.  

Als jij geboren bent uit God en de natuur van God hebt ontvangen en de Heilige Geest in jou woont, dan staat de wil van God opgeschreven in jouw hart. En als jij God liefhebt met heel jouw hart, ziel, verstand en kracht en de wet van de Geest in jou is, dan zul jij je onderwerpen aan God en Zijn Woord en Zijn wil doen (o.a. Jeremia 31:31-34, Ezechiël 36:26-27, Romeinen 2:14-16, Hebreeën 8:8-13). 

Het is géén kwestie van moeten, maar van willen

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord bewaren en Mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. Wie Mij niet liefheeft bewaart Mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft (Johannes 14:23-24)

Als jij wedergeboren bent en jij naar de Geest wandelt, dan is het geen kwestie meer van moeten, maar van willen. Jij bent verzoend met God en verbonden met Hem en doet de dingen omtrent God en Zijn Koninkrijk niet meer vanuit een wetticisme en vanuit een verplichting, maar vanuit jouw liefde voor God. 

oude mens is gekruisigd in Jezus Christus

Jezus Christus heeft jou verlost en jouw liefde voor Hem en jouw dankbaarheid naar Hem toe, behoort zichtbaar te zijn in jouw leven door het geloof en de werken, die jij doet. 

Jouw leven als de nieuwe mens; zoon van God, door de wedergeboorte in Christus, is anders dan jouw vorige leven als de oude mens, toen jij de duivel nog toebehoorde en de duivel jouw vader was. 

Jij bent geen vijand meer van God en verheft jezelf niet meer boven God en wandelt niet meer in hoogmoed en rebellie naar God en Zijn Woord toe in gehoorzaamheid naar de wil van het vlees, die de natuur van de duivel bezit en waarin de zonde en de dood regeert.

Maar door het sterven van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood, ben jij verlost van de macht van de duivel en de zonde en de dood en verzoend met God en een zoon van God geworden en daarom zul jij in gehoorzaamheid aan Hem en vanuit jouw relatie met Hem leven naar Zijn wil. 

Jouw leven draait niet meer om jezelf en het behagen van het vlees, maar om Jezus Christus en het behagen, eren en verhogen van Hem en God de Vader.

De geest wil tijd met God doorbrengen, het vlees wil geen tijd met God doorbrengen

Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is. Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld. Want wie kent de zin des Heeren, dat hij Hem zou voorlichten? Maar wij hebben de zin van Christus (het denken van Christus (1 Korintiërs 2:13-16))

geloof komt door het horen van Gods Woord

Als jij een nieuwe schepping, een zoon van God, bent geworden, dan heb jij God lief en wil jij tijd met Hem spenderen. Niet omdat het moet, maar omdat jij het wilt.

Jouw geest wil bidden tot de Vader en Zijn Woord bestuderen en zich laten onderwijzen, corrigeren en vermanen door de Heilige Geest, niet om zelfzuchtige redenen en eigen gewin, maar om God en Zijn wil te leren kennen en op te groeien tot geestelijke volwassenheid naar het evenbeeld van Jezus Christus, zodat jij God zal behagen, eren en verhogen door jouw leven. 

Maar het vlees wil zich niet afzonderen en wil geen tijd spenderen met God. Het vlees heeft zichzelf lief en wil zijn lusten en begeerten voeden en zich laten entertainen door (de dingen van) de wereld en zich amuseren met vrienden. 

Het vlees wil – en kan niet alleen zijn en gruwelt om de Bijbel te lezen, laat staan te bestuderen, aangezien de woorden van God een dwaasheid voor hem zijn en het Woord de werken van het vlees openbaart en oordeelt en dat wil het vlees niet.

Nee, het vlees wil gepleased, geëntertaind en gevoed worden door de wereld en ontvangen wat het vlees wil. En zo regeert het vlees als koning en blijft het vlees als koning regeren in de levens van mensen.

Wat definieert een relatie?

Helaas is in deze tijd de definitie van een relatie vervormd en een eigen weg gaan leiden. Hoeveel mensen zeggen niet een relatie te hebben, zonder tijd door te brengen met de persoon?. 

Hoe vaak hoor je niet van zonen en/of dochters, dat zij een goede relatie met de ouder(s) hebben, terwijl de ouder(s) hier heel anders over denken, aangezien er soms weken tussen zit, dat zij hun ouders spreken en/of bezoeken. En als zij hun ouders contacten en/of bezoeken, dan is het vaak vanuit een verplichting of omdat zij problemen hebben en/of iets nodig hebben, maar niet vanuit liefde, omdat zij graag bij hun ouders willen zijn en tijd met hun ouders willen spenderen.

Jezus liefhebben met heel jouw hart

In hun hoofd en hun beleving denken zij een goede relatie met hun ouders te hebben, zonder de ouders te spreken en/of te bezoeken en zonder tijd met hen door te brengen.

Zij denken hun ouders te kennen en goed te behandelen, terwijl hun werken iets anders zeggen en het tegendeel bewijzen.

Want hun werken zeggen en bewijzen, dat zij geen relatie hebben en niet werkelijk van hun ouders houden, want als zij een relatie met hun ouders zouden hebben en werkelijk van hun ouders zouden houden, dan zouden zij tijd met hun ouders spenderen en doen wat hun ouders behaagt en hen niet aan hun lot overlaten.

Zij zouden dan belangstellend zijn en naar hun ouders luisteren en geen dingen doen, die hun ouders pijn en/of verdriet doen. En ditzelfde geldt voor het geloof. 

Velen zeggen een relatie met Jezus Christus te hebben, terwijl zij helemaal geen relatie met Jezus Christus; het Woord, hebben, maar een relatie hebben met een denkbeeldige Jezus, die zij zelf hebben gecreëerd in hun denken en hetzelfde denkt, spreekt en handelt zoals zij. (Lees ook: Een replica Jezus, die replica Christenen voortbrengt).

Zij denken naar de geest te wandelen en God lief te hebben en God te kennen, terwijl zij hun tijd spenderen aan de dingen van de wereld en dat belangrijker vinden dan tijd met de Vader door te brengen in gebed en het Woord te lezen en bestuderen. 

De geest wil bidden, maar het vlees wil niet bidden 

En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars (hypocrieten), want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden (Mattheüs 6:5-6)

En vroeg, nog diep in de nacht, stond Hij (Jezus) op en ging naar buiten en Hij ging heen naar een eenzame plaats en bad aldaar (Marcus 1:35)

Doch Hij (Jezus) trok zich terug in de eenzame plaatsen om te bidden (Lucas 5:16)

En het geschiedde in die dagen, dat Hij naar het gebergte ging om te bidden, en Hij bracht de nacht door in het gebed tot God (Lucas 6:12)

Hoeveel tijd spenderen gelovigen per dag aan gebed? Natuurlijk ben jij in de geest door de Heilige Geest verbonden met Jezus Christus en de Vader en communiceer jij door de geest met God, maar jij zal jezelf ook afzonderen en tijd apart zetten voor het gebed. Dat is niet wettisch, maar dat doe jij omdat jij van God houdt en omdat jij het wil. 

Kijk maar naar Jezus. Jezus was verbonden door de Geest met de Vader, maar Jezus trok zich vaak terug in de stilte en spendeerde veel tijd in gebed met de Vader.

Het gebed is essentieel in het leven van iedere zoon van God. Een zoon van God kan niet zonder gebed en als iemand werkelijk naar de Geest wandelt zal de persoon veel tijd in gebed doorbrengen. Niet omdat het moet, maar omdat de persoon het wil en ernaar verlangt om samen met de Vader te zijn, aangezien de persoon een relatie met de Vader heeft.  

Zolang iemand geen tijd in gebed wil of kan doorbrengen bewijst dit, dat het vlees springlevend is en regeert, want het vlees kan niet bidden en wil niet bidden (Lees ook: ‘Het vlees kan niet bidden’). 

De geest wil vasten, maar het vlees wil niet vasten

Doch er zullen (andere) dagen komen, en wanneer de Bruidegom van hen weggenomen is, dan zullen zij vasten, in die dagen (Lucas 5:35)

Het vlees wil niet vasten, want als er wordt gevast dan wordt het vlees niet gevoed en krijgt het vlees niet wat het wil. Er zijn gelovigen, die van eten houden en allerlei excuses aandragen en met vrome alternatieven komen om het vasten te omzeilen. 

Zo wordt er bijvoorbeeld gezegd, dat de nieuwe schepping niet meer hoeft te vasten. Maar als Jezus, die ondanks dat Hij de Nieuwe Schepping was, vastte, behoren wij dan ook niet Zijn voorbeeld te volgen en te vasten?

Ook komen sommigen met vrome alternatieven, die zij zelf hebben bedacht en ingesteld, en zeggen te vasten door een dag geen televisie te kijken of een dag niet te gamen of de mobiele telefoon een paar uur weg te leggen. Maar dat is geen vasten. Want op deze manier krijgt het vlees alsnog wat het wil, namelijk eten. 

Vasten is ook niet bedoeld voor (persoonlijke) materiële doorbraken in de wereld en de voorzieningen van het vlees. Maar door het vasten wordt het vlees zwakker en de geest sterker en daarom is het ook niet verwonderlijk, dat het vlees niet wil vasten (Lees ook: ‘Wat betekent vasten?’)  

De geest wil geven, maar het vlees wil niet geven

Daar zij de godsvrucht als iets winstgevends beschouwen. Nu brengt inderdaad de godsvrucht grote winst, (indien zij gepaard gaat) met tevredenheid. Want wij hebben niets op de wereld medegebracht; wij kunnen er ook niets uit medenemen. Als wij echter onderhoud en onderdak hebben, dan moet ons dat genoeg zijn. Maar wie rijk willen zijn, vallen in verzoeking, in een strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondergang. Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. Door daarnaar te haken zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zch met vele smarten doorboord (1 Timotheüs 6:5-10)

Je staat versteld, hoe geld een struikelblok voor velen vormt. Er wordt wel gezegd, dat geld niet slecht is, maar dat de liefde voor geld slecht is. Maar als mensen niet willen geven, dan bewijst dit, dat zij een liefde voor geld hebben. Zij kunnen en willen het geld niet afstaan aan God, maar willen het geld zelf behouden en komen daarom weer met allerlei vrome excuses. 

ik zal aan jou de rijkdommen van de wereld geven

Sommigen zeggen, wij hoeven niet meer de tienden te geven, want dat hoort bij de wet en het Oude Verbond en wij leven niet meer in het Oude Verbond onder de wet, maar in het Nieuwe Verbond onder de genade. Doordat zij in deze leugen geloven, geven zij hun tienden niet meer aan de gemeente (kerk), maar steken het geld in hun eigen zak en besteden het aan hun eigen koninkrijk, in plaats van Gods Koninkrijk. 

Maar voordat de wet er was, werd er al een deel van de inkomsten aan God gegeven en gaf Abraham al een tienden aan Melchizedek. 

Anderen zeggen, wij hoeven niet meer de tienden te geven, want alles is van God. Dit klinkt zo vroom, maar helaas blijft het enkel bij deze woorden en worden deze woorden niet omgezet in daden. Want als zij werkelijk zouden leven naar wat zij met hun mond belijden, dan zouden zij maandelijks hun hele inkomen aan de gemeente (kerk) geven, maar dat zien wij niet gebeuren.

En zo zijn er nog vele andere vrome leugens, die worden aangehaald, om onder het geven van de tienden aan God uit te komen (Lees ook: ‘Geld, geld en nog eens geld‘). 

De geest van hebzucht voert heerschappij in het vlees

Deze vrome leugens hebben één doel gemeen en dat is, dat de geest van hebzucht, die heerschappij voert in het vlees, wordt gehoorzaamd en gevoed en daardoor geven de gelovigen de tienden en hun gaven niet meer aan de gemeente (kerk), maar houden het geld in hun eigen zak. 

Als gevolg van het gehoorzamen van de geest van hebzucht, kunnen vele gemeenten (kerken) hun onderhoudt niet meer bekostigen en de rekeningen niet meer betalen en moeten de gebouwen noodgedwongen worden verkocht.

Vele gemeenten liggen in puin, zowel geestelijk als natuurlijk, omdat het vlees van de mens regeert en de mens weigert om zich te onderwerpen aan God en Gods wil, die beschreven staat in het Woord, te gehoorzamen, en daar een verandering in te brengen.

Als iemand zijn tienden, naast de giften, niet wil geven, bewijst dit dat de persoon een liefde voor geld heeft en rebels is en het Woord niet wil gehoorzamen en daarom allerlei excuses aandraagt om onder het geven van de tienden uit te komen. 

Maar als jij een nieuwe schepping bent geworden en Gods natuur hebt en God liefhebt en een relatie met Hem hebt, dan ben jij God dankbaar en dan geef jij God de tienden en doe jij daar niet moeilijk over. Jij geeft niet omdat het moet of om te ontvangen, maar jij geeft omdat jij van God houdt en het wilt.

De geest handelt vanuit geloof, het vlees heeft stappen en methoden nodig

De nieuwe mens is geestelijk geworden en wandelt naar de Geest en omdat de nieuwe mens een relatie met God heeft en de wil van God kent, handelt de nieuwe mens vanuit het geloof in God en Zijn gezag en Zijn kracht. 

De nieuwe mens heeft onderscheid van geesten en inzicht in de geestelijke wereld en leeft vanuit de Geest en doet de werken in de Naam van Jezus Christus. 

Een technisch geloof

Omdat de nieuwe mens een levende relatie met God heeft, heeft de nieuwe mens geen voorgedrukte gebeden en/of gebedsstrategieën nodig en hoeft geen stappen, methoden en strategieën te volgen om iets voor elkaar te krijgen en/of resultaat te behalen.

Want de nieuwe mens kent God en gelooft in God en gelooft in de Naam van Jezus Christus en de Persoon achter de Naam en handelt vanuit zijn positie in Christus en zijn relatie met Jezus Christus en niet vanuit het geloof in voorgedrukte gebeden, stappen, methoden en technieken, die uit het vlees (het menselijk denken) voortkomen. 

Maar het vlees heeft dit wel nodig, aangezien de oude mens ongeestelijk is en geen relatie met God heeft en er geen geloof in het vlees aanwezig is.

Het vlees is zintuigelijk en gelooft in stappen, methoden en strategieën om iets te behalen of voor elkaar te krijgen en heeft voorgedrukte gebeden en gebedsstrategieën nodig om het gewenste resultaat te behalen. Net als de wereld, die stappen, methoden, technieken en strategieën nodig heeft en gebruikt om problemen op te lossen, succesvol te worden en gewenste resultaten te behalen (Lees ook: ‘Is het leven een zelfvervullende profetie?).

De nieuwe mens vertrouwt, vanuit zijn relatie met God, in God, de oude mens hangt een religie aan en vertrouwt op- en in de mens.

De geest hoort Gods stem, het vlees heeft anderen nodig om de stem van God te horen

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren. En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn (Johannes 14:15-17)

Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in Mijn Naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb (Johannes 14:25-26)

Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. Al wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het Mijne en zal het u verkondigen (Johannes 16:12-15)

De nieuwe mens heeft door de Heilige Geest een relatie met God en hoort dagelijks Zijn stem, niet alleen door de tijd, die de nieuwe mens in het Woord en gebed spendeert, maar ook gedurende de dag. 

Het Woord en de Heilige Geest onderwijzen de nieuwe mens en maken Gods plan bekend en openbaren de toekomst, waardoor de nieuwe mens wakker, alert en wakende blijft en de tijden zal onderscheiden.

De oude mens is ongeestelijk en heeft anderen nodig om de stem van God te horen en te verstaan, net als in het Oude Verbond, waar Gods volk vleselijk was en profeten nodig had. 

Omdat vele gelovigen niet wedergeboren zijn en de stem van God niet horen en verstaan, bezoeken vele gelovigen profeten of anderen om achter de wil van God voor hun persoonlijke leven te komen en betalen daar soms zelfs voor. Wat eigenlijk ook de wereld doet, die waarzeggers bezoeken en betalen om specifieke dingen over de toekomst en hun persoonlijk leven te weten te komen.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te geven, waaruit blijkt dat mensen wel zeggen een relatie met Jezus Christus en God de Vader door de Heilige Geest te hebben, maar hun leven iets anders bewijst. En hun wandel met God meer op een religie lijkt, dan op een relatie. 

Heb jij een religie of relatie? 

Heb jij een religie of relatie? Ben jij wedergeboren in Christus en heb jij de Heilige Geest ontvangen en ken jij Jezus en de Vader persoonlijk of ken jij Hen alleen van horen zeggen, wat anderen over Hen zeggen en door het bezoeken van de gemeente? Is God jouw leven en heb jij je onderworpen aan Hem en spendeer jij tijd met Hem en leef jij in Zijn wil of is het geloof enkel een toevoeging op jouw leven en dien jij Hem alleen als het jou uitkomt of als jij iets nodig hebt?

Heb jij een persoonlijke relatie met Jezus Christus en de Vader? Wat zou Jezus antwoorden, als jij aan Hem zou vragen, hoe Hij de relatie met jou ziet?

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!