Kan de stem van God nog wel gehoord worden in deze tijd?

Ik hoor God nooit spreken. Hoe is het, als God tot je spreekt? Hoe klinkt de stem van God? Hoe kun je de stem van God verstaan? Spreekt God eigenlijk nog wel in deze tijd? Dit zijn slechts enkele van de vele vragen omtrent de stem van God. Als er over de stem van God wordt gesproken, worden vaak Bijbelteksten uit het Oude Testament aangehaald, waardoor Christenen vaak een verkeerd beeld vormen en een verkeerde verwachting creëren van de stem van God. Hierdoor kennen veel Christenen de stem van God niet, waardoor zij aan de stem van God voorbij gaan en niet luisteren naar Hem. Maar hoe communiceert God en hoe klinkt de stem van God? Wat zegt de Bijbel over de stem van God? Kan de stem van God nog wel gehoord worden in deze tijd?

Kan de stem van God nog wel gehoord worden?

Er zijn veel mensen, die nog nooit de stem van God hebben gehoord en zich afvragen hoe de stem van God klinkt. Zij luisteren naar predikers en profeten, die de stem van God horen en geloven dat je een speciale bediening of zalving moet hebben om de stem van God te horen. Maar deze mensen zijn vleselijk en hebben nog een Oud Testamentisch denken en leven niet in het Nieuwe Verbond. Want als jij bent wedergeboren in Jezus Christus dan is jouw geest opgestaan uit de dood en is jouw gevallen staat hersteld. Jij bent verzoend met God en bent gezalfd en hebt de Heilige Geest ontvangen en hebt de mogelijkheid om met Hem te communiceren. 

Gelijkenis van de zaaier; vier soorten gelovigen

Het komt echter vaak voor, dat gelovigen het te druk hebben met zichzelf en de zorgen en dingen van deze wereld en geen tijd vrijmaken voor God en Zijn Woord en tijd met Hem spenderen.

Zij bestuderen de Bijbel niet en bidden niet, maar spenderen vaak al hun tijd aan de dingen van deze wereld, maar zij verwachten wel dat God Zich openbaart aan hen en tot hen spreekt en zegt wat zij willen horen. Maar zo werkt God niet. 

God spreekt in de levens van Zijn kinderen, die geboren zijn uit Hem en Hem toebehoren en verenigd zijn met Hem en de dingen zoeken, die boven zijn, waar Christus is gezeten, en tijd met Hem spenderen. Zij zullen luisteren naar wat God te zeggen heeft door Zijn Woord en de Heilige Geest en zij zullen Zijn stem in de geest horen.

Want God is Geest en communiceert in de geest door Zijn Woord en de Heilige Geest, die in de wedergeboren gelovigen woont. 

Is de stem van God een hoorbare stem?

De stem van God is geen hoorbare stem, zoals jij zintuiglijk waarneemt met jouw oren. Misschien dat jij nu denkt, “ja maar ho eens even, in het Oude Testament werd de stem van God wel degelijk gehoord door de mensen. Neem bijvoorbeeld Samuel, die de hoorbare stem van God zintuiglijk waarnam met zijn oren, want hij dacht dat Eli hem had geroepen. En nadat Jezus was gedoopt en de Heilige Geest op Hem was nedergedaald en tijdens de verheerlijking op de berg, hoorden zij ook de stem van God, die getuigde van Zijn geliefde Zoon Jezus Christus” (1 Samuël 3, Mattheüs 3:17; 17:5, Marcus 9:7, Lucas 9:35). 

Dat is waar! Maar… Er wordt één belangrijk ding vergeten. En dat is, dat in het Oude Testament en in de vier evangeliën, de nieuwe mens nog niet bestond en de geest van de oude mens nog dood was. 

Wat uit het vlees geboren is is vlees wat uit de Geest geboren is is geest

De enige uitzondering in de vier evangeliën is Jezus Christus, de Zoon van de levende God en de Eersteling van de nieuwe schepping.

Jezus was de Eersteling van de nieuwe schepping; de nieuwe Mens, die wandelde naar de Geest. Maar Jezus wandelde tussen vleselijke mensen, die tot de generatie van de oude mens behoorden en nog niet wedergeboren waren in de geest, maar in zijn gevallen staat leefden. Daarom sprak Jezus in gelijkenissen, zodat Gods volk, die tot de generatie van de oude mens behoorde, de dingen van God en Zijn Koninkrijk kon verstaan.

In het Oude Verbond had God met een vleselijk volk te maken, dat zintuiglijk was. De geest in diegenen, die tot Gods volk behoorden, was dood, waardoor zij ongeestelijk waren en God en Gods Koninkrijk niet konden zien nog begrijpen.

Daarom kwam God tot de mens en gebruikte o.a. Zijn stem, die hoorbaar was voor de zintuigelijke oude mens, zodat God met de mens kon communiceren. 

Nu dan, indien gij aandachtig naar Mij luistert en Mijn verbond bewaart, dan zult gij uit alle volken Mij ten eigendom zijn, want de ganse aarde behoort Mij. En gij zult Mij een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk (Exodus 19:5-6)

God communiceerde o.a. met Adam, Abraham, Isaac, Jacob en Mozes. God openbaarde Zich aan Mozes en maakte Zijn natuur en Zijn wil bekend door het geven van de wet. De geboden van God, die beschreven staan in de wet van Mozes, vertegenwoordigde de stem van God en waren bedoeld voor Gods vleselijke volk. Naast de wet, sprak God ook door Zijn profeten (Lees ook: ‘Zijn de geboden van God nog steeds van kracht?‘ en ‘De geboden van God en de geboden van Jezus‘)

God maakte Zichzelf bekend aan Zijn volk

Zoekt de Heere, terwijl Hij Zich laat vinden; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate Zijn weg en de ongerechtige man Zijn gedachten en hij bekere zich tot de Heere, dan zal Hij Zich over hem ontfermen – en tot onze God, want Hij vergeeft veelvuldig. Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen, luidt het woord des Heeren (Jesaja 55:6-8)

Wie in oprechtheid wandelt, vreest de Heere; maar hij wiens wegen verkeerd zijn veracht Hem (Spreuken 14:2)

God was geen onbekende God, die zich verborgen hield. God was alleen een onbekende God, voor diegenen, die zich verborgen hielden voor God en Zijn wet verwierpen en daardoor God en Zijn Woord verwierpen. En doordat zij God en Zijn Woord hadden verworpen, waren zij niet bekend met Zijn gedachten en Zijn wegen (Lees ook: ‘God verworpen uit vele gemeenten‘ en ‘Is Gods weg jouw weg?‘).

Maar voor diegenen, die waren opgegroeid met – en in Zijn wet en luisterden naar de stem van God en zich hielden aan Zijn geboden, was God geen onbekende God. Zij kenden hun God, die hen had verlost uit Egypte en had geleid naar het beloofde land, en door hun gehoorzaamheid aan de stem van God door Zijn geboden te onderhouden, lieten zij zien, dat zij van God hielden.

De wedergeboren gelovige communiceert in de geest met God

Pas na de komst van de Heilige Geest en de geboorte van de nieuwe mens, door de dood van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood, was de (nieuwe) mens in staat om de stem van God te horen en Gods stem te verstaan in de geest. 

De wedergeboorte is dus een vereiste om de stem van God te horen en te verstaan en een relatie met God de Vader door Jezus Christus en door de Heilige Geest te hebben.

De wedergeboren mens is een levende geest geworden, net als Jezus. De communicatie met God de Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest vindt plaats in de geest. 

Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. Al wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het Mijne en zal het u verkondigen (Johannes 16:12-15)

De Heilige Geest heeft niets te maken met het vlees (o.a. zintuigen, vleselijke gedachten, gevoelens, emoties), maar met de geest. 

Mensen die zeggen, dat zij de Heilige Geest voelen of eerst geleid moeten worden door een bepaald gevoel alvorens te handelen, zijn vleselijk en wandelen niet in geloof en vertrouwen niet op Jezus Christus; het Woord, maar op hun vlees; op hun gevoelens.

De Heilige Geest is géén gevoel en is geen emotie, maar de Heilige Geest is een Persoon en spreekt en handelt in overeenstemming met het Woord. De Heilige Geest zal nooit het Woord tegenspreken, want de Heilige Geest spreekt de woorden van Jezus.

Vaak wanneer het vlees nog een belangrijke rol in iemands leven inneemt en het denken nog niet is vernieuwd met het Woord van God, staat het vlees in de weg en is het vlees in strijd met de Heilige Geest en voorkomt dat een persoon de stem van God hoort, omdat God niet spreekt naar de verwachting of de wil van de persoon.

Hoe kun je de stem van God horen?

Mijn schapen horen naar Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand roven (Johannes 10:27-28)

Diegenen, die uit God geboren zijn en Hem toebehoren zullen horen naar Zijn stem. Zij zullen naar de stem van God luisteren en Zijn woorden gehoorzamen. 

God spreekt door Zijn Woord en Zijn Heilige Geest. Zodra jij Zijn Woord begint te lezen en bestuderen, zal de Heilige Geest jou Zijn woorden bekend maken en zal jouw geest gevoed worden. Jouw geest zal gesterkt worden en God zal door Zijn Woord direct tot jou spreken. 

Vervolgens gaat het erom of jij werkelijk wilt luisteren naar Hem en jezelf wilt onderwerpen aan Hem en Hem wilt gehoorzamen of niet?

Elke zoon van God zal de stem van God horen en door Hem onderwezen en vermaand worden

Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde, en gij hebt de vermaning vergeten, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heeren niet gering, en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt, want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Heere, en hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt. Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen (Hebreeën 12:4-8)

Want wie de Heer liefheeft, kastijdt (tuchtigt) Hij. Van aaien over de bol, kun jij niet opgroeien tot geestelijke volwassenheid, maar zul jij een onvolwassen hoogmoedig ongeleid projectiel worden. 

Door het Woord zal jij Hem leren kennen en als jij je onderwerpt aan het Woord en naar de woorden van God luistert en deze opvolgt en jou laat onderwijzen, corrigeren en vermanen, dan zul jij geestelijk opgroeien tot een volwassen zoon van God en zul jij wandelen in Zijn wil. 

Wanneer jij tijd met Hem zal spenderen in het Woord en gebed, zul jij misschien geconfronteerd worden en dingen horen, die jij niet wilt horen en misschien dat Zijn wil tegen jouw wil, gevoelens en emoties ingaat. Dan gaat het erom of jij werkelijk van God houdt en naar de stem van God wil luisteren en jezelf wilt onderwerpen aan Hem en Jezus Christus wilt volgen en gehoorzamen of dat jij jouw vlees wil blijven volgen en de wil van het vlees blijft doen. 

De Heere spreekt door Zijn Woord, tijdens het gebed, maar Hij kan ook op een willekeurig moment spreken in jouw geest. De Heilige Geest kan jou inzichten en kennis geven, dingen openbaren, waarschuwen, corrigeren, etc. Maar telkens als God spreekt gaat het erom, wil jij luisteren naar Zijn woorden en Zijn woorden gehoorzamen of verhard jij jouw hart en verwerp jij Zijn woorden? 

God spreekt nog steeds tot Zijn volk

God spreekt nog steeds tot Zijn volk, alleen willen vele mensen niet naar de stem van God luisteren, omdat God niet spreekt naar de wil van hun vlees, maar vaak iets zegt, wat niet in hun straatje past en daarom sluiten zij hun oren voor Zijn woorden. 

Jezus heeft Zijn geboden gegeven en dingen opgedragen om te doen en geeft nog steeds geboden, maar als de mens niet naar de stem van Jezus wil luisteren en niet wil doen wat Hij heeft opgedragen en nog steeds opdraagt om te doen, dan zal Hij op een gegeven moment de mens met rust laten en van hem of haar wijken. Want wat heeft het voor zin, als de mens toch niet wil luisteren?

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!