Wat als Gods wil niet jouw wil is?

Als kind is het belangrijk om de wil van de vader te kennen. Want als een kind de wil van de vader kent, dan weet een kind precies wat hij of zij wel en niet mag doen. Het kind weet wat de vader gelukkig maakt en wat hem boos of verdrietig maakt. Dit geldt ook voor jou als zoon van God (zowel mannen als vrouwen). De Vader heeft Zijn wil bekendgemaakt door Zijn Woord en Zijn Heilige Geest en als zoon van God behoor jij Zijn wil te kennen en je te onderwerpen aan Zijn wil en vanuit Zijn wil te wandelen, zodat jij leeft in Zijn wil. Maar wat als Gods wil niet jouw wil is?

In het Oude Verbond maakte God Zijn wil bekend door de wet

In het Oude Verbond maakte God Zijn wil bekend door het geven van de wet. Doordat God Zijn wil bekendmaakte door de wet, werd ook de zonde door de wet geopenbaard. Zonde is datgene, wat tegen de wil van God ingaat. Als jij weet wat de wil van God is, maar het niet doet, dan is dit een zonde (o.a. Romeinen 7:7, Jakobus 4:17). 

Zo waren degenen, die tot het huis Israëls behoorden maar weigerden om zich te onderwerpen aan God en de wet te gehoorzamen, ongehoorzaam aan de wil van God.

Laat u niet misleiden door drogredenen

Vanwege hun ongehoorzaamheid aan de wil van God ontvingen zij de straf, die bij de ongehoorzaamheid hoorde. Want God had Zijn volk van te voren gewaarschuwd en geopenbaard wat er zou gebeuren als Zijn volk ervoor zou kiezen om zich niet te houden aan Zijn geboden.

Deze straf ontvingen zij, omdat God rechtvaardig en heilig is en geen gemeenschap met het kwaad kan hebben, het volk een vreze voor God (ontzag voor God) zou behouden, en om te voorkomen dat het kwaad, namelijk de rebellie en ongehoorzaamheid, de anderen zou beïnvloeden en zij hetzelfde zondige gedrag zouden overnemen. Want als één schaap over de dam is volgen er meer.

God kende de oude mens, die vleselijk is, en daarom moest God naar het vlees afrekenen met de boze werken van de oude mens. 

Degenen, die tot het huis van Israël behoorden, hadden een verbond met God en bij dat verbond hoorde regels (geboden) waaraan zij zich moesten houden, die beschreven stonden in de wet.

Alleen degenen, die werkelijk van God hielden en zich het verbond herinnerden bleven trouw aan Hem en gehoorzaamden de wet (Lees ook: ‘Het geheimenis van de wet‘).

God maakte ook Zijn wil bekend door Zijn profeten

Niet alleen door het geven van de wet had God Zijn wil bekendgemaakt, maar ook door Zijn profeten maakte God Zijn wil bekend aan het volk. Aangezien de geest van Zijn volk nog dood was en het volk vleselijk was en geestelijk gescheiden leefde van God. 

God sprak tot Zijn profeten en maakte Zijn wil bekend. Echter was Gods wil niet altijd in overeenstemming met de wil van het volk. 

Het volk van God was vleselijk en vertrouwde op zijn eigen inzicht en dacht het vaak beter te weten dan God en weigerde om de weg te gaan, die God wilde dat Zijn volk zou gaan. 

Omdat het volk vaak hoogmoedig, rebels en ongehoorzaam was aan de woorden van God en zich niet wilde onderwerpen aan Hem, maar zijn eigen weg wilde gaan, haalde God Zijn bescherming weg en gaf God Zijn volk over in de handen van de vijand. Door ongehoorzaamheid aan de wil van God, zondigde het volk en haalde hierdoor zelf het onheil over zich heen (Lees ook: ‘De rampspoed die zal komen’ en ‘Het onheil dat de mens over zich heen haalt’).

De wil van God is niet veranderd 

De wil van God is niet veranderd. Wat Gods wil was in het Oude Verbond is nog steeds Gods wil in het Nieuwe Verbond. Doordat de positie van de gevallen mens – en de vrede tussen God en de mens door het geloof en de wedergeboorte in Christus is hersteld en door de komst van de Heilige Geest, die in de nieuwe mens woont, staat de wet van God opgeschreven in het verstand en hart van de nieuwe mens (o.a. Jeremia 31:33-34, Hebreeën 8:10-11; 10:16-18) 

Als jij een nieuwe schepping bent geworden, dan weet jij, dat het de wil van God is, dat jij Hem liefhebt met heel jouw hart, ziel, verstand en kracht en daarom zul jij je onderwerpen aan Hem en Zijn geboden onderhouden.

Jij weet, dat het de wil van God is, dat jij je onthoudt van hoererij en jij je niet behoort in te laten met allerlei (seksuele) onreinheden. Als jij weigert om je te onderwerpen aan de wil van God en dit toch doet, dan ben jij ongehoorzaam aan de wil van God en zondig jij. 

Als jij weet, dat het de wil van God is dat jij trouw blijft in het huwelijk en trouw blijft aan jouw man of vrouw, dan zul jij trouw blijven en zul jij ondanks jouw gevoelens, de verleidingen en/of moeilijkheden en obstakels trouw blijven en geen overspel plegen en/of scheiden. Aangezien God een gruwel heeft aan verbondbrekers, wat jij bent als jij overspel pleegt en/of scheidt.

Een zoon van God wandelt naar de Geest en niet naar het vlees en blijft trouw aan het huwelijksverbond, dat hij zelf is aangegaan (Lees ook: ‘Mag een Christen scheiden’).

En zo is God duidelijk over vele zaken in het dagelijks leven en kun jij Zijn wil terugvinden in Zijn Woord. 

De Heilige Geest openbaart Gods wil

Maar God kan ook door de Heilige Geest rechtstreeks tot jou spreken over iets, dat in de toekomst staat te gebeuren en aan jou Zijn wil bekendmaken. Maar wat als Gods wil niet jouw wil is? Want de woorden en openbaringen van God zijn niet altijd positief. De woorden van God kunnen soms hard en confronterend zijn, maar Zijn woorden zijn wel de waarheid en zullen altijd uitkomen.

Woorden, die tegen de wil van de mens ingaan en onheilspellende profetieën zijn niet altijd afkomstig van de duivel, zoals door velen geloofd wordt, maar kunnen ook van God afkomstig zijn.

Paulus onderwierp zich aan Gods wil

En zij ging door het Frygisch-Galatische land, maar werden door de Heilige Geest verhinderd het woord in Asia te spreken; en bij Mysië gekomen, poogden zij naar Bitynië te reizen, maar de Geest van Jezus liet het hun niet toe; en toen zij Mysië voorbij waren, kwamen zij te Troas. En Paulus kreeg in de nacht een gezicht; er stond een Macedonisch man, die hem toeriep: Steek over naar Macedonië en help ons. Toen hij het gezicht gezien had, zochten wij dadelijk gelegenheid om naar Macedonië te vertrekken, daar wij eruit opmaakten, dat God ons had geroepen om hun het evangelie te verkondigen (Handelingen 16:6-10)

Toen Paulus en de anderen door het Frygisch-Galatische land trokken werd Paulus niet door de duivel verhinderd, zoals de duivel Paulus eerder had verhinderd om terug te keren naar Thessalonica, maar werd Paulus door de Heilige Geest verhinderd om het woord van God in Azië te brengen en liet de Geest van Jezus Paulus en de anderen niet toe om naar Bitynië te reizen.  

Paulus was wedergeboren en wandelde naar de Geest in de wil van God en had onderscheid van geesten. Hij wist dat de Heilige Geest hem verhinderde en niet de duivel. 

De rechte kennis van Zijn wil

Paulus ging niet de geestelijke strijd aan en verzette zich niet tegen de wil van God, maar Paulus onderwierp zich aan de Heilige Geest en gehoorzaamde het Woord en bleef wandelen in de wil van God. Door zijn gehoorzaamheid aan God en onderwerping aan Zijn wil, ontving Paulus in Troas in de nacht een visioen van God, waarin een man uit Macedonië hem toeriep om naar Macedonië over te steken en hen te helpen. Paulus maakte uit het gezicht op, dat het de wil van God was om naar Macedonië te gaan en dat God hen had geroepen om daar het evangelie te verkondigen, waardoor zij meteen naar Macedonië vertrokken om daar het evangelie te verkondigen..

Paulus had zijn eigen wil ondergeschikt gemaakt aan de wil van God en bleef in de wil van God wandelen, wat de consequenties ook zouden zijn. Want Paulus wist wat hem te wachten stond. 

Paulus had van Jezus geen positieve motiverende woorden en mooie profetieën over zijn leven ontvangen, maar Jezus had aan Paulus laten zien, wat hij allemaal zou moeten doorstaan en dat hij zou lijden omwille van Zijn Naam. Paulus reageerde niet verontwaardigd en ging niet tegen de woorden van Jezus en de wil van God in, maar Paulus nam de woorden van Jezus aan en onderwierp zich aan Hem en Zijn wil. 

Toen mede gelovigen Paulus waarschuwde en hem verzochten om niet naar Jeruzalem te gaan, omdat de Heilige Geest had geopenbaard, dat Paulus in Jeruzalem door de Joden gevangen genomen zou worden en overgeleverd zou worden aan de heidenen, bleef Paulus trouw aan de woorden van Jezus en volgde Paulus de woorden van Jezus in plaats van de woorden van mensen. Paulus was bereid om te sterven voor de Naam van de Heere Jezus.

Alhoewel de Heilige Geest zijn gevangenschap had geopenbaard, wist Paulus dat het de wil van God was om naar Jeruzalem te gaan (Handelingen 20:22-21:15) 

‘Niet Mijn wil, maar Uw wil geschiedde’

Net zoals Jezus wist wat Hem te wachten stond en in de hof van Getsemane tot de Vader bad en de woorden uitsprak ‘niet Mijn wil, maar uw wil geschiede’ (Lees ook: ‘De kruisiging van de ziel‘ en ‘De strijd in het hof‘).

Want God wil, dat Zijn wil zal geschieden op aarde, net als in de hemel Zijn wil geschiedde. En een ieder, die Hem toebehoort zal zich onderwerpen aan Hem en Zijn wil doen.

Degenen, die zich niet willen onderwerpen aan de wil van God, behoren Hem niet toe. Zij kunnen Jezus hun Heere noemen en in de gemeente een bediening hebben en/of zelfs voorganger zijn en tekenen en wonderen doen, maar als zij de woorden van God niet gehoorzamen en zij zich niet onderwerpen aan Gods wil, dan kennen zij Jezus niet echt en behoren zij Hem niet toe, maar zijn zij werkers der wetteloosheid.

Wat doe jij, als Gods wil niet jouw wil is?

Wat doe jij, als God tot jou spreekt en/of jou iets laat zien, dat niet zo positief is en tegen jouw wil ingaat? Onderwerp jij je aan Gods wil of ga jij er tegenin en ga jij de geestelijke strijd aan, omdat jij gelooft, dat het niet de woorden van God, maar de woorden van de duivel zijn. 

Wat doe jij, als de Heere jou waarschuwt voor iets dat zal gebeuren en/of jou iets openbaart, dat niet zo positief is en niet naar jouw wil is en jouw toekomst zal veranderen? Zie jij dit als een aanval van de duivel en ga jij er tegenin en pas jij allerlei gebedstechnieken toe om het te voorkomen of onderwerp jij je aan Zijn wil, omdat het Gods wil is?

Wat doe jij, als Gods wil niet jouw wil is? Want soms is Gods wil niet jouw wil. Maar ook als Gods wil niet jouw wil is, dan moeten dezelfde woorden van Jezus in jou weerklinken, zodat jij net als Jezus zal zeggen, niet mijn wil maar Uw wil geschiede, ongeacht het lijden, de pijn en het verdriet.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!