Hoe herken je valse profeten in deze tijd?

Er zijn veel Christenen, die zich profeten noemen en zichzelf hebben aangesteld in het profetenambt. Zij kunnen zichzelf aanstellen als profeet, maar zijn zij ook door God aangesteld als profeet? Want niet iedereen, die zichzelf profeet noemt is aangesteld als profeet door God. Niet alle profeten zijn ware profeten, die luisteren naar God en de woorden van God spreekt. Er zijn velen, die valse profeten zijn en hun eigen woorden spreken en naar hun eigen inzicht leugens voorspellen. Er zijn altijd valse profeten geweest en er zullen altijd valse profeten zijn. Jezus en de apostelen waarschuwden over valse profeten. Maar hoe herken je valse profeten in deze tijd? Wat zegt de Bijbel over valse profeten? Wat zijn de kenmerken van een valse profeet?

De profeten in het Oude Testament

Ik heb die profeten niet gezonden, toch hebben zij gelopen; Ik heb tot hen niet gesproken, toch hebben zij geprofeteerd. Maar als zij in Mijn raad hadden gestaan, dan zouden zij Mijn volk Mijn woorden hebben doen horen, dan zouden zij hen hebben doen terugkeren van hun boze weg en van de boosheid hunner handelingen (Jeremia 23:21-22)

Een profeet is niet vaak geliefd, omdat een profeet vaak corrigerende en confronterende woorden spreekt tot opbouw en bescherming van de Gemeente; het volk van God. Wanneer wij kijken naar de profeten in het Oude Testament hadden zij vaak een moeilijke taak en waren niet altijd geliefd bij de mensen. Zij waren alleen geliefd op de momenten, waarop het volk in moeilijkheden verkeerde, onderdrukt werd en raad nodig had.

twee grote geboden, Wanneer gij mij liefhebt zult gij mijn geboden bewarenDe profeten waren niet altijd geleerde mensen. Maar het waren mannen en vrouwen, die leefde naar de wil van de Heere.

Zij hadden zichzelf niet uitgekozen, maar God had hen uitgekozen om Zijn woorden door te geven aan Zijn volk.

Neem bijvoorbeeld Amos, de schapenfokker (veehouder en kweker van moerbeivijgen (Amos 7:14)) of Eliza, de landbouwer (1 Koningen 19:19).

God was niet op zoek naar geleerde mensen, nog charismatische sprekers. Maar God zocht naar diegenen, die Hem volkomen waren toegewijd.

Hij keek niet naar uiterlijkheden, maar naar het hart van de persoon. God zou Zelf de persoon leiden, sterken en doen spreken.

Het enige wat de persoon hoefde te doen, was zich open te stellen voor Gods Woord, te luisteren naar Hem en Hem te gehoorzamen, door de woorden van God door te geven aan Zijn volk.

Om antwoord te geven op de vraag, hoe wij valse profeten in deze tijd kunnen herkennen, is het belangrijk om eerst te kijken wat valse profeten zijn en wat God en Jezus hierover zeggen in de Bijbel.

De valse profeten in het Oude Testament

Er waren veel profeten, maar niet iedere profeet profeteerde vanuit God. Er slopen ook vaak valse profeten binnen, die zogenaamd in de ‘Naam van de Heere’ profeteerden. Maar in werkelijkheid profeteerden zij vanuit hun eigen inzicht en naar wat in hun hart was.

Zij spraken woorden, die niet afkomstig waren van God maar van hunzelf en van leugengeesten.

Al in de tijd van het Oude Testament probeerden de profeten mensen voor zich te winnen. Dit deden zij door middel van bemoedigende toespraken, waarin zij mooie beloften doorgaven aan het volk. Dit was een manier om geliefd te worden bij de mensen en de mensen voor zich te winnen. Maar door de leugens, die zij spraken, werden vele mensen om de tuin geleid en kwamen hierdoor op boze wegen terecht. Zij zorgden ervoor, dat het volk van God afdwaalde en daardoor brachten zij scheiding teweeg tussen God en Zijn volk.

Vals profeteren

Eén voorbeeld hiervan, lezen wij o.a. in 1 Koningen 22 en 2 Kronieken 18, waar zo’n 400 profeten vals profeteerden. Zij profeteerden naar wat de koning wilde horen. Omdat zij niet volledig waren toegewijd aan de Heere, kon een leugengeest zich manifesteren in hen.

Achab, de koning van Israël, wilde namelijk ten strijde trekken, om Ramot in Gilead, uit de macht van de koning van Aram terug te nemen. De koning van Israel benaderde Josafat, de koning van Juda, om samen met hem ten strijde te trekken.

bijbeltekst johannes 14-10 woorden die ik tot u spreekMaar Josafat wilde, dat hij eerst het woord van de Heere zou raadplegen.

Achab, de koning van Israël riep de profeten bijeen. Dit waren ongeveer 400 man.

De koning vroeg hen, of hij ten strijde moest optrekken of dat hij dit moest nalaten.

De profeten zeide tot hem, dat hij moest optrekken, want de Heere zou Ramot in zijn macht zou geven.

Josafat vroeg of er niet nog een profeet van de Heere was, waaraan zij deze vraag ook zouden kunnen stellen.

Achab kende nog één profeet, door wie zij de Heere konden raadplegen, namelijk de profeet Micha. Maar koning Achab haatte Micha. Dit kwam omdat Micha over koning Achab nooit iets goeds profeteerde, alleen maar onheil. Maar Micha werd toch gehaald.

Terwijl beide koningen op hun troon zaten en de profeten voor hen alleen maar goede dingen profeteerden, werd Micha door de bode van de koning gehaald. De bode vroeg aan Micha of hij net als de andere profeten gunstig voor de koning wilde spreken.

Een ware profeet van God laat zich niet intimideren en beïnvloeden door mensen

Maar Micha liet zich niet intimideren en beïnvloeden door mensen en zei: “Zo waar de Heere leeft, voorzeker, hetgeen de Heere tot mij zeggen zal, dàt zal ik spreken.”

Toen Micha voor de koning stond en de koning hem vroeg of zij op moesten trekken, antwoordde Micha: “Trek op, en gij zult voorspoed hebben: de Heere zal het in de macht van de koning geven.” Maar de koning zei tot hem: “Hoe dikwijls moet ik u bezweren, dat gij tot mij slechts de waarheid spreekt in de naam van de Heere?” Toen zei Micha: “Ik zag heel Israël op de bergen verstrooid als schapen, die geen herder hebben, en de Heere zeide: Deze hebben geen heer, een ieder kere in vrede naar zijn huis.”

De koning van Israël zei tot Josafat: “zie je wel dat hij over mij alleen maar onheil profeteert?” Maar Micha ging door en zei: “Daarom, hoor het woord des Heeren. Ik zag de Heere op Zijn troon zitten, terwijl het ganse heer des hemels aan Zijn rechter- en aan Zijn linkerhand stond. En de Heere zeide: wie zal Achab verleiden, zodat hij optrekt en sneuvelt te Ramot in Gilead? De een zeide dit en de ander dat. Toen trad er een geest naar voren en stelde zich voor de Heere en zeide: ik zal hem verleiden. De Heere vroeg hem: waarmee? Hij antwoordde: ik zal heengaan en een leugengeest worden in de mond van al zijn profeten. Toen zeide Hij: gij moet hem verleiden, en gij zult er ook toe in staat zijn; ga heen en doe het. Nu dan, zie, de Heere heeft een leugengeest gegeven in de mond van al deze profetenvan u, en de Heere heeft onheil over u besloten.”

Sidikia, de zoon Kenaäna, was beledigd door de woorden van Micha. Hij ging naar Micha, sloeg hem op de kaak en zei: “Hoe zou de Geest van de Heere van mij geweken zijn om tot u te spreken?” Micha antwoordde hem: “Dat zult gij zien op die dag, waarop gij van kamer tot kamer zult gaan om u te verbergen.”

Op grond van de woorden, die Micha gesproken had, werd hij door koning Achab gevangen gezet en hem brood en water gegeven.

Een ware profeet blijft trouw aan God en Zijn Woord

Koning Achab luisterde naar de 400 profeten en trok op. Alleen vermomde hij zich, omdat hij op deze manier onherkenbaar dacht te zijn en zo onder het onheil, dat Micha over hem had geprofeteerd, uit zou kunnen komen. Achab dacht God om de tuin te leiden. Maar wat God gesproken heeft zal altijd uitkomen.

En inderdaad, wat God gesproken had, door de mond van Micha, gebeurde ook en koning Achab werd getroffen door een pijl, die tussen de verbindingsstukken van zijn pantser terecht kwam. Die avond stierf hij en het bloed stroomde in de wagenbak.

De volgende dag werd de koning in Samaria begraven. Toen men de wagen van de koning, bij de vijver van Samaria afspoelde, lekten de honden zijn bloed, terwijl de hoeren zich wiesen, naar het woord van de Heere, dat Hij gesproken had door de mond van Elia (1 Koningen 19).

Micha sprak geen mooie woorden, om de koning voor zich te winnen of om de koning te pleasen. Hij vreesde de koning niet, maar hij vreesde God. Micha deed wat de Heere hem opdroeg om te spreken. Micha week niet af van God’s Woord. Zelfs niet op het moment dat hij gevangen werd gezet. Nee, Micha bleef trouw aan God en aan Zijn Woord en bleef spreken, wat de Heere hem had opgedragen om te spreken.

God openbaarde de valse profeten,
die afval van de Heere predikten

In o.a. Jeremia 28 en 29, Klaagliederen 2 en Ezechiël 22:28, lezen wij over de valse profeten. De valse profeten zorgden ervoor dat de mensen in rebellie naar Gods Woord bleven leven. In plaats, dat zij hen corrigeerden en hen op hun ongerechtigheden wezen, zodat zij naar God’s wil in de waarheid zouden wandelen.

Hananja sprak mooie bemoedigende profetische woorden tot het volk en tot Jeremia. Zelfs Jeremia was in de veronderstelling, dat deze woorden van God afkomstig waren. Jeremia bevestigde daarom datgene wat Hananja gesproken had en zei dat de Heere de woorden, inderdaad zou vervullen.

Niet alleen van brood zal de mens leven, kracht nodigMaar toen Jeremia wegging, kwam het woord van God tot hem en zei, dat die mooie profetische woorden en beloften, die Hananja gesproken had, helemaal niet van Hem afkomstig waren. En omdat Hananja afval van de Heere (rebellie aan God’s Woord) had gepredikt, zou hij binnen het jaar van de aardbodem weggezonden worden. En dat gebeurde ook. In de zevende maand van dat zelfde jaar, stierf Hananja.

In Jeremia 29 waarschuwde de Heere Jeremia over de profeten, waarzeggers en dromers, die in het midden van God’s volk waren en vals profeteerde in de Naam van de Heere. Ook al gebruikten zij de ‘Naam van de Heere’, God had hen helemaal niet gezonden.

De valse profeten wandelden in zonde. Zij pleegden overspel, spraken en voorspelden leugens in de ‘Naam van de Heere’ en predikten afval aan God’s volk. De Heere sprak via de mond van Jeremia:

Zo zegt de Heere der Heerscharen, de God van Israel, van Achab, de zoon van Kolaja en van Zedekia, de zoon van Maaseja, die in Mijn Naam vals profeteren; Zie, Ik geef hen in de macht van Nebukadnezar, de koning van Babel, die hen voor uw ogen ter dood zal brengen, zodat aan hen een vervloeking zal ontleend worden bij alle ballingen van Juda die in Babel zijn: De Heere doe met u als met Zedekia en Achab, die de koning van Babel op het vuur geroosterd heeft! Omdat zij een schandelijke dwaasheid in Israel hadden begaan, overspel hebben gepleegd met de vrouwen van hun naasten en in Mijn Naam een woord hebben gesproken dat een leugen was, dat Ik hun niet had opgedragen. Ja, Ik weet het wel en ben er getuige van, luidt het woord van de Heere (Jeremia 29:21-23)

Zo zegt de Heere van Semaja, de Nechelamiet: Omdat Semaja voor u geprofeteerd heeft, zonder dat Ik hem gezonden heb en u op een leugen heeft doen vertrouwen, daarom zo zegt de Heere: Zie Ik doe bezoeking aan Semaja, de Nechelamiet, en zijn nageslacht; van de zijnen zal niemand onder dit volk wonen en hij zal het heil niet zien, dat Ik Mijn volk breng, luidt het Woord des Heeren, omdat hij afval van de Heere gepredikt heeft (Jeremia 29:30-32)

Uw profeten hebben voor u geschouwd wat ijdel was en hol, zij hebben uw ongerechtigheid niet onthuld om uw lot nog te keren, zij hebben voor u orakels geschouwd, ijdel en misleidend (Klaagliederen 2:14)

En zijn profeten bepleisteren voor hen met kalk: zij schouwen bedrieglijke dingen en voorspellen leugen; zij zeggen: Zo zegt de Heere Heere – terwijl de Heere niet gesproken heeft (Ezechiël 22:28)

Jezus waarschuwde voor valse profeten

Wacht u voor de valse profeten, die in schapenvacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven. Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels? Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen. Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen (Mattheüs 7:15-20)

Jezus zegt verder in Mattheus 7: 21-23, dat alleen diegene, die de wil van de Vader hebben gedaan, het Koninkrijk van God zullen binnengaan.

Vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden (Mattheüs 24:11)

Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: hier, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden (Mattheüs 24:24)

Wat zegt de Bijbel over valse profeten?

Ook in deze tijd zijn er vele valse profeten, die vanuit hun vlees profeteren. Zij profeteren naar hun eigen inzicht, in plaats van naar de Geest. Zij profeteren vanuit het vlees, omdat zij nog leven naar het vlees en dus geleid worden door hun zintuigen, emoties, gevoelens en gedachten.

bijbeltekst jeremia 23-22 zij in Mijn raad hadden gestaanEr zijn veel profeten, die mooie motiverende en bemoedigende woorden en beloften uitspreken over de levens van gelovigen, terwijl God nooit gesproken heeft.

Zij profeteren misleiding, valsheden, valse vrede, afval van de Heere en doden zo vele zielen, die eigenlijk gered hadden moeten worden en blijven:

Wee de dwaze profeten, die hun eigen geest volgen, zonder iets geschouwd te hebben. – Als vossen in bouwvallen zijn uw profeten, Israël.- Gij zijt niet op de bressen gaan staan en gij hebt geen muur opgetrokken om het huis Israëls, opdat het op de dag des Heeren zou kunnen standhouden in de strijd.

Bedrieglijke dingen en leugenachtige waarzeggerij hebben zij geschouwd, die zeggen: zo luidt het woord des Heeren – terwijl de Heere hen niet gezonden heeft; en dan wachten zij nog op de vervulling van het woord! Hebt gij dan geen bedrieglijk gezicht geschouwd en leugenachtige waarzeggerij gesproken, toen gij zeidet: zo luidt het woord des Heeren – terwijl Ik niet gesproken had?

Daarom, zo zegt de Heere Heere, omdat gij bedrieglijke dingen gesproken en leugen geschouwd hebt, daarom zie, Ik zàl u! luidt het woord van de Heere Heere. Mijn hand zal zijn tegen de profeten die bedrieglijke dingen schouwen en leugen waarzeggen; tot de kring van mijn volk zullen zij niet behoren, in het boek van het huis Israëls niet ingeschreven worden, en in het land Israëls niet komen, en gij zult weten, dat Ik de Heere Heere ben.

Omdat, ja omdat zij mijn volk hebben doen dwalen door te zeggen: vrede! zonder dat er vrede is -, als het een muur bouwt, zie, dan bepleisteren zij die met kalk; zeg tot hen die met kalk pleisteren: toch zal hij vallen! Er zal een stromende regen komen, en gij, hagelstenen, zult neervallen, en een stormwind zal losbreken. Als dan de muur gevallen is, zal dan niet tot u gezegd worden: waar is de kalk waarmee gij gepleisterd hebt? Daarom, zo zegt de Heere Heere, ja, Ik zal een stormwind doen losbreken in mijn grimmigheid en stromende regen zal er zijn in mijn toorn, en hagelstenen – in grimmigheid, tot verdelgend toe. Ik zal de muur die gij met kalk bepleisterd hebt, neerhalen en ter aarde werpen, en zijn fundament zal worden blootgelegd; (de stad) zal vallen en gij zult daarin omkomen. En gij zult weten, dat Ik de Heere ben. Zo zal Ik mijn grimmigheid ten volle uitstorten over de muur en over hen die met kalk bepleisteren, en Ik zal tot u zeggen: weg is de muur en weg zijn zij die hem bepleisterden: de profeten van Israël, die tot Jeruzalem profeteerden en daarvoor een gezicht van vrede schouwden, zonder dat er vrede is – luidt het woord van de Heere (Ezechiël 13:3-16)

En gij mensenkind, richt u tegen de dochters van uw volk, die naar eigen inzicht profeteren; profeteer tegen haar, en zeg: Zo zegt de Heere Heere: wee haar, die toverbanden binden om alle polsen en die sluiers winden om het hoofd van groot en klein, om zielen te vangen! Zoudt gij zielen vangen van mijn volk en uw eigen zielen in het leven behouden? Gij ontheiligd Mij bij mijn volk voor handen vol gerst en voor brokken brood, om zielen te doden die niet sterven moesten, en om zielen in het leven te behouden, die niet moesten blijven leven, doordat gij mijn volk beliegt, dat naar leugen hoort. Daarom, zo zegt de Heere Heere, zie, Ik keer Mij tegen uw toverbanden, waarmee gij de zielen als vogels vangt, Ik zal ze van uw armen rukken, en de zielen vrijlaten, die gij als vogels vangt. Ik zal uw sluiers verscheuren en mijn volk uit uw hand redden, het zal niet langer tot een prooi in uw handen zijn. En gij zult weten, dat Ik de HEere ben. Omdat gij het hart van de rechtvaardige bedroefd hebt met leugen, terwijl Ik hem geen smart aandeed, en de handen van de goddeloze gesterkt hebt, opdat hij zich niet van zijn boze weg zou bekeren en leven- daarom zult gij niet langer bedrieglijke dingen schouwen en waarzeggerij plegen; Ik zal mijn volk uit uw hand redden. En gij zult weten, dat Ik de Heere ben (Ezechiël 13:17-23)

Valse profeten leiden het volk van God op dwaalwegen door hun valse en misleidende profetieën

Deze valse profeten, volgden hun eigen geest, profeteerden naar eigen inzicht, spraken bedrieglijke dingen, schouwden leugens en misleiding. Door hun valsheden en misleiding zorgden zij ervoor, dat het volk van God op onheilige wegen terecht kwamen, waardoor zij zichzelf ontheiligde.

zonde doetOp onheilige wegen wandelen, betekent dat iemand datgene doet, wat tegen de wil van God ingaat en dus in rebellie naar Gods Woord leeft.

Aangezien het volk van God, de profeten als door God gezonden beschouwden en in de veronderstelling waren, dat deze profeten woorden spraken, die van God afkomstig waren, dachten zij te wandelen naar Gods wil. Zij dachten, dat door hun gehoorzaamheid aan de profeten, zij op de juiste weg wandelden.

Maar dat was niet zo. Deze profeten, die zogenaamd door God waren gezonden en door Hem zogenaamd geleid werden, leidden het volk in leugens.

De profeten lieten het volk hun gang gaan, terwijl zij met de goddelozen samen zaten. In plaats dat deze profeten hen op hun zonden wezen, zodat zij zich konden bekeren, gingen zij met hen om, alsof er niets aan de hand was. Zij spraken vrede, terwijl er helemaal geen vrede was.

De valse profeten profeteerden naar wat de mensen wilden horen en niet naar wat God te zeggen had.

De mensen willen motiverende woorden en mooie profetieën horen

En zo gaat het nog steeds in onze tijd en is er dus eigenlijk niets veranderd. De mensen willen mooie motiverende profetieën over hun leven horen, in plaats van corrigerende profetieën. Zij willen niet dat er profeten komen, die hun zonden blootleggen. Nee, zij willen profeten horen, die bemoedigend en opbouwend zijn en hun ego strelen. Daarom nodigen zij profeten uit, die in hun straatje passen.

Vertrouwt niet iedere geest, beproeft de geestenZij kijken niet eerst naar de vrucht van de levens van deze profeten. Zij kijken niet of zij de vrucht van de Geest dragen of dat zij de vrucht van het vlees; van de wereld dragen (zelfzucht, ontrouw, overspel, seksuele onreinheden, scheiding, liefde voor geld, losbandigheid, gierigheid, afgunst, tweedracht, dronkenschap, toverij, afgoderij etc.).

Zij kijken alleen naar de naam en/of titels, het succes, bekendheid (beroemdheid), de wonderen en tekenen, die iemand verricht etc. In plaats dat zij naar hun levenswandel kijken.

Hoeveel leugens worden er vandaag de dag wel niet uitgesproken door profeten, over de levens van gelovigen? En zo komen vele mensen komen door verkeerde profetieën op dwaalwegen terecht.

Zij worden naar de afgrond geleid, in plaats dat zij van de afgrond gered worden.

Zij leiden een leven, die niet naar de wil van de Vader is en niet overeenkomt met het Woord. Maar omdat deze bekende predikers en profeten het goedkeuren, terwijl God in Zijn Woord iets anders zegt en de mensen hen geloven in plaats van Gods Woord, wijken zij af van de waarheid. En doordat zij afwijken van de waarheid, komen zij niet in het plan wat God voor hun leven heeft.

Veel Christenen worden op deze manier uit de hand van God weggerukt, door leugens, misleidingen, valse leringen en beloften en noem maar op.

Test en beproeft de geesten of zij uit God zijn

In deze tijd is het onderscheid van geesten zo belangrijk! Johannes schrijft hier ook al over en zegt:

Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God (1 Johannes 4:1-3)

Wanneer iemand gelooft en belijdt dat Jezus de Christus is, dan zal diegene Jezus; het Woord liefhebben en Zijn geboden doen. 

Zij zijn uit de wereld; daarom spreken zij uit de wereld en hoort de wereld naar hen. Wij zijn uit God; wie God kent, hoort naar ons; wie uit God niet is, hoort naar ons niet. Hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling (1 Johannes 4:5-6)

Wanneer profeten geëerd en ontvangen worden door de wereld, zonder dat de wereld zich bekeert, dan is er iets niet pluis. Jij zult je dan ernstig moeten afvragen of je werkelijk met een wedergeboren Christen; een zoon van God, te maken hebt.

Want Jezus zegt, dat de wereld jou zal haten. Dit komt omdat de Heilige Geest in een wedergeboren zoon van God (zowel mannen als vrouwen) woont en de wereld overtuigt van zonde (Johannes 15:18;22-24, 16:8, 17:14).

Hoe herken je valse profeten?

Kunnen je valse profeten herkennen aan hun tekenen en wonderen? Nee, want Jezus zegt heel duidelijk, dat er, voor Zijn terugkomst en de voleinding der wereld, vele valse profeten zullen opstaan, die vele wonderen en tekenen zullen verrichten, die zelfs de uitverkorenen zouden kunnen verleiden. Tekenen en wonderen bewijzen niet of iemand vanuit de Heilige Geest opereert of vanuit het vlees (Lees ook: ‘Moet je wedergeboren zijn om in het bovennatuurlijke te wandelen?‘).

De twee indicatoren, die wij van Jezus hebben ontvangen en waaraan wij valse profeten herkennen, zijn:

  • De vrucht, die zij dragen 
    Als zij niet de vrucht van de bekering en de vrucht van de Geest dragen, maar als zij wandelen als de wereld en de vrucht van het vlees dragen (zelfzucht, eer, overspel, ontrouw, hebzucht, liefde voor geld, losbandigheid, afgunst, seksuele onreinheden, scheiding, afgunst, dronkenschap etc), dan worden zij niet geleid vanuit de Geest van God en zijn zij niet uit God.
  • Leven zij naar het Woord van God; naar de wil van de Vader?
    Wanneer een profeet niet spreekt en leeft, naar wat het Woord zegt en dus niet leeft naar de wil van de Vader, dan is hij of zij niet uit God. Als profeten zeggen, dat iets geoorloofd is omwille van de zogenaamde liefde en genade van God, terwijl Gods Woord heel duidelijk iets anders zegt, dan heb je met een valse profeet te maken. Het gebruik van ‘de genade’ wordt tegenwoordig vaak op een verkeerde manier gebruikt en toegepast om net als de wereld te kunnen blijven leven in zonde. Net zoals de false profeten in het Oude Testament zeiden: “vrede, vrede“, terwijl er volgens God helemaal geen vrede was, zeggen de hedendaagse valse profeten precies hetzelfde. Alleen gebruiken zij andere bewoordingen, namelijk: “het is allemaal genade, het maakt niet uit wat je doet. Want God is liefde.” Zij prediken afval, want deze leugens zorgen ervoor dat Gods volk van Hem afvalt.

Jezus Christus spreekt heel duidelijk en wij behoren te luisteren naar wat Jezus (het Woord) te zeggen heeft, in plaats dat wij luisteren naar mensen, die afval prediken en alleen maar gehoord en gezien willen worden, omwille van hun eigen eer.

Wees dus waakzaam, zoals Jezus ons ook opdraagt om in deze tijd waakzaam te zijn, zodat je de wolven in schaapskleding zal herkennen en ontmaskeren (Lees ook: De wolven in schaapskleren, die een ravage aanrichten).

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!