Het geheime gebedsleven van de gelovige

Het gebed maakt een groot onderdeel uit van het leven van iedere wedergeboren Christen, die wandelt naar de Geest. Dit komt omdat een wedergeboren Christen weet wat het gebed inhoudt, hoe belangrijk gebed is en dat je niet zonder het gebed kan. Daarom neemt de gelovige tijd voor gebed en maakt tijd vrij voor gebed en schuift het niet opzij voor de dagelijkse bezigheden. Nee, het gebed heeft de hoogste prioriteit in het leven van de gelovige. Een gelovige zonder gebedsleven is gelijk aan een opgedroogde beek.

Plicht of liefde?

Als jij van iemand houdt, dan wil jij graag bij diegene zijn en tijd met die persoon spenderen. Maar hoe komt het dan, dat veel gelovigen wel zeggen dat zij van Jezus en van God de Vader houden, maar geen tijd hebben en geen tijd vrij maken om samen in gebed door te brengen? Veel gelovigen beschouwen het gebed meer als een religieuze inzetting, dan een verlangen om samen tijd door te brengen met de Vader. Zij dwingen zichzelf om voor een paar minuten een paar woorden omhoog te zenden en dan houdt het op en gaan zij weer verder met hun alledaagse bezigheden. Zij vinden bidden voor het eten, opstaan en slapengaan wel voldoende en denken hiermee hun plicht gedaan te hebben.

Heb jij God lief met heel jouw hartMaar hoe zou jij het vinden, als iemand jou zou komen bezoeken uit plichtmatigheid, in plaats dat diegene het fijn vindt om samen met jou tijd door te brengen en komt omdat hij of zij van jou houdt?

Zou jij het fijn vinden als mensen alleen met jou om willen gaan, omdat er bij jou wat te halen valt, in plaats dat mensen met jou om willen omgaan omdat zij van jou houden om wie jij bent? Ik denk het niet.

Want jij zou weten, dat de persoon niet werkelijk van jou houdt, maar alleen komt, omdat het moet (omdat hij of zij anders door zijn of haar geweten wordt aangeklaagd) en dus vanuit een plicht komt en/of omdat er bij jou wat te halen valt.

Zo is het ook met God. God weet precies, wie er tot Hem komen uit plichtmatigheid of omdat er bij Hem wat te halen valt of uit liefde voor Hem. Hij kent de beweegredenen van elk hart.

God weet wiens hart volkomen naar Hem uitgaat en wiens hart naar de wereld uitgaat. Jij kunt nog zo vaak zingen en belijden dat jij van Jezus en van God houdt en leven naar al de geboden van de Bijbel, die je vroom doet in het bijzijn van anderen, maar jouw spreken en wandel oftewel de werken die jij doet, ook achter gesloten deuren en de vrucht die jij draagt, getuigen of jij daadwerkelijk van God houdt of dat het alleen maar loze woorden en dode werken zijn.

Niets is verborgen voor onze Almachtige God; God ziet alles! Daarom is ook geen enkel hart voor God verborgen. God zit niet te wachten op een vroom iemand, waarvan het hart niet naar Hem en Zijn Koninkrijk uitgaat, maar naar de wereld en het koninkrijk der duisternis.

Al kan de persoon zijn hart verbergen voor de ongeestelijke gelovigen, die wandelen naar het vlees, maar het hart zal nooit voor God en diegene, die geboren zijn uit Hem, verborgen zijn, maar in de openheid liggen. De Heilige Geest onderscheidt echt van onecht.

Gebed is een essentieel onderdeel van het leven van elke gelovige

Elke gelovige behoort een levend gebedsleven te hebben en tijd vrij te maken om samen met de Heere door te brengen. In het begin, wanneer iemand tot geloof komt, kan dit betekenen dat de persoon moet strijden om het vlees ondergeschikt te maken. Want het vlees wil niet bidden, maar wil gevoed worden met de dingen van de wereld. Het is noodzakelijk om jezelf daarin te disciplineren en vaste tijden vrij te maken voor gebed.

Nu denk jij misschien: “ja ho eens even. Gebed moet niet iets gedwongen zijn, maar spontaan. Ik hou niet van religie, maar van een relatie met Jezus en de Vader.” Ja en nee. Natuurlijk moet jij een levende relatie met Jezus en de Vader, door de Heilige Geest hebben en zoals zojuist geschreven, moet het geen plichtmatige relatie worden. Maar…… Men onderschat vaak de kracht van het vlees, die aanwezig is in het leven van een pas wedergeboren gelovige, die bepaalt wat er gebeurt.

Jij moet niet vergeten, dat al die jaren dat vlees is gevoed en opeens besluit een persoon om het vlees niet meer te voeden. Denk jij dat het vlees daarmee akkoord gaat? Nee! Het vlees gaat zeuren en neemt zich een aanmatigende toon aan.

De geest wil met de Vader samenzijn en zich richten op de dingen van het Koninkrijk van God, maar het vlees wil dit niet. Het vlees rebelleert en wil niet sterven, maar wil gevoed blijven worden en leven. Het vlees weet, dat als het vlees niet meer gevoed wordt, het vlees uiteindelijk sterft en dus geen zeggenschap meer over een persoon heeft. Daarom is het belangrijk om jouw vlees een halt toe te roepen en jouw geest laat regeren en heerschappij neemt over het vlees.

Laat mij jou vermaken

Hoeveel gelovigen zijn er wel niet, die uren voor de televisie, achter de (spel)computer of op hun mobiele telefoon doorbrengen en hun tijd spenderen aan allerlei (sociale) activiteiten en hobby’s, maar nog geen 5 a 10 minuten op een dag bidden en nog geen 5 à 10 minuten in het Woord doorbrengen.

Zij wandelen niet naar de geest, maar naar het vlees, want zij laten zich leiden door het vlees en gehoorzamen het vlees.

Iedereen wil worden en wandelen als Jezus, maar niet iedereen wil de prijs daarvoor betalen.

Als jouw liefde voor Jezus Christus en de Vader niet groter is dan de liefde voor de wereld, dan zal jij geen stand kunnen houden en zal jij bezwijken onder de druk van de wereld en van datgene wat gaat komen. Want de wereld wil niets van het Woord weten en rebelleert tegen elk geschreven woord in de Bijbel.

Als het Woord in jou leeft, zul jij vervolgd worden, door diegene die de wereld en het wereldsysteem toebehoren en geleid worden door de wereldgeesten.

Aangezien vele gemeenten de wereld heeft binnengelaten en de duivel in veel gemeenten zijn troon heeft gevestigd, houdt dit dus ook in dat jij vervolging kan verwachten vanuit de plaatselijke gemeente.

Hoe meer tijd jij met de Vader doorbrengt en hoe meer tijd jij in het Woord besteed, des te beter zul jij Hem leren kennen en steeds meer van Hem gaan houden. Jouw liefde zal niet afnemen, maar toenemen en daardoor zal jij steeds meer tijd met Hem willen besteden.

Bidden in tongen sticht de geest

En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. En Hij, die de harten doorzoekt, weet de bedoelingen des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor heiligen pleit (Romeinen 8:26-27)

Wanneer jij bent gedoopt met de Heilige Geest, zul jij in nieuwe tongen spreken (Marcus 16:17). Het bidden in tongen is nodig, omdat de Heilige Geest de geest sticht. Bidden in tongen is niet bedoeld voor vleselijke manifestaties en om prettige gevoelens te ervaren. Maar bidden in tongen is nodig, om datgene wat verborgen is aan het licht te brengen en daarvoor te bidden. Als jij niet meer weet wat jij moet bidden en jij gaat in tongen bidden, dan zal de Heilige Geest jou leren en nieuwe woorden geven, die naar Zijn wil zijn.

Jouw geest zal hierdoor verrijkt worden en jouw geestelijke inzicht, kennis en wijsheid zal toenemen en jij zal openbaringen vanuit het Woord ontvangen.

De Heilige Geest weet precies wat er in God en in de mens is en Hij brengt de verborgen schatten aan het licht. Ja, hij doet dit zelfs in jouw eigen leven. Hij laat door het gebed nog de gebieden in jouw leven zien, die nog niet volkomen zijn toegewijd aan Hem.

Het is belangrijk om te weten, dat door de doop met de Heilige Geest jij de Heilige Geest, in de geestelijke wereld, in Zijn volheid hebt ontvangen en niet in delen. Maar nu moet datgene, wat in de geestelijke wereld heeft plaatsgevonden tot uiting komen in de natuurlijke wereld (zichtbare wereld). En dat gebeurt door het stervingsproces van de oude mens en het aandoen van de nieuwe mens, oftewel het heiligingsproces . Hoe meer de geest van de nieuwe mens wordt gevoed, des te meer zal het vlees van de oude mens sterven (Lees ook: ‘De genade en het heiligingsproces‘).

Hoe moet jij precies bidden?

De waarheid is, dat er geen strategieën, technieken en methoden zijn voor gebed. Ook al zijn er predikers en leraars, die iets anders beweren. Zij zeggen, dat als jij op de juiste manier bidt, jij datgene zal ontvangen waarvoor jij bidt. Maar dit is een vorm van manipulatie.

Helaas hebben vele gelovigen door deze dwaalleringen een technisch gebedsleven ontwikkeld, waarbij het niet meer draait om een levende relatie vanuit de geest, maar een technische relatie vanuit het vlees, dat voornamelijk is gebaseerd op manipulatie en het ontvangen, vooral van materiële voorzieningen (Lees ook: ‘Een technisch geloof‘ en ‘Ik zal je de rijkdommen van de wereld geven’).

Deze predikers, leraars en hun volgers zijn vaak diegenen, die het hardst schreeuwen, dat het niet gaat om religie, maar om een relatie, terwijl zij ondertussen bidden volgens ingewikkelde technieken en methoden, die beschreven staan in hun gebedshandleiding.

Zij zijn meer gefocust op – en houden zich meer bezig met de technieken en methoden en de woorden, die zij uitspreken, dan dat zij de tijd nemen, neerknielen en in stilte tijd doorbrengen met de Vader en luisteren naar wat de Vader hen te zeggen heeft. Bij de meeste gebeden krijgt God geeneens de tijd om te antwoorden, maar is het gebed al voorbij, voordat het begint.

Wat zegt Jezus over gebed en het gebedsleven van een gelovige?

En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds (Mattheüs 6:5)

Jezus zei een aantal dingen over het gebed. Onder andere, dat Zijn discipelen niet het voorbeeld van de huichelaars oftewel de religieuze acteurs van het leven, moesten opvolgen. Zij wilden gezien worden, indruk maken op de mensen en opvallen bij de mensen, zowel in de synagoge als op de hoeken van de straat. Maar Jezus zei, dat zij hun loon reeds hadden ontvangen.

Er zijn veel mensen, die ook gesteld zijn op aanzien bij mensen. Zij willen opvallen, indruk maken en gezien worden door anderen en daarom bidden zij in het bijzijn van anderen, mooie gebeden, met meeslepende woorden, die voortkomen uit hun vlees; emoties en gevoelens en doen zich voor als de experts op het gebied van gebed. Door hun meeslepende woorden, raken zij de anderen in hun emoties en gevoelens en leiden hen zo om de tuin.

“Ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene”

Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden (Mattheüs 6:6)

Jezus gaf de opdracht aan Zijn discipelen om zich terug te trekken in de binnenkamer en de deuren te sluiten en in het geheim, oftewel het verborgene, samen met de Vader tijd door te brengen in gebed. Hier lezen wij dus, dat het belangrijk is om, ondanks het feit dat je in de geest, door de Heilige Geest met Jezus en de Vader verbonden bent, toch tijd vrijmaakt om samen met de Vader door te brengen.

Uw Koninkrijk kome en Uw wil geschiedeNu kun jij zeggen: ja maar, toen Jezus dit tegen hen zei, waren zij nog de oude mens en waren nog niet wedergeboren. Dit geldt niet meer voor ons. Maar Jezus was de nieuwe Mens en Hij trok Zich vaak alleen terug en spendeerde veel tijd samen met de Vader. Als Jezus tijd vrijmaakte om samen met de Vader door te brengen, behoren wij Zijn voorbeeld te volgen en dit ook te doen.

En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden. Wordt hun dan niet gelijk, want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt (Mattheüs 6:7-8)

Wanneer je bidt hoef je niet te spreken met een omhaal van woorden. Je hoeft niet steeds de woorden te herhalen, zoals de heidenen tot hun god(en) bidden. Want God hoort en weet alles. Hij kent jou door en door en Hij weet precies wat jij wilt en nodig hebt, nog voordat je Hem erom gevraagd heeft. Hij kent elke gedachten en elk hart waaruit de woorden voortkomen.

Bidt gij dan aldus: Onze Vader, die in de hemelen zijt, Uw Naam worde geheiligd, Uw Koninkrijk kome; Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood; en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren; en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. (Want Uwer is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen (Mattheüs 6:9-13))

Dit is het gebed, die Jezus als voorbeeld aan Zijn discipelen gaf. Wanneer wij daarnaar kijken, zien wij een totale onderwerping aan God de Vader. Wij zien een erkenning voor wie Hij is. Alles draait om Hem; dat Zijn Naam wordt geheiligd, Zijn Koninkrijk zal komen en Zijn wil zal geschiede, gelijk in de hemel als ook op deze aarde. Wat betekent dat de Gemeente zal leven naar Zijn wil en gehoorzaam zal blijven aan Zijn Woord en doen wat Hij heeft opgedragen om te doen. De mens zal dus niet meer klagen en jammeren, maar zal zich onderwerpen aan Hem en niet meer zijn eigen wil, maar Zijn wil doen. Net als Jezus, toen Hij bad in het hof van Getsemané: “niet Mijn wil, maar Uw wil geschiedde.” Hierdoor zal Zijn Koninkrijk en Zijn wil vertegenwoordigd en gebracht worden op deze aarde. Want van God is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid tot in alle eeuwigheid.

Het enige waar de mens om vraagt is om het dagelijks brood, vergeving van zonde (schulden) en om hem/haar niet in verzoeking te leiden (zie ook Mattheüs 26:41, Marcus 14:38), maar om hem/haar te verlossen van de boze.

Het vergeven van schuldenaren lichtte Jezus nog verder toe. Hij zei, dat als een mens zijn schuldenaren vergeeft, de Vader hem/haar ook vergeeft. Een schuldenaar vergeven houdt in, dat als iemand jou bijvoorbeeld onterecht heeft behandeld, iets heeft gedaan dat niet goed is of niet naar jouw verwachting of wil was, je de persoon moet vergeven. Want als jij de ander niet vergeeft, dan zal de Vader jou ook niet vergeven.

Jezus zegt zelfs, dat je voor diegene moet bidden, die jou smadelijk behandelen (onterecht behandelen, beledigen, vernederen, kwetsen, vals beschuldigen etc. (Lucas 6:28))

Zijn er obstakels?

Het Woord geeft enkele redenen aan waarom gebeden niet worden verhoord. Maar als je een wedergeboren Christen bent, die bidt en wandelt naar de Geest, gehoorzaam bent aan het Woord en leeft naar Zijn wil en dus gehoorzaam bent aan Zijn geboden en een levende relatie met Jezus en de Vader hebt, vallen eigenlijk al deze obstakels weg, want de obstakels zitten in het vlees.

Wie zijn oor afwendt van het horen der wet (de wil van God), diens gebed zelfs is een gruwel (Spreuken 28:9)

En al wat gij in het gebed gelovig vragen zult, zult gij ontvangen (bidden zonder geloof (Mattheüs 21:22, Marcus 11:24))

Desgelijks gij, mannen, leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer, daar zij ook medeërfgenamen zijn van de genade des levens, opdat uw gebeden niet belemmerd worden (1 Petrus 3:7)

Gij hebt niets, omdat gij niet bidt. (Of,) gij bidt wel, maar gij ontvangt niet, doordat gij verkeerd bidt, om het in uw hartstochten door te brengen (Jakobus 4:2-3)

Jij zal niet meer vanuit het vlees bidden en smeken om allerlei voorzieningen te ontvangen, maar jij zal de geestelijke wapens gaan hanteren en proactief bidden en in gezag het Woord uitspreken. Jij zal niet meer gericht zijn op jezelf, maar op het Koninkrijk van God.

Jij bidt niet meer als de oude mens, die onder de geestelijke heerschappijen, overheden en machten van het koninkrijk der duisternis is gesteld, maar jij bidt als de nieuwe mens, die door de wedergeboorte gezeten is in Jezus Christus en boven alle heerschappijen, overheden en machten van het koninkrijk der duisternis is gesteld.

Daarom is het belangrijk om Gods wil te leren kennen en te weten hoe Hij over bepaalde zaken denkt, zodat jij zal kunnen bidden naar Gods wil en niet naar de wil van de wereld; de wil van de mens en geen humanistisch gebed meer zal opzenden, dat voortkomt uit het vlees; de gevoelens, emoties, lusten, begeerten en wil van de mens.

Wat doe je als gebeden niet worden verhoord?

Wat moet je doen als gebeden niet worden verhoord, maar wel naar Gods wil zijn? Als gebeden niet meteen worden verhoord, komt het op geloof aan. En dus in hoeverre jij God vertrouwt. Vertrouw jij Zijn Woord? Geloof jij dat Zijn Woord de waarheid is? Als jij Hem vertrouwt en gelooft dat Zijn Woord de waarheid is, dan zul jij stand blijven houden op Zijn Woord en daarvan niet afwijken.

Zodra de twijfel binnen probeert te komen, gebied het weg te gaan. Want als jij de twijfel niet meteen gebiedt om weg te gaan, maar binnenlaat in jouw denken en gaat voeden en uiteindelijk gehoorzaamt, zul jij de woorden van God verlaten. Hierdoor laat jij zien, dat jij eigenlijk het Woord niet gelooft en het geloof verlaat en er voor kiest om op zelf verkozen wegen te gaan wandelen.

Maar als jij blijf standhouden op het Woord en zal volhouden in het gebed, dan laat jij hierdoor zien, dat jij in God de Vader en Zijn Woord gelooft en op Hem vertrouwt. Hoe meer tijd jij met God spendeert, des te beter zul jij Hem leren kennen en daardoor zul jij in staat zijn om Hem te vertrouwen. Want hoe kun jij iemand vertrouwen, die jij niet persoonlijk kent? Maar misschien alleen van naam kent of van horen zeggen?

Vertrouw op God, spendeer tijd met Hem en Hij zal Zijn plan en wil aan jou openbaren. Hoe meer tijd je spendeert en hoe meer je in – en naar Zijn wil leeft en Hem vertrouwt, des te meer zal Hij jou vertrouwen en dingen toevertrouwen. Maar voordat Hij dit kan doen, moet jij betrouwbaar zijn en integer met de hemelse dingen van het Koninkrijk van God omgaan.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!