Stop met God de schuld te geven!

Waarom heeft God dit laten gebeuren? Waarom heeft God niet ingegrepen? Waarom heeft God de persoon niet genezen? Waarom heeft God deze persoon laten sterven? Waarom laat God natuurrampen toe? Als God bestaat waarom heeft Hij dan niet …..? Waarom, waarom….. Hoe vaak komt het niet voor dat als alles voor de wind gaat God vaak wordt vergeten, maar zodra er tegenslagen komen of als er iets gebeurt dat tegen de wil van de mens ingaat, zij ineens God weten te vinden en Hem de schuld geven van alle ellende en problemen. De wereld geeft God niet alleen de schuld, maar ook God’s kinderen geven God de schuld van alle ellende en klagen Hem aan. Maar als God’s kinderen wat meer de Bijbel zouden lezen en bestuderen en wat meer tijd met Hem in gebed zouden doorbrengen, dan zouden zij het hart van hun Vader leren kennen en inzien dat zij er volkomen naast zitten.

Gods gedachten onze gedachtenEr wordt vaak respectloos over God gepraat alsof Hij een alledaags vriendje is en bedoeld is om de mens te dienen en te gehoorzamen. De vreze voor God, dat het begin van alle wijsheid is, ontbreekt vaak in de levens van gelovigen. Vreze heeft niets te maken met een angst voor God, maar met een groot ontzag en een respect voor de Almachtige God, die de hemel en de aarde en al wat daarin is heeft geschapen.

Als de geest van de gelovigen zou opgroeien tot volwassenheid en zij hun Vader zouden leren kennen, door Jezus Christus, dan zou de houding en het gedrag van vele gelovigen er heel anders uitzien.

In plaats dat zij God beklagen en continue het waarom vragen, zouden zij geestelijk inzicht hebben en de oorzaak weten en ophouden met het vragen en klagen.

De waarom fase

Er zijn veel Christenen, die naar het vlees leven en zich gedragen als peuters, die in de ‘waarom fase’ zitten. Zodra er iets gebeurd of als ouders of anderen iets zeggen, wordt meteen de ‘waarom vraag’ gesteld. En zelfs bij het antwoord, vragen zij het waarom. Gelukkig is dit bij peuters een tijdelijke fase, die vanzelf overgaat. Je zou dus denken, dat dit ook bij Christenen het geval is en dit een tijdelijke fase is die vanzelf overgaat. Maar dat is niet zo.

En daar komt nog eens bij, dat vele Christenen niet alleen het waarom blijven vragen en zich daarmee bezighouden, maar ook nog eens God de schuld geven van alle ellende en al hun problemen.

De schuld afschuiven op God

Het is hetzelfde gedrag als het vleselijke volk van Israël, dat continue klaagden en jammerden en het waarom vroegen aan God, toen zij niet ontvingen wat zij wilden ontvangen en God de schuld daarvan gaven. Zij waren niet dankbaar dat God hen had verlost en voor al datgene wat God voor hen had gedaan en hoe Hij in alles voorzag. Zij zagen niet in, dat zij door hun eigen woorden en gedrag, zelf het onheil over hun heen haalden (o.a. Ex 14:12, Ex 32:31, Num 14:1-4, Num 17:10-13, Num 21:5). Nee, zij gaven God de schuld van al datgene wat niet naar hun wil was en volgens hen ontbrak.

En dit gedrag van de oude mens is nog steeds niet veranderd. Velen leven als de oude mens en geven nog steeds God de schuld.

Verblind door de leugens van de duivel

Veel te veel gelovigen zijn met het waarom bezig, in plaats van met de oplossing. God heeft de mens alles gegeven om voor de oplossing te zorgen. De nieuwe mens bezit alles wat de wereld nodig heeft. Als jij een nieuwe schepping oftewel de nieuwe mens bent geworden, dan heb jij alle macht en gezag ontvangen in Jezus Christus om af te rekenen met problemen en zonde en het niet zijnde tot aanzijn te roepen. Maar als jij nog de oude mens bent en dus ongeestelijk bent en/of niet weet wie je bent in Jezus Christus en wat jij hebt ontvangen en bezit en Wie in jou woont, dan kun je daar ook niet in wandelen. Daarom wil de duivel jou zo ver mogelijk weghouden van het Woord en jou onwetend houden, zodat je geen gevaar vormt voor zijn koninkrijk en hij rustig zijn gang kan gaan.

aarde treurt, want met reikhalzend verlangen wacht de schepping het openbaar worden van de zonen GodsWaarom vindt er zoveel ellende plaats? Omdat de zonen God’s niet leven naar de woorden van God en niet doen wat Jezus hen heeft opgedragen om te doen en niet wandelen in gerechtigheid.

Velen zijn verleid en verblind door de leugens van de duivel. Dit komt omdat zij vleselijk zijn en voornamelijk gericht zijn op zichzelf en hun eigen leven, voorspoed en welvaart, in plaats van het Koninkrijk van God. Zij beseffen niet dat er een geestelijke oorlogvoering plaatsvindt.

Velen sluiten hun ogen en willen niet (h)erkennen, dat wij met een vijand van God te maken hebben, namelijk de duivel en zijn koninkrijk. De duivel is de tegenstander van God en omdat diegenen, die in Jezus Christus wedergeboren zijn, God toebehoren en Zijn zonen zijn geworden, is de duivel ook hun tegenstander geworden. De zonen van God zijn geen zonen van de duivel meer, maar zijn vijanden van de duivel geworden. De zonen van God leven niet meer naar de wil van de duivel, maar naar de wil van God.

Zolang je niet erkent dat er een vijand is of als jij denkt dat door het werk aan het kruis de duivel is verslagen en geen macht meer heeft en daarom niet meer actief is, dan heb je het mis.

De zonen van God hebben nog steeds te strijden

Ja, Jezus Christus heeft de overheden, machten en krachten van de duisternis openlijk tentoongesteld en ontwapend aan het kruis en door de opstanding uit de dood heeft Hij de duivel verslagen en de sleutels van de dood en het dodenrijk (Col 2:13-15, Op 1:18). Maar de duivel heeft nog wel de mogelijkheid om zijn vernietigende werk uit te voeren, aangezien hij nog niet geworpen is in de eeuwige poel des vuurs (Op 20:10). Het Woord zegt, dat wij nog steeds te strijden hebben tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis en tegen de boze geesten in de hemelse gewesten (Efe 6:12).

duivel gaat rond als brullende leeuwDe duivel gaat nog steeds rond als een briezende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. Hij rooft, moord en vernietigt nog steeds, terwijl de Christenen vaak hun oren hebben gestopt en geblinddoekt rondlopen in duisternis en hem rustig zijn gang laten gaan.

Dit komt omdat zij onwetend zijn, doordat zij het Woord niet kennen. Zij zijn verduisterd in hun denken en horende doof en daarom roepen zij hem geen halt toe, maar laten zij hem en zijn handlangers (demonen) zijn gang gaan.

En zij laten niet alleen hem zijn gaan, maar zij helpen hem vaak nog een handje, door datgene wat tegen de wil van God ingaat goed te keuren.

Zij zien om hun heen het verval en de toename van geweld, natuurrampen en allerlei ellende, maar herkennen niet de invloed, werken en de macht van de duivel. Ook zien zij niet in, dat door hun eigen gedrag zij zelf de ellende hebben veroorzaakt. Waardoor? Door hun eigen luiheid om niet te doen wat God heeft opgedragen om te doen, maar te leven als de wereld en de werken van de duivel te tolereren.

In plaats dat zij de duivel de schuld geven en hem een halt toeroepen en/of zichzelf als de oorzaak zien en zich bekeren van hun wandel naar het vlees, dat tegen de wil van God ingaat, geven zij God de schuld van het verval, de problemen en alle ellende om hen heen en roepen zij God ter verantwoording.

De wereld is niet veranderd, maar de afvalligheid van God is toegenomen

In het Boek Openbaringen lezen wij over de laatste dagen van de eindtijd, waarin wij nu al leven. Wij lezen o.a. over de schalen van gramschap, die vreselijk zijn (Op 16). Maar ondanks alle rampen en alles wat er nog zal komen, zijn God’s daden rechtvaardig (Op 16:7, Op 19:2). Alles wat er op aarde gebeurt en zal gebeuren is het resultaat van de werken van de mens, die hebben geluisterd naar de leugens van de duivel.

De wereld is niet veranderd, maar de afvalligheid van God is toegenomen. En dat is om ons heen te zien in de grote chaos op de wereld. Wat goed is is kwaad geworden en wat kwaad is is goed geworden.

Tijd om wakker te worden en verantwoordelijkheid te nemen

Daarom wordt het tijd, dat de gelovigen stoppen met het vragen van ‘het waarom’ en stoppen met God de schuld te geven van alle problemen en ellende en zelf verantwoordelijkheid nemen voor alle problemen en ellende, die zijn ontstaan door de onverschilligheid, lauwheid en blindheid van gelovigen.

Het wordt tijd dat gelovigen werkelijk wedergeboren worden, opgroeien in de geest tot volwassenheid in Christus naar het evenbeeld van God en gaan inzien dat zij met een tegenstander van God; de duivel, te maken hebben, die steeds meer grondgebied in neemt. Want zolang de Christenen geestelijk verblind zijn en slapen, doordat zij naar het vlees blijven leven, kan hij rustig zijn gang gaan.

Het wordt daarom tijd, dat de gelovigen hun eigen leven onderzoeken of zij wel in het geloof staan en werkelijk leven naar het Woord en de wil van God en indien nodig zich bekeren en terugkeren naar Hem. En vervolgens hun grondgebied terugnemen en de strijd aangaan met de boze machten, overheden en krachten van het koninkrijk der duisternis. Het wordt tijd om ons land in te nemen voor het Koninkrijk van God en Zijn Koninkrijk te vestigen op aarde. In plaats dat gelovigen concessies blijven doen met zonden, ongerechtigheden, menselijke filosofieën en andere religies.

Jezus is de Zoon van God en Hij is de weg tot de Vader

Wij dienen niet allemaal dezelfde God, zoals zovele vleselijke gelovigen en humanisten zeggen. Dit is een leugen van de duivel, die gelovigen op dwaalsporen leidt. Wij dienen de God van Abraham, Isaak en Jacob.

Wij dienen de Vader van Jezus Christus de Almachtige God, die uit liefde voor de wereld Zijn eigen Zoon heeft gezonden om Plaatsvervanger te worden voor de gevallen mens en de gevallen mens in Hem tot één nieuwe mens heeft gemaakt; namelijk zoon van God. Jezus Christus is de Zoon van God en is in het vlees gekomen. Een ieder, die dit niet gelooft en niet belijdt en niet wedergeboren is, behoort Hem niet toe.

Niemand kan tot God de Vader komen, dan door Jezus Christus; Zijn Zoon en door het geloof en de wedergeboorte in Hem. Jezus is de enige Weg tot de Vader. Zonder dit geloof en de wedergeboorte in Jezus Christus is de mens verloren.

Bid alsof er niemand bidt

In plaats van tolerant te zijn en concessies te doen, wordt het tijd dat de zonen van God opstaan en niet alleen in deze waarheid geloven, maar ook in deze waarheid gaan wandelen en de waarheid van Jezus Christus en Zijn werk aan het kruis verkondigen aan de mensen om hun heen. Want zonder hun woord, zullen vele zielen verloren gaan. En voor hun bloed zal ieder zelf verantwoording moeten afleggen aan de Almachtige God op de Dag van het oordeel.

Wees niet gefocust op jezelf en op bijzaken, maar wees gefocust op de dingen van het Koninkrijk van God en wat Jezus jou heeft opgedragen om te doen. Spendeer tijd in het Woord en gebed, zodat je Zijn wil leert kennen en zal bidden naar Zijn wil.

Smeek niet maar proclameer de wil van God! Kijk niet naar de omstandigheden en obstakels en laat je daar niet door leiden, maar laat je leiden door het Woord en de Heilige Geest en ga door. Blijf standhouden op het Woord en roep de dingen tot aanzijn.

Bid alsof er niemand anders bidt en de toekomst van jouw gebed afhangt. Geloof dat wat je bidt zal ontvangen. Haal de werken van het koninkrijk der duisternis neer door jouw woorden en jouw daden en spreek over levens en gebieden uit wat er moet gebeuren. Zodat je het Koninkrijk van God brengt naar de aarde en zielen niet verloren laat gaan, maar gered en gewonnen worden voor Jezus Christus en het Koninkrijk van God.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!