Bestaan er meerdere zalvingen?

De afgelopen decennia hebben vele zalvingen de revue gepasseerd. Ineens waren daar de dagelijkse zalving, de zevenvoudige zalving; de zalving van Yahweh, de zalving van de vreze des Heere, de zalving van wijsheid, de zalving van kennis, de zalving van inzicht, de zalving van raadgeving, de zalving van meesterschap, de profetische zalving, de priesterzalving, de melaatsenzalving, ziekenzalving, de koningszalving, de apostolische zalving, de dubbele portie zalving en ga zo maar door. En dat is nog niet alles, want binnen al deze zalvingen bestaan er ook nog verschillende levels van zalvingen met de daarbij behorende kracht (o.a. de vijfvoudige levels van zalving). Om de zoveel jaar wordt er wel weer een nieuwe zalving ontdekt en verkondigd, die vele gelovigen aantrekt en willen ontvangen. Want een nieuwe zalving betekent een nieuw level en nieuwe manifestaties van bovennatuurlijke krachten. De woorden van God en de verhalen uit de Bijbel kennen ze zo langzamerhand wel en zijn niet meer zo boeiend. Maar zodra er een voorganger, (bekende) prediker of profeet het over nieuwe openbaringen, bovennatuurlijke levels en wandelen in kracht heeft, zitten de gelovigen aan zijn/haar lippen gekluisterd en geloven elk woord dat wordt verkondigd en beschouwen het als de waarheid.

Volgens velen hebben de woorden van God in het Oude Testament geen waarde meer en zijn niet meer van toepassing. De morele wet, die de wil van God vertegenwoordigt, is volgens hen niet meer relevant en daarom mag iedereen zijn en leven zoals hij/zij zelf wil. Want wij leven niet meer onder de wet, maar onder de genade en dat geeft volgens velen het recht om alles te mogen doen, ongeacht of het tegen God’s wil ingaat.

de wet van de zonde en de doodMaar is het niet apart, dat diegene, die dit geloven en verkondigen, graven in het Oude Testament en de levens van de oude mens bestuderen om ‘nieuwe’ dingen, technieken en methoden en allerlei nieuwe levels en zalvingen met de daarbij behorende krachten te ontdekken en datgene, wat niet meer van toepassing is op de nieuwe mens, actueel maken en als een nieuwe leer verkondigen?

Als volgens diegene het Oude Testament niet meer van waarde – en van toepassing is en zij niets meer van de morele wet van God, die de wil van God vertegenwoordigt, willen weten, waarom kijken en bestuderen zij dan wel de levens en handelingen van de oude mens en passen zij hun ‘ontdekkingen’ toe op de nieuwe mens? Dat klopt niet. Het is geen ‘pick and choose’ evangelie.

Zo is het ook met de vele soorten zalvingen die worden verkondigd en de daarbij behorende krachten, die voor een groot gedeelte geïnspireerd zijn door het Oude Testament en de levens van de mensen, die toendertijd leefden.

Om de zoveel jaar wordt er na veel filosoferen weer een nieuwe zalving ontdekt en een naam aan gegeven, die vervolgens wordt verkondigd. Er worden boeken over geschreven, die gretig aftrek vinden en er vinden seminars plaats, die veel mensen aantrekt. Want wie wil er nou niet een bijzondere zalving ontvangen door middel van handoplegging of het zalven met olie? De gelovige denkt een bijzondere zalving te ontvangen en een nieuwe kracht te bezitten. Maar is dit Bijbels? En wat doen zij met deze zalving in het dagelijks leven? Hoeveel zalvingen zijn er wel niet? En als er iedere keer weer nieuwe zalvingen worden ontdekt, dan kan dit betekenen dat er nog heel wat zalvingen verborgen liggen, waar wij nog geen weet van hebben en wat dus eigenlijk betekent, dat vorige generaties heel wat zalvingen hebben misgelopen. En misschien lopen wij ook heel wat zalvingen mis, die in de volgende generaties worden ontdekt. Maar is God niet een God van openbaring, die alles tot aan het einde der dagen toe heeft verkondigd en geopenbaard? Zijn er inderdaad meerdere zalvingen, die een persoon kan ontvangen in het leven?

Hoeveel zalvingen zijn er?

Wanneer wij naar het leven van Jezus kijken, dan lezen wij nergens over verschillende zalvingen, die Hij had ontvangen. Jezus werd gedoopt in water en met de Heilige Geest en volbracht vervolgens Zijn werk op aarde. De enige momenten waarop Jezus werd gezalfd, was toen een vrouw mirre over Zijn hoofd goot, ter voorbereiding van Zijn begrafenis (Mat 26:6-12, Mar 14:3-9), een zondares Jezus Zijn voeten met haar tranen nat maakten en afdroogden met haar haren en vervolgens zalfden met mirre (Lu 7:36-50) en het moment dat Maria Zijn voeten zalfden (Joh 11:2). Maar deze zalvingen hadden niets te maken met bijzondere krachten en bovennatuurlijke manifestaties, maar werden verricht volgens Joods gebruik.

De discipelen gingen uit in geloof

Wij lezen nergens dat Jezus Zijn discipelen onderwees over verschillende zalvingen, die zij konden ontvangen. Jezus zalfden Zijn discipelen niet met olie en legde de discipelen niet regelmatig de handen op, om op deze manier verschillende zalvingen of een deel van Hem over te dragen op hen. Zelfs niet toen Hij de discipelen de opdracht gaf om het evangelie van het Koninkrijk van God te verkondigen en te brengen tot God’s volk. Het enige wat Jezus deed, was dat Hij zijn discipelen gezag gaf om uit te gaan. Op Zijn woorden gingen zij uit in geloof en vervulde de opdracht, die Jezus aan hun had gegeven (Mat 10:5-15, Lu 9:1-6, 10:1-20).

De gaven en bedieningen

Vanaf het boek handelingen lezen wij ook niets over verschillende zalvingen, die een persoon ontvangt na de wedergeboorte. Er worden wel verschillende (genade) gaven en bedieningen binnen de gemeente benoemd, maar dit zijn geen zalvingen. Er is maar één zalving: door de wedergeboorte ben je in positie gezet als zoon van God en geplaatst in het Lichaam van Jezus Christus en heb je alles ontvangen wat je nodig hebt om datgene te doen, wat Jezus; het Woord jou heeft opgedragen om te doen als Zijn discipel (Mat 28:18-20, Mar 16:15-18).

Een zoon van God bezit niet een deel of delen van de Heilige Geest, maar de volheid van de Geest.

Gods tempel Heilige Geest woont in jouDe Heilige Geest woont in Zijn volheid in elke zoon van God (o.a. Joh 14:17,  Rom 8:11, 1 Kor 3:16). Maar in hoeverre de aanwezigheid van de Heilige Geest en de vrucht van de Geest en ‘de gaven’ zichtbaar worden in het leven, is afhankelijk van het leven van de persoon.

Pas als het leven van de gelovige is toegewijd aan God, het denken is vernieuwd met God’s Woord, zodat het denken overeenkomt met het denken van Christus en de persoon wandelt naar het Woord en de Geest, dan pas zal de persoon, net als Jezus, wandelen in de volheid van de Heilige Geest.

Jezus was volkomen toegewijd en gehoorzaam aan Zijn Vader. Hij wandelde naar Zijn wil en wandelde in de volheid van de Heilige Geest, waardoor alle ‘gaven’ van de Heilige Geest zichtbaar waren in Zijn leven.

De Heilige Geest woont in jou

Als jij bent wedergeboren, maar nog steeds ‘nieuwe zalvingen’ nodig hebt door handoplegging en/of het zalven met olie, dan zou je jezelf kunnen afvragen of je wel bent wedergeboren en dus de doop met de Heilige Geest hebt ontvangen? Ben je gestorven en opgestaan in Christus en is Hij Heer over jouw leven? Behoor je Hem toe of behoor je nog de wereld toe en wandel je naar het vlees?

Misschien ben je wel wedergeboren, maar is jouw denken nog niet vernieuwd met de waarheid van God’s Woord en staat jouw denken, dat nog gelijk is aan de wereld en/of gevuld is met allerlei valse leringen, die gebaseerd zijn op ervaringen, meningen en bevindingen van mensen, in de weg.

Johannes 3-5 tenzij iemand geboren wordt uit water en geest Koninkrijk Gods niet binnengaanEnkele dwaalleringen, die worden verkondigd zijn o.a. dat je eerst een bepaalde zalving en/of een speciale gave nodig hebt, voordat je het werk van God kan doen. Dat de Heilige Geest komt en gaat en dat je de Heilige Geest eerst moet aanroepen of langdurig moet bidden en vasten, zodat Hij komt en jij dan pas in staat bent om iets te doen. Of dat je een speciale leiding van de Heilige Geest nodig hebt, voordat je iets kan doen.

Maar de waarheid is, dat je geen bepaalde zalving of speciale gave nodig hebt om te doen wat het Woord jou opdraagt om te doen, omdat de Heilige Geest in Zijn volheid in jouw woont.

Het gaat er alleen om in hoeverre jij het Woord kent en gelooft en in hoeverre jouw denken overeenkomt met het Woord en je wandelt naar de Geest of dat jouw denken nog overeenkomt met de wereld en je blijft wandelen naar het vlees.

Want als dit laatste het geval is, zal je niet kunnen wandelen in geloof, omdat jij je laat leiden door jouw zintuigen, gevoelens en emoties en daarom altijd eerst iets wil horen, zien of voelen of een woord of bevestiging van iemand anders nodig hebt, voordat je in actie komt. Maar je hebt geen speciale leiding van de Heilige Geest nodig, want het Woord zegt, dat de zonen van God continue worden geleid door de Heilige Geest (Rom 8:14). Het is niet zo, dat de Heilige Geest komt en gaat, zoals in het Oude Testament gebeurde, maar Hij woont in jou, tenzij je Hem natuurlijk de deur wijst.

De Heilige Geest is geen energie of substantie en zeker geen gevoel, zoals Hij door zovelen vaak wordt gezien, maar Hij is de Trooster en Hij is de Geest der waarheid. Hij is Geest en werkt samen met jouw geest en niet met jouw vlees. Een gevoel is geen uiting van de geest, maar van het vlees.

Als jij leeft naar de wil van God en handelt naar Zijn wil en Zijn Woord, dan zal de Heilige Geest altijd Zijn kracht daaraan verlenen. Handelen naar Zijn wil en Woord heeft niet alleen te maken met werken van kracht, maar bovenal met het ontwikkelen van een Goddelijk karakter en een geheiligd leven leiden, dat naar Zijn wil is. Daarom is het belangrijk om Zijn Woord te lezen en te bestuderen. Want alleen door het Woord leer je Zijn wil kennen en ontdek je wie je bent in Christus en wat je hebt ontvangen in Hem.

Door de wedergeboorte bezit je alles wat je nodig hebt

Toen de discipelen van Jezus waren gedoopt met de Heilige Geest, gingen zij uit om te doen wat Jezus hun had opgedragen om te doen. Alles wat zij nodig hadden, bezaten zij. Net zoals jij door de wedergeboorte in Christus alles bezit wat je nodig hebt om te doen wat Jezus jou heeft opgedragen om te doen. Er is maar één zalving en die ontvang je door de wedergeboorte. Door de wedergeboorte ben je gezalfd; apart gezet van de wereld en behoor je God toe. Je bent heilig en rechtvaardig gemaakt en bezit de Heilige Geest om Zijn werk te doen en Zijn Koninkrijk te vestigen hier op aarde.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!