Waarom raken zoveel gelovigen in paniek?

Waarom raken zoveel gelovigen in paniek, zodra er onverwachte dingen gebeuren in de wereld en/of in hun leven, die afwijken van ‘het normaal’ en niet naar hun verwachting en wil zijn? Is God een God, die Zich stil houdt en alles verborgen houdt en geheimen heeft en Zijn kinderen in onwetendheid laat ronddwalen op aarde? Waarom begrijpen vele gelovigen God niet en kunnen zij geen antwoord geven op de vragen van ongelovigen, maar raken zij net als hen in paniek en luisteren naar de wereld en wandelen in geloof, in onderwerping en gehoorzaamheid aan de wereld op de brede weg?

Is God een mysterieuze God, die alles verborgen houdt?

Ik zelf zal vóór u uitgaan en de oneffenheden effenen; koperen deuren zal Ik verbreken en ijzeren grendels verbrijzelen. En Ik zal u geven de schatten der duisternis en de rijkdommen der verborgen plaatsen, opdat gij weet, dat Ik de Heere, het ben, die u bij uw naam riep, de God van Israël (Jesaja 45:2-3)

Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint, hem, zal Ik geven van het verborgen manna, en ik zal hem een witte steen geven en op die steen een nieuwe naam geschreven, welke niemand weet, dan die hem ontvangt (Openbaring 2:17)

God is géén mysterieuze God, die alles verborgen houdt, nog geheimen heeft, al denken velen van wel. Maar God is een liefdevolle, rechtvaardige en transparante God, die trouw is aan Zijn Woord en alles wat de mens moet weten in Zijn Woord heeft geopenbaard, zodat Zijn kinderen Zijn wil kennen en toegerust en voorbereid zijn. 

Zo heeft God o.a. Zijn natuur, Zijn wil, de wet van de Geest, de komst van Zijn Zoon Jezus Christus, Zijn Koninkrijk en macht, het koninkrijk van de duisternis, de weg van verlossing, de komst van de Heilige Geest, de wedergeboorte, de opstanding, de wandel, werken en eindbestemming van de nieuwe mens (heilige), de werken (zonde) en de eindbestemming van de oude mens (zondaar), de toekomst op-en van de aarde en de komst van de nieuwe aarde, bekendgemaakt.

Diegenen, die wedergeboren zijn en een levende relatie met Hem hebben, zijn bekend met Zijn Woord en daardoor zijn zij bekend met Zijn gedachten en Zijn wegen (Lees ook: ‘Zijn Gods gedachten jouw gedachten?’ En ‘Is Gods weg jouw weg?’). 

De wijsheid van God is door de Heilige Geest aan de nieuwe mens geopenbaard

Toch spreken wij wijsheid bij hen, die daarvoor rijp zijn, een wijsheid echter niet van deze eeuw, noch van de beheersers dezer eeuw, wier macht teniet gaat, maar wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods, die God (reeds) van eeuwigheid voorbeschikt heeft tot onze heerlijkheid. En geen van de beheersers dezer eeuw heeft van haar geweten, want indien zij van haar geweten hadden, zouden zij de Heere der heerlijkheid niet gekruisigd hebben. 

De rechte kennis van Zijn wil

Maar, gelijk geschreven staat: wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben. 

Want ons heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods. Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. Wij nu hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is (1 Korintiërs 2:6-12)

De Heilige Geest, die in de nieuwe mens woont, kent de diepten van God en onderwijst de nieuwe mens in het Woord en openbaart Zijn wil in elke situatie en maakt de verborgenheden en de schatten van het Woord aan de nieuwe mens bekend.

Daarom zal de nieuwe mens niet verrast zijn en niet snel in paniek raken, aangezien de nieuwe mens het Woord kent en onder andere weet, dat er stormen in het leven zullen komen en vervolging van de wereld en wat er zal gebeuren in de eindtijd en wat het teken van Zijn komst en de voleinding der wereld zal zijn.

De stormen in het leven van de mens

In ieders leven zullen er stormen komen, aangezien Jezus Christus dit heeft gezegd en Jezus de waarheid spreekt. Jezus zei niet, dat er géén stormen in het leven van de gelovigen zouden komen. Maar Jezus zei, dat als iemand zijn huis op de Rots bouwt en dus de persoon geworteld is in het Woord en doet wat het Woord zegt en vast blijft staan in het geloof op het Woord, de stormen geen schade zullen aanbrengen in het leven (Mattheüs 7:24-27, Lucas 6:46-49 (Lees ook: ‘De hoorders vs de doeners’)) 

Helaas is er een evangelie ontstaan, die deze woorden van Jezus tegenspreekt en de mensen overtuigt en doet geloven, dat als jij je bekeert tot Jezus Christus alles voor de wind zal gaan en jij geen problemen, tegenslagen en geen weerstand en vervolging zal ervaren en dat jij alleen maar hoeft te bidden en God al de wensen van jouw hart zal geven. 

Natuurlijk staat er in het Woord geschreven, dat Hij de wensen van jouw hart zal geven.

Echter staat er ook iets voor, wat niet altijd aangehaald wordt, namelijk: vertrouw op de Heere en doe het goede, woon in het land en betracht getrouwheid, verlustig je in de Heere en dan zal Hij jou de wensen van jouw hart geven (Psalm 37:3-4).

Het probleem is echter, dat vele mensen niet wedergeboren zijn en/of vleselijk blijven en daardoor vele harten onveranderd zijn, waardoor velen bidden vanuit de lusten, begeerten en de wil van hun vlees, in plaats dat zij bidden naar de Geest naar Zijn wil. 

De weerstand en vervolging in de wereld

Dit heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld lijdt gij verdrukking, maar houdt goede moed, Ik heb de wereld overwonnen (Johannes 16:33)

De wereld probeert haar agenda door te drukken en probeert alles wat tegen de wil en de woorden van God ingaan te vergoelijken en normaal te maken, zodat de mensen zich zullen onderwerpen aan de duivel en in gehoorzaamheid aan zijn woorden naar zijn wil zullen leven, in plaats dat zij zich onderwerpen aan God en in gehoorzaamheid aan het Woord naar de wil van God leven (Lees ook: ‘De wil van God vs de wil van de duivel’).

Ik heb hun Uw woord gegeven

Hoe meer gelovigen de geest van tolerantie toelaten in hun leven en buigen voor de wereld en de zonde vergoelijken en/of zelfs deelnemen aan de werken van de duisternis, des te meer de goddeloosheid zal toenemen, met als gevolg, dat de ware Christenen, die de Heilige Geest hebben ontvangen en in het geloof blijven standhouden op het Woord, als dwazen worden bestempeld en weerstand en vervolging ervaren in hun leven .

Wie een vriend van de wereld wil zijn, zal door de wereld niet bestempeld worden als dwaas en weerstand en vervolging ervaren, aangezien de persoon de wereld toebehoort en doet wat de wereld zegt en de wereld de hare liefheeft. 

Maar diegenen, die de wereld niet toebehoren, maar uitgekozen zijn en God toebehoren en God en Zijn Woord liefhebben en in onderwerping aan God naar de Geest in gehoorzaamheid aan Hem wandelen, die zullen niet geliefd zijn door de wereld, maar de wereld zal hen haten en vervolgen.

Waarom? Omwille van de Naam van Jezus Christus. De heiligen, die wedergeboren zijn in Christus en het licht van de wereld zijn, zullen net als Jezus van haar slechte werken getuigen.

Een discipel staat niet boven zijn meester of een slaaf boven zijn heer, zei Jezus. Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen; indien zij Mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren (o.a. Mattheüs 10:16-24, Johannes 7:7; 12:25; 15:18-27; 17:14-25).

Daarom zei Jezus, om eerst de kosten te berekenen, want het volgen van Jezus kost jou alles! (Lucas 14:28, Marcus 8:35 (Lees ook: ‘Bereken de kosten‘ en ‘Het volgen van Jezus kost jou alles’))

Waarom gebeuren al deze vreselijke dingen op aarde?

Jezus heeft ons niet onwetend gehouden over de teken van Zijn komst en de voleinding der wereld, maar Jezus heeft tot in detail voorzegd, wat er zal gebeuren, zodat de kinderen van God niet verrast, maar voorbereid zijn en wakende blijven en door standvastigheid en volharding het leven verkrijgen.

Zo heeft Jezus gesproken over de dwaalleraars, valse profeten, de liefdeloosheid, oorlogen en geruchten van oorlogen, hongersnoden, aardbevingen, pestilentiën (pestziekten, dodelijke besmettelijke ziekten*), vreselijke dingen en grote tekenen van de hemel, klimaatverandering, de verdrukking, de antichrist, etc. Het enige wat niemand weet, zelfs Jezus niet, maar alleen de Vader is de dag en het uur van Jezus Zijn terugkomst. Maar ook dat heeft Jezus bekendgemaakt, zodat niemand misleid zou worden (o.a. Mattheüs 24:3-42, Marcus 13:5-37, Lucas 21:7-38, Revelation 1-22).

Waarom raken zoveel gelovigen in paniek?

Maar omdat velen niet de dingen zoeken, die boven zijn, maar die op de aarde zijn, en velen het Woord niet persoonlijk kennen en hun geloof niet gebouwd hebben op de woorden van God, maar op de woorden van mensen en daarom niet geworteld zijn in het Woord, zijn velen onwetend en zijn zij verrast, angstig en raken zelfs in paniek als de woorden van God in vervulling gaan.

Zij raken niet alleen in paniek, maar laten zich ook verleiden door de wereld en geloven de woorden van de wereld boven de woorden van God en verlaten hun geloof in het Woord en gaan een weg op, die niet naar Gods wil is. 

Een mens kan zeggen in Jezus Christus te geloven en van Hem te houden en kan van alles met de mond belijden en zich vroom voordoen in het bijzijn van anderen. Maar als er beproevingen komen en/of de woorden van God in vervulling gaan, dan zal pas blijken of de mens werkelijk gelooft in wat hij of zij belijdt en gelooft in wat er staat geschreven in de Bijbel en Jezus Christus werkelijk liefheeft en trouw blijft aan Hem en blijft wandelen in het geloof of niet.

‘Wees het zout der aarde’

*Vine’s dictionary

You Might Also Like

    error: Content is protected !!