De nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die voor velen niet zal komen

Vele Christenen zien uit naar de terugkomst van Jezus. Zij zien uit naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die zal komen. Zij verwachten na hun dood, de erfenis in Jezus Christus, te ontvangen. Maar is dat ook zo?

En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer (Openbaring 21:1)

Vele Christenen blijven zichzelf als zondaren zien, ook al zijn ze tot Jezus Christus gekomen. Zij gaan nog steeds gebukt onder de zonden. Iedere week bezoeken zij trouw de kerk of gemeente en doen daarnaast ‘goede’ werken voor de kerk en hun medemens en denken hierdoor het eeuwige leven te ontvangen. Zij worden geleid door hun vlees; hun gevoelens, emoties, denken (gedachten), intellect, zintuigen en dus leiden zij hun leven, net als de wereld, al wachtende op de dood, die hen het eeuwige leven zal geven en hen zal voeren naar het eeuwige paradijs.

De nieuwe hemel en de nieuwe aarde die voor velen nooit zal komen

Maar helaas zal dit eeuwige paradijs; de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, voor velen nooit komen. In plaats van eeuwig leven in het nieuwe eeuwige paradijs, zullen zij het eeuwige vuur ontvangen. Het vuur, dat zij eigenlijk tijdens hun leven hier op aarde hadden moeten ontvangen en wat hen toegang zou geven tot het eeuwige leven. Aangezien zij hier op aarde door het vuur gelouterd hadden moeten worden.

Want een ieder, die tot Jezus Christus komt en zich bekeert tot Hem en Jezus Christus Verlosser en Heer van zijn of haar leven maakt (Verlosser van de zondige natuur in het vlees en Heer van de nieuwe Goddelijke natuur, als in de nieuwe schepping; de nieuwe mens) en geboren wordt uit water en Geest, zal gelouterd worden door het Woord en het heilig vuur van de Heilige Geest.

Door het bloed van Jezus Christus ben jij gerechtvaardigd en zijn al jouw zonden uit het verleden vergeven, maar nu moet jouw geestelijke status, dat jij gerechtvaardigd gemaakt bent, zichtbaar worden in jouw leven en dat gebeurd door het heiligingsproces. Het heilig vuur van de Heilige Geest is nodig om de wedergeboren mens te heiligen en te reinigen van de werken van het vlees (zonden en ongerechtigheden) en de oude mens af te leggen.

De Heilige Geest

Velen erkennen de Heilige Geest niet als een Persoon, nog de werken van Hem. Zij zien de Heilige Geest als een wind, die over hen waait en weer weggaat; de wind die komt en gaat.

Zij geloven niet in de doop in de Heilige Geest en vinden het maar vreemd om in een ‘brabbel’ taal te spreken. Zij vinden de mensen, die in nieuwe tongen spreken maar overdreven, vreemde zweverige mensen, die dwaas zijn en niet meer met beide benen op de grond staan.

Daarom verwerpen velen de doop in de Heilige Geest, terwijl de doop in de Heilige Geest juist noodzakelijk is, om de nieuwe mens te worden en om te kunnen wandelen naar de Geest. Zonder de doop in de Heilige Geest, kan men onmogelijk een nieuwe schepping worden, laat staan wandelen als een nieuwe schepping.

Jezus Christus is ons Voorbeeld

Wanneer wij kijken naar Jezus, zien wij dat Jezus eerst gedoopt werd in water en vervolgens in de Heilige Geest. Jezus was de Eersteling van de nieuwe Schepping; de nieuwe Mens; geboren uit water en de Geest. Vervolgens leidde de Heilige Geest Jezus naar de woestijn, waar Jezus 40 dagen en nachten, al vastende, verbleef.

Waarom werd Hij geleid naar de woestijn? Omdat Zijn vlees volledig moest sterven en ondergeschikt moest worden aan de Heilige Geest. Alleen dan, kon Jezus Zijn missie voltooien. Was het makkelijk? Nee, maar Jezus deed het wel. Hij wederstond de verzoekingen van de duivel in het vlees. Toen Jezus uit de woestijn kwam, was Zijn vlees volkomen ondergeschikt aan de Geest en kon Zijn missie beginnen.

Jezus is ons Voorbeeld, dus als Hij dit onderging, moeten wij dit ook ondergaan, tenzij wij niet willen worden en wandelen als Hem.

Het sterven van de oude mens

Het probleem van de meeste gelovigen is, dat zij niet meer sterven en de oude mens met zijn zondige natuur afleggen. Velen mensen sterven niet meer af aan zichzelf en kiezen er dus eigenlijk voor, om na dit leven pas te sterven. Maar dit betekent, dat zij de eeuwige dood zullen ingaan. Want Jezus zegt, dat jij zelf een keuze mag maken tussen:

  • Sterven tijdens dit leven
  • Sterven na de dood

Wanneer jij voor het eerste kiest en dus vrijwillig jouw eigen leven aflegt in Hem, dan zul jij het eeuwige leven ontvangen. Maar wanneer jij jouw eigen leven liefhebt en meer van jouw eigen leven houdt, dan dat jij van Jezus Christus houdt en niet bereid bent om te sterven naar het vlees, dan zul jij de eeuwige dood ontvangen (Markus 8:34-35, Johannes 12:24-25).

Jij maakt de keuze, niemand anders kan die keuze voor jou maken. Iedereen krijgt met Jezus Christus te maken; als Redder of als Rechter.

Het pijnlijke proces dat sterven heetAlleen wanneer jij vrijwillig jouw eigen leven aflegt, tijdens jouw leven hier op aarde en de nieuwe mens aandoet, die geboren is uit water en Geest, en Jezus Christus, het Woord, zal gehoorzamen en je laat onderwijzen en corrigeren (tuchtigen) door Hem, dan zal die nieuwe hemel en de nieuwe aarde voor jou komen.

Maar wanneer jij niet jouw eigen leven aflegt, tijdens jouw leven hier op aarde en de nieuwe mens niet aandoet, maar blijft leven naar jouw vlees en dus niet gehoorzaam bent aan het Woord, dan zal die nieuwe hemel en aarde voor jou niet komen, maar het eeuwige vuur.

Het sterven van de oude mens is noodzakelijk, ook al doet het pijn. Want sterven is een pijnlijk proces.

Helaas wordt de wedergeboorte en het afsterven aan jezelf niet vaak meer gepredikt en benadrukt in het leven van een Christen. “Ach,” wordt er gezegd “het is allemaal genade en wij geloven in Jezus, dus zijn wij gered van de dood.” Maar is dit ook een waarheid?

De duivel gelooft ook in God

De duivel en zijn handlangers (demonen) geloven ook in Jezus en in God, ik denk misschien wel meer dan vele Christenen, aangezien de duivel God van aangezicht tot aangezicht heeft gezien en in Zijn dienst stond. Hij weet wie God is en wie Jezus is, maar zijn eindbestemming is de poel des vuurs.

geloof komt door het horen van Gods Woord

Dus geloof alleen, brengt jou niet tot het eeuwige leven. Het is het begin, maar zeker niet het eindstation.

Door het geloof in Jezus ben jij gerechtvaardigd. Door het geloof en de wedergeboorte zul jij in staat zijn om te wandelen in dit geloof en zul jij de werken doen, die beschreven staan in het Woord.

Jij zult leven naar wat het Woord zegt en dus leven naar de geboden van het Woord.

Jij zult jezelf onderwerpen aan het Woord, jou laten onderwijzen en corrigeren en jij zal het Woord gehoorzamenDat is het geheimenis van het geloof!

Want zolang jij niet wordt wedergeboren en de oude mens blijft en naar het vlees blijft leven, is het onmogelijk om te geloven en onmogelijk om te wandelen in geloof en God en Zijn geboden te gehoorzamen en God te behagen. Want het vlees kan zich niet onderwerpen aan de wil van God (de wet van God) omdat het de zondige natuur (het rebelse karakter van de duivel) bezit.

Het vlees is hoogmoedig en rebels

Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet:zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen (Romeinen 8:6-7)

Het vlees is hoogmoedig en rebels. Het is onrein en corrupt en daardoor moet het vlees sterven, voordat de geest van de mens kan opstaan uit de dood. Er is géén andere weg om Jezus te volgen, dan om jouw eigen leven; jouw vlees, af te leggen.

De Bijbel is een handleiding voor de wedergeboren mensZolang jij blijft leven naar het vlees is het onmogelijk om te geloven in het Woord en te leven naar wat het Woord zegt.

Het Woord, de Bijbel, zal voor jou niets meer zijn dan een saai geschiedenis boek, met ouderwetse religieuze wetten en regels, die jij behoort op te volgen, in plaats dat het Woord levend en krachtig voor jou is.

Jezus noemde de niet-wedergeboren mens oftewel de oude mens, een ongelovig en verkeerd (verdraait, moreel corrupt, verdorven, pervers) geslacht:

O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? (Mattheüs 17:17)

Paulus schreef aan de gemeente van de Tessalonicenzen het volgende:

Als Hij straf oefent over hen, die God niet kennen en het evangelie van onze Here Jezus niet gehoorzamen (2 Thessalonicenzen 1:8)

Wanneer jij Jezus Christus, de Zoon van God en het Levende Woord, niet kent, kun jij het Woord; Jezus Christus, ook niet gehoorzamen en Zijn geboden opvolgen. Jij zal ook God niet leren kennen, omdat jij God alleen leert kennen door Jezus Christus, het Woord (de Bijbel).

Als jij het Woord niet kent, kun jij Hem ook niet gehoorzamen en kun jij niet wandelen naar Zijn wil. En als jij Hem niet gehoorzaamt en niet wandelt naar Zijn wil, zul jij het eeuwige leven niet ontvangen.

Vlees en bloed kunnen het Koninkrijk van God niet beërven. Alleen wanneer jij geboren bent uit water en Geest zul jij het Koninkrijk van God binnengaan en als jij wandelt naar het Woord en de Geest, zul jij het eeuwige leven ontvangen. Er is géén andere weg dan door Jezus Christus, het Woord, te sterven en op te staan als de nieuwe schepping. Niet pas na de dood, want dan is het te laat, maar tijdens jouw leven op aarde.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!