Wat is geloof als een mosterdzaad?

De meeste Christenen zijn niet tevreden met het geloof dat zij hebben en bidden om meer geloof. Wanneer er in de kerk wordt gepredikt over geloof, dan vindt er vaak na de preek een oproep plaats, waarbij mensen, die meer geloof willen ontvangen, naar voren kunnen komen. Bij zo’n oproep stroomt bijna de hele gemeente naar voren. Want wie wil er nou niet meer geloof ontvangen door een gebed en/of handoplegging? Dit is een hele simpele manier om (meer) geloof te krijgen, vind je niet? Jij hoeft er helemaal niets voor te doen. Jij laat iemand jou gewoon de handen opleggen en/of een gebed uitspreken en voilà, jouw geloof is toegenomen. Geweldig! Maar bevestigt de Bijbel deze actie? Legde Jesus of Zijn discipelen anderen de handen op, zodat zij meer geloof zouden ontvangen? Wat zei Jezus over geloof? En wat bedoelde Jezus met geloof als een mosterdzaad in Mattheüs 17:20? Wat is geloof als een mosterdzaad?

Wat zegt Jezus over geloof?

Laten wij kijken naar onze Heere Jezus Christus en wat Jezus zei over geloof. Jezus wandelde in geloof en deed vele wonderen en tekenen, waarvan een aantal staan beschreven in de Bijbel. Als alle dingen, die Jezus heeft gedaan, één voor één beschreven zouden zijn, dan zou de wereld zelf de boeken die geschreven werden niet kunnen bevatten (Johannes 21:24-25). Maar laten wij eens kijken naar de vervloeking van de vijgenboom.

Jezus vervloekte de vijgenboom

Veel Christenen vragen zich af, waarom Jezus de vijgenboom vervloekte, omdat er in de Bijbel staat geschreven, dat het voor de vijgenboom nog geen tijd was om vrucht te dragen (Marcus 11:13). Maar Jezus verwachtte wel vrucht, aangezien de bladeren een teken waren, dat er vruchten aan de boom zouden moeten zijn. Echter vond Jezus geen vrucht, maar enkel bladeren.

vrucht van de Geest

Dus er was iets mis met de boom. De boom deed niet wat God had opgedragen om te doen. Jezus zag dat deze boom ongehoorzaam was aan de opdracht van God.

Daarom zei Jezus tegen de vijgenboom: “Nooit groeie aan u enige vrucht meer, in eeuwigheid!”

Jezus gaf de boom een instructie wat het moest doen en de boom gehoorzaamde en verdorde.

De discipelen verwonderden zich over het feit, dat op het woord dat Jezus sprak, de vijgenboom gehoorzaamde en verdorde. Zij konden het gewoon niet geloven!

Toen zij Jezus iets heel belangrijks, namelijk:

Ik zeg u, indien gij geloof hebt en niet twijfelt, zult gij niet alleen doen wat met de vijgeboom is gebeurd, maar zelf indien gij tot deze berg zegt: Hef u op en werp u in de zee, het zal geschieden (Mattheüs 21:21)

Wat is het geheim van geloof?

Hier vinden wij het geheim van geloof, namelijk twijfel niet. Dit is precies hetzelfde als in het verhaal van Petrus. Toen Petrus uit de boot stapte en op het water liep. Alles ging goed, totdat Petrus begon te twijfelen. Wanneer wij iets uitspreken en niet twijfelen, dan zullen er dingen gaan gebeuren (Lees ook: “Stap in geloof uit de boot en blijf doorlopen!“).

Hoe groot moet jouw geloof zijn om zoiets te doen?

Jezus zei in Mattheüs 21 niets tegen de discipelen over hoeveel geloof zij moesten hebben. Jezus zei alleen, dat zonder te twijfelen alles mogelijk zou zijn.

Alhoewel Jezus in Mattheüs 21 niets zei over de grootte van het geloof, zei Jezus in Mattheüs 17 wel iets over de grootte van het geloof. Jezus zei namelijk:

Indien gij een geloof als een mosterdzaad hebt, zult gij tot deze berg zeggen: Verplaats u vanhier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn (Mattheüs 17:20)

Wat is geloof als een mosterdzaad?

Jezus genas een kind, omdat zijn discipelen het kind niet konden bevrijden van de demoon, die het kind gevangen hield. Hij gaf hun ook de reden, waarom zij het kind niet konden bevrijden, namelijk door hun ongeloof.

Geloof als een mosterdzaad

Jezus zei tegen hen, dat indien zij het geloof als een mosterdzaad (een mosterdzaadje heeft een diameter van 1-2 mm) hadden, zij het werk hadden kunnen uitvoeren.

Als zij qua grootte het geloof als een mosterdzaad zouden bezitten, dan zouden zij alles kunnen doen. Met het geloof als een mosterdzaadje zou niets onmogelijk voor hen zijn!

Jezus zegt dus tegen ons, dat als wij het geloof als een mosterdzaad hebben, niets onmogelijk is. Wij kunnen dus alles doen, met dat kleine beetje pure geloof!

Is dit niet geweldig en bemoedigend?! Het kleinste beetje geloof doet het werk. Wij hebben dus helemaal géén groot geloof nodig, alleen maar een klein beetje puur geloof zonder twijfel. Het enige wat wij nodig hebben is een geloof als een mosterdzaad.

Dat is wat Jezus zei over geloof:

  • Twijfel niet
  • Heb geloof als een mosterdzaad

Elke twijfel moet verdwijnen

Elke twijfel moet uit ons leven verdwijnen. Wij overdenken en beredeneren alles veel te veel. Waarom doen wij dit? Omdat wij meer in het zichtbare leven en wat onze zintuigen ons vertellen en dus wandelen naar het vlees, dan dat wij in het onzichtbare leven en wandelen naar het Woord en de Geest.

Vaak voeden wij ons denken meer met wereldse zaken dan met de dingen van het Koninkrijk van God, waardoor wij ook het denken krijgen van de wereld, in plaats van het denken van Christus (Lees ook: ‘Waarom is het vernieuwen van jouw denken noodzakelijk?’).

Wij geloven vaak meer wat onze zintuigen waarnemen en wat onze gevoelens en emoties zeggen, dan dat wij geloven wat God ons verteld vanuit Zijn Woord.

Wij behoren te geloven in de Vader en Zijn Woord en te wandelen naar de Geest en de dingen, die er nog niet zijn tot aanzijn te roepen.

Dus stop met het beredeneren en overdenken en geloof alleen. Voed jouw denken niet met wereldse theorieën, die ontstaan zijn vanuit menselijke kennis en wetenschap. Maar voed jouw denken met het Woord van God.

Neem dat kleine beetje geloof wat jij hebt en begin daarin te wandelen. Ik beloof je, dat er geweldige dingen zullen gaan gebeuren!

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!