Is het evangelie nog wel boeiend genoeg?

Is het evangelie nog wel boeiend genoeg? Want als het evangelie werkelijk zo boeiend zou zijn, waarom gaan vele mensen, die zeggen gelovig te zijn, dan op zoek in de wereld en laten zich inspireren door de kennis en wijsheid van de wereld, inclusief oosterse religies en filosofieën en laten zich in met occulte praktijken en laten zich, in plaats van het Woord en de Heilige Geest, leiden door misleidende geesten uit het koninkrijk der duisternis, die door ingeving van woorden van kennis en wijsheid, dromen, visioenen, bovennatuurlijke manifestaties en openbaringen, valse leringen doen ontstaan, die afwijken van het Woord en de mensen doen wandelen op wegen, waar zij niet op behoren te wandelen? Als het evangelie zo boeiend zou zijn, waarom besteden velen dan meer tijd aan de wereld en de dingen van de wereld, dan dat zij besteden aan God en de dingen van het Koninkrijk van God? En als het evangelie werkelijk zo boeiend zou zijn, waarom wordt er dan zoveel veranderd aan het evangelie en wordt de wereldse kennis en wijsheid overgenomen en toegepast en allerlei natuurlijke middelen gebruikt om het evangelie aantrekkelijker voor de mensen te maken? 

Is het evangelie nog wel boeiend genoeg?

Als het evangelie nog zo boeiend zou zijn, waarom is de boodschap dan veranderd? Als je de boodschap, die vandaag de dag wordt verkondigd in vele gemeenten en op de straten, vergelijkt met de boodschap van zo’n 2000 jaar geleden, dan is dit niet meer dezelfde boodschap, die door Jezus Christus en Zijn discipelen werd verkondigd.

Wij lezen nergens, dat Jezus, nog de apostelen en andere discipelen tegen de mensen in hun omgeving of de mensen, die zij op straat tegenkwamen zeiden, “God houdt van jou” en in het geval van de apostelen en discipelen in het Nieuwe Verbond, “Jezus houdt van jou” en vervolgens hun weg vervolgden en verder gingen met waar zij mee bezig waren en de mensen lieten begaan in hun zonde, en in gebondenheid aan de duivel en het koninkrijk der duisternis achterlieten.

Als zij in Mijn raad hadden gestaan en Mijn woorden gesproken

Zij predikten geen troostende, geruststellende woorden, die het vlees bevredigden en de emoties en de gevoelens van de mens streelden, maar zij predikten de waarheid, de gerechtigheid, het leven en het oordeel van God en riepen de mensen op tot bekering en zetten de mensen vrij, – en maakten hen heel, die geloofden in hun woorden en zich bekeerden en hun leven aan God gaven.

De profeten en Jezus Christus, die in het Oude Verbond leefden en de apostelen en discipelen van Jezus, die in het Nieuwe Verbond leefden, hadden hun eigen leven afgelegd uit liefde voor God en schaamde zich het evangelie niet.

Hun boodschap paaide niet de gevoelens en emoties van mensen en keurde de zonden niet goed en lieten de mensen niet begaan in hun zonden, maar hun boodschap was vaak hard en confronterend en riep de mens op tot bekering en zou in deze tijd door velen als liefdeloos worden beschouwd. 

De vreze voor God

De ganse aarde vreze voor de Heere, al de bewoners der wereld moeten voor Hem ontzag hebben. Want Hij sprak en het was er, Hij gebood en het stond er (Psalmen 33:8-9)

De vreze des Heeren is het begin der kennis; de dwazen verachten wijsheid en tucht (Spreuken 1:7)

De vreze des Heeren is het kwade te haten; hoogmoed en trots en boze wandel en een mond vol draaierijen haat Ik (Spreuken 8:13)

Maar het verschil tussen toen en nu is, dat zij God liefhadden en een vreze voor God oftewel een groot ontzag voor God hadden en daarom in onderwerping aan God wandelden in Zijn geboden oftewel in Zijn wil, en Zijn woorden; de waarheid van het Koninkrijk van God verkondigden en in het Oude Verbond de mensen opriepen tot bekering en het volgen van de wet van Mozes; de wet van de zonde en de dood (die bedoeld was voor Gods vleselijke volk) en toen het Nieuwe Verbond in Christus Jezus inging, het volgen van de wet van de Geest van het leven in Christus (dat bedoeld is voor Gods geestelijke volk).

De vreze des Heeren is een bron des levens Spreuken 14:27

Jezus liet de mensen niet begaan in hun zonden en accepteerde niet hun zonden. Ook de apostelen en discipelen van Jezus Christus, die samen de Gemeente; het Lichaam van Christus op aarde, vormden lieten de mensen niet begaan in hun zonden. Zij zeiden niet vroom, “God houdt van ieder mens en Jezus houdt van jou, zoals jij bent en daarom mag jij blijven zoals jij bent.” Wij lezen dit nergens in de Bijbel.

Wij lezen nergens, dat iedereen mocht blijven zoals zij waren en dat God de zonde goedkeurde en God begrip had voor ieders situatie, gevoelens, keuze, excuses en manier van leven.

Nee, iedereen moest zich bekeren en wedergeboren worden in Christus en de oude mens met zijn zondige natuur afleggen en de nieuwe mens aandoen (Lees ook: ‘De oude mens afleggen‘ en ‘De nieuwe mens aandoen‘).

In tegenstelling tot de meeste gelovigen van vandaag, waren Jezus en Zijn discipelen, die door de wedergeboorte de nieuwe mens; zoon van God, waren geworden, niet vleselijk maar geestelijk. Zij waren niet verblind door de god van deze wereld, maar zij waren verlicht door God en de Heilige Geest en bezaten het onderscheid van geesten. 

Zij lieten zich niet leiden door hun vlees, maar door de Geest en onderscheidden het Koninkrijk van God van het koninkrijk der duisternis en onderscheidden de geesten en de werken van de duisternis en de werken van het Koninkrijk van God. Ja, zij onderscheidden het vlees van de Geest.

Petrus verkondigde het evangelie en riep het huis Israëls op tot bekering

Op het moment, dat Petrus was vervuld met de Heilige Geest en tongen van vuur had ontvangen, predikte Petrus in vrijmoedigheid Jezus de Christus en riep het volk van God, dat bijeengekomen was in Jeruzalem om Shavuot; het feest der werken te vieren, op tot bekering. 

Deze mensen behoorden tot het huis Israëls; het vleselijke volk van God.

Hij heeft ons verlost uit de macht van de duisternis

Maar ondanks het feit, dat zij tot het huis Israëls behoorden en zij zich hielden aan de wet, aangezien zij naar Jeruzalem waren gekomen voor het feest der weken, riep Petrus hen op tot bekering en zich te laten dopen op de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van zonden en zij de gave van de Heilige Geest zouden ontvangen. 

Alhoewel de woorden van Petrus hard en confronterend waren, waren zijn woorden de waarheid en brachten zijn woorden de mensen tot bekering.

En zo bekeerden zij zich van hun zonden en lieten zich vervolgens dopen en ontvingen de Heilige Geest en waren verzoend met God (Handelingen 2).

In deze tijd, zou jij je kunnen afvragen of de mensen, die zeggen Christen te zijn en wekelijks een kerk bezoeken of voorgaan in de kerk, en zeggen wedergeboren te zijn en de Heilige Geest te bezitten, wel werkelijk wedergeboren zijn? Leven zij als de nieuwe schepping als zonen van God (zowel mannen als vrouwen) in gehoorzaamheid aan het Woord naar de wil van God of leven zij als de oude schepping als de wereld en doen zij de werken van het vlees? (Lees ook: ‘Wie is de oude mens?

Paulus verkondigde het evangelie, dat een kracht Gods is

Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder, die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek. Want gerechtigheid Gods wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, gelijk geschreven staat: De rechtvaardige zal uit geloof leven. Want toorn van God openbaart zich van de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van mensen, die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden, daarom dat hetgeen van God gekend kan worden in hen openbaar is, want God heeft het hun geopenbaard (Romeinen 1:16-19)

Net als de andere discipelen van Jezus Christus, schaamde ook Paulus zich het evangelie van Christus niet, aangezien het evangelie een kracht Gods is tot behoud voor een ieder, die gelooft.

Het evangelie bracht en brengt nog steeds verlossing van de macht van de duivel en verzoening met God in het leven van mensen.

Paulus verdraaide niet de woorden van God om mensen te paaien en aardig gevonden en geaccepteerd te worden, maar Paulus was confronterend en predikte de waarheid van God en riep de mensen op tot bekering, waardoor vele mensen werden verlost uit de macht van de duisternis en door de wedergeboorte in Christus overgebracht werden in het Koninkrijk van God, waar Jezus Christus Koning is (Kolossenzen 1:13-14). 

Diegenen, die de werken van het vlees doen zullen het Koninkrijk van God niet beërven

Of weet gij niet, dat onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet beërven zullen? Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders (homoseksuelen), dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters, zullen het Koninkrijk Van God niet beërven. En sommigen van u zijn dat geweest. Maar gij hebt u laten afwassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd door de Naam van de Heere Jezus Christus en door de Geest van onze God (1 Korintiërs 6:9-11)

Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij (seksuele onreinheden inclusief overspel, echtbreuk (echtscheiding), incest, ontucht, losbandigheid, homoseksualiteit, fig. afgoderij), onreinheid (onzuiverheid, zowel lichamelijke (seksuele) onreinheid als morele onreinheid, onkuisheid), losbandigheid, afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven het Koninkrijk van God niet zullen beërven (Galaten 5:19-21)

Ook in de plaatselijke gemeenten verkondigde Paulus de gehele raad en wil van God en riep de gelovigen op tot een heilig leven, aangezien zij niet meer zondaars waren maar heiligen waren geworden. Hij confronteerde diegenen, die zondigden en gebood hen om de zonde weg te doen (Lees ook: ‘Ben jij nog een zondaar?‘). 

Paulus schroomde niet om de werken van de duisternis oftewel de werken van het vlees te benoemen en vervolgens te zeggen, dat diegenen, die deze werken deden en bleven doen, het Koninkrijk van God niet zouden beërven. 

Paulus was niet bang om de zonden, die werden begaan, te benoemen en aan het licht te brengen en Paulus had geen moeite om een persoon, die in zonde leefde en de werken van het vlees bleef doen en zich daarvan niet wilde bekeren, te verwijderen uit de gemeente. Waarom? Omdat Paulus een zoon van God was en geestelijk was en de werken van de duivel onderscheidde en hij niet de werken van de duivel tolereerde in de gemeente.

Paulus wist, net als Jezus en de apostelen, dat een beetje zuurdeeg het hele deeg zou zuur maken en daarom het zondige gedrag van de persoon, die in rebellie naar God en Zijn Woord en wil leefde, de hele gemeente zou besmetten (1 Korintiërs 5:1-8 (Lees ook: ‘Wat zegt de Bijbel over zonde in de gemeente?’ en ‘Kan een persoon medeplichtig zijn aan de zonde van medegelovigen?’)).

Er kleefde géén bloed van mensen aan Paulus

En nu, zie, ik weet, dat gij allen, onder wie ik rondgereisd heb met de prediking van het Koninkrijk, mijn aangezicht niet meer zien zult. Daarom verklaar ik u op de dag van heden, dat ik rein ben van aller bloed; want ik heb niet nagelaten u al de raad Gods te verkondigen (Handelingen 20:25-27)

Paulus deed dit alles, omdat Paulus een dienaar van Christus was en in dienst van God stond en niet in dienst van mensen (o.a. Galaten 1:10).

De Heilige Geest zal overtuigen van zonde

Paulus had geen angst voor mensen, maar leefde in gehoorzaamheid aan Jezus Christus in de vreze voor God naar Zijn wil en verkondigde de hele raad van God, waardoor Paulus rein was van alle bloed en dus kleefde er geen bloed van mensen aan Paulus. 

Doordat Paulus een zoon van God was geworden en in dienst van God stond, was Paulus een vijand van de wereld geworden.

Paulus getuigde dat haar werken slecht waren, net als Jezus en daarom was Paulus niet overal geliefd en ervaarde Paulus afwijzing, weerstand, vervolging en gevangenschap, net als de andere discipelen van Christus, die Jezus volgden en zich niet schaamden voor Jezus en het evangelie en daarom het onvervalste evangelie van Jezus Christus verkondigden (Lees ook: ‘De voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes‘). 

Maar niets van dit alles deerde Paulus en deed hem stoppen om het ware evangelie te verkondigen. En zo ging Paulus door met het prediken van het kruis en het bloed en het verkondigen van de gehele raad van God, aangezien het een kracht Gods is tot behoud van een ieder, die gelooft.

Is het evangelie nog wel boeiend genoeg en een kracht Gods?

Maar tegenwoordig denken vele mensen het beter te weten dan God de Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest en onderwerpen zich niet meer aan Jezus Christus; het Woord, die het Hoofd van de Gemeente is. Zij  verkondigen niet meer Zijn woorden, maar zij passen Zijn woorden aan, zodat Zijn woorden aangenamer worden om te horen. 

Echter hebben zij hierdoor de waarheid van God vervangen door leugens van mensen, denkende het evangelie boeiender te maken, maar in werkelijkheid hebben zij het tegenovergestelde teweeggebracht.

Vele gemeenten zijn vleselijk geworden en vertrouwen niet meer op God en Zijn kracht, maar vertrouwen op hun eigen inzicht, kennis, wijsheid en vaardigheden en zijn met man en macht bezig om op natuurlijke wijze, door middel van natuurlijke middelen, zoals bijvoorbeeld neonlichten, lichtshows, rookmachines en muziek, de kerk blits en aantrekkelijk te maken en door motiverende sprekers en sociale evenementen het evangelie boeiend te maken en af te rekenen met dat ouderwetse stoffige imago. En zo hebben zij het evangelie, dat een kracht Gods is en een behoud voor een ieder, die gelooft, veranderd in een zintuiglijk evangelie, dat gericht is op het vlees.

In plaats dat zij op God en Zijn Woord en Heilige Geest vertrouwen en het ware evangelie verkondigen en de mensen zich daardoor werkelijk bekeren en wedergeboren worden in Christus en verzoend worden met God en naar de Geest wandelen in de wil van God en de vrede, vreugde en blijdschap van God en Zijn leven ervaren in hun leven, hebben zij hun vertrouwen gesteld op het vlees en door inmenging van de kennis, wijsheid en de middelen van de wereld het evangelie ontdaan van zijn kracht en tot een krachteloos aftreksel gemaakt, waardoor de mensen niet meer verlost worden uit de macht van de duisternis en gaan leven naar de wil van God, maar blijven wandelen in de duisternis in ongehoorzaamheid aan God en al jammerend en klagend, net als de wereld, angstig, terneergedrukt en verslagen door het leven gaan en in de wereld op zoek gaan naar vrede en blijdschap en naar antwoorden en oplossingen voor hun problemen. 

Maar de wereld zal hen nooit kunnen geven, wat zij nodig hebben en de kennis en wijsheid van de wereld zal hen niet kunnen verlossen en behouden. Er is maar één Iemand, die hen kan verlossen en behouden en geven wat zij nodig hebben en dat is Jezus Christus, de Zoon van God en het Levende Woord.

Daarom wordt het tijd, dat de gelovigen zich bekeren en terugkeren naar het Woord van God en zich onderwerpen aan het Woord en de Heilige Geest en al het vleselijke vermaak uit de gemeente verwijderen en de waarheid en de wil van God gaan verkondigen, zodat vele mensen worden gered en worden verlost uit de duisternis en de gemeente niet bedekt is met het bloed van al die mensen, die verloren gaan, maar dat de gemeente rein blijft en gedekt is onder het bloed van Jezus Christus. 

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!