Waarom vele predikers de waarheid van God niet verkondigen

Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op Zijn verschijning als op Zijn koningschap: verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, weerleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren (2 Tim 4:1-4)

Het niet meer durven verkondigen van de waarheid van God’s Woord, zoals besproken in de vorige blogpost ‘Durf jij het Woord van God te verkondigen‘, vindt helaas ook plaats onder Christelijke leiders. Er zijn vele predikers, die het evangelie van Jezus Christus en de woorden van God hebben aangepast aan wat de mens prettig vindt om te horen. Hierdoor hebben zij het krachtige evangelie van Christus veranderd in een krachteloos motiverend evangelie, dat gericht is op de voorspoed van de vleselijke mens en hun dagelijks leven. Zij verkondigen positieve woorden en mooie beloften, voor een voorspoedig en welvarend leven, die de gelovigen tijdelijk motiveren. Zij laten echter de eisen en de harde woorden van God, die vaak confronterend zijn en oproepen tot bekering en een heilig leven, weg, waardoor zij de waarheid van God niet verkondigen. Waarom doen zij dit? Omdat zij vleselijk zijn en zich laten leiden door hun zintuigen, gevoelens en emoties. Zij zien en horen dat de meeste mensen het al zwaar genoeg hebben in hun dagelijks leven en zich al schuldig genoeg voelen. Daarom willen vele predikers hen met rust laten en hen niet nog meer belasten met allerlei regels, correcties en terechtwijzingen, waardoor zij het nog zwaarder en moeilijker krijgen en zich nog ongelukkiger en schuldiger gaan voelen.

En daardoor verkondigen zij, in plaats van de hele waarheid van God’s Woord, een halve waarheid, dat geen waarheid is. Zij verkondigen een boodschap, die vanuit hun vleselijk denken is ontstaan en die de ego’s van mensen streelt en hen prettige gevoelens bezorgt en tijdelijk motiveert. Zij leren de gelovigen, wereldse technieken en methoden, waardoor zij een voorspoedig, welvarend en succesvol leven in de wereld kunnen leiden. Het verkondigen van dit evangelie trekt veel mensen aan, want wie wil deze boodschap nou niet horen en wie wil er nou niet een voorspoedig en welvarend leven leiden, zonder tegenslagen? Maar in plaats dat zij de waarheid van God verkondigen en mensen winnen voor Jezus en het Koninkrijk van God, winnen zij mensen voor zichzelf.

Want wat gebeurt er als predikers, die deze boodschap verkondigen, een grove zonde begaan? Dan haken vele gelovigen af en verlaten zelfs de gemeente of het geloof, omdat ze teleurgesteld zijn in de leider. Dit gedrag bewijst, dat de gelovigen hun geloof hebben gebouwd op de vleselijke woorden van de leider, in plaats van de geestelijke woorden van Jezus; het Woord.

Wat is er mis met de boodschap?

Als gelovigen het zwaar hebben in hun leven en zich schuldig voelen, door alles wat er in hun leven plaatsvindt, dan moet je juist het ware evangelie van Jezus Christus verkondigen. Want alleen de waarheid van God’s Woord maakt een mens vrij en verlost de mens van alle schuld. Als de waarheid van God niet verzwegen zou worden, maar in de kracht van de Heilige Geest gepredikt zou worden, dan zouden vele mensen bevrijd worden van het juk waaronder zij nu leven. Zij zouden datgene ontvangen waar zij naar verlangen, namelijk een vredevol leven zonder schuldgevoel en zonder bezorgdheid en angsten, inclusief angst voor de dood.

Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt Mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht (Mat 11:28-30)

Vrede geef ik u, Mij vrede laat ik uJezus belooft, dat Hij rust zal geven aan al diegenen, die vermoeid en belast zijn, want Zijn juk is zacht en Zijn last is licht. Jezus belooft dat een ieder, die Zijn juk op zich neemt en van Hem leert, omdat Hij zachtmoedig en nederig van hart is, rust zal vinden voor de ziel.

Als een mens dus nog zwaar belast is en een hard juk met zich meedraagt, dan wordt het tijd om die zware last en dat harde juk aan Jezus te geven en datgene wat hij/zij meezeult los te laten.

Jezus zegt niet, dat je geen last en geen juk meer te dragen hebt en dat je geen stormen zal ervaren in het leven. Want iedereen zal door stormen heengaan, zowel ongelovigen als gelovigen. Er is niemand uitgezonderd! Er staat nergens in de Bijbel, dat gelovigen geen stormen zullen krijgen in hun leven. Integendeel, juist diegene, die Jezus toebehoren en Hem volgen zullen veel weerstand krijgen en vervolgd worden door de wereld, omwille van het geloof.

Maar het verschil zit hem in het feit, dat een wedergeboren gelovige, die gefundeerd is op het Woord en in Jezus Christus blijft, niet zal bezwijken door de omstandigheden, maar zal standhouden in Hem. De persoon zal niet klagen, jammeren, bezwijken in zelfmedelijden, anderen de schuld geven (inclusief God) en zich overladen met allerlei zorgen en stress, maar de persoon zal de blijdschap, vreugde en vrede van God ervaren, die voortkomen uit zijn/haar relatie met Hem (Lees ook: ‘Een gevangene van omstandigheden’ en ‘De twee manieren om door een storm heen te gaan’)

De mensen voelen zich al schuldig genoeg

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie Mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven (Joh 5:24)

Als iemand zich schuldig voelt, is er iets mis met de relatie tussen de gelovige, Jezus en de Vader. Misschien dat de persoon nog niet wedergeboren is en nog steeds onder de schuld (het oordeel) leeft, of misschien is het denken van de persoon nog niet vernieuwd met het Woord van God, waardoor de persoon zich niet goed genoeg voelt of schuldig blijft voelen, doordat de persoon zichzelf als zondaar blijft zien. Maar het kan ook zijn, dat de persoon niet luistert naar het Woord van God en de oude mens niet wil afleggen en daardoor dingen blijft doen, die niet goed zijn en tegen de wil van God ingaan, waardoor de persoon een oordeel over zich heen haalt, wat zich uit in schuldgevoel.

Wie mijn woorden hoort en Hem gelooftAlleen door de verkondiging van de waarheid van God’s Woord en het opvolgen van de woorden van God, zal een mens bevrijd worden van het oordeel en dus van het schuldgevoel. Het eerste wat weggehaald wordt bij een bekering en wedergeboorte is het schuldgevoel. Want je bent in Jezus Christus vrijgemaakt van elke schuld en als je naar de Geest en het Woord wandelt in rechtvaardigheid, dus naar de wil van God, dan zul je vrij blijven van elk schuldgevoel. Maar als je naar het vlees blijft wandelen en de dingen blijft doen, die de wereld doet en die jij deed voor jouw bekering, tsja, dan zal dat schuldgevoel blijven, omdat jouw leven onveranderd blijft en jij je in werkelijkheid niet hebt bekeerd.

Maar dit wordt niet verkondigd. Nee, vele voorgangers paaien liever mensen door het verkondigen van halve waarheden, wat leugens zijn. Zij zeggen bijvoorbeeld dat het niet uitmaakt hoe je leeft en dat je mag leven zoals jij zelf wilt leven, want God heeft de mens lief en heeft jou gemaakt zoals je bent. Zij durven de waarheid van God niet aan te zeggen, omdat zij weten dat de confronterende waarheid van God een verandering in het leven van de hoorder zal eisen. En vele hoorders willen niet veranderen, zij willen de oude mens niet afleggen, maar zij willen blijven leven zoals zij zelf willen.

Predikers staan in dienst van God en niet van de mens

Vandaag de dag zijn er vele predikers, die de wereld toebehoren en niet meer in dienst van God, maar in dienst van de mens staan en daarom datgene prediken wat de mens wil horen. Maar leiders van een gemeente staan niet in dienst van de mens, maar in dienst van God. Een leider is dienstbaar aan de mens en dient de mens, maar staat niet in dienst van de mens, maar van God. ‘Dienstbaar zijn’ en ‘in dienst staan van’, zijn twee verschillende begrippen.

God heeft iemand aangesteld om Hem, Zijn Woord en Zijn Koninkrijk te vertegenwoordigen. Daardoor behoort diegene naar God te luisteren, Hem te gehoorzamen en naar Zijn wil te leven. De persoon behoort niet te spreken vanuit een zelfzuchtig denken, met het oog om winst te behalen, want de persoon is afgestorven aan zichzelf en heeft zijn vlees afgelegd. Daardoor is de persoon niet op zoek naar een boodschap om zoveel mogelijk mensen te winnen en te pleas-en, maar durft mensen te verliezen door de waarheid van God te verkondigen. De persoon is niet uit op winstbejag voor zichzelf of om een naam te vestigen en om geëerd en op een voetstuk gezet te worden door mensen, maar de persoon heeft maar één doel en dat is om Jezus te verhogen en de Vader te eren. En daarom zal de persoon luisteren en datgene spreken wat God door het Woord en de Heilige Geest zegt en zal daarvan niet afwijken.

de vreze des Heeren is het begin van de wijsheid, vreze des HeereDe woorden, die de persoon zal spreken naar God’s wil, zullen niet alleen Jezus verhogen en de Vader eren, maar de woorden van waarheid zullen ook de geestelijke mens sterken en doen opgroeien.

De woorden van God zullen misschien hard. pijn, confronterend en niet altijd leuk en positief zijn voor de vleselijke mens, maar voor de geestelijke mens zullen de woorden van God leven en vrede uitwerken in het leven en de mens doen opgroeien naar het evenbeeld van Jezus Christus

De woorden van God zijn de waarheid en alleen de waarheid van God’s Woord zal de mens vrijmaken van de leugens van de duivel. De waarheid maakt de mens niet alleen vrij van de leugens van de duivel, maar zorgt er ook voor dat de mens geestelijk wakker en wakende blijft en dat de mens opgroeit tot een volwassen zoon van God, die weerbaar is en zich het evangelie van Jezus niet schaamt, maar de woorden van God in vrijmoedigheid durft te spreken en datgene wat Jezus heeft opgedragen om te doen, ook te doen.

Daarom wordt het tijd om al die zoetsappige ‘feel good’ preken, die tijdelijk een prettig en motiverend gevoel bezorgen en de emoties en gevoelens van de vleselijke mens behagen, te verwijderen uit de gemeente en het Woord van God weer tevoorschijn te halen en te spreken naar wat God door het Woord en de Heilige Geest te zeggen heeft tot de gemeente. Het is belangrijk dat het evangelie van Jezus Christus en de waarheid van het Woord van God, dat oproept tot bekering en een heilig leven, weer wordt gepredikt, zodat zielen worden gewonnen voor het Koninkrijk van God. In plaats dat zielen worden gepamperd voor het koninkrijk der duisternis.

Er is maar één manier om dat te doen en dat is door het geestelijk Zwaard; het Woord van God, dat vaneenscheidt ziel en geest (Heb 4:12). Het wordt tijd dat de leiders niet meer vertrouwen op hun eigen menselijke kennis, wijsheid en de wetenschap van de wereld en daarin geloven en deze toepassen, maar dat zij op de levende Jezus Christus vertrouwen en in de Naam van Jezus geloven en van daaruit handelen.

Paulus predikte een gekruisigde Jezus en vertrouwde op Hem

Net als Paulus, die vervuld was met de Heilige Geest en zich het evangelie van Jezus Christus niet schaamde. Paulus was niet bang om, ondanks alle vervolging en tegenstand van mensen, de waarheid te verkondigen. Hij had een vreze voor God en niet voor de mens en daarom durfde hij van niets anders te spreken dan van een gekruisigde Jezus Christus.

Paulus kende de kracht van het werk van Christus en stelde zijn vertrouwen daarin. Hij stelde zijn vertrouwen niet op zijn eigen (intellectuele) kennis, wijsheid en filosofieën en theorieën van de wereld en ging niet uit in zijn naam, maar in de Naam van Jezus.

Paulus kwam niet met meeslepende woorden, die een tijdelijke uitwerking hadden op de gevoelens en emoties van de oude mens. Want Paulus wist, dat zijn eigen woorden geen enkele kracht bezaten en tot niets zouden leiden. Hij kende de kracht van het Woord en de uitwerking, die het Woord had op de mens. En daarom sprak hij de woorden van God en sprak woorden van de Geest, die de vleselijke mens confronteerde en opriep tot bekering, mensen vrij zetten en de geestelijke mens deed opgroeien tot volwassenheid in Jezus Christus.

Wees niet bevreesd voor mensen, maar vrees God

En weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel (Mat 10:28)

Jezus; het Woord zegt, dat wij niet bang moeten zijn voor mensen en hen niet moeten vrezen, maar dat wij God moeten vrezen en een ontzag voor Hem moeten hebben. Want de dag des oordeels komt voor iedereen. Op deze dag zal ieder zelf rekenschap moeten afleggen voor elk ijdel woord dat is gesproken. Want naar de woorden, die men spreekt, zal men gerechtvaardigd of veroordeeld worden.

Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels, want naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden (Mat 12:36-37)

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!