Het wassende water van het Woord

Het wassende water van het Woord is nodig voor de heiliging en reiniging. In Efeziërs 5:26 lezen wij over de heiliging en reiniging van de Gemeente door het waterbad met het Woord. Maar wat wordt er met de heiliging en reiniging door het waterbad met het Woord bedoeld? Gaat het hier alleen om de waterdoop of ook om iets anders?

De Gemeente is geheiligd en gereinigd door het waterbad met het Woord

Mannen hebt uw vrouw lief, evenals Christus Zijn Gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het Woord, en zo zelf de Gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet (Efeziërs 5:25-27)

Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen, heeft Hij, niet om de werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar Zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de Heilige Geest, die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland, opdat wij gerechtvaardigd door Zijn genade, erfgenamen zouden worden overeenkomstig de hope des eeuwigen levens (Titus 3:4-7)

Net zoals een persoon gereinigd wordt van al de vuiligheid en nare geuren door het wassen met water, zo is de nieuwe mens ook gereinigd van al de zonden en ongerechtigheden en al de vuiligheid van het vlees en de wereld door het waterbad met het Woord. Zodat door het waterbad met het Woord oftewel het bad van de wedergeboorte de Gemeente, die bestaat uit wedergeboren gelovigen, straalt en zonder vlek of rimpel of iets dergelijks is en heilig en onbesmet is.

Maar na het bad van de wedergeboorte houdt de heiliging en de reiniging niet op, maar gaat het heiligingsproces door met de reiniging van de mens door het wassende water van het Woord.

De hervorming door de vernieuwing van het denken met het Woord

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene (Romeinen 12:2)

Zodra jij door de wedergeboorte een nieuwe schepping bent geworden en heilig en rechtvaardig bent gemaakt, behoor jij jouw denken te vernieuwen met het Woord van God. Zodat jij niet meer zal denken en leven als de wereld en gelijkvormig zal zijn aan de wereld, maar door de vernieuwing van jouw denken met het Woord van God, zal denken en leven als het Woord naar de wil van God.

Het Woord van God is de Waarheid, het Licht en het Leven en openbaart de wil van God en Zijn Koninkrijk en de werken van de Geest en de leugens van de duivel en de werken van het vlees.

De reinigende werking van het Woord

Waarmede zal de jongeling zijn pad rein bewaren? Als hij dat houdt naar Uw Woord (Psalm 119:9)

Jij zal de woorden van God lezen en tot jouw nemen en jouw denken vernieuwen met het Woord van God. Tijdens de vernieuwing van jouw denken met het Woord van God, zal jij geconfronteerd worden door het Woord met werken van het vlees, die niet naar de wil van God zijn. 

Op dat moment, dat jij wordt geconfronteerd door het Woord, heb jij een keuze om het Woord te gehoorzamen en de werken van het vlees te af te leggen, waardoor jij, door gehoorzaamheid aan het Woord en het afleggen van de werken van het vlees, gereinigd wordt of om te rebelleren en het Woord niet te gehoorzamen, maar het Woord te verwerpen en de wil van het vlees te gehoorzamen en de werken van het vlees te blijven doen. 

De keuze hangt af van het feit of jij God liefhebt of jezelf liefhebt.

Het Woord van God kent geen aanzien des persoons en bezit dezelfde kracht voor iedereen

Gods Woord kent geen aanzien des persoons en is voor iedereen hetzelfde en bezit dezelfde kracht voor iedereen, maar de uitkomst oftewel het resultaat van Gods Woord zal in ieders leven anders zijn. Aangezien een ieder zelf ervoor kiest om de woorden van God te geloven en op te volgen of de woorden van God niet te geloven en niet op te volgen en daardoor te verwerpen.

Dit lezen wij ook in de gelijkenis van de zaaier. Het zaad was hetzelfde, echter waren de gronden, waarop gezaaid werd, verschillend en daarom was de uitkomst ook verschillend (Mattheüs 13:3-23, Marcus 4:2-20, Lucas 8:5-15 (Lees ook: ‘De vier soorten gelovigen’)).

Gods Woord is het Leven en is zo krachtig, dat de levens van een ieder, die zich onderwerpt aan Gods Woord en Gods Woord gehoorzaamt en opvolgt, zal veranderen en nooit meer hetzelfde zal blijven.

Het wassende water van het Woord

Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb: blijft in Mij, gelijk Ik in u (Johannes 15:3)

Gij Heilig hen in Uw waarheid; Uw Woord is de waarheid (Johannes 17:17)

Net zoals de aarde nooit verzadigd zal worden door het water, maar altijd water zal nodig hebben en niet zonder water kan, zo zal jij ook elke dag het Woord nodig hebben en niet zonder het Woord kunnen en nooit verzadigd raken, waardoor jij nooit zal zeggen, “ik weet het wel” of “Ik heb genoeg.” Maar jij zal elke dag tijd in het Woord van God doorbrengen (Spreuken 30:16)   

Het wassende water van het Woord

Het Woord van God is als water en de woorden van God zullen jou leven geven en verfrissen en reinigen van al de leugens en vuiligheid van het vlees en de wereld.

Hoe meer jij in het Woord verblijft en de woorden opvolgt, des te meer het Woord bezit van jou zal nemen en jij volledig geconsumeerd zal worden door het Woord en de Heilige Geest.

Net als in het visioen van Ezechiël, waar de man Ezechiël door het water liet gaan en Ezechiël eerst tot zijn enkels in het water stond, vervolgens het water was gestegen tot zijn knieën, daarna tot zijn heupen en uiteindelijk niet meer in het water, dat een beek was geworden, kon lopen maar moest zwemmen (Ezechiël 47:1-12). 

En dat is wat Jezus voor Zijn Gemeente wil. Hij wil dat een ieder, die door de wedergeboorte in Hem tot Zijn Gemeente behoort, volledig geconsumeerd is door Hem en Zijn woorden.

Jezus wil, dat Zijn Gemeente gewassen is in het water, niet alleen door de waterdoop, dat een éénmalige inzetting is, maar ook door de voortdurende reiniging door het wassende water van het Woord van God. Het is de wil van Jezus, dat de Gemeente geconsumeerd is door Zijn woorden en in Hem; in het Woord blijft en heilig en onbesmet blijft en de Gemeente een Bron des levens is, waarvan het water niet teleurstelt. 

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!