Jezus een bewogen man

In de Bijbel lezen wij, dat Jezus een bewogen Man was (en nog steeds is). Maar alhoewel Jezus een bewogen Man was en met ontferming bewogen was met de mens, sloot Jezus nooit compromissen en deed Jezus geen water bij de wijn omwille van de mens. Jezus paste Zijn boodschap niet aan, aan de wil, gevoelens en wensen van de mensen. De bewogenheid van Jezus was anders dan de bewogenheid die veel Christenen vandaag de dag hebben. Waarom was Jezus bewogen met de mens? Hoe zag de bewogenheid van Jezus eruit? Wat zegt de Bijbel over de bewogenheid van Jezus?

Jezus was de afspiegeling van Zijn Vader en vertegenwoordigde Zijn Koninkrijk

Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot Erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. Deze, de afstraling Zijner heerlijkheid en de afdruk van Zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord Zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in den hoge, zóveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender Naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft (Hebreeën 1:1-4)

Jezus was de afspiegeling van Zijn Vader en wandelde in het gezag van God in de kracht van de Heilige Geest en vertegenwoordigde en bracht Zijn Koninkrijk tot het huis Israëls.

bijbeltekst psalm 86-15 gij heere zijt een barmhartig en genadig god lankmoedig rijk aan goedertierenheid trouw

Jezus wandelde in vrijmoedigheid en liet zich niet beïnvloeden nog intimideren door de mensen.Jezus liet geen enkele twijfel toe, nog de vele verleidingen en verzoekingen, die op Zijn pad kwamen. Maar Jezus wederstond alles door Zijn liefde en vreze (groot ontzag) voor Zijn Vader.  

Niemand slaagde erin Jezus te stoppen om de waarheid van God te verkondigen en het Koninkrijk van God te brengen tot de mens.

Jezus had maar één doel en dat was om de wil van Zijn Vader uit te voeren op aarde en om Zijn werk te volbrengen.

Jezus leefde naar de Geest en niet naar het vlees en zag de staat en de natuur van de gevallen mens; de oude mens.

Jezus zag hun ongeloof, hun vleselijke denken, geestelijke blindheid, geestelijke gebondenheid en hoe de mens leefde, waardoor Jezus bewogen was met de mens. Omdat Jezus een bewogen Man was, gaf Jezus wat de mens nodig had en dus gaf Hij hen leven en maakte hen heel (genas hen).

Jezus was bewogen met de mens

En Jezus ging ALLE steden en dorpen langs en leerde in hun synagogen en verkondigde het evangelie van het Koninkrijk en genas ALLE ziekte en ALLE kwaal. Toen Hij de scharen zag, werd Hij met ontferming over hen bewogen daar zij voortgejaagd en afgemat waren als schapen die geen herder hebben (Mattheüs 9:35-36).

En toen Jezus uit het schip ging, zag Hij een grote schare en werd met ontferming over hen bewogen, omdat zij waren als schapen, die geen herder hebben, en Hij begon hun vele dingen te leren (Marcus 6:34) 

Toen Jezus dit hoorde (de dood van Johannes de doper), trok Hij Zich vandaar in een schip terug naar een eenzame plaats, alleen. En toen de scharen dit hoorden, volgden zij Hem te voet uit de steden. En toen Jezus uit het schip ging, zag Hij een grote schare, en Hij werd met ontferming over hen bewogen en genas hun zieken (Mattheüs 14:13-14)

Toen Jezus de berg in Galilea opging, kwamen vele scharen bij Hem en namen lammen, kreupelen, blinden, stommen en vele andere mee en legde hen aan Zijn voeten. En Hij genas hen. Maar Jezus riep zijn discipelen tot Zich en zeide: Ik heb medelijden (met innerlijke ontferming bewogen) met de schare, want zij zijn nu reeds drie dagen bij Mij gebleven en hebben niets te eten (Mattheüs 15:29-39)

Jezus was bewogen met de blinde mannen

En toen zij uit Jericho gingen, volgde Hem een grote schare. En zie, twee blinden, die aan de weg zaten, riepen, toen zij hoorden, dat Jezus voorbijging, zeggende: Heere, heb medelijden met ons, Zoon van David! En de schare bestrafte hen, dat zij zwijgen zouden. Maar zij riepen te meer, zeggende: Heere, heb medelijden met ons, Zoon van David! En Jezus stond stil, riep hen en zeide: Wat wilt gij, dat Ik u doen zal? Zij zeiden tot Hem: Heere, dat onze ogen geopend worden. Jezus werd met ontferming bewogen en raakte hun ogen aan, en terstond werden zij ziende en zij volgden Hem (Mattheüs 20:29-34)

Jezus was bewogen met de melaatste man

En een melaatse kwam tot Hem, die voor Hem op de knieën viel, en smekende tot Hem zeide: Indien Gij wilt, kunt Gij mij reinigen. En met barmhartigheid bewogen, strekte Hij zijn hand uit, raakte hem aan en zeide tot hem: Ik wil het, word rein! En terstond verliet hem de melaatsheid en hij werd rein (Marcus 1:40-42)

Jezus was bewogen met de weduwe, wiens zoon was overleden

Jezus reisde naar de stad Naïn. En zijn discipelen reisden met Hem, en een grote schare. Toen Hij dicht bij de stadspoort gekomen was, zie een dode werd uitgedragen, de enige zoon zijner moeder, die weduwe was, en veel volk uit de stad was bij haar. En toen de Here haar zag, werd Hij met ontferming over haar bewogen en Hij zeide tot haar: Ween niet. En naderbij gekomen raakte Hij de baar aan en zeide: “Jongeling, Ik zeg u , sta op!” en de dode ging overeind zitten en begon te spreken, en Hij gaf hem aan zijn moeder (Lucas 7:11-16)

Jezus een bewogen Man, wekte Lazarus op uit de dood

Toen Jezus bij het graf was aangekomen en Maria en de joden zag wenen, werd Hij verbolgen in de geest en diep ontroerd, en Hij zeide: Waar hebt gij hem gelegd? Zij zeiden tot Hem: Here , kom en zie, Jezus weende. De Joden dan zeiden: Zie, hoe lief Hij hem had! Maar sommigen van hen zeiden: Had Hij, die de ogen van de blinde heeft geopend, niet kunnen maken, dat ook deze niet stierf? Jezus dan, wederom bij Zichzelf verbolgen, ging naar het graf; dit nu was een spelonk en er lag een steen tegenaan. 

Jezus zeide: Neemt de steen weg! Marta, de zuster van de gestorvene, zeide tot Hem: Here, er is reeds een lijklucht, want het is al de vierde dag. Jezus zeide tot haar: Heb Ik u niet gezegd, dat gij, indien gij gelooft, de heerlijkheid Gods zien zult? Zij namen dan de steen weg. 

En Jezus sloeg de ogen opwaarts en zeide: Vader, Ik dank U , dat Gij Mij verhoord hebt. Zelf wist Ik, dat Gij Mij altijd verhoort, maar ter wille van de schare, die rondom Mij staat, heb Ik gesproken, opdat zij geloven, dat Gij Mij gezonden hebt. En na dit gezegd te hebben, riep Hij met luider stem: Lazarus kom naar buiten! De gestorvene kwam naar buiten, de voeten en de handen gebonden met grafdoeken, en er was een zweetdoek om zijn gelaat gebonden. Jezus zeide tot hen: Maakt hem los en laat hem gaan (Johannes 11:33-44)

Jezus was een bewogen Man

Wanneer wij naar het leven van Jezus kijken, kunnen wij concluderen, dat Jezus een bewogen Man was. Jezus was bewogen met het lijden van de mens. Jezus was bewogen, wanneer Hij hun ongeloof, blindheid en geestelijke gebondenheid aan het Koninkrijk der duisternis zag.

Maar Jezus was bewogen naar de Geest en niet naar het vlees. En daarom liet Jezus nooit situaties en/of Zijn vleselijke gevoelens en emoties heersen. Jezus sprak met gezag tegen demonische machten, (geestelijke) ziekten, de dood etc. en gebood wat het moest doen. En alles wat Jezus gebood gebeurde.

bijbeltekst marcus 6-34 Jezus werd met ontferming over hen bewogen

Al deze bijbelteksten zouden een voorbeeld voor jou en jouw dagelijks leven moeten zijn.

Want als jij wedergeboren bent in Jezus Christus, dan heb jij dezelfde Geest als Jezus ontvangen, namelijk de Heilige Geest.

De Heilige Geest is bewogen met de mens, die geestelijk gebonden is, (geestelijk) ziek is, arm is, verloren is en leeft in de gebondenheid van de duivel en zijn koninkrijk.

Wat doe jij, als iemand naar jou toekomt met een nood? Bombardeer jij die persoon met allerlei Bijbelteksten? Vertel jij de persoon wat hij of zij allemaal niet goed heeft gedaan en wat de persoon had moeten doen of moeten nalaten? Ga jij graven in het verleden van de persoon? 

Of ga je in liefde naast de persoon staan? En bid jij met de persoon en spreek jij tot het probleem of de situatie en gebied wat het moet doen en los jij zo het probleem of de situatie op? (Lees ook: Val niet in het gat van jouw verleden).

Jezus is jouw Voorbeeld

Jezus Christus is jouw Heer en Meester en als jij een nieuwe schepping bent geworden, behoor jij naar Jezus te luisteren en Hem te volgen en jezelf op te bouwen in jouw allerheiligst geloof. Zodat jij opgroeit tot geestelijke volwassenheid naar het evenbeeld van Jezus en net als Jezus een bewogen man of vrouw bent.

Bestaat Christelijke psychologie

Jezus ging nooit terug naar het verleden van de persoon en ging nooit graven, om zo de oorsprong van het probleem te vinden. Nee, Jezus loste het probleem op. Jezus sprak tot het probleem en gebood het weg te gaan.

En zo behoor jij ook met de mens om te gaan: niet graven, zoals psychologen doen, maar oplossen, zoals Jezus doet. Want als Jezus niet groef in het verleden, dan behoor jij dat ook niet te doen (Lees ook: Bestaat christelijke psychologie?).

Maar alles begint met een bewogenheid voor de mens. Voor de mens, die geestelijk gebonden is, ziek is, verdriet of angsten heeft, etc.

Jezus kwam in de Naam van de Vader om de mens te dienen

Jezus kwam in de Naam van de Vader naar de aarde, om de mens te dienen. En dit is ook jouw opdracht; om de mens te dienen, in plaats van te heersen over de mens. Wij moeten niet heersen over mensen, maar heersen over de zonde; heersen over de duivel, over machten, krachten, heerschappijen. Jij dient Jezus Christus en uit liefde voor Hem en de Vader, dien jij de mens om zo de wil van de Vader uit te voeren op aarde (Lees ook: De heerschappij, die God aan de nieuwe schepping heeft gegeven).

Jezus wandelde in de twee geboden op aarde, waarmee de hele wet is vervuld, namelijk:

  • Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart, ziel, verstand en kracht.
  • Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf (Mattheüs 22:37-39).

Als jij werkelijk God liefhebt met heel jouw hart, ziel, verstand en kracht, wat betekent, dat jij volledig onderwerpt aan Hem en Zijn geboden onderhoud en gehoorzaamt blijft aan Hem en Zijn wil doet, dan zul jij vanuit deze liefde in staat zijn om jouw naast lief te hebben als jezelf.

Neem daarom jouw positie in Jezus Christus in. En wees een vertegenwoordiger van Gods Koninkrijk. Volbreng Zijn werk, waarvoor jij bent aangesteld, op aarde en verkondig en breng het evangelie van Jezus Christus tot de mens en zet de mensen vrij van elke gebondenheid in de Naam van Jezus Christus oftewel het gezag van Jezus Christus.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!