Jezus verworpen uit de kerk

Volgens de Bijbel is Jezus het Hoofd van de Gemeente. De Gemeente is Zijn Lichaam en behoort Jezus Christus en Zijn Koninkrijk te vertegenwoordigen en brengen op aarde. Elke (plaatselijke) gemeente, ook wel de kerk genoemd, behoort zich te onderwerpen aan Jezus Christus; het Woord en te luisteren naar Jezus en Jezus te gehoorzamen. Maar is Jezus nog wel het Hoofd van de kerk? Onderwerpen Christenen zich nog wel aan Jezus en luisteren en gehoorzamen zij Zijn woorden of voelen Christenen zich aangevallen en beledigd door de woorden van Jezus en maken Zijn woorden hen oncomfortabel en is Jezus verworpen uit de kerk? Net als in het Oude Verbond Jezus werd verworpen uit de synagoge door diegenen, die tot het huis Israëls behoorden, omdat zij de woorden van Jezus niet konden verdragen en de woorden van Jezus hen aanstoot gaven?

Jezus predikte in de synagoge

En allen in de synagoge werden met toorn vervuld, toen zij dit hoorden. Zij stonden op en wierpen Jezus de stad uit en voerden Hem tot aan de rand van de berg, waarop hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte te storten. Maar Hij ging midden tussen hen door en vertrok (Lucas 4:28-30)

Jezus groeide op in Nazareth. De mensen kenden Jezus als de zoon van Jozef, de timmerman. Op een sabbatdag ging Jezus naar de synagoge in Nazareth en stond op om voor te lezen. De dienaar gaf aan Jezus het boek van de profeet Jesaja en Jezus las het volgende voor:

De Geest des Heeren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heeren (Lucas 4:18-19)

Nadat Jezus dit had voorgelezen en het boek weer teruggaf, waren alle ogen op Jezus gericht. Jezus zei tot hen, “Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld.”

Jezus werd geëerd zolang Jezus woorden van genade sprak

Iedereen, die in de synagoge aanwezig waren, betuigden hun instemming met Hem. Er was niemand uitgezonderd. Zij verwonderden zich allen over de woorden van genade, die Jezus sprak.

Tot zover waren alle mensen, die in de synagoge waren onder de indruk van Jezus, zolang Jezus woorden van genade sprak. Want hun verwondering en bewondering veranderde al snel, toen Jezus over de kruisiging sprak en over het Koninkrijk van God, dat tot de heidenen zou komen, omdat het volk Israël niet wilde luisteren naar God, en Jezus hen indirect terechtwees en vermaande met hun zonden. Op dat moment veranderde hun verwondering en bewondering en stemden zij niet meer eenparig met Jezus toe.

Gij zult ongetwijfeld deze spreuk tot Mij zeggen: Geneesheer, genees Uzelf! Doe alle dingen, waarvan wij gehoord hebben, dat zij te Kafarnaüm geschied zijn, ook hier, in uw vaderstad. Doch Hij zeide: voorwaar, Ik zeg u, geen profeet is aangenaam in zijn vaderstad (Lucas 4:24)

Jezus sprak confronterende woorden

Jezus ging verder en zei tot hen: “Doch Ik zeg u naar waarheid, er waren vele weduwen in de dagen van Elia in Israel, toen de hemel drie jaren en zes maanden lang gesloten bleef en er grote hongersnood was over het gehele land, en tot geen van haar werd Elia gezonden, doch wel naar Sarepta, bij Sidon, tot een vrouw, die weduwe was. En er waren vele melaatsen in Israel ten tijde van de profeet Elisa, en geen van hen werd gereinigd, doch wel Naäman de Syriër” (Lucas 4:25-28)

Ik wil Mijn Geest voor u uitstortenJezus getuigde van Elia en hoe God hem zond naar de weduwe in Sarepta (in het huidige Libanon) en naar de Syriër Naäman (uit Syrië).

God zag om naar deze twee personen, terwijl het volk Israel, Gods volk, recht had op de voorziening van eten en op genezing. Maar tot geen enkel persoon van het volk werd Elia gezonden.

Waarom? Omdat Gods volk afgedwaald was en God de rug had toegekeerd.

Koning Achab deed wat kwaad was in de ogen van de Heere, meer dan allen, die voor hem koning waren geweest. Ook nam hij Izebel tot vrouw, de dochter van de koning van de Sidoniërs en aanbad en diende baal (Lees ook: Wat is de leer van Izebel?).

Gods volk zondigde en deed wat kwaad was in Gods ogen. Het volk luisterde niet naar God en Zijn profeten en bekeerde zich niet van haar zondige wandel. Maar zij bleef volharden in haar zonden.

Jezus verworpen uit de synagoge

Toen Jezus hiervan getuigde werden al de gelovigen in de synagoge toornig (kwaad). Zij konden Jezus, het levende Woord, niet meer verdragen.

Zijn woorden van genade en mooie beloften waren welkom, daar konden zij zich helemaal in vinden. Maar deze woorden waren hard en konden zij niet verdragen.

Hun oren waren verwend geraakt en konden de zuivere leer van Jezus, de waarheid van God, niet verdragen. Zij werden met hun levenswandel geconfronteerd en hun zonden en daar waren zij niet van gediend.

Jezus liefhebben met heel jouw hartDe mensen werden zo boos, dat zij opstonden en Jezus verwierpen uit de synagoge.

Jezus werd niet alleen verworpen uit de synagoge, maar Jezus werd zelfs de stad uitgeworpen.

Zij waren woedend en vervuld met haat. Hierdoor voerden zij Jezus tot aan de rand van de berg. Want zij wilden Jezus vermoorden, door Jezus van de berg af te gooien.

Zij wilden van deze Man af, die zich bemoeide met hun leven en hun zonden openbaarde.

Hun harten waren vervuld met haat, die zich omzette in moordlustige gevoelens.

Deze haat in hun harten was zo groot, dat zij in staat waren om Jezus Christus, de Zoon van God, te vermoorden.

De God, die zij allen zogenaamd kenden. Maar als zij werkelijk God hadden gekend en hadden gediend, dan hadden zij nooit Zijn Zoon, die de afspiegeling van God is, willen vermoorden (o.a. Hebreeën 1:3).

Maar de waarheid is, dat zij God niet kenden en zij een denkbeeldige God dienden, zoals vele Christenen in deze tijd ook een denkbeeldige God hebben gecreëerd in hun denken en een denkbeeldige Jezus dienen (Lees ook: Een replica Jezus die replica Christenen voortbrengt).

Zij hielden zich aan de wet van Mozes (wetten, rituelen, offers, feestdagen, etc.) althans voor de ogen van mensen. Zij spraken vrome woorden in het bijzijn van anderen, waardoor zij geëerd werden, maar in hun hart waren zij ver afgeweken van God.

Hun uiterlijke verschijning was belangrijker dan wat in hun binnenste was. Zij hadden geen relatie met God en kenden God dus ook niet. De ware wil van God was hen onbekend (Lees ook: Wat is de wil van God?).

Is Jezus verworpen uit de kerk?

Maar hoe is dit in onze tijd? Is bovenstaande niet nog steeds het geval en is Jezus verworpen uit de kerk?

Zolang een voorganger veelbelovende, bemoedigende woorden spreekt, die gepaard gaan met mooie beloften van voorspoed, rijkdom en genade, wordt een voorganger aanbeden.

Dit gebeurt ook bij profeten, die mooie veelbelovende profetieën uitspreken over de levens van mensen, hun toekomst, bediening, de gemeente,  gebieden en landen. Zolang een profeet mooie profetieën uitspreekt wordt de profeet aanbeden en is de profeet welkom in de kerken en gemeenten.

De Geest zegt, leringen van duivelenMaar zodra een voorganger of een profeet komt met de waarheid van God, die vaak gepaard gaat met een confrontatie van zonde en correctie of vermaning, voelt de mens zich aangevallen en wordt boos en opstandig en verzet zich tegen deze confronterende vermanende woorden.

In plaats dat zij zich onderwerpen aan de woorden van God, die door de boodschapper wordt verkondigd, en deze aannemen, zijn zij beledigd en worden zij boos en gaan rebelleren en verwerpen de woorden.

Helaas kunnen vele Christenen de gezonde leer niet meer verdragen. Dit komt hoofdzakelijk omdat zij hun vlees al die jaren hebben gevoed. Hierdoor regeert het vlees in hun leven en worden zij gedomineerd door de wil en de lusten en begeerten van hun vlees.

Zij luisteren liever naar de woorden van mensen dan naar de woorden van God. En daarom verwerpen zij de woorden van God. Maar door het verwerpen van de woorden van God wordt Jezus; het Levende Woord verworpen.

Vele kerken en gemeenten zullen ook dominees, voorgangers, pastors aanstellen, die vleselijk zijn en prediken naar de verwende oren van mensen en zorgen dat zij kunnen blijven leven in de lusten en begeerten van hun vlees.

Ja, zij zullen misleidende en meeslepende woorden spreken, die zullen inspelen op de emoties en gevoelens van de mensen en ervoor zorgen dat de zonde wordt vergoelijkt en geaccepteerd en zelfs wordt gepromoot en iedereen kan blijven leven, zoals hij of zij dat zelf wil (Lees ook: Is Jezus een Promoter van zonde?) en Levenscoaches in plaats van geestelijke vaders).

Want er komt een tijd, dat de mensen de gezonde leer niet meer zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren (2 Timotheüs 4:3-4)

Bekeer je en keer terug naar het Woord

Maar zolang Jezus nog niet is teruggekomen voor Zijn Gemeente is er nog tijd voor bekering. Daarom laten wij ons verootmoedigen en vergeving vragen voor het feit dat wij het Woord; Jezus verworpen hebben uit de kerk en hebben vervangen door menselijke woorden.

Laten wij ons bekeren en openstellen voor de Waarheid en terugkeren naar het Woord en ons vormen naar het Woord, in plaats dat wij het Woord vormen naar onze eigen begeerten en op deze manier Jezus verwerpen. Laat er een werkelijke bekering plaatsvinden in de harten, in de kerken en gemeenten en ons richten op Jezus Christus, in plaats van op onszelf.

Wanneer je werkelijk Jezus wilt dienen, betekent dit een volledig afsterven in het vlees (aan al jouw begeerten, lusten, wil, emoties, gevoelens, mening etc). Het houdt in: het uittrekken van de oude mens en het aantrekken van de nieuwe mens, die geboren is uit water en Geest, naar het evenbeeld van God.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!