De sleutel der kennis weggenomen

“Wee u, gij wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; zelf zijt gij niet binnengegaan en hen, die trachtten binnen te gaan, hebt gij tegengehouden (verhinderd)”, zei Jezus tot de wetgeleerden van Israël. Alhoewel deze woorden destijds bestemd waren voor de wetgeleerden van het volk Israël, zou Jezus dezelfde woorden vandaag de dag kunnen spreken tegen vele leiders, die aangesteld zijn in kerken en gemeenten. Want hoeveel zijn er niet, die zichzelf apostel, profeet, evangelist, herder en leraar noemen, maar de sleutel der kennis hebben weggenomen?

De wetgeleerden hadden de sleutel der kennis weggenomen

Wee u, gij wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; zelf zijt gij niet binnengegaan en hen, die trachtten binnen te gaan, hebt gij tegengehouden (Lucas 11:52)

Jezus sprak bovenstaande woorden tot de wetgeleerden oftewel de uitleggers en leraars van de wet van Mozes. Jezus zei, dat de wetgeleerden de sleutel der kennis hadden weggenomen. Want alhoewel zij tot Gods volk behoorden en zij de vleselijke kennis van de wet van Mozes bezaten, bezaten zij niet de kennis van God. 

Blijf in Mijn liefde wandel in Mijn geboden

En alhoewel zij wetgeleerden waren en dus bekend waren met al de wetten van God en waarschijnlijk al deze wetten uit hun hoofd kenden, kenden zij God niet en waren zij niet bekend met Gods wil, aangezien zij leefden in ongehoorzaamheid aan Hem.

Zij hadden God niet lief met heel hun hart, ziel, verstand, en kracht en wandelden niet in Zijn wegen, aangezien Jezus anders deze woorden, die Hij had ontvangen van de Vader, niet had gesproken.

Maar Jezus, die door hen werd gezien als ongeleerde zoon van een timmerman, die geen hoge positie in de maatschappij had verworven, sprak deze woorden wél tot hen.

Deze wetgeleerden, die God en Zijn Koninkrijk behoorden te vertegenwoordigen bij het volk, vertegenwoordigden zichzelf.

Zij hadden een positie verworven en aanzien bij het volk en hadden zich boven de mensen verheven en als god in de tempel gezet.

Zij dachten de sleutel der kennis te bezitten en de sleutel te zijn voor de mensen, maar Jezus bracht de waarheid aan het licht en onthulde de leugens van deze wetgeleerden, van wie het denken was verduisterd en die wandelden in duisternis 

Een sleutel geeft toegang

Een sleutel heeft waarde en geeft toegang tot o.a. een huis, gebouw, vervoersmiddel, kluis, (computer) programma, etc.. De bewaarder van een sleutel heeft de macht om te openen en te sluiten*. Zonder een sleutel krijgt een persoon geen toegang en wordt een persoon gehinderd om binnen te gaan en/of ergens gebruik van te maken. Dit geldt ook voor het Koninkrijk van God.

Jezus sprak over de sleutel der kennis, aangezien de wetgeleerden de kennis van God en Zijn wil en Zijn Koninkrijk behoorden te bezitten, waardoor zij niet alleen zelf door onderwerping aan God en Zijn woorden zouden wandelen en handelen naar deze kennis en zouden leven in de wil van God, maar ook de mensen, die zij onderwezen in de tempel. 

Vele leiders hebben zich boven God verheven en de sleutel der kennis weggenomen

Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij god is (2 Thessalonians 2:3-4) 

En zo hebben vele leiders, die aangesteld zijn in gemeenten, net als de wetgeleerden, zich verheven boven God en de sleutel der kennis weggenomen, waardoor diegenen die zoekende zijn worden verhinderd om binnen te gaan (Lees ook: ‘De overeenkomsten tussen de leraars van Gods volk toen en nu’, ‘Het verschil tussen Jezus en de religieuze leiders‘) . 

In plaats dat zij Jezus Christus en Zijn Koninkrijk vertegenwoordigen en de waarheid en wil van God verkondigen en Zijn woorden spreken, vertegenwoordigen zij zichzelf en spreken leugens door hun eigen woorden, mening en ervaringen te verkondigen en hun eigen regels en voorschriften te maken.

De vreze des Heeren is het begin der kennis Spreuken 1:7

Velen zijn niet wedergeboren in Christus; zij hebben hun vlees niet afgelegd en hun geest is niet opgestaan uit de dood en zij hebben niet de Heilige Geest ontvangen, maar zij worden nog steeds aangestuurd door het vlees en de overste van de wereld en de wereldgeesten. 

Zij kunnen misschien een grote kennis van de Bijbel bezitten, maar zolang zij niet wedergeboren zijn en geen persoonlijke relatie met Jezus Christus; het Woord en God de Vader door de Heilige Geest hebben en de Bijbel niet de hoogste autoriteit in hun leven is, dan betekent de kennis van de Bijbel, die zij bezitten, helemaal niets, maar maakt hen alleen hoogmoedig en opgeblazen.

Hoe kan iemand, die zelf niet wedergeboren is en de Heilige Geest niet bezit, spreken over de wedergeboorte en de Heilige Geest? Hoe kan iemand, die zelf niet het Koninkrijk van God is binnengegaan en niet leeft in het Koninkrijk van God, het Koninkrijk van God verkondigen, vertegenwoordigen en brengen tot de mensen? En hoe kan iemand, die zelf in zonde leeft, anderen oproepen tot bekering en het wegdoen van zonde? Precies, dat is onmogelijk!

En daarom is de boodschap veranderd en verkondigen de mensen niet meer de woorden van God en Zijn waarheid, maar hebben zij de waarheid van God aangepast en de woorden van God vermengd met hun eigen mening en kennis, die afkomstig zijn vanuit de gezindheid van het vlees, dat gevoed is door de wereld. En zo verkondigen zij hun eigen waarheid.

Een door mensen gemaakt evangelie, dat geen evangelie is

Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door de genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, [u] een evangelie, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! (Galatians 1:6-9)

Vele predikers, die motiverende sprekers zijn geworden, en profeten zijn opgestaan, die niet vanuit hun geest, die aangestuurd wordt door de Heilige Geest, in overeenstemming met het Woord spreken, profeteren en handelen, maar vanuit hun vlees en een ander evangelie prediken, dat niet het evangelie van Jezus Christus is.

De weg naar eeuwig leven

In plaats dat zij het evangelie van Christus verkondigen, hebben zij het evangelie van Christus verdraaid en zijn los van Christus en maken Hem tot schande.

Aangezien het evangelie, dat zij verkondigen en praktiseren niet leidt tot (geestelijke) vrijheid, maar leidt tot (geestelijke) gebondenheid en onderwerping aan het vlees en de wereldgeesten.

In plaats dat gevangenen vrij gezet worden, worden de mensen in gevangenschap geleid.

Dit evangelie roept de mens niet op tot bekering en het wegdoen van zonde en het afleggen van het vlees, maar dit evangelie voedt het vlees en zorgt ervoor dat het vlees springlevend blijft en roept op tot rebellie en tot zondigen tegen God en om niet God, maar de wereld lief te hebben.  

Doordat zij het vlees willen behagen en de waarheid van God niet meer verkondigen, maar een door mensen gemaakt evangelie verkondigen, hebben zij de sleutel der kennis weggenomen en worden de mensen niet tot de ware Jezus Christus geleid en worden zij niet meer wedergeboren in Christus, maar worden zij naar de wereld geleid, waardoor velen, die zoekende zijn, worden verhinderd om het Koninkrijk van God binnen te gaan en het eeuwige leven te beërven.

Vele Christenen hebben de sleutel weggenomen

Maar niet alleen vele leiders, die aangesteld zijn in gemeenten hebben de sleutel weggenomen, maar ook vele gelovigen, die zeggen Christen te zijn en Jezus hun Heere noemen en misschien veel (hoofd)kennis van de Bijbel bezitten, maar geen persoonlijke relatie met Jezus Christus, het Woord, hebben, en weigeren om zich te onderwerpen aan het Woord en het Woord te gehoorzamen en te leven naar Gods wil. 

Zij zouden voor velen in hun omgeving de toegang tot het Koninkrijk van God en het eeuwige leven kunnen zijn, door Jezus Christus; de Waarheid, de Weg en het Leven en de oproep tot bekering te verkondigen en door hun wandel als de nieuwe mens, zoon van God, die in gehoorzaamheid aan God naar Zijn wil leeft. 

Maar doordat velen Jezus Christus niet persoonlijk kennen en niet werkelijk wedergeboren zijn en de Heilige Geest niet bezitten en het Koninkrijk van God niet zijn binnengegaan, maar de wereld toebehoren en wereldgelijkvormig zijn en het denken van de wereld bezitten en hetzelfde leven als de wereld leiden, handelende naar de wil van het vlees, hebben ook zij de sleutel der kennis weggenomen.

‘Wees het zout der aarde’

Bron: Thayer’s dictionary

You Might Also Like

    error: Content is protected !!