Als het geen vloek is, wat is het dan wel?

Als een persoon hetzelfde (zondige) gedrag en dezelfde dingen overkomt als (groot)ouders, dan wordt er al snel gedacht dat een persoon onder een vloek leeft. Maar zoals in de vorige blogposts geschreven, is het onmogelijk dat een wedergeboren Christen onder een vloek leeft. Aangezien door de wedergeboorte de persoon van de vloek is bevrijd, doordat Jezus Christus een vloek is geworden aan het kruis en de vloek van de gevallen mens op Zich heeft genomen. Daarnaast behoorden de vloeken, die worden beschreven in het Oude Verbond, tot de wet en waren van God afkomstig en niet van de duivel. Maar wat velen niet beseffen en geestelijk niet zien, omdat zij vleselijk zijn en het Woord niet kennen, is dat door de wedergeboorte wij zijn overgeplaatst naar een ander koninkrijk en niet meer de duivel toebehoren, maar een vijand van de duivel zijn geworden. Daardoor hebben wij te maken met een geestelijke oorlogvoering, waarin de vijand, de duivel, die de overste der wereld is, er alles aan zal doen om elk vrijgemaakt persoon in Christus, die in Hem een zoon van God is geworden, zich weer toe te eigenen als zoon en bezit te nemen van zijn leven en een krijgsgevangene te maken van zijn koninkrijk. En er is één manier, waardoor hij dit kan bewerkstelligen.

De geestelijke oorlogvoering in het hemelse hof van Eden

De eerste geestelijke oorlogvoering, waarover wij lezen in de Bijbel, is de strijd in het hemelse hof van Eden, waar de aartsengel Lucifer met God streed en uiteindelijk het onderspit moest delven. Lucifer was niet meer onderworpen aan God en gehoorzaamde Hem niet meer, maar hij was hoogmoedig en rebels geworden en wilde als God zijn. 

Door zijn gedrag werd de aartsengel Lucifer een tegenstander van God en wierp God hem vanuit de hemel op de aarde. Die eerste geestelijke oorlogvoering draaide om één ding, namelijk ongehoorzaamheid aan God (Ezechiël 28:12-17, Jesaja 14:12-16). 

Lucifer was gevallen door zijn ongehoorzaamheid aan God, dat voortkwam uit een hoogmoedig hart en hij wist daardoor, dat door ongehoorzaamheid aan God (zonde) elke creatie, die door God geschapen was, gescheiden zou worden van Hem. En zo probeerde Lucifer zich de schepping van God toe te eigenen, door de schepping ongehoorzaam aan God te maken.

De geestelijke oorlogvoering in het aardse hof van Eden

De tweede geestelijke oorlogvoering, die beschreven staat in de Bijbel, vond plaats in het aardse hof van Eden. God had alles volmaakt geschapen op aarde, inclusief de mens. Echter zag de duivel zijn kans schoon om zijn plan, waardoor hij van zijn positie in de hemel was gevallen en op de aarde was geworpen, te volvoeren. 

Lucifer wist, dat de oorzaak van zijn val ongehoorzaamheid aan God was, dat voortkwam uit een hoogmoedig hart. Dus als hij ervoor zou kunnen zorgen, dat de mens, de kroon van Gods schepping, ongehoorzaam aan God zou worden en door gehoorzaamheid aan hem voor hem zou buigen, hij de plaats van de mens zou innemen op aarde en het gezag, dat de mens had ontvangen van God zou verkrijgen en de mens hem zou toebehoren en hij door de mens zijn plan, om als god te zijn, zou kunnen volbrengen. 

En zo bedacht hij een manier om de mens te verleiden, zodat de mens ongehoorzaam aan God zou worden en van Hem zou worden gescheiden en van zijn positie zou vallen. 

Hoe slaagde hij erin, om de mens ongehoorzaam te laten worden? Door de mens te laten twijfelen aan de waarheid van de woorden van God. 

De duivel benaderde de mens door een slang, waarover de mens de heerschappij had ontvangen, en hij verleidde de mens door de woorden van God op een hele subtiele manier te verdraaien en de mens een verdraaide waarheid oftewel een leugen voor te houden. 

In plaats dat de mens bleef staan op de woorden van God, die de waarheid waren, ging de mens twijfelen en geloofde de woorden van het schepsel boven de woorden van de Schepper. 

En zo kreeg de duivel, wat hij wilde hebben; de positie en het gezag van de mens op aarde, de plaats waar hij kon komen in de hemel en de heerschappij over de mens zelf. Hij zou de heerser, de vader, van de mens zijn en zijn natuur, zou aanwezig zijn in de mens, die zijn zonen waren geworden (Genesis 3).

De kracht van de zondige natuur in het vlees

In het Oude Verbond, zien wij hoe sterk de zondige natuur is in het vlees van de mens en zien wij hoe Gods vleselijke volk, door de zwakheid van het vlees, de wet niet kon houden, maar steeds weer afdwaalde en God verliet en vreemde goden en leringen achterna ging en meer vreze (ontzag) had voor mensen dan voor God. 

Door zijn eigen wil te doen en door ongehoorzaamheid aan God en Zijn woorden, viel het volk steeds in de handen van de vijand en gaf het volk God de schuld van al de ellende en gebrek, die in werkelijkheid voortkwamen uit zijn eigen gedrag. 

Als zij in Mijn raad hadden gestaan en Mijn woorden gesproken

Maar telkens weer als het volk het uitriep tot God en zich verootmoedigde, keek God naar Zijn volk om en zond Zijn Woord en genas (verloste, herstelde) Zijn volk. 

Dit was geen eenmalige gebeurtenis, maar een wederkerende gebeurtenis, waar de zwakheid van het vlees de oorzaak van was. 

Het volk was niet geestelijk, maar vleselijk en daarom vertrouwde het volk meer op zijn eigen kennis, wijsheid en inzicht, dan op de woorden van God, die Zijn kennis, wijsheid en inzicht bezat. 

Het vleselijke volk wilde liever iets tastbaars, dan op iets vertrouwen, dat onzichtbaar was. Daarom was het volk ook gericht op tekenen en wonderen en vroeg het volk steeds om een teken en liet zich beïnvloeden en leiden door bovennatuurlijke manifestaties, die niet altijd van God afkomstig waren.

Alhoewel de mens kennis van goed en kwaad had, maar het geestelijk inzicht ontbrak, omdat de geest van de mens was gestorven tijdens de val van de mens door de ongehoorzaamheid van de mens aan God, kon de mens de woorden en werken van God vaak niet onderscheiden van de woorden en werken van de duivel. Zij konden dit alleen onderscheiden door de wet. 

Want God had heel duidelijk Zijn wil, Zijn gedachten en Zijn wegen door de wet kenbaar gemaakt. God had heel duidelijk aangegeven wat goed was en wat kwaad was. Hierdoor is de zonde ook geopenbaard door de wet en is de wet heilig en niet kwaad of slecht (Romeinen 3:20; 7:12).

Maar het vlees was niet in staat om zich te onderwerpen aan God, aangezien de natuur van de duivel in het vlees aanwezig is en de mens zich daardoor altijd wilde verheffen boven God en datgene wilde blijven doen dat tegen Zijn wil ingaat (Romeinen 8:7). 

Door de gehoorzaamheid van Jezus Christus zijn vele gerechtvaardigd

Want, indien door de overtreding van de ene de dood als koning is gaan heersen door die ene, veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus. Der halve, gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven. Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer velen zondaren geworden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van Één zeer velen rechtvaardigen worden (Romeinen 5:17-19)

Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door Zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest (Romeinen 8:3-5)

Dus kwam Jezus naar de aarde en werd gelijk aan de mens en nam de plaats van de mens in en droeg de straf van de zonde, de dood en overwon de dood en gaf het gezag, dat God oorspronkelijk aan de mens had gegeven, weer terug aan een ieder, die een nieuwe schepping in Hem zou worden. 

Hij herstelde de mens door de wedergeboorte en maakte de mens weer heel (genas de mens). 

De geest van de mens was opgestaan uit de dood, waardoor de mens geestelijk was geworden en verzoend en verbonden was met God. 

De nieuwe mens is een geestelijk mens 

Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, – trouwens ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten en wij waren van nature, evenzeer, als de overigen, kinderen des toorns (Efeziërs 2:1-3)

De oude mens is ongeestelijk en kan het Koninkrijk van God niet zien. Hierdoor is de oude mens verblind in zijn denken en ziet geestelijk niet, wat de nieuwe mens ziet. De oude mens wandelt naar het vlees in ongehoorzaamheid aan God en is niet gericht op de dingen van het Koninkrijk van God, maar op de de dingen van het koninkrijk van de wereld; het koninkrijk der duisternis en vertrouwt op het zichtbare.

Het is geen vloek, maar de werken van het vlees, die voortkomen uit de lusten en begeerten van het vlees en het denken, die aangestuurd worden door de machten van het koninkrijk der duisternis. 

Sommigen denken onder een generatievloek te leven, doordat zij o.a. hetzelfde gedrag, dezelfde zonde vertonen en/of dezelfde aspecten in het leven ervaren als hun ouders en bijvoorbeeld overmatig drinken, verslaafd zijn, depressief en neerslachtig zijn, zichzelf verwerpen, angstig zijn, anderen (emotioneel of lichamelijk) mishandelen, niet trouw kunnen zijn maar scheiden, overspel plegen, seksuele onreinheden en perversiteit bedrijven, stelen, liegen en ga zo maar door. 

bijbeltekst johannes 8-43-44 gij mijn woord niet kunt horen gij hebt duivel tot vader

Maar dit alles heeft niets met een generatievloek te maken, maar met de wil en de keuzes die uit de wil van het zondige vlees van de mens voortkomen. 

Ieder mens maakt zelf keuzes om bepaalde dingen te doen en bepaalde dingen na te laten. Alles wat men doet heeft consequenties. Als jij naar het vlees wandelt en de werken van het vlees doet, dan zal jij verderf oogsten. Dat is wat het Woord zegt en het Woord is de Waarheid. 

Een mens kan van alles zeggen en alles goedkeuren, wat in vele kerken en gemeenten gebeurt. De zonde wordt goedgekeurd en is niet meer verkeerd. Terwijl het Woord iets heel anders zegt

Het Woord zegt, dat een ieder die de zonde doet niet uit God geboren is en God dus niet toebehoort en niet het eeuwige leven maar de eeuwige dood zal beërven. Dat zijn harde woorden. Maar deze harde woorden bezitten wel de waarheid (o.a. Johannes 8:34-35, 1 Johannes 3:9).

Jezus sprak ook harde woorden, die de waarheid waren, maar de mensen niet konden verdragen. Waarom? Omdat de waarheid oproept tot bekering en tot verandering en het loslaten van het vertrouwde. En dat is niet iets wat de vleselijke mens wil. 

Maar een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Jij kunt niet jouw ouders, voorouders  of anderen de schuld geven van jouw gedrag.

Als jij geleid word door onreine seksuele lusten, dan komt dat voor de begeerte vanuit jouw eigen vlees. Deze onreine seksuele lusten komen voort vanuit onreine machten, waaraan jij zelf je onderworpen hebt. Niemand anders heeft dat voor jou gedaan. 

Niets (generatie)vloeken, maar een gebrek aan wilsbeschikking

Als jij jezelf voedt met de dingen van de wereld en kijkt en luistert naar dingen, die o.a. onreine seksuele elementen bezitten, dan laat jij je in met onreine machten en zullen deze zich manifesteren in jouw leven. Datzelfde geldt voor occulte praktijken. Als jij je beweegt in de occulte wereld, dan zal jij je inlaten met onreine geesten, die zich zullen manifesteren in onreine (seksuele) handelingen. 

Niets (generatie)vloeken, niets cultuur, het is de keuze die jij op dat moment maakt en voortkomt uit jouw wil. Het is geen generatievloek of wat voor vloek dan ook, het is het resultaat van jouw gedrag en de keuzes, die jij maakt.

Hoeveel mensen zeggen wel niet “ach, ik kan er niets aan doen, het zit gewoon in de familie” of “ach, het is mijn cultuur.” en gebruiken deze leugens om niet te hoeven veranderen en de zonde te rechtvaardigen. Maar deze leugens van mensen kunnen misschien voor de vleselijke mens de daad van zonde rechtvaardigen, maar God zal de daad van zonde nooit rechtvaardigen, welke excuses en leugens er ook worden aangedragen (Lees ook: ‘Bestaan generatievloeken?‘ en ‘Elke cultuur valt weg in Christus‘)

Een gedachte is nog geen zonde, maar een bevruchte gedachte is een zonde. Als er een onreine gedachte in jouw hoofd komt, die tegen de wil van God en Zijn natuur ingaat, en jij deze meteen in Christus krijgsgevangen maakt en uit jouw gedachten werpt, dan heb jij overwonnen. 

Maar als er een onreine gedachte in jouw hoofd komt en jij gaat deze gedachte overdenken, dan zal deze gedachte jouw overwinnen en jou tot zonde leiden.

Overspel gebeurt niet zomaar, maar is een zonde met voorbedachte rade oftewel een moedwillige zonde.

Want voordat jij overspel hebt gepleegd, hebben er al vele momenten de revu gepasseerd, waarop jij steeds weer de keuze had om af te haken en dit werk van het vlees een halt toe te roepen. Maar jij hebt de keuze gemaakt om jezelf te onderwerpen aan deze onreine geest van overspel, die zich in het vlees manifesteert, en aan zijn lusten toe te geven.

Ieder mens is in ongerechtigheid als zondaar geboren en het is de wil van God, dat ieder mens tot geloof komt en wordt wedergeboren in Christus en zijn vlees aflegt, zodat de duisternis geen heerschappij meer heeft. Maar het is een keuze, die de mens zelf maakt en de mens zelf verantwoordelijk voor is.

De verandering van natuur door de wedergeboorte

Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen (2 Korintiërs 5:17)

Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou. Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft (1 Johannes 3:7-10)

Als jij bent wedergeboren in Christus, dan ben jij een nieuwe schepping geworden. Dat betekent dat jij een nieuwe schepping bent geworden en dus niet meer de oude schepping bent.

nieuwe schepping

Jij hebt niet meer de zondige natuur van de gevallen mens, die heerst in het vlees en bent niet meer een zondaar (een zoon van de duivel), maar jij hebt Gods natuur ontvangen, die heerst in de geest en bent een heilige geworden (een zoon van God).

Daarom zal na de wedergeboorte een zichtbare verandering in jouw leven het resultaat zijn van deze geestelijke verandering.

Gebeurt dit niet of blijf jij steeds volharden in zonde en de dingen doen, die tegen de wil van God ingaan en voor Hem een gruwel zijn, dan moet jij je ernstig afvragen of jij wel een nieuwe schepping bent geworden. Aangezien de werken, die jij doet, werken van het vlees zijn. En als jouw vlees gestorven is in Christus, kan jouw vlees geen werken meer doen. Blijf jij dus wel de werken van het vlees doen, dat is het vlees nog niet gestorven (Romeinen 8). 

De duivel gaat rond als een briezende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden. Hij wil maar één ding en dat is jou in het vlees houden en onwetend en ver weg bij God houden, zodat jij datgene blijft doen, dat tegen de wil van God ingaat en in ongehoorzaamheid aan Hem blijft leven.

De nieuwe mens heeft in Christus het gezag en door de Heilige Geest de kracht ontvangen om stand te houden in het geloof en de zonde te weerstaan. 

De nieuwe mens regeert in Christus als koning over de zonde

Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven. Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. Want allen die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods (Romeinen 8:12-13)

Jij hebt een keuze om “nee” te zeggen tegen de zonde en in Christus door de Geest als koning te heersen over de zonde. 

Schuif de schuld niet af op ouders of anderen, die misschien iets negatiefs of kwaads over jouw leven hebben uitgesproken. Deze woorden hebben geen enkele kracht en zullen niets uitwerken, tenzij jij de woorden van mensen boven de woorden van God gelooft en gaat handelen naar de woorden.

Weet, dat de kracht van God sterker is dan de kracht van de duivel. Maar jij moet dit wel geloven en daarin wandelen. Want zolang jij de machten van het koninkrijk der duisternis en de werken van de duivel krachtiger acht dan de kracht van God en het werk aan het kruis, dan zal jij nooit de verleidingen kunnen weerstaan en de aanvallen van de duivel overwinnen en als koning regeren over de zonde en de dood, maar zal de zonde als koning blijven regeren in jouw leven.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!