Waarom de wereld Christenen haat?

Hoeveel Christenen zijn er wel niet, die niet willen accepteren dat de wereld Christenen haat en alles uit de kast halen en hun uiterste best doen om de wereld van hen te laten houden? Soms is het gewoon te gênant om te zien, hoe ver zij hierin gaan en uiteindelijk dingen zeggen of doen, die het evangelie van Jezus Christus en het Koninkrijk van God schade toebrengen. Alleen maar, omdat Christenen vrienden met de wereld willen zijn en aardig en geaccepteerd willen worden door de wereld. Veel Christenen slaan bruggen, sluiten compromissen en denken dat zij heel wat zijn. Maar in werkelijkheid zijn zij bezweken en overruled door de druk van de wereld. Zij kunnen misschien door de wereld aardig gevonden worden en geaccepteerd worden, maar in Gods ogen zijn zij beschamend. Want zij hebben géén stand gehouden op het Woord en zijn niet trouw gebleven aan de wil van God, maar hebben Jezus verloochend, door water bij de wijn te doen en compromissen te sluiten met de wereld. En dat allemaal, omdat zij niet bereid zijn om te sterven naar het vlees en hun eigen leven af te leggen en Jezus te volgen.

Een zoon van God

Maar als jij besluit om Jezus te volgen, dan heb jij jouw eigen leven; jouw vlees afgelegd (Mat 16:24, Mar 8:34, Lu 9:23). Door de wedergeboorte; het afleggen van het vlees in de dood en de opstanding van de geest uit de dood, ben je een nieuwe schepping geworden in de geestelijke wereld.

Je bent géén zoon van de duivel meer, die de geest van de wereld; de geest van de antichrist bezit en daarom behoor je de duivel en de wereld niet meer toe.

wereld kent ons nietMaar door de wedergeboorte ben je een zoon van God geworden en bezit je de Heilige Geest en daarom behoor je God en Zijn Koninkrijk toe.

Wat er in de geestelijke wereld heeft plaatsgevonden zal zichtbaar worden in de natuurlijke wereld. Er zal dus een verandering in jouw leven plaatsvinden.

Gebeurt dit niet, dan kun jij je afvragen of je wel bent wedergeboren en een nieuwe schepping bent geworden en of de Heilige Geest in jou woont.

Één van de gevolgen van de wedergeboorte in Christus is, dat je niet meer met open armen door de wereld zal worden ontvangen. Want je behoort de wereld niet meer toe. Behalve als je compromissen sluit en water bij de wijn doet en blijft leven naar het vlees, zoals je voorheen hebt geleefd en zoals de wereld leeft.

Als je leeft als de wereld en dezelfde dingen zegt en doet, die de wereld zegt en doet, bewijst dit alleen maar dat je de wereld nog toebehoort en nog niet wedergeboren bent en niet wandelt naar de Geest. Aangezien het vlees nog springlevend is en het hoogste woord heeft in jouw leven.

Het Woord van God is levend en krachtig

Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen (Hebreeën 4:12-13)

Als jij bent wedergeboren is het van belang om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God. Want zonder het vernieuwen van jouw denken met het Woord van God, zul je het denken van de wereld blijven behouden en blijven wandelen naar het vlees en wat de wereld zegt en doet. Je zult de wil van God niet leren kennen en daardoor de oude mens niet afleggen en de nieuwe mens niet aandoen.

De Heilige Geest, die in jou woont zal jou hierbij helpen en jou onderwijzen. Toen je nog de oude schepping was begreep je de woorden uit de Bijbel misschien niet helemaal. Dat komt omdat jouw geest dood was en daardoor jouw denken was verduisterd.

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusMaar nu is jouw geest uit de dood opgestaan en door de doop met de Heilige Geest bezit je de Geest van God, waardoor je de dingen van God en Zijn Koninkrijk zal begrijpen.

Want de Heilige Geest kent de diepten Gods, die verborgen liggen in Zijn Woord.

Door het bestuderen van het Woord zul je niet alleen Jezus, maar ook God en Zijn wil leren kennen. Je zult Zijn gedachten en Zijn wegen leren kennen.

Iedere keer zul je voor de keuze komen te staan om het Woord van God te geloven en te gehoorzamen en daardoor te wandelen in geloof naar de Geest of om de woorden van de wereld en wat jouw zintuigen jou vertellen te geloven en te gehoorzamen en daardoor te blijven wandelen naar het vlees.

Wandelen in geloof kan alleen als je gelooft dat de woorden van God de waarheid zijn en dat je de woorden van God gehoorzaamt en opvolgt in jouw leven.

Als jij bent wedergeboren en gaat wandelen naar het Woord en de Geest en dus wandelt in geloof, dan zal één van de gevolgen zijn, dat je niet meer zo geliefd zal zijn, maar gehaat zult worden door diegenen, die de wereld toebehoren en zich niet willen bekeren.

Want zoals het Woord scheiding brengt tussen de geest en ziel, zo zal het Woord ook scheiding brengen tussen zielse mensen, die wandelen naar het vlees en geestelijke mensen, die wandelen naar de Geest.

Je zult niet overal met open armen worden ontvangen. Zelfs niet onder jouw mede broeders en zusters, die de gezindheid van de wereld hebben. Ja, zolang jij ze naar de mond praat en hen geen dingen aanzegt en blijft doen wat zij van jou verwachten, zullen er geen problemen zijn. Maar zodra jij komt met de waarheid van het Woord en begint te spreken vanuit de Geest, in plaats dat jij jouw eigen mening geeft, die voortkomt vanuit jouw vleselijke kennis en wijsheid, emoties en gevoelens en dus vanuit het vlees, zul je weerstand krijgen.

Jezus werd gehaat door de wereld

Kijk maar naar Jezus. Jezus is onze Heer en als Hij al gehaat en vervolgd werd door de wereld en door Zijn eigen volksgenoten verbannen werd uit de tempel, zullen Zijn discipelen oftewel Zijn volgelingen hetzelfde ondergaan. Jezus zegt dit ook en bevestigt daarmee, dat diegenen, die Hem liefhebben, wat zich uit door gehoorzaamheid aan Zijn geboden, gehaat en zelfs vervolgd zullen worden:

En gij zult door allen gehaat worden om Mijns Naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden (Mattheüs 10:22, Marcus 13:13, Lucas 21:17)

Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om Mijns Naams wil. En zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten (Mattheüs 24:9-10)

Jezus liefhebben met heel jouw hartZalig (gezegend) zijt gij , wanneer u de mensen haten en wanneer zij u uitstoten, en smaden en uw naam als slecht verwerpen ter wille van de Zoon des mensen. Verblijdt u te dien dage en springt op van vreugde, want zie, uw loon is groot in de hemel; immers, op dezelfde wijze hebben hun vaderen met de profeten gehandeld (Lucas 6:22-23)

Indien de wereld u haat, weet dan, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft. Indien gij van de wereld waart, zou de wereld het hare liefhebben, doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld uitgekozen heb, daarom haat u de wereld. Gedenk het woord, dat Ik tot u gesproken heb: Een slaaf staat niet boven zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij Mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren. Maar dit alles zullen zij u aandoen om Mijn Naam, want zij kennen Hem niet, die Mij gezonden heeft (Johannes 15:18-20)

Indien Ik niet gekomen was en tot hen gesproken had, zij zouden geen zonde hebben, maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde. Wie Mij haat, haat ook Mijn Vader. Indien Ik niet de werken onder hen gedaan had, die niemand anders gedaan heeft, zouden zij geen zonde hebben; maar nu hebben zij, hoewel zij ze gezien hebben, toch Mij en Mijn Vader gehaat. Maar het woord moet vervuld worden, dat in hun wet geschreven is: Zij hebben Mij zonder reden gehaat (Johannes 15:22-25)

Ik heb hun uw woord gegeven en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij niet uit de wereld zijn, gelijk Ik niet uit de wereld ben (Johannes 17:14)

Waarom de wereld Jezus haatte?

U kan de wereld niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van haar getuig, dat haar werken boos zijn (Johannes 7:7)

Jezus geeft ook de reden aan waarom de wereld Hem haatte. Jezus getuigde dat de werken van de wereld slecht waren oftewel Hij confronteerde diegenen, die de wereld toebehoorden met hun zonde. Op het moment dat Jezus bovenstaande zei, waren Zijn discipelen nog de oude schepping. Zij waren vleselijk en behoorde nog tot het ongelovige geslacht dat de wereld toebehoort. Echter nadat Zijn discipelen de nieuwe schepping waren geworden en de Heilige Geest in hen woonde, werden zij ook gehaat en vervolgd door de wereld, omdat zij getuigden dat de werken van de wereld boos waren.

De Heilige Geest zal de wereld overtuigen van zondeAls de Heilige Geest in jou woont en jij wandelt naar het Woord in rechtvaardigheid, overtuigt de Heilige Geest de wereld o.a. van zonde. Je moet daarom niet verbaast zijn en vreemd staan kijken als mensen, zonder dat zij jou kennen en zonder een woord met jou gesproken te hebben, jou zonder reden haten.

Dit komt, omdat diegene, die in hen woont, Diegene, die in jou woont haat.

De duivel, die in hen woont haat Jezus Christus, die in jou woont. Jezus zegt ook, dat je omwille van Zijn Naam gehaat zult worden.

Omdat jij bent gestorven in Hem, heb je jouw eigen leven afgelegd en daarom leef jij niet meer, maar door de opstanding van jouw geest uit de dood en door de inwoning van de Heilige Geest, leeft Christus in jou. En omdat Christus in jou leeft zul je ook Zijn woorden spreken en doen en wandelen in de wil van God.

Jezus sprak de woorden van Zijn Vader en de wereld wilde Zijn woorden niet ontvangen. Net zoals de profeten in het Oude Verbond, die de waarheid van God spraken en daardoor werden gehaat, vervolgd, gevangen gezet en soms zelfs werden omgebracht.

En zo zullen ook diegenen, die Jezus toebehoren en Zijn woorden spreken, die dezelfde woorden zijn als de Vader, gehaat worden door de wereld.

Liefde voor God of liefde voor jezelf?

Zolang jij God niet liefhebt met heel jouw hart, ziel, verstand en kracht en jouw vlees nog niet hebt afgelegd en daarom naar het vlees blijft wandelen, zul je het erg vinden dat de wereld jou haat, want het raakt jou. Daarom zal dit uiteindelijk resulteren in compromissen sluiten met de wereld.

Maar als jij God liefhebt met heel jouw hart, ziel, verstand en kracht en jouw vlees hebt afgelegd en je wandelt naar de Geest, zal het jou niet raken, omdat jouw vlees niet meer leeft. Daarnaast ben je niet verbaast dat de wereld jou haat, want je weet, dat dit jou te wachten stond, aangezien Jezus jou heeft gewaarschuwd (Lees ook: Bereken de kosten)

heel Uw woord is de waarheid, vorsten vervolgen mij zonder oorzaakJij zult je echter daardoor niet laten tegenhouden om de waarheid van God en het evangelie van Jezus Christus te verkondigen in de wereld. Je zult niet stoppen om het Koninkrijk van God te verkondigen en te vestigen op aarde.

Integendeel! Je zult juist doorgaan en blijven wandelen naar het Woord en de Geest, waardoor je zal blijven wandelen in de waarheid en de liefde van God. Je zult geen compromissen sluiten met de wereld. En je zult niet je best doen om aardig gevonden te worden en geaccepteerd te worden door de wereld. Maar je zal trouw blijven aan Jezus en stand blijven houden op het Woord en daarvan niet afwijken.

Door het blijven wandelen naar de Geest en het Woord en dus door te blijven wandelen in de geboden van God, die ook de geboden van Jezus zijn, bewijs jij dat je God liefhebt met heel jouw hart, ziel, verstand en kracht.

Jouw liefde voor God staat op de eerste plaats in jouw leven, waardoor je zal blijven wandelen in gehoorzaamheid aan Hem.

Jij weet waarom diegenen, die de wereld toebehoren, jou haten, maar het zal jou niet deren. Je zult ook niet kwaad of boos worden, omdat je niet wandelt naar jouw vlees en je niet laat leiden door jouw gevoelens en emoties. Maar je zal vanuit de Geest bewogen met hen zijn.

De doeners van het Woord zullen door de wereld gehaat worden

Verwondert u niet, broeders, wanneer de wereld u haat. Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben (1 Johannes 3:13-14)

De hoorders van het Woord zullen niet gehaat worden. Aangezien zij geen gevaar vormen voor het Koninkrijk der duisternis. Maar als jij een doener bent van het Woord, wat inhoudt dat je gelooft in de woorden van God, deze gehoorzaamt en doet in jouw leven, dan zal de wereld jou, net als Jezus, haten.

Waarom? Omdat jij net als Jezus getuigt door het doen van de waarheid en de rechtvaardige werken, dat de werken van de wereld slecht zijn.

Kijk maar naar Kaïn en Abel. Abel werd niet vermoord door Kaïn, omdat hij een meningsverschil of ruzie had met hem. Maar Abel werd vermoord, omdat zijn werken rechtvaardig waren. De rechtvaardige werken van Abel getuigde, dat de werken van Kaïn slecht waren (Gen 21:41, 1 Joh 3:12)

Dit gebeurde ook bij Jezus. Jezus wandelde in de waarheid en deed rechtvaardige werken, daarom werd Hij gehaat door de wereld. Door de goede werken van Jezus, kwamen de slechte werken van de wereld aan het licht en werd de wereld geconfronteerd met haar slechte werken.

De wereld haat het licht

Jezus was het Licht der wereld en door Hem kwamen de duistere dingen en verborgen werken van de duisternis aan het licht.

De zonen van de duivel, de werkers der wetteloosheid, die de wereld toebehoorden, haatten het Licht en deden daarom alles wat in hun vermogen lag om Jezus uit te schakelen en zo het Licht te doven.

Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God. Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. Want een ieder, die kwaad bedrijft haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen, maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn (Johannes 3:18-21)

En net als met Abel, de profeten, Jezus en de apostelen is dit nog steeds het geval. Als Jezus Christus in jou leeft en jij wandelt naar de wil van Jezus en doet wat Hij jou heeft opgedragen om te doen en jij daardoor wandelt in rechtvaardigheid in de waarheid en het licht, dan zal de wereld jou haten. Omdat jouw rechtvaardige werken van hun slechte werken; hun zonde, getuigt (Lees ook: Wie durft er nog te werken in de wijngaard?).

Jezus wist dit en verkondigde dit aan Zijn discipelen. Zijn discipelen wisten dit en verkondigde dit aan hun discipelen. En wij als Zijn discipelen behoren dit ook aan onze discipelen te verkondigen. Opdat de waarheid verkondigd wordt en de discipelen weten wat zij kunnen verwachten en geestelijk weerbaar worden, zodat zij stand blijven houden op het Woord en Jezus niet zullen verloochenen. Want een ieder, die Jezus zal verloochenen, die zal Jezus verloochenen voor de Vader (Mat 10:33, 2 Tim 2:12).

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!