Wat gebeurde er op Goede Vrijdag, dat zo belangrijk is voor de mensheid?

Goede Vrijdag is een belangrijke dag voor Christenen, maar Goede Vrijdag zou eigenlijk een belangrijke dag voor alle mensen moeten zijn. Want waarom wordt deze dag Goede Vrijdag genoemd, wat is er zo goed aan Goede Vrijdag? Wat gebeurde er op Goede Vrijdag, dat zo belangrijk is voor de mensheid?

Wat wordt er herdacht op Goede Vrijdag? 

Op Goede Vrijdag wordt het lijden en sterven van Jezus Christus aan het kruis herdacht. 

Jezus Christus, de Zoon van God, kwam naar de aarde met een missie, namelijk, om datgene wat verbroken was in de hof van Eden te herstellen.

Om te begrijpen, waarom Jezus Christus gekruisigd moest worden, moeten wij teruggaan naar het moment, dat de mens door een foute keuze en ongehoorzaamheid aan God viel van zijn positie en de relatie tussen God en de mens werd verbroken.

Wat gebeurde er in de hof van Eden?

God had de mens volmaakt geschapen en in de hof van Eden geplaatst en aan de mens de heerschappij gegeven over de aarde. God had een relatie met de mens en wandelde met de mens. Er was geen enkel gebrek, God had de mens alles gegeven wat de mens nodig had. 

Echter had God één gebod aan de mens gegeven en dat gebod was, dat zij van alle bomen in de hof mochten eten, behalve van de boom der kennis van goed en kwaad. 

De strijd in het hof

De mens wandelde met God en gehoorzaamde God, totdat de slang de mens benaderde en verleidde met zijn woorden.

Door de woorden van de slang, begon de mens te twijfelen aan de woorden van God.

In plaats dat de mens de woorden van God geloofde en zich hield aan het gebod van God, geloofde de mens de woorden van de slang en handelde naar de woorden van de slang, waardoor de missie van de slang slaagde (Lees ook: Is de missie van de slang geslaagd?).

Door de ongehoorzaamheid van de mens, omdat de mens toch van de verboden vrucht had gegeten ondanks de waarschuwing en het gebod van God, werd de aardbodem vervloekt en werd de relatie tussen God en de mens verbroken en stierf de geest van de mens en kwam onder heerschappij van de dood en viel de mens van zijn positie. 

De duivel kreeg de heerschappij over de aarde en werd de vader van de gevallen mens

Door een leugen had de duivel de plaats van de mens ingenomen en de heerschappij over de aarde, die God aan de mens had gegeven, zich onrechtmatig toegeëigend. Vanaf dat moment, was de duivel de overste van de wereld en had de duivel de heerschappij over de aarde en werd de duivel de vader van de gevallen mens.

Een ieder, die geboren zou worden uit het zaad van de mens, zou onder heerschappij van de duivel en de dood komen en leven in de duisternis en zou na het sterven op aarde naar de hel; het dodenrijk (Hades, het rijk van de dood) gaan.

Er was (en is nog steeds) niemand uitgezonderd, iedereen zou als zondaar geboren worden en leven in de duisternis en na het leven op aarde terugkeren naar de vader en heer van zijn leven, die hij toebehoort en wie hij gehoorzaamd en gediend heeft tijdens zijn leven op aarde.

De belofte van God om wat verbroken was in de hof van Eden te herstellen 

Daarop zeide de Heere God tot de slang: Omdat gij dit gedaan hebt, zijt gij vervloekt onder al het vee en onder al het gedierte des velds; op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten, zolang gij leeft. En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar Zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen (Genesis 3:13-15)

Maar God in Zijn grootheid en soevereiniteit had al een plan om wat verbroken was te herstellen (genezen).

Aangezien de man verleid was door zijn vrouw en de vrouw verleid was door de slang, zo zou het Zaad van de vrouw de kop van de duivel vermorzelen (Lees ook: Wat betekent de kop van de duivel vermorzeld doordat de hiel van Jezus werd vermorzeld?).

De komst van Jezus de Christus naar de aarde

En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen. En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God (Johannes 3:13-18)

Alhoewel God deze belofte direct na de val van de mens had gegeven, duurde het vele jaren, voordat de belofte werkelijkheid werd en de Messias naar de aarde kwam om de mens te verlossen van de macht van de duivel.

Door de maagd Maria, die ook behoorde tot de generatie van de gevallen mens, werd de Messias in het vlees geboren. Maria werd overschaduwd door de Heilige Geest en raakte zwanger en baarde Jezus, die volledig Mens was, omdat Jezus alleen als volledig mens de plaats van de gevallen mens kon innemen (Mattheüs 1, Lucas 1, (Lees ook: Wachten op de belofte van de Messias en Was Jezus volledig Mens?)).

Jezus groeide op als Zoon van een timmerman en toen Jezus zo’n 30 jaar oud was begon Hij aan Zijn missie. 

ongehoorzaamheid van één mens

Alhoewel Jezus was besneden op de achtste dag, werd Jezus zo rond Zijn 30e door Johannes de Doper gedoopt in water en ontving vervolgens de Heilige Geest, die Jezus leidde naar de woestijn, waar Jezus door de duivel 40 dagen werd verzocht (Lees ook: Ik zal jou de rijkdommen van de wereld geven). 

Maar alhoewel de duivel erin geslaagd was, om Adam, de zoon van God, tot zonde te verleiden, slaagde de duivel er niet in, om Jezus Christus, de Zoon van God, tot zonde te verleiden.

Nadat Jezus door het Woord de duivel had verslagen, ging Jezus heen en verkondigde het Koninkrijk van God tot degenen, die uit het zaad van Israël waren geboren en riep hen op tot bekering. 

Jezus wandelde als Zoon van God naar de Geest op aarde en verkondigde het Koninkrijk van God, riep de mens op tot bekering, genas zieken, dreef demonen uit, profeteerde en sprak woorden van kennis en wijsheid. 

Overal waar Jezus kwam bracht Hij opschudding teweeg, dat vaak resulteerde in vervolging met name van de (religieuze) leiders van Gods volk. 

Totdat het moment aanbrak, waarvoor Jezus was gekomen op aarde en dat was het verlossingswerk van God voor de gevallen mens. 

Het verlossingswerk van Jezus Christus zou de mens verzoenen met God en de positie van de gevallen mens herstellen en de heerschappij over de aarde, die de duivel had gestolen, teruggeven aan de (nieuwe) mens.

De lijdensweg van Jezus begon in de hof van Gethsemane

Zie, Mijn Knecht zal voorspoedig zijn, Hij zal verhoogd, ja, ten hoogste verheven zijn. Zoals velen zich over u ontzet hebben – zozeer misvormd, niet meer menselijk was Zijn verschijning, en niet meer als die der mensenkinderen Zijn gestalte – zó zal Hij vele volken doen opspringen, om Hem zullen koningen verstommen, want wat hun gehoord hadden, vernemen zij (Jesaja 52:13-15) 

Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des Heeren geopenbaard? Want als een loot schoot Hij op voor Zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; Hij had gestalte noch luiser, dat wij Hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij Hem zouden hebben begeerd. Hij was veracht en van mensen verlaten, een Man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht (Jesaja 53:1-3)

In de hof van Gethsemane begon de lijdensweg van Jezus Christus, aangezien de hof de plaats was, waar het allemaal misging met Adam en door zijn ongehoorzaamheid aan God de mens gescheiden werd van God en van zijn positie viel.

Na de geestelijke strijd en de overwinning door het gebed, werd Jezus verraden door Zijn discipel Judas en gevangen genomen in de hof en voorgeleid voor de hogepriester en vervolgens voor Pilatus. 

Alhoewel Jezus onschuldig was en Hem geen enkele blaam trof, onderging Jezus alle beschuldigingen, bespottingen, afwijzing en veroordeling tot de dood, zonder in het verweer te gaan. Jezus bleef trouw en gehoorzaam aan Zijn Vader tot aan Zijn dood.

Wat gebeurde er op Goede Vrijdag, dat zo belangrijk is voor de mensheid?

Nochtans, onze ziekten heeft Hij op Zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden Hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte. Maar om onze overtredingen werd Hij doorboord, om onze ongerechtheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de Heere heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen neerkomen. Hij werd mishandeld, maar Hij liet Zich verdrukken en deed Zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed Hij Zijn mond niet open. Hij is uit verdrukking en gericht weggenomen, en wie onder Zijn tijdgenoten bedacht, dat Hij is afgesneden uit het land der levenden? Om de overtreding van Mijn volk is de plaag op Hem geweest. En men stelde Zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was Hij in Zijn dood, omdat Hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in Zijn mond is geweest (Jesaja 53:4-9)

Jezus werd gegeseld, waardoor het woord van de profeet Jesaja in vervulling ging, namelijk dat wij door Zijn striemen zijn genezen.

Na de geseling vervolgde Jezus Zijn weg naar Golgotha, waar Jezus werd gekruisigd en als een vlekkeloos Lam werd geofferd en Zijn bloed vloeide voor de hele mensheid.

Jezus nam al de zonden en de ongerechtigheden van de generatie van de gevallen mens op Zich en droeg deze in Zijn vlees aan het kruis. 

Jezus volbracht het verlossingswerk voor de gevallen mens

Maar het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen. Hij maakte Hem ziek. Wanneer Hij Zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal Hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des Heeren zal door Zijn hand voortgang hebben. Om Zijn moeitevol lijden zal Hij het zien tot verzadiging toe; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal Hij dragen. Daarom zal Ik Hem een deel geven onder velen en met machtigen zal Hij de buit verdelen, omdat Hij Zijn leven heeft uitgegoten in de dood, en onder de overtreders werd gesteld, terwijl Hij toch veler zonden gedragen en voor de overtreders gebeden heeft (Jesaja 53:10-12)

En zo nam Jezus de plaats in van de gevallen mens en droeg de zonden en ongerechtigheden van de gevallen mens en werd tot zonde en een vloek gemaakt aan het kruis, waardoor Jezus Christus, de Zoon van God, geestelijk gescheiden werd van God de Vader. 

Voor een korte tijd was Jezus beneden de engelen gesteld en regeerden de duivel en de overheden en machten van het koninkrijk der duisternis over Hem, dat zichtbaar werd in de natuurlijke wereld door de duisternis, die drie uur lang over de aarde kwam (Lees ook: De duisternis over de aarde).

Jezus was door God tot zonde gemaakt en had het werk aan het kruis volbracht en vergoot Zijn bloed voor de mensheid en stierf en kwam vervolgens in het dodenrijk terecht.

Dit alles gebeurde op Goede Vrijdag en behoort tot het volledige verlossingswerk voor de mens, dat bestaat uit de geseling, het sterven, de begrafenis en opstanding van Jezus Christus uit de dood. 

Wil je meer weten over de lijdensweg van Jezus Christus en de betekenis van Zijn sterven aan het kruis en de verlossing van de mens, dan kun je de volgende artikelen lezen. 

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!