Wat bedoelde Jezus met Mijn woorden zijn Geest en leven?

De woorden van Jezus brachten niet altijd vrede, blijdschap en eenheid teweeg, maar brachten vaak gemopper, onderlinge strijd en vervolging teweeg. Dit was ook het geval in de tempel in Kafarnaüm, waar Jezus onderwees en getuigde, dat Hij het Brood des levens was en dat een ieder, die Zijn vlees zou eten en Zijn bloed zou drinken eeuwig leven zou hebben. In plaats dat Zijn discipelen Zijn woorden geloofden en zich verheugden in Zijn woorden, begonnen zij te mopperen en onderling te strijden. Zijn discipelen konden Zijn woorden niet aanhoren en vonden Zijn rede hard. Omdat de woorden van Jezus hen aanstoot gaven, verlieten zij Jezus. Maar dat was ook niet verwonderlijk, aangezien zij vleselijk waren en Jezus zei, dat het de Geest is, die levend maakt en dat het vlees geen nut doet. En dat de woorden, die Jezus tot hen gesproken had Geest en leven zijn (Johannes 6:26-63). Wat bedoelde Jezus met Mijn woorden zijn Geest en Leven? 

De discipelen van Jezus vonden Zijn rede hard en kon deze niet aanhoren

Dit zeide Hij, lerende in de synagoge te Kafarnaüm. Vele dan van Zijn discipelen hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren? Jezus nu wist bij Zichzelf, dat Zijn discipelen hierover morden, en Hij zeide tot hen: Geeft u dit aanstoot? Wat dan, indien gij de Zoon des mensen daarheen zaagt opvaren, waar Hij tevoren was? De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn Geest en zijn leven (Johannes 6:59-63)

De woorden van Jezus waren niet altijd plezierig voor de oude mens, die vleselijk is en tot de generatie van de gevallen mens behoort. De woorden van Jezus waren vaak confronterend, hard en moeilijk om naar te luisteren, laat staan te verdragen. Zijn woorden waren niet altijd begrijpbaar en gaven vaak aanstoot.

Jezus liefhebben met heel jouw hart

Maar alhoewel het moeilijk was voor de oude mens om de woorden van Jezus aan te horen en aanstoot gaven en vaak opschudding veroorzaakten, waren de woorden, die Jezus sprak, wél de waarheid en maakten de geheimenissen van het Koninkrijk van God bekend. 

Velen volgden Jezus om de tekenen en wonderen, die Hij deed, maar Zijn woorden, die van de Vader afkomstig waren en het Koninkrijk van God en Jezus de Christus, de Zoon van God, openbaarden, konden zij niet verdragen en zorgden ervoor dat zij Jezus verlieten en Hem niet langer volgden.

Aangezien Jezus gezonden en aangesteld was door Zijn Vader en in Zijn dienst stond, en niet in de dienst van mensen, paste Jezus Zijn woorden niet aan om Zijn discipelen te behagen en terug te winnen.

Jezus vroeg zelfs aan de twaalf discipelen, die waren overgebleven of zij soms ook niet wilden weggaan. 

Maar Simon Petrus antwoordde Jezus, Heere, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven: en wij hebben geloofd en erkend, dat Gij zijt de Heilige Gods (Johannes 6:68-69).

Jezus sprak de woorden van Zijn Vader

Mijn zoon, sla acht op mijn woorden, neig uw oor tot mijn uitspraken; laat ze niet wijken uit uw ogen, bewaar ze diep in uw hart. Want zij zijn leven voor wie ze vinden, genezing voor hun ganse lichaam (Spreuken 4:20-21)

Mijn zoon, bewaar mijn redenen en leg mijn geboden bij u weg. Bewaar mijn geboden en leef, en mijn onderwijzing als uw oogappel (Spreuken 7:1-2)

De Heere Heere heeft mij als een leerling leren spreken om met het woord de moede te kunnen ondersteunen. Hij wekt elke morgen, Hij wekt mij het oor, opdat ik hore zoals leerlingen doen. De Heere Heere heeft mij het oor geopend en ik ben niet weerspannig geweest, ik ben niet teruggedeinsd (Jesaja 50:4-5)

De woorden, die Jezus sprak waren de woorden van Zijn Vader. Jezus sprak nooit uit Zichzelf, maar sprak enkel de woorden van Zijn Vader. 

woorden die Ik spreek zegt Ik niet uit Mijzelf, maar de Vader

De woorden van Jezus, die afkomstig waren van de Vader, werden niet altijd geloofd en in dank afgenomen, maar dit lezen wij al in het Oude Testament.

De woorden van God, die door de monden van de profeten werden gesproken, werden ook niet altijd in dank afgenomen en geloofd door het volk, maar werden vaak verworpen.

Vele profeten, die door God waren uitgekozen en gezonden en de woorden van God spraken werden vervolgd, gevangen gezet en vaak zelfs gedood. Enkel omdat zij de waarheid van God spraken, die de oude mens (gevallen mens) niet kan verdragen.

Dit boze volk, dat weigert naar Mijn woorden te horen, dat in verstoktheid van hart wandelt, zodat zij andere goden zijn nagelopen om die te dienen en zich daarvoor neder te buigen, dat zal worden gelijk deze gordel, die nergens toe deugt. Want zoals de gordel kleeft aan het middel van een man, zo had Ik het gehele huis van Israël en het gehele huis van Juda aan Mij doen kleven, luidt het woord des Heeren, om Mij te zijn tot een volk, tot een roem, een lof en een sieraad; maar zij hebben geen gehoor gegeven  (Jeremia 13:10-11)

Ik heb die profeten niet gezonden, toch hebben zij gelopen; Ik heb tot hen niet gesproken, toch hebben zij geprofeteerd. Maar als zij in Mijn raad hadden gestaan, dan zouden zij Mijn volk Mijn woorden hebben doen horen, dan zouden zij hen hebben doen terugkeren van hun boze weg en van de boosheid hunner handelingen (Jeremia 23:21-22)

Alhoewel God van Zijn volk hield en het beste met Zijn volk voor had en Zijn woorden het volk onderrichtten, ondersteunden, leidden, waarschuwden, corrigeerden, disciplineerden, tuchtigden, vrede brachten en op Zijn weg deed wandelen, zodat het volk gezegend was, werden Zijn woorden niet als goed, maar als kwaad beschouwd en gingen Zijn woorden tegen de wil van het volk in en verwierp het volk de woorden van God, waardoor het volk niet terugkeerde van haar boze weg en van de boosheid van haar handelingen en daardoor zelf het onheil over haar heen haalde en in erbarmelijke omstandigheden terechtkwam, ondanks de waarschuwingen van God en Zijn Woord (Lees ook: Het onheil, dat de mens over zich heen haalt).

Maar telkens als Gods volk het tot Hem uitriep en zich verootmoedigde en bekeerde van haar weg, dan hoorde God het geroep van Zijn volk en zond Hij Zijn Woord, door de monden van Zijn profeten, en redde en genas Hij Zijn volk (Lees ook: Wat wordt er bedoeld met God zond Zijn Woord en genas hen?)

De woorden van God staan lijnrecht tegenover de woorden van de mens

De mens, die tot de generatie van de gevallen mens (de oude mens) behoort en de duivel als vader heeft, is vleselijk en voor de gevallen mens, gaan de woorden van God in tegen de wil, de lusten en begeerten van het vlees.

De woorden van God zijn Geest en niet vlees en worden daardoor als dwaas en onlogisch beschouwd, waardoor de mens weigert om de woorden van God te geloven en zich te onderwerpen aan God en de woorden van God te gehoorzamen en op te volgen in het leven (o.a. Spreuken 28:5, Johannes 8:43-44, 1 Korintiërs 1:18-25; 2:14). 

De oude mens is vleselijk en kan de dingen van God en Zijn Koninkrijk niet begrijpen, omdat zij geestelijk zijn. 

Wat uit het vlees geboren is is vlees wat uit de Geest geboren is is geest

Let op, geestelijk betekent niet bovennatuurlijk en zich bewegen in de onzichtbare (geestelijke) wereld. Want zoals eerder geschreven zijn er heel veel mensen, die wandelen in het bovennatuurlijke, zoals o.a. waarzeggers, heksen, satanisten, sjamanen, medicijnmannen, winti priesters en beoefenaars, voodoo priesters en beoefenaars, etc., en bovennatuurlijke ervaringen hebben en bovennatuurlijke openbaringen en inzichten ontvangen, de toekomst voorspellen, genezen en andere tekenen en wonderen doen, maar niet wedergeboren zijn en vanuit het vlees de geestelijke wereld betreden en zich bewegen in het occulte.

Zij zijn natuurlijke mensen, die gebruik maken van voorwerpen, formules, (meditatie)technieken, methoden en/of rituelen om vanuit hun vlees in geestvervoering te komen en zich open te stellen voor demonische machten (boze geesten), die hen inzichten, visioenen en kracht (energie) geven om datgene te doen, waar zij om vragen.

Echter geeft de duivel nooit zo maar iets, maar eist altijd iets terug. En daarom zullen zij geteisterd en gekweld worden door deze demonische machten, die hun leven tot een hel maken (Lees ook: Moet je wedergeboren zijn om in het bovennatuurlijke te wandelen?)

Geestelijk betekent, dat de geest van de mens door de kracht van de Heilige Geest is opgestaan uit de dood en de mens niet meer leeft in gevangenschap onder heerschappij van de dood in duisternis (en de vrucht van de dood, de zonde draagt), maar dat de Geest van God, die ook in Jezus Christus was, in de nieuwe mens leeft en de nieuwe mens wandelt in gehoorzaamheid aan de woorden van God, die Geest en leven zijn.

De mens, die dood was voor God is levend gemaakt door de Geest en leeft voor God en zal wandelen naar de Geest, wat betekent wandelen in gehoorzaamheid aan het Woord.

Die geboren zijn uit water en Geest, zullen de woorden van Jezus, die Geest en leven zijn, gehoorzamen

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien (Johannes 3:3)

Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest (Johannes 3:5-6).

Door de wedergeboorte in Christus; het sterven van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood en de inwoning van de Heilige Geest, is de mens een nieuwe schepping geworden, die geestelijk is en het Koninkrijk van God niet alleen ziet, maar ook is binnengegaan

Woorden zijn leven en geest

Het is de Geest, die levend maakt, het vlees doet geen nut. De woorden, die Jezus heeft gesproken, en nog steeds spreekt, zijn Geest en leven. 

Omdat diegenen, die de nieuwe mens zijn geworden, geestelijk zijn, zullen zij zich dagelijks voeden met de woorden van God, die Geest en leven zijn. Het Woord is hun dagelijks Brood.

Elk woord van God bezit de Geest en het leven van God en voedt de geestelijke mens en doet de geestelijke mens door onderwerping en gehoorzaamheid aan de woorden van God opgroeien tot geestelijke volwassenheid. 

Diegenen, die Jezus Christus toebehoren en geboren zijn uit water en Geest zullen luisteren naar de woorden van Jezus en deze gehoorzamen en opvolgen in hun leven. 

Zij kennen de wil van God en bezitten het onderscheid van geesten en kennis van goed en kwaad. De onzichtbare wereld is voor hen niet meer verborgen en een dwaasheid, maar is geopenbaard en reëel. Zij zien precies met welke leugens en machten zij te maken hebben en welke geesten de mensen in gebondenheid houden.  

Daar waar de vleselijke mens, die de wereld toebehoort, verblind is in zijn denken door de duisternis en de dood, daar zijn de zonen van God (zowel mannen als vrouwen) ziende door de Waarheid, het Licht en het Leven.

De woorden die jij gelooft en opvolgt, bepaalt het pad waarop jij op wandelt

Jezus riep en zeide: Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij, maar in Hem, die Mij gezonden heeft; en wie Mij aanschouwt, aanschouwt Hem, die Mij gezonden heeft. Ik ben als een licht in de wereld gekomen, opdat een ieder, die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijve. En indien iemand naar MIjn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en Mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage. Want Ik heb niet uit Mijzelf gesproken, maar de Vader, die Mij heeft gezonden, heeft zelf Mij een gebod gegeven, wat Ik zeggen en spreken moet. En Ik weet, dat Zijn gebod eeuwig leven is. Wat Ik dan spreek, spreek ik zó, als de Vader Mij gezegd heeft (Johannes 12:44-50)

Het pad waarop jij wandelt hangt af van de woorden, waar jij naar luistert en die jij gelooft, gehoorzaamt en opvolgt in jouw leven.

De woorden van de wereld, die vlees en dood zijn (vleselijk zijn en de dood in zich dragen) en naar de eeuwige dood leiden, staan haaks op de woorden van God, die Geest en leven zijn (geestelijk zijn en het leven in zich dragen) en naar het eeuwige leven leiden. 

Waarmede zal de jongeling zijn pad rein bewaren, als hij dat houdt naar uw Woord Psalm 119:9

De vleselijke mens zal luisteren naar de woorden van de wereld; de woorden van mensen, die het vlees behagen, en deze woorden geloven en opvolgen, waardoor het vlees regeert en de persoon de werken van het vlees zal doen en de vrucht van de dood, de zonde, zal dragen. 

Maar de geestelijke mens, die levend gemaakt is door de Geest, zal luisteren naar de woorden van God, die de geest behagen, en deze geloven en opvolgen, waardoor de Geest regeert en de persoon rechtvaardige werken doet en de vrucht van de Geest zal dragen. 

De woorden van God zijn Geest en leven. En gehoorzaamheid aan de woorden van God betekent vijandschap met de wereld en de dood voor het vlees (door het afleggen van de oude mens en het aandoen van de nieuwe mens), maar betekent vrede met God en het leven voor de geest. 

Als jij de woorden van God, die Geest zijn en het leven van God bezitten en leven geven, gehoorzaamt en opvolgt, dan zul jij wandelen naar de Geest op het smalle pad.

Het smalle pad is niet het makkelijkste pad om op te wandelen in het leven, maar het is wel het enige pad, dat tot het eeuwige leven leidt. 

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!