De wijnstok van Sodom

Bijna elke Christen is bekend met het verhaal van Sodom en Gomorra en wat er zich in deze steden afspeelden. De inwoners van Sodom waren slecht en grote zondaren tegen God. Op een gegeven moment was de zonde in Sodom en Gomorrah zo groot, dat de schreeuw van Sodom en Gomorrah de hemel had bereikt. Op de schreeuw van Sodom en Gomorrah kwam God naar de aarde, om te zien of de inwoners inderdaad zo slecht en zondig waren als de schreeuw had aangegeven. In de wereld van vandaag, zijn de zonde en ongerechtigheden in overvloed aanwezig en regeren deze in de levens van vele mensen op aarde. Vele mensen zijn geënt op de wijnstok van Sodom en leven op de velden van Gomorra. Daarom treurt de aarde en schreeuwt en wacht op het openbaar worden van de zonen van God (Jes 24:4-6, Jer 23:10, Hos 4:1-3, Rom 8:19).

God maakte Zijn plan voor Sodom en Gomorra bekend

God verborg Zijn plan, aangaande de verwoesting van Sodom en Gomorra niet, maar maakte Abraham deelgenoot van Zijn plan. Toen Abraham hoorde, wat er met Sodom en Gomorra zou gebeuren, vroeg hij God om genade. Abraham wilde voorkomen, dat de rechtvaardigen samen met de onrechtvaardigen zouden omkomen. Daarom vroeg Abraham aan God of Hij de steden wilde sparen als er 50 rechtvaardigen zouden zijn.

God gaf gehoor aan Abraham’s verzoek en beloofde, dat Hij de steden zou sparen als er 50 rechtvaardigen zouden zijn. Vervolgens vroeg Abraham aan God of Hij ook de steden wilde sparen als er 45 rechtvaardigen zouden zijn. God gaf wederom gehoor aan Abraham’s verzoek. En zo ging Abraham door, totdat Hij uiteindelijk God verzocht om de steden te sparen als er 10 rechtvaardigen zouden zijn. En God beloofde Abraham, dat Hij bij 10 rechtvaardigen de steden zou sparen en niet zou vernietigen.

De engelen gingen naar Sodom

Maar aangezien er geen 10 rechtvaardigen aanwezig waren, gingen de engelen, die in de gedaanten van mannen naar de aarde kwamen, in opdracht van God naar Sodom, om God’s plan te volbrengen. Toen zij aankwamen in Sodom, zat Lot in de poort. Toen Lot de mannen zag, stond hij op en ging naar hen toe en boog zich voor hen neer.

Lot verzocht de mannen om met hem mee naar huis te gaan en in zijn huis te verblijven. De mannen gingen echter niet in op Lot’s verzoek. Aangezien zij op het plein de nacht wilden doorbrengen.

Maar Lot gaf niet op en drong sterk tot hen aan, waarop de mannen uiteindelijk met hem meegingen naar huis.

Lot bereidde voor de mannen een maaltijd. En nadat zij gegeten hadden en naar bed wilden gaan, openbaarden zich de ongerechtigheden en zonde in Sodom.

De mannen van Sodom, zowel jong als oud, waren slecht en omsingelden het huis van Lot. Zij waren gekomen om (seksuele) gemeenschap met de mannen, die bij Lot verbleven, te hebben. Wat voor God een gruwel is (Lees ook: ‘Wat zegt het Woord over homofilie’).

Sommigen zeggen, dat de mannen van Sodom de mannen, die bij Lot verbleven ‘beter wilden leren kennen’ en dat dit ‘beter leren kennen’ niets met seksuele omgang tussen mannen had te maken. Maar als dit waar zou zijn, waarom bood Lot dan zijn dochters aan? De mannen kenden immers de dochters van Lot al. Echter kenden de mannen de dochters van Lot niet op seksueel gebied en hadden zij geen omgang met hen gehad op dat gebied.

De engelen hadden genoeg gezien en sloegen de mannen, die bij de ingang van Lot’s huis waren, met blindheid.

Gered van de ondergang

De volgende ochtend, namen de engelen Lot, zijn vrouw en twee dochters mee en redden hen van de ondergang. Lot’s schoonzonen bleven achter, aangezien zij niet wilden geloofden dat Sodom vernietigd zou worden en dachten dat Lot loog.

Alhoewel Lot, zijn vrouw en dochters werden gered van de ondergang, kwamen zij niet allemaal op hun bestemming aan. Onderweg veranderde de vrouw van Lot in een zoutpilaar en stierf zij, omdat zij ongehoorzaam was aan het gebod van God en zich had omgekeerd om naar Sodom en de omliggende steden te kijken. Dit laat ons zien, dat alhoewel een mens gered kan zijn van de ondergang, het aan de mens ligt of hij/zij door gehoorzaamheid aan God gered blijft of niet (Lees ook: Eens gered, altijd gered?)

Het onheil en de vernietiging, die Sodom en Gomorra over zich heen haalden

Zie, dit was de ongerechtigheid van uw zuster Sodom: in trots, overdaad en zorgeloze rust leefde zij met haar dochters zonder de ellendige en de armen te ondersteunen. Verwaten waren zij en bedreven gruwelen voor Mijn aangezicht (Ez 16:49-50)

De inwoners van Sodom en Gomorra hadden zelf het onheil en de vernietiging over zich heen gehaald, door hun eigen weg te gaan, zich af te scheiden van God en Zijn Woord en al datgene, dat voor God een gruwel was, te doen.

Zij hadden geen kennis van God en waren niet bekend met Zijn gedachten en Zijn wegen. Maar zij vertrouwden op hun eigen kennis en inzicht en waren vol trots, hoogmoed en zelfzucht. En terwijl zij leefden in comfort en overvloed, keken zij niet om naar de armen en de ellendigen en ondersteunden hen niet. Zij waren opgeblazen (verwaand) en bedreven gruwelen voor God’s aangezicht, die er uiteindelijk voor zorgden, dat God hen vernietigden.

De wijnstok van Sodom en de wijngaarden van Gomorra

Want zij zijn een volk, dat elk begrip mist, en er is bij hen geen inzicht. Indien zij wijs waren, zouden zij dit verstaan, zij zouden op hun einde letten. Hoe zou één er duizend kunnen najagen en zouden twee er tienduizend op de vlucht kunnen drijven, als niet hun Rots hen verkocht en de Heere hen prijsgegeven had. Want hun rots is niet als onze Rots; onze vijanden mogen zelf oordelen. Waarlijk hun wijnstok stamt uit de wijnstok van Sodom en uit de wijngaarden van Gomorra; hun druiven zijn giftige druiven, bitter zijn hun trossen. Hun wijn is slangenvenijn en wreed addervergif (Deu 32:28-33. Lees ook heel hoofdstuk 32)

Vele gemeenten zijn geënt op de wijnstok van Sodom en leven op het wijngaarden van Gomorra. In plaats dat de gemeenten hun wortels uitstrekken naar God en vanuit de levende Bron Jezus Christus leven en handelen, hebben vele gemeenten hun wortels uitgestrekt naar een andere bron.

De wortels van de gemeenteHierdoor behoren vele gemeenten niet meer het Koninkrijk van God toe, maar het koninkrijk van de duisternis; de wereld.

Zij zijn niet door het geloof en de wedergeboorte geënt op Jezus Christus en leven niet vanuit Hem, maar zij leven vanuit de wijnstok van Sodom.

Dit heeft als resultaat, dat vele gelovigen dezelfde vrucht dragen als de mensen van Sodom.

Vele herders (pastors) hebben mijn wijngaard verwoest, mijn akker vertrapt, mijn kostelijke akker gemaakt tot een woeste steppe, zij hebben hem tot een woestenij gemaakt; treurig, verwoest ligt hij vóór Mij, verwoest is het gehele land; niemand echter neemt het ter harte (Jer 12:10-12)

Vele voorgangers, die verantwoordelijk zijn voor de geestelijke staat van de gemeente en de gelovigen behoren op te voeden met de waarheid van God en hen te corrigeren, zodat zij op de rechtvaardige weg van God in Zijn wil blijven wandelen, hebben gefaald.

Zij hebben de vreze voor God en de waarheid van het Woord verlaten en hebben op hun eigen kennis, wijsheid en verstand vertrouwd. Door hun vrijzinnige ideeën, inzichten, meningen en filosofieën en misleidende woorden, zijn vele gelovigen op dwaalsporen geleid.

In plaats dat zij de wijngaard van God hebben verzorgd, hebben zij de wijngaard van God verwoest en veranderd in een wildernis, zoals de wijngaarden van Gomorrah.

Door de genade van God mag je Zijn Koninkrijk binnengaan

Door de genade van God mag je Zijn Koninkrijk binnengaan, door het geloof in Jezus Christus en de wedergeboorte in Hem. Maar de genade van God is géén vrijbrief en geeft geen toestemming om te blijven leven als de generatie van de gevallen mens en te blijven volharden in zonde.

Want dit wil God; uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij 1 Thessalonicenzen 4:3-5Als je blijft leven als de generatie van de gevallen mens oftewel de oude mens, dan bewijst jouw leven en de dingen die je doet, dat er niets is gebeurd en je niet bent gered, maar dat je nog steeds tot de generatie van de gevallen mens behoort.

Je kunt zeggen dat je gelooft en bent wedergeboren, maar jouw daden oftewel jouw werken bewijzen iets heel anders.

Want als jij werkelijk door het geloof bent wedergeboren in Jezus Christus, dan heeft er een transformatie plaatsgevonden in de geestelijke wereld.

Je bent géén zoon van de duivel meer en behoort niet meer tot het koninkrijk van de duisternis en de generatie van de oude mens. Maar je bent een zoon van God geworden en bent het Koninkrijk van God binnengegaan en behoort tot de generatie van de nieuwe mens. Als zoon van God zul je niet meer wandelen als zoon van de duivel.

Aangezien je niet meer behoort tot de wijnstok van Sodom, maar je bent geënt op de ware Wijnstok Jezus Christus, zul je ook niet meer de vrucht van het vlees dragen, maar je zult de vrucht van de Geest dragen.

De vruchten in iemands leven

Als iemand zegt een Christen te zijn en een gemeente bezoekt, maar nog steeds blijft volharden in de werken van het vlees en dus blijft leven in rebellie en ongehoorzaamheid naar God toe en dingen blijft doen, die voor God een gruwel zijn, dan behoort de persoon nog steeds tot de generatie van de oude mens en is nog steeds geplant op de wijnstok van Sodom.

Want de dood regeert nog steeds in het leven van de persoon, die de vrucht van de dood, de zonde draagt.

De persoon doet, waar de duivel van houdt, maar waar God van gruwelt.

Diegene kan nog zo vriendelijk zijn en nog zoveel liefdadigheidswerken in het oog van mensen doen, maar dit bewijst helemaal niet of de persoon een Christen is.

Ja, misschien voor de wereld en de vleselijke Christenen, die het Woord niet lezen en bestuderen en daarom het Woord niet kennen en geen relatie met Jezus hebben, maar zich laten leiden door de wijsheid en kennis van de wereld en hun eigen inzicht, zintuigen, gevoelens en emoties.

Maar de wedergeboren Christenen, die wandelen naar de Geest in gehoorzaamheid aan het Woord, zijn bekend met de wil van God en hebben onderscheid van geesten en zullen er niet in trappen.

Pas als je afrekent met de dood, die heerst in het vlees, door de kruisiging van het vlees door de wedergeboorte in Jezus Christus, behoor je de dood niet meer toe en zul je geen slaaf van de dood meer zijn. Je zult daardoor niet meer de dood gehoorzamen en de vrucht van de dood, de zonde dragen. Maar omdat jouw geest is opgestaan uit de dood en het leven van God en Zijn natuur in jou is, zul je de vrucht van gerechtigheid dragen.

De boom zul je aan de vruchten herkennen

Jezus zegt, dat je de boom aan de vruchten zal herkennen (Lu 6:43-44). En dat is nog steeds het geval. De Bijbel openbaart ons de waarheid van God en de leugens van de duivel. Diegenen, die wedergeboren zijn in Jezus Christus en Hem toebehoren, zullen Hem en de Vader dienen, door gehoorzaamheid.

Door gehoorzaamheid aan het Woord zul je wandelen in de liefde en de vrucht van de Geest dragen.

Bijbel 1 Johannes 3:6 in Hem is geen zonde

Jouw gehoorzaamheid aan God bewijst, dat je Jezus en de Vader liefhebt bovenal en de vrucht van de Geest, bewijst je dat je Hem toebehoort en leeft in Hem.

Zolang iemand blijft volharden in zonde en de zonde goedkeurt en bijval schenkt aan de zonde, dan leeft die persoon nog steeds vanuit de wijnstok van Sodom.

De overste van de wereld, de duivel, is zijn vader en meester en hij gehoorzaamt hem, door te blijven wandelen naar zijn wil en zijn natuur, waardoor hij de vrucht van de dood, de zonde draagt.

Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. Eveneens hebben de mannen de natuurlijk omgang met vrouwen opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende. En daar zij het verwerpelijk achtten God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan een verwerpelijk denken om te doen wat niet betaamt: vervuld van allerlei onrechtvaardigheid, boosheid, hebzucht en slechtheid, vol nijd, moord, twist, list en kwaadaardigheid; oorblazers, lasteraars, haters van God, verwatenen, overmoedigen, grootsprekers, vindingrijk in het kwaad, hun ouders ongehoorzaam; onverstandig, onbestendig, zonder hart of barmhartigheid. Immers, hoewel zij de rechtseis van God kenden, namelijk, dat zij, die zulke dingen bedrijven, de dood verdienen, doen zij ze niet alleen zelf, maar schenken ook nog hun bijval aan wie ze bedrijven (Rom 1:26-32)

Wee de opstandige kinderen, luidt het woord des Heeren, die een plan maken, dat echter niet van Mij komt, en een verbond sluiten, dat echter niet uit Mijn Geest is, om zonde op zonde te stapelen; die op weg gaan naar Egypte zonder Mij te raadplegen, om toevlucht te zoeken onder de bescherming van Farao en om te schuilen in de schaduw van Egypte tot smaad (Jes 30:1-3)

De gerechtigheid van God

Sodom en Gomorra worden in de Bijbel meerdere keren aangehaald als voorbeeld voor diegenen, die goddeloos leven. Daarnaast laat het ons de gerechtigheid van God en Zijn oordeel zien (o.a. 2 Pe 2:6-10, Jud 1:4-7).

Als de vreze voor God en de onderwerping van de mens naar Hem toe en de relatie met Hem weg is en de mens Jezus en de weg van gerechtigheid heeft verlaten, zullen de ongerechtigheden en zonde in overvloed aanwezig zijn en regeren in de levens van de mensen, zoals in de tijd van Sodom en Gomorra.

Wie vuil is, hij worde nog vuiler,
wie heilig is, hij worde nog meer geheiligd

Wie onrecht doet, hij doe nog meer onrecht; wie vuil is, hij worde nog vuiler; wie rechtvaardig is, hij bewijze nog meer rechtvaardigheid; wie heilig is, hij worde nog meer geheiligd (Op 22:11)

En zo leven wij in een tijd, waarin diegenen, die rechtvaardig zijn nog meer rechtvaardigheid bewijzen en daardoor wie heilig zijn, nog meer geheiligd worden en waarin diegenen, die onrecht doen, nog meer onrecht doen en daardoor wie vuil is nog vuiler worden.

Hoogmoed, egoïsme (zelfzucht), rebellie, ongehoorzaamheid, liegen, vuile taal, ontrouw, wetteloosheid, afgoderij, toverij, veten, twist, partijschappen (verdeeldheid), nijd, afgunst (jaloersheid), hoererij, overspel, ontucht, seksuele onreinheden, dronkenschap, losbandigheid, geweld etc. vieren hoogtij.

Wat vroeger ondenkbaar was is nu heel normaal. En toch vonden al deze onreinheden ook al plaats in zowel het Oude – als het Nieuwe Testament. En zowel in het Oude – als het Nieuwe Testament hebben God, Jezus en de Heilige Geest de wil van God omtrent deze dingen bekendgemaakt aan de mens.

God is een duidelijke en transparante God en Vader. Hij heeft niets verborgen gehouden, maar Hij heeft alles wat de mens moest weten geopenbaard door Zijn Woord.

Alleen zijn diegenen, die het Woord niet lezen en bestuderen en Hem daardoor niet kennen, niet bekend met Zijn wil, Zijn gedachten en Zijn wegen.

Zij zijn niet besneden in Jezus Christus, door het afleggen van het vlees door de wedergeboorte, waardoor zij niet geënt zijn op de ware Wijnstok Jezus Christus, maar nog steeds de wijnstok van Sodom toebehoren en op het wijngaarden van Gomorra leven.

Daarom doen zij niet wat het Woord zegt, maar leven zij in rebellie naar God en Zijn Woord en Heilige Geest toe. Zij gaan, net als de mensen van Sodom en Gomorra, hun eigen weg, waardoor hun loon hetzelfde zal zijn.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!