Wie de Heere liefheeft tuchtigt en kastijdt Hij

Jij moet niet denken, dat de Vader jou opvoedt, zoals de meeste ouders in deze tijd hun kinderen opvoeden en de verantwoordelijkheid voor de verzorging grotendeels aan anderen overlaten en de kinderen de dienst laten uitmaken en hen laten leven naar hun wil, om hen op deze manier tevreden te houden. Vele ouders hebben het te druk met hun eigen leven en daarom voeden zij hun kinderen niet meer op naar Gods wil met de normen en waarden van het Koninkrijk van God, die beschreven staan in de Bijbel en disciplineren en corrigeren zij hun kinderen niet meer, omdat hen dat veel geduld en energie kost. Daarnaast vinden velen, dat het corrigeren en eventueel het bestraffen van ongewenst gedrag niet meer van deze tijd is en niet laat zien dat jij van een kind houdt. Daarom laten de meeste ouders hun kinderen hun eigen gang gaan en laten zij hen vrij om te doen wat zij zelf willen en zijn zij meer hun vrienden en levenscoaches, die hen aanmoedigen om zo goed mogelijk te presteren, zodat zij daarmee kunnen pronken naar anderen toe, dan ouders. Maar God is niet zo. Want de Heere tuchtigt en kastijdt wie Hij liefheeft.

De Vader heeft Zijn kinderen lief

Want de Heere kastijdt (bestraft) wie Hij liefheeft, ja, gelijk een vader een zoon, aan wie hij welgevallen heeft (Spreuken 3:12)

God is een Vader, die Zijn kinderen liefheeft en niet wil dat Zijn kinderen iets ergs overkomen. De Vader wil Zijn kinderen behoeden voor het kwaad, dat tot verderf leidt. En daarom waarschuwt de Vader Zijn kinderen door Zijn Woord en Zijn Geest. 

De Vader zorgt voor Zijn kinderen en leidt Zijn kinderen in de waarheid en instrueert, corrigeert, tuchtigt (disciplineert) en kastijdt (bestraft, geselt) Zijn kinderen, zodat Zijn kinderen deel verkrijgen aan Zijn heiligheid (Hebreeën 12:5-10). 

Dit is niet altijd even prettig en leuk, maar wel noodzakelijk om af te rekenen met dat rebelse, hoogmoedige en zondige gedrag van de oude mens, die zich altijd verheft boven God, Zijn Woord en Zijn Geest (Lees ook: ‘Het pijnlijke proces dat sterven heet‘) 

Wie de Heere liefheeft tuchtigt en kastijdt Hij

Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heeren niet gering, en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt, want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Heere, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt. Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen. Voorts, de tuchtiging van onze vaders naar het vlees hebben wij ondergaan en wij zagen tegen hen op; zullen wij ons dan niet nog veel meer onderwerpen aan de Vader der geesten en leven? Want zij hebben ons voor luttele dagen naar hun beste weten getuchtigd, maar Hij doet het tot ons nut, opdat wij deel verkrijgen aan Zijn heiligheid (Hebreeën 12:5-10)

Er staat niet geschreven in het Woord, dat wie de Heere liefheeft en wie de Heere toebehoort, Hij laat begaan en zelf de dienst mag uitmaken. Er staat niet geschreven in het Woord, dat het niet uitmaakt hoe iemand leeft. Nee, het Woord zegt, dat wie de Heere liefheeft Hij tuchtigt en wie een zoon van God is geworden en Hem toebehoort Hij kastijdt.

Gods liefde bestaat dus niet uit plezierige en zachte woorden, aaien over de bol en tolerantie. Maar de liefde van God bestaat uit confronterende en soms harde woorden, tuchtiging en de kastijding van het vlees (afleggen van de oude mens). 

Als iemand zegt, wedergeboren te zijn en God toebehoort, maar leeft als de wereld en geleid word door zijn of haar wil en de lusten en begeerten van het vlees en dezelfde dingen doet, die de goddelozen doen en die in het Woord staan beschreven als zonde, zonder geconfronteerd en zonder gecorrigeerd of gekastijd te worden, dan zegt het Woord, dat diegene een bastaard is en geen zoon van God is. 

Want de Vader zal zijn ware zonen (zowel mannen als vrouwen) door Jezus Christus; het Woord en de Heilige Geest, die in Zijn zonen woont, confronteren, corrigeren en kastijden. 

Hij zal jou niet laten begaan in datgene, wat jij wil doen, maar wat tegen de wil van God ingaat. Maar Hij zal jou daarmee confronteren en jou daarop aanspreken en oproepen tot bekering en het wegdoen van datgene wat niet naar Zijn wil is. 

“Allen, die Ik liefheb, bestraf en tuchtig Ik”

Jezus zegt: “Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik, wees dan ijverig en bekeer u” (Openbaring 3:19)

Dit zijn niet woorden, die je vaak hoort in het huidige evangelie. Maar toch zijn dit woorden, die Jezus Christus heeft gesproken, na Zijn dood en opstanding en die horen bij het leven van de nieuwe mens, die wedergeboren is in Jezus Christus en Hem toebehoort. 

Omdat deze woorden niet altijd worden verkondigd en daarom niet altijd bekend zijn bij gelovigen, raken veel gelovigen in paniek, wanneer zij bestraft en getuchtigd worden.

Zij denken dat dit van de duivel afkomt en dat zij door hem aangeklaagd worden, terwijl de bestraffing en tuchtiging in werkelijkheid van Jezus afkomen. 

Het Woord van God openbaart de werken van het vlees en veroordeelt de werken van het vlees.

Door de kennis van het Woord en de kracht van de Heilige Geest zal de nieuwe mens de oude mens (het vlees) afleggen en de nieuwe mens aandoen en naar de Geest wandelen en deel hebben aan de heiligheid en de heerlijkheid van God. 

De tucht zal een vreedzame vrucht brengen, die bestaat in gerechtigheid

Geliefden, laat de vuurgloed, die tot beproeving dient, u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkwame. Integendeel, verblijdt u naarmate gij deel hebt aan het lijden van Christus , opdat gij u ook met vreugde zult mogen verblijden bij de openbaring Zijner heerlijkheid (1 Petrus 4:12-13)

Want alle tucht schijnt op het ogenblik zelf geen vreugde, maar smart te brengen, doch later brengt zij hun, die erdoor geoefend zijn, een vreedzame vrucht, die bestaat in gerechtigheid (Hebreeën 12:11)

Hij zal jou niet behoeden voor bepaalde situaties en dingen in het leven, maar Hij zal jou daar doorheen laten gaan. Zodat jij in die situaties en door die dingen gevormd wordt en het vlees sterft en jij naar Zijn evenbeeld als een zoon van God opgroeit tot geestelijke volwassenheid en volkomen gehoorzaamheid aan Jezus Christus; het Woord leert, zodat jij in volkomen gehoorzaamheid aan Hem zal wandelen als zoon van God en zal leven in Zijn wil.

‘Wees het zout der aarde‘ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!