God heeft een plan met jouw leven

God heeft een plan met jouw leven! Nog voordat jij geboren was, was jij al bekend bij God en wist Hij precies, wat Zijn plan met jouw leven zou zijn. God heeft een plan met ieders leven. Zo had God ook een plan met Mozes zijn leven. Nog voordat Mozes geboren was, had God al een plan klaarliggen voor zijn leven. Het was Gods wil, dat Mozes geboren zou worden en zou blijven leven. Zijn beschermende hand was op zijn leven. God had namelijk Mozes aangesteld, om Zijn volk te redden uit de slavernij en onderdrukking van Farao. Want alhoewel het volk Israël talrijk was, was er was niemand van al die Israëlieten, die God kon gebruiken voor dat ene werk, wat God allang voor ogen had, namelijk de verlossing van Zijn volk.

De geboorte van Mozes

Toen Mozes geboren werd, vreesde zijn moeder voor zijn leven, want het was onmogelijk dat Mozes in leven zou blijven, aangezien elke jongen, die in die tijd geboren werd, in de Nijl geworpen moest worden. Het volk van Israël was te groot geworden en de Farao vreesde voor dit volk, daarom had hij de Egyptenaren geboden, om alle jongens die geboren werden in de Nijl te werpen. Alleen de meisjes, die werden geboren mochten in leven blijven.

De moeder van Mozes verborg Mozes drie maanden lang. Maar na die drie maanden, kon zijn moeder Mozes niet langer verborgen houden. Zij nam een biezen kistje, bestreek het met asfalt en pek, legde Mozes erin en zette het in het riet aan de oever van de Nijl. De zuster van Mozes bleef kijken, om te zien wat er met Mozes zou gebeuren.

Toen kwam de dochter van Farao, om in de Nijl te baden. Zij zag het kistje en zond haar slavin om het te halen. Zij opende het kistje en zag het Hebreeuwse jongetje huilen. Zij kreeg medelijden met hem. Zijn zuster ging naar de dochter van Farao en stelde voor om uit de Hebreeuwse vrouwen een voedster the halen om het kind te zogen.

Toen de dochter van Farao toestemde, haalde het meisje de moeder van Mozes. De dochter van Farao vroeg haar, om het kind te zogen en de moeder nam haar zoon Mozes mee en zoogde Mozes.

De moeder van Mozes moest haar zoon loslaten

Maar de moeder kon haar zoon niet behouden, maar moest haar zoon loslaten, omwille van het plan van God. En toen Mozes eenmaal groot geworden was, was de tijd aangebroken, dat zij hem moest afstaan aan de dochter van Farao, zoals afgesproken. Dit deed zij en de dochter van Farao nam Mozes aan als haar zoon en noemde hem Mozes, omdat zij hem uit het water had getrokken.

Mozes vermoorde een Egyptenaar

Mozes groeide op en toen hij op een dag uitging tot zijn broeders en lette op hun dwangarbeid, zag Mozes, hoe een Egyptenaar een Hebreeër sloeg. Hij keek of niemand hem zag en sloeg toen de Egyptenaar dood en verborg hem in het zand.

Toen Mozes op een dag uitging en zag hoe twee Hebreeuwse mannen aan het vechten waren, vroeg Mozes aan de schuldige, waarom hij zijn naaste sloeg? De schuldige vroeg hem, wie hem tot overste en rechter over hen had aangesteld en vroeg aan Mozes of hij hem ook zou doden, net zoals hij gedaan had met de Egyptenaar.

Mozes vluchtte weg voor Farao

Toen werd Mozes bevreesd, want hij dacht dat de zaak verborgen was en dat niemand er vanaf wist. Maar dat was dus niet zo. Al snel hoorde Farao van de zaak en probeerde Mozes te doden. Maar Mozes vluchtte voor Farao en zocht verblijf in Midjan.

Mozes bij de bron

Daar zat Mozes bij een bron in het land Midjan, gevlucht uit Egypte. Mozes wilde het volk van God; zijn broeders helpen, maar zijn broeders beschouwden Mozes niet als hun broeder. Zij zagen niet in, dat hij hen wilde beschermen en helpen en vandaar de Egyptenaar had gedood. Maar zij zagen Mozes, als de zoon van Farao, die ver weg stond van hen.

En daar zat Mozes, zonder huisvesting, zonder rijkdom en waarschijnlijk zonder eten. Mozes hoorde nergens meer bij. Mozes hoorde niet meer bij zijn bloed volk Israël en hij hoorde niet meer bij de Egyptenaren.

God had een plan met Mozes zijn leven

Maar wat Mozes niet wist, was dat God allang een plan voor Mozes zijn leven had. God had Mozes juist naar de wildernis geleid voor een specifiek doel. God had Mozes, zonder dat hij het zelf wist, geleid naar het land Midjan, naar de bron.

Mozes dacht dat hij alleen was en dat niemand naar hem keek, maar dat was niet waar. Want Gods oog was op hem.

En daar bij die bron gebeurde het, dat God naar hem omzag en zorgde voor zijn voorziening. Want de dochters van de priester van Midjan kwamen naar die specifieke bron, waar Mozes was, om water te putten.

Toen er herders kwamen, die de dochters probeerden te verjagen, stond Mozes op en kwam de dochters te hulp en drenkte haar kudde.

Toen de dochters bij haar vader kwamen en hij vroeg waarom zij zo vroeg terug waren gekomen, vertelden zij het verhaal, waarop de vader gebood om Mozes uit te nodigen voor het eten. En zo kwam Mozes bij de priester in huis en gaf hij zijn dochter Sippora aan Mozes.

God voorzag in de wildernis

God voorzag Mozes in de wildernis en ondertussen werd Mozes klaargemaakt voor het grote werk. Het was geen toeval, dat Mozes bij een priester terecht kwam. En het was geen toeval, dat Mozes de kudde van zijn schoonvader hoedde. Niets was toeval! Dit hoorde allemaal bij het plan van God.

Mozes werd niet vanuit het paleis aangesteld als ‘verlosser’ en leider van het volk van God. Nee, Mozes moest eerst opgeleid en voorbereid worden in de stilte in de wildernis. Net zoals zijn voorvader Jozef werd klaargemaakt in de gevangenis, in de stilte, voor het plan dat God voor Jozef had, namelijk om een natie te leiden en Gods volk gedurende de hongersnood te voorzien in haar behoefte.

Mozes leerde, hoe hij de schapen moest hoeden. Dit was een voorloper op het volk van Israël. Want Mozes moest dit volk gaan ‘hoeden’. En zo werd Mozes bij de schapen klaargemaakt.

God openbaarde Zich aan Mozes

Mozes nu was gewoon de kudde van zijn schoonvader Jetro, de priester van Midjan, te hoeden. Eens, toen hij de kudde naar de overkant van de woestijn geleid had, kwam hij bij de berg Gods, Horeb. Daar verscheen hem de Engel des Heeren als een vuurvlam midden uit een braamstruik (Exodus 3:1-2)

Toen God zag, dat Mozes er klaar voor was, openbaarde Hij Zich aan Mozes in de brandende struik. Mozes zag zichzelf niet als een capabele man om Gods volk uit Egypte te leiden. Maar God zag Mozes wel als een capabele man. Want God kende zijn hart. God wist dat hij het niet in zijn eigen kracht hoefde te doen, maar in de kracht van God. Het enige wat Moses hoefde te doen, was zich volledig te onderwerpen aan God en Zijn woorden te gehoorzamen. Want alleen in een volledige onderwerping en in de zwakheid van de mens, kan de kracht van God in volheid werken.

Maar Mozes zei, dat hij niet kon spreken. Daarom stelde God, uit liefde voor Mozes, naast Mozes Aaron aan. Mozes vertegenwoordigde God en Aaron zou spreken. En zo verloste God Zijn volk, door Mozes, van de verdrukking van Farao.

God heeft een plan met jouw leven

Soms kun jij in een periode van jouw leven terechtkomen, waarin jouw hele toekomst overhoop wordt gehaald en waar jij geen uitweg meer ziet. Jij kunt, zoals dat heet, in een woestijnperiode terechtkomen, waarin het lijkt alsof God jou verlaten heeft en wat jij misschien als een uitzichtloze periode ziet, waarin jij niet weet hoe jij verder moet gaan.

Er kan een moment komen in jouw leven, waarin jij als het ware even wordt ‘stilgezet’. Net als Mozes, die niet meer wist, hoe hij verder moest gaan. Maar gelukkig wist God dat wel!

En dat is ook met jouw leven zo. Al weet jij zelf niet hoe jij verder moet gaan, God weet dat wel. Het enige wat jij hoeft te doen in zo’n periode is, jezelf onderwerpen aan Hem en op Hem vertrouwen en bij de Levende Bron; Jesus Christus te blijven.

Een hoopvolle toekomst

Want Ik weet welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord van de Heere, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven (Jeremia 29:11)

Wanneer jij jouw leven hebt toegewijd aan de Heere Jezus Christus, zal er altijd een hoopvolle toekomst zijn. Dat is jouw houvast, want dat is de belofte, die God jou geeft. En God liegt niet, maar spreekt altijd de waarheid! Het enige wat jij hoeft te doen is Hem te geloven, te onderwerpen en Zijn Woord te vertrouwen.

want Ik weet welke gedachten die Ik over u koesterAl lijkt het alsof God jou verlaten heeft, God heeft jou niet verlaten. Want God zal jou nooit verlaten, zolang jij Hem niet verlaat.

Maar als jij trouw blijft aan Hem, dan zal God jou niet verlaten. Omdat dit een belofte is, die jij van God hebt ontvangen. Echter moet jij dit wel geloven.

Want Hij heeft gezegd: Ik zal u geenszins begeven, Ik zal u geenszins verlaten (Hebreeën 13:5)

Het belangrijkste is, wat jij in zo’n woestijnperiode doet. Ga jij zitten kniezen, jammeren, klagen, huilen, mopperen, bij de pakken neerzitten etc.? Of dank jij de Heere, omdat jij weet dat Hij een plan met jouw leven heeft en dat je hier doorheen moet, omdat dit bij Zijn plan hoort?

In de woestijnperiode wordt jij klaargemaakt, voor het werk wat Hij voor jou heeft weggelegd. Het werk, waar alleen jij capabel voor bent en niemand anders kan doen. De enige manier om jou klaar te maken is in de woestijn, waar geen afleidingen zijn.

Beproefd worden in de woestijnperiode

De echtheid van jouw geloof zal in een woestijnperiode beproefd worden. Kijk maar naar Mozes, Jozef, Job, Johannes, en zelfs Jezus. Zij werden klaargemaakt en getest in de woestijnperiode.

God weet wat in jou is, ook al weet jij dat zelf nog niet. En Hij weet, dat in jouw zwakheid, Zijn grootheid geopenbaard zal worden.

Het gaat er allemaal om of jij je kunt onderwerpen aan Hem en de controle over jouw leven aan Hem kunt geven. Kun jij Hem volkomen vertrouwen? Want alleen als jij Hem volkomen vertrouwt, kun jij jouw leven aan Hem overgeven en Hem de controle geven over jouw leven. Zodat in elke situatie jij vrede zal hebben. Want jij weet dat Hij met jou is. Hij zorgt voor jou, beschermt jou, Hij leidt jou en onderwijst jou en voorziet.

Wat doe je in een woestijnperiode?

Wat moet jij doen, wanneer jij in een woestijperiode terechtkomt? Ten eerste: stop met jammeren en klagen! Want dit is voor de Heere een gruwel. Hoe meer jij klaagt en jammert, des te dieper zul jij wegzakken in jouw ellende en zul jij nooit komen op de plek waar God jou wil hebben.

Maar wat jij wel moet doen is jouw geest voeden in plaats van jouw vlees:

  • Pak de Bijbel en spendeer tijd in het Woord van God
  • Luister naar Hem
  • Bid en vast
  • Spreek in nieuwe tongen (om jezelf op te bouwen en sterk te maken in de Geest)
  • Wees dankbaar en dankt de Heere
  • Breng elke negatieve gedachte; elke gedachte die onrust in jouw denken teweegbrengt onder heerschappij van Jezus Christus; het Woord
  • Spreek de profetieën over jouw leven regelmatig uit (vergeet deze niet)

In de woestijnperiode zal God jou klaarmaken door Zijn Woord en Zijn Heilige Geest. Hij zal jouw toebereiden voor het werk, dat voor jou klaarligt.

Dank Hem voor de tijd, die jij met Hem mag spenderen. Deze kostbare tijd, die nooit meer zal terugkomen. Bouw jezelf in deze tijd op, in jouw allerheiligst geloof. zodat jij God’s plan met jouw leven zal vervullen en God de Vader en Jezus Christus verhoogt worden.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!