Wanneer ben je geestelijk volwassen?

Het doel van elke wedergeboren gelovige is om op te groeien tot geestelijke volwassenheid in het zoonschap Gods en te wandelen als volwassen zoon van God op aarde. Maar wanneer ben je geestelijk volwassen? 

De hoeveelheid Bijbelkennis bewijst niet dat je geestelijk volwassen bent

Er zijn gelovigen, die veel kennis van de Bijbel bezitten en bijna elke tekst uit de Bijbel kunnen benoemen. Maar aan de hoeveelheid kennis van de Bijbel kun je niet afmeten of iemand wedergeboren is en/of iemand geestelijk volwassen is. 

Kijk maar naar de schriftgeleerden en Farizeeën in de tijd van Jezus. Zij waren bekend met de schriften, maar ondanks de vele hoofdkennis die zij bezaten, kenden velen van hen God niet. En alhoewel zij de wetten en inzettingen van God onderhielden in het bijzijn van anderen en zich vroom voor deden, behoorden hun hart God niet toe en leefden vele van hen niet naar Zijn wil. Nee, de hoofdkennis maakten hen alleen opgeblazen en hoogmoedig, waardoor zij zich verhieven boven de rest van het volk en zich door het volk lieten aanbidden (Lees ook: ‘Het verschil tussen Jezus en de religieuze leiders’ en ‘De overeenkomsten tussen de leiders van Gods volk toen en nu‘). 

Iemand kan nog zoveel kennis van de Bijbel bezitten en zelfs op de kansel staan, maar dat bewijst nog niet dat iemand geestelijk volwassen is. Het bewijst niet, dat diegene wedergeboren is en Jezus Christus; het Woord persoonlijk kent en dat het hart van de persoon God toebehoort. 

Want als de persoon hetzelfde leven leidt en dezelfde werken doet als de wereld en dezelfde vruchten van het vlees draagt, dan bewijzen de vruchten, dat de persoon niet geestelijk volwassen is, maar ongeestelijk is en het vlees nog springlevend is.

Tekenen en wonderen bewijzen niet dat je geestelijk volwassen bent

Niet een ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere, zal het Koninkrijk der Hemelen binnengaan, maar wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam boze geesten uitgedreven en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid (Mattheüs 7:21-23)

Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, zie, Hij is daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en profeten opstaan en zij zullen tekenen en wonderen doen om, ware het mogelijk, de uitverkorenen te verleiden. Doch gij, ziet toe: Ik heb het u alles voorzegd (Marcus 13:21-23, Mattheüs 24:24)

Ook aan de tekenen en wonderen kun je niet afmeten of iemand geestelijk volwassen is. Jezus waarschuwt, dat voor Zijn terugkomst, er vele valse christussen en profeten zullen opstaan en grote wonderen en tekenen zullen doen. Deze wonderen en tekenen zullen zo imponerend en misleidend zijn en lijken alsof zij van God afkomstig zijn, dat zij zelfs, indien het mogelijk zou zijn, de ware zonen van God zouden kunnen verleiden. 

Jezus volgen om de tekenen en wonderen

Wij leven in een tijd, waarin vele gelovigen alléén maar gericht zijn op tekenen en wonderen en zich door de tekenen en wonderen laten leiden.

Zodra er een prediker opstaat, die grote tekenen en wonderen doet en verkondigd, dan rennen velen als schapen zonder herder achter de prediker aan en laten zich door de prediker imponeren. 

Zij toetsen niet de leer aan de hand van het Woord van God en kijken niet naar de levenswijze en de werken van de prediker en de vrucht die hij of zij draagt.

Nee, zij zijn alleen maar gericht op de bovennatuurlijke manifestaties, tekenen en wonderen, die plaatsvinden onder de handen van de prediker, die vaak de mensen als koopwaar beschouwt en zich verrijkt door de onwetendheid van gelovigen, die niet bekend zijn met het Woord van God en de Bijbel niet zelf lezen en bestuderen, maar hun geloof bouwen op de woorden van mensen.

Maar tekenen en wonderen behoren niet tot de vrucht van de Geest en bewijzen niet of iemand geestelijk volwassen is. 

De tekenen en wonderen, die vanuit het koninkrijk der duisternis worden verricht

Integendeel, als wij naar de wereld kijken vinden daar ook bovennatuurlijke manifestaties en tekenen en wonderen plaats. Kijk bijvoorbeeld maar naar occultisten en naar reconnective healing, waarbij mensen leren om vanuit een energie, waar iedereen toegang tot heeft, lichamelijke en mentale ziekten te genezen. En velen worden ook (tijdelijk) genezen. Maar deze genezingen worden niet verricht in de Naam van Jezus en vanuit het Koninkrijk van God, maar vanuit het koninkrijk der duisternis (Lees ook: ‘Moet je wedergeboren zijn om in het bovennatuurlijke te wandelen?’). 

Dan zal de wetteloze zich openbaren; hem zal de Heere doden door de adem Zijns monds en machteloos maken door Zijn verschijning, als Hij komt. Daarentegen is diens komst naar de werking des satans met allerlei krachten, tekenen en bedrieglijke wonderen, en met allerlei verlokkende ongerechtigheid, voor hem, die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden (2 Tessalonicenzen 2:8-10)

Hoe meer macht de duivel krijgt, door de zondige levens van mensen, des te groter de occulte macht op aarde, waardoor er grote tekenen en wonderen zullen plaatsvinden (Lees ook: ‘De macht van de duivel wordt gevoed door de zonde‘).

De tekenen en wonderen zullen jou volgen en niet andersom. Jij behoort niet allerlei natuurlijke stappen en methoden te volgen om tekenen en wonderen te bewerkstelligen, want als jij vanuit de ziel (het vlees) de geestelijke wereld betreedt en handelt vanuit zielse kracht, dan betreed jij het grondgebied van de duivel onbeschermd en laat jij je in met occulte machten, die zich zullen manifesteren in jouw leven.

Jij bent geestelijk volwassen als je de wil van God doet

Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking (is onervaren in het woord der gerechtigheid sv): hij is nog een zuigeling. Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad (Hebreeën 5:13-14)

De God nu des vredes, die onze Heere Jezus, de grote Herder der schapen door het bloed van een eeuwig verbond heeft teruggebracht uit de doden, bevestige u in alle goed, om Zijn wil te doen, terwijl Hij aan ons doe, wat in Zijn ogen welbehagelijk is door Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen (Hebreeën 13:20-21)

U groet Épafras, die uit de uwen is, een dienstknecht van Christus, te allen tijde strijdende voor u in de gebeden, opdat gij staan moogt volmaakt en volkomen in al de wil van God (Kolossenzen 4:12 sv)

En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid (1 Johannes 2:17)

Wanneer ben je dan wel geestelijk volwassen? Jij bent geestelijk volwassen als jij volmaakt staat (standvastig) en volkomen bent in de wil van God en de wil van God doet. 

Een volwassen zoon van God is niet onmondig en wordt niet heen en weer geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, die tot dwaling verleidt, maar is door het Woord bekend met de waarheid en de wil van God en heeft onderscheid van goed en kwaad en wandelt naar de Geest in Zijn wil.

“Al wie de wil Gods doet, die is Mijn broeder en zuster en moeder”

En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Wie zijn Mijn moeder en broeders? En rondziende over degenen, die in een kring rondom Hem zaten, zeide Hij: Zie, Mijn moeder en Mijn broeders. Al wie de wil Gods doet, die is Mijn broeder en zuster en moeder (Marcus 3:33-35)

Zodra iemand wedergeboren is in Christus en een nieuwe schepping is geworden heeft de persoon een nieuw hart ontvangen, waarin de wet van God (de wet van de Geest), die de wil van God vertegenwoordigt, staat opgeschreven (Jeremia 31:31-34, Hebreeën 8:10). 

Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst. En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene (Romeinen 12:1-2)

Door de vernieuwing van het denken met het Woord, zal ook het denken van de persoon de wil van God leren kennen, waardoor het denken van de persoon in lijn komt te staan met de wil van God. 

Door naar het Woord en de Geest te wandelen zal de persoon de oude mens afleggen en de nieuwe mens aandoen, die naar God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid, en opgroeien tot geestelijke volwassenheid en naar de wil van God leven, waardoor de persoon zal doen wat God behaagt.

De persoon zal niet blijven volharden in zonde en moedwillig zondigen en zal nooit de zonde toelaten en goedkeuren, compromissen sluiten met de wereld en heidense religies en filosofieën. Nee, een geestelijk volwassen zoon van God zal nooit geestelijk overspel plegen met de wereld, maar zal trouw blijven aan God en Zijn Woord, wat het ook kost. Waarom?  Omdat de zoon (zowel man als vrouw) uit Hem geboren is en zijn Vader liefheeft en niets zal doen wat Hem verdriet doet. 

Een volwassen zoon van God heeft zijn Vader lief en zal Zijn woorden en de woorden van Jezus, die de woorden van Zijn Vader sprak, gehoorzamen en spreken en zal doen wat Hij heeft opgedragen om te doen en leven naar Zijn wil en de vrucht van de Geest dragen, net als Jezus.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!