Heeft de prediking van het kruis zijn kracht verloren?

Paulus schaamde zich het evangelie van Christus niet en durfde van niets anders te spreken dan de gekruisigde en opgestane Christus, de Zoon van de levende God. De prediking van het kruis van Christus was voortdurend in zijn mond, want Paulus wist dat het evangelie van Christus en de prediking van het kruis een kracht Gods is voor een ieder, die gelooft. Ook de andere gelovigen predikten het kruis, niet voor eigen gewin, maar voor Christus’ gewin. Maar is dat nog steeds het geval? Wordt hetzelfde kruis nog gepredikt of heeft de prediking van het kruis zijn kracht verloren door de gemoderniseerde versie van het kruis, die wordt verkondigd.

De eerste gemeente en de prediking van het kruis

Na de komst van de Heilige Geest naar de aarde en de inwoning van de Heilige Geest in de nieuwe mens, stond Jezus Christus en de prediking van het kruis van Christus centraal. De gelovigen waren vervuld met de Heilige Geest, waardoor zij in vrijmoedigheid het evangelie van Jezus Christus verkondigden en de mensen opriepen tot bekering. 

Handelingen 1-8 gij zult kracht ontvangen Heilige Geest Mijn getuigen zijn

De prediking van het kruis en de opstanding van Christus uit de dood, trof de mensen in hun hart, waarop velen van het huis Israëls zich bekeerden tot Jezus de Christus, die Zijn grote liefde aan hen had betoond door voor hen te sterven aan het kruis en voor hen de dood in te gaan en vervolgens opstond uit de dood.

3000 zielen van het huis Israëls geloofden de woorden van Petrus en werden overtuigd van hun zonde en gaven hun leven aan Christus. Door de doop in water en de doop met de Heilige Geest werden zij toegevoegd aan de Gemeente. En samen met de 120 discipelen van Jezus vormden zij het Lichaam van Christus op aarde en werden getuigen van Christus. 

Dat is wat de onvervalste prediking van het kruis; de gekruisigde en opgestane Christus veroorzaakte. Het is de kracht Gods tot behoudenis voor een ieder, die gelooft. 

De goede boodschap viel niet bij iedereen in goede aarde

Maar deze goede boodschap van God viel niet bij iedereen in goede aarde. Voor de religieuze leiders van het huis Israëls, waarvan velen de vader als duivel hadden en de luste van hun vader deden, vormden deze boodschap een bedreiging. 

Zij konden de woorden van de gelovigen en volgers van Jezus niet verdragen, omdat hun woorden opriepen tot bekering en verandering van leven. Hun getuigenissen maakten hen zo boos, dat zij  manieren zochten om de monden van degenen, die deze boodschap verkondigden, tot zwijgen te brengen. 

De prediking van het evangelie van Christus en het kruis veroorzaakte vervolging

En zo werd het Lichaam van Christus; de Gemeente vervolgd en werden vele Christenen, die niet zwegen maar in vrijmoedigheid getuigden van Jezus de Christus, gedood. Enkel omwille van de prediking van het kruis van Christus, dat een kracht Gods is.

Maar de apostelen en gelovigen van Christus hadden de kosten voor het volgen van Jezus berekend. Zij wisten dat zij omwille van de Naam van Jezus en de prediking van het kruis van Christus vervolgd zouden worden. Maar zij lieten zich daardoor niet intimideren of tegenhouden. Zij gingen stug door met het prediken van het kruis, ongeacht de consequenties.

Zij bleven trouw aan hun Heere Jezus Christus en aan Zijn gebod om het evangelie aan iedereen te verkondigen en al de volken tot Zijn discipelen te maken (Lees ook: Bereken de kosten). 

De geestelijke strijd tussen het licht en de duisternis

Door de eeuwen heen, zien wij de continue geestelijke strijd tussen het licht en de duisternis en de aanvallen op het evangelie van Christus en de vervolging van Christenen.  

De overste van de duisternis (de wereld) kan Jezus Christus niet verdragen. Hij duld geen waarheid en geen licht in zijn koninkrijk. En daarom doen de duivel en degenen, die de duivel en de duisternis toebehoren, er alles aan om Christenen te misleiden en tot zwijgen te brengen en zo het licht te doven (Lees ook: De duisternis dooft het licht).

Zij misleiden en voeren druk uit en spelen in op de gevoelens en emoties van Christenen. En omdat veel Christenen vleselijk zijn en voor velen het geloof een religie is, in plaats dat zij een persoonlijke ontmoeting met Jezus Christus hebben gehad en van daaruit een bekering heeft plaatsgevonden en zij vervolgens een levende relatie met Jezus hebben en vanuit Hem leven in het licht, bezwijken velen onder de misleiding en de druk van de wereld.

Door de moderne prediking van het kruis gaan zielen verloren

Door de jaren heen zijn er heel langzaam steeds wat kleine aanpassingen aangebracht, waarbij rekening is gehouden met de gevoelens en emoties van mensen. Zodat mensen door de prediking van het kruis van Christus zich niet meer aangevallen, beledigd, veroordeeld en verworpen voelen en/of angstig, van streek en/of boos gemaakt worden. 

En zo is er door onwetendheid (een gebrek aan geestelijke kennis van de waarheid) en inmenging van het vlees en persoonlijke ervaringen en meningen, een gemoderniseerde versie van de prediking van het kruis gecreëerd. 

Deze moderne prediking van het kruis overtuigt zondaren niet meer van zonde en roept niet meer op tot bekering en de kruisiging van het vlees. Deze moderne prediking van het kruis laat zondaren begaan en omarmt de boze werken van het vlees en de duisternis (Lees ook: De boodschap, die niemand wil horen).

Door menselijke aanpassingen is de boodschap van het kruis krachteloos geworden

Door de moderne prediking van het kruis worden zielen niet meer verlost uit de macht van de duisternis, maar blijven zielen leven in de macht van de duisternis, waardoor vele zielen verloren gaan. 

Want door rekening te houden met het vlees van de mens en het aanpassen van de boodschap van het kruis van Christus, zodat de boodschap niet langer meer een ergernis voor mensen is, is de boodschap ook ontdaan van zijn kracht en is de boodschap van het kruis krachteloos geworden.

En het ergste is, dat de verkondigers en gelovigen van deze moderne prediking denken dat zij in de wil van God wandelen en Hem behagen en Jezus verkondigen en discipelen van Jezus maken. Terwijl zij in werkelijkheid handlangers van de duivel zijn, die halve waarheden van God (leugens) verkondigen en kinderen van de duivel maken, die als vijanden van het kruis leven naar de wil, lusten en begeerten van het vlees (Lees ook: Een replica Jezus, die replica Christenen voorbrengt).

De mensen kunnen de prediking van het kruis niet meer verdragen

Wij leven in een wereld, waarin het draait om het behagen van de wil, lusten en begeerten van het vlees. Hierdoor kunnen mensen niet meer de onvervalste prediking van het kruis van Christus aanhoren en verdragen. Dit komt, omdat de prediking van het kruis aanvallend is voor de vleselijke mens vanwege de overtuiging van zonde en de oproep tot bekering en het wegdoen van zonde.

Filippenzen 3-18-19 velen wandelen als vijanden van kruis van Christus

Vroeger ervaarden de mensen de grootheid van God door de verkondiging van Jezus Christus en het kruis en de overtuiging van zonde door de Heilige Geest. Door het horen van de waarheid en de overtuiging van zonde werden zij in hun hart geraakt en bekeerden zich en wijdden hun leven toe aan Jezus Christus en de Vader.

Zij leefden in onderwerping en gehoorzaamheid aan Christus en wandelden in Zijn wil. 

Maar tegenwoordig zijn de mensen onverschillig geworden, door de hoogmoed en hardheid van hun hart.

Zij bekeren zich niet meer op grond van de waarheid van Gods Woord. Maar zij voelen zich beledigd, aangevallen en worden boos. Ja, zij kunnen heel boos worden. Zelfs zo boos, dat zij in staat zijn om Christenen, die de ware Jezus Christus volgen en nog wel de waarheid van de prediking van het kruis van Christus verkondigen, om te brengen. 

Laat de prediking van het kruis dat een kracht Gods is weer horen!

Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods (1 Korintiërs 1:18)

De prediking van het kruis van Christus betekent de redding en rechtvaardiging van de mens en de verzoening met God door Jezus Christus en Zijn verlossingswerk. Het betekent de dood van de oude mens (vlees) en het leven van de nieuwe mens (geest).

Bij het kruis sterft de zondaar en staat de rechtvaardige in nieuwheid des levens op.

Als jij met Christus bent gekruisigd en bent opgestaan en de Heilige Geest hebt ontvangen en een getuige van Christus bent en de waarheid van Gods Woord in jouw mond is, dan zul jij vervolging ervaren in jouw omgeving

Johannes 15-20 Indien zij mij vervolgd hebben zij zullen ook u vervolgen

Maar onthoud, dat velen jou zijn voorgegaan:

De profeten in het Oude Verbond, die niet zwegen, maar de woorden van God verkondigden en Gods volk opriepen tot bekering en gehoorzaamheid aan God.

Jezus, de Christus en de Zoon van de levende God, die de woorden van Zijn Vader sprak en het huis Israëls opriep tot bekering en gehoorzaamheid aan God.

En de apostelen en alle andere gelovigen in het Nieuwe Verbond (vanaf de eerste gemeente tot nu), die het evangelie en de woorden van Christus (de woorden van de Vader) verkondigden en de mensen opriepen tot bekering en gehoorzaamheid aan Jezus Christus en de Vader. 

Laat de zuivere prediking van het kruis, zoals deze staat beschreven in de Bijbel; Gods Woord, zonder inmenging van mensen, weer in de monden van Christenen zijn en terugkeren in de kerk. Zodat de prediking van het kruis weer een kracht Gods wordt tot behoudenis voor een ieder, die gelooft en bereid is om zijn kruis op zich te nemen en de gekruisigde en opgestane Heere Jezus Christus te volgen en te verkondigen.

Blog posts over het kruis:

Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!