Wat is een smeekbede?

In de vorige blogposts, heb jij kunnen lezen over de geestelijke wapenrusting van God en over het aanhoudend gebed en smeken in de Geest, wat naast de geestelijke wapenrusting essentieel is om stand te kunnen houden in de boze dag en stand te houden tegen al de verleidingen van de duivel. Maar wat houdt het smeken precies in? Wat is een smeekbede oftewel een smeekgebed? Waarvoor dient een smeekbede? Wat zegt de Bijbel over smeekbede? En wat zijn voorbeelden van smeekbeden in de Bijbel?

Wat betekent smeken en wat is een smeekbede?

Het woord ‘smeken’ uit Efeziërs 6:18 is vertaald vanuit het Griekse woord ‘déēsis’ (G1162) en betekent een petitie:- gebed, verzoek, smeekbede (smeekgebed)

Een smeekbede is een verzoek of petitie tot God en wordt gebruikt voor een persoonlijke behoefte(n), de behoeften van anderen en/of andere verzoeken met betrekking tot de wil van God en het Koninkrijk van God.

De smeekbeden zijn geen bedel-gebeden en zijn niet bedoeld om zoveel mogelijk aardse rijkdommen te vergaren en het vlees te pleasen, maar zijn bedoeld voor het Koninkrijk van God en om God te verhogen. 

Laten wij kijken naar het gebruik van het woord ‘déēsis’ in de schriftgedeelten van het Nieuwe Testament.

De verhoring van de smeekbede van Zacharias en Elisabet

En het geschiedde, toen hij (Zacharias) de priesterdienst voor God verrichtte in de beurt zijner afdeling, dat hij door het lot werd aangewezen, volgens de regel van de priesterdienst, om de tempel des Heeren binnen te gaan en het reukoffer te brengen. En de gehele volksmenigte was buiten in gebed op het uur van het reukoffer. En hem verscheen een engel des Heeren, staande ter rechterzijde van het reukofferaltaar. En Zacharias ontroerde bij dat gezicht, en vrees beving hem. Maar de engel zeide tot hem: Wees niet bevreesd, Zacharias, want uw gebed (déēsis) is verhoord en uw vrouw Elisabet zal u een zoon baren en gij zult hem de naam Johannes geven (Lucas 1:8-13)

De Heere is goed, ZIjn goedertierenheid is tot in eeuwigheidWij lezen in het Boek Lucas over de priester Zacharias en zijn vrouw Elisabet, die beiden rechtvaardig waren en naar alle geboden van God leefden en onberispelijk waren, maar kinderloos waren.

Elisabet was onvruchtbaar en beiden waren op hoge leeftijd.

Zij geloofden, dat God de Enige was, die hen datgene kon geven waar zij zo naar verlangden en daarom baden zij tot God en maakten zij aan Hem hun wens en verzoek bekend, zodat God in hun persoonlijke behoeften kon voorzien.

Wanneer en hoe lang zij hadden gebeden voor een kind is niet bekend. Maar dat zij hadden gebeden en hun verzoek voor een kind bij God bekend hadden gemaakt staat vast. 

God verhoorde hun verzoek op Zijn tijd. En zo verscheen de engel Gabriël aan Zacharias met de boodschap, dat zijn gebed (verzoek, petitie) was verhoord en dat zijn vrouw Elisabet een zoon zou baren en hem Johannes zou noemen.

De smeekbeden van weduwen

Ook was daar Hanna, een profetes, een dochter van Fanuël, uit de stam Aser. Zij was op hoge leeftijd gekomen, nadat zij met haar man na haar huwelijksdag zeven jaren had geleefd, en nu was zij weduwe, ongeveer vierentachtig jaar oud, en zij diende God onafgebroken in de tempel, met vasten en bidden (déēsis (Lucas 2:36-37)).

Een ware weduwe dan, die alleen staat, heeft haar hoop op God gevestigd en volhardt in haar smekingen (déēsis) en gebeden dag en nacht (1 Timoteüs 5:5)

Wij lezen over de profetes Hanna, die God onafgebroken in de tempel diende met vasten en bidden (smeekbeden). En in de eerste brief aan Timoteüs schreef Paulus over de volharding van de smekingen oftewel de smeekbeden van de ware weduwe.

De smeekbeden van de discipelen van Johannes en de Farizeeën

Doch zij zeiden tot Hem: De discipelen van Johannes vasten dikwijls en doen hun gebeden (déēsis), en zo ook die der Farizeeën, maar die van U eten en drinken. Jezus zeide tot hen: Kunt gij soms de bruiloftsgasten laten vasten, terwijl de Bruidegom bij hen is? Doch er zullen (andere) dagen komen en wanneer de Bruidegom van hen weggenomen is, dan zullen zij vasten, in die dagen (Lucas 5:33-35)

De discipelen van Johannes en van de Farizeeën vastten en boden voor zichzelf smeekbeden aan bij God. 

De smeekbede van Jezus Christus

Tijdens Zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen (déēsis) onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit Zijn angst (Hebreeën 5:7)

Jezus offerde smekingen (smeekbeden, petities) onder sterk geroep en met tranen tot God, zodat Hij in Zijn behoeften werd voorzien en in staat was om Gods plan te volbrengen. En de Vader verhoorde Hem.

De smeekbede van de discipelen met betrekking tot de belofte van de Vader

En toen zij in de stad gekomen waren, gingen zij naar de bovenzaal, waar zij verblijf hielden: Petrus en Johannes en Jakobus en Andreas, Filippus en Tomas, Bartolomeüs en Matteüs en Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Simon de Zeloot en Judas, de zoon van Jakobus. Deze allen bleven eendrachtig volharden in het gebed (déēsis), met enige vrouwen en Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broeders (Handelingen 1:13-14)

Nadat Jezus was opgevaren naar de hemel en de discipelen samen met de vrouwen en vele anderen naar Jeruzalem gingen, naar de bovenzaal, waar zij verbleven, bleven zij eendrachtig volharden in het gebed, dat werd gekenmerkt door zijn definitieve doel. 

Door hun geloof, hun gehoorzaamheid aan de woorden van Jezus en het volhardend (smeek)gebed ontvingen zij de belofte van de Vader, namelijk de Heilige Geest en waren zij in staat om de opdracht van Jezus Christus te vervullen en konden zij Zijn getuigen zijn (Handelingen 2).

De smeekbede van Paulus voor Israël

Broeders, de begeerte mijns harten en mijn gebed (déēsis) over hun behoud gaan tot God uit (Romeinen 10:1)

De smeekbede van Paulus tot God was, dat Israël tot de erkentenis van de waarheid zou komen en gered zou worden.

De smeekbede van Paulus voor de gemeenten

Ik dank mijn God, zo dikwijls ik uwer gedenk; immers, in al mijn gebeden (déēsis) bid (déēsis) ik telkens voor u allen met blijdschap, wegens uw deelhebben aan de prediking van het evangelie, van de eerste dag af tot nu toe (Filippenzen 1:3-5) 

Ik breng dank aan God, die ik, evenals mijn voorouders, met een rein geweten dien, dat ik u onophoudelijk mag gedenken in mijn gebeden (déēsis), nacht en dag (2 Timoteüs 1:3)

Paulus bad voortdurend voor al de heiligen, die o.a. te Filippi waren en voor Timoteüs.

De smeekbede van de gemeenten voor Paulus en die met hem waren

Want wij willen u niet onkundig laten, broeders, van de verdrukking, die ons in Asia overkomen is: bovenmate en boven vermogen hebben wij een zware last te dragen gehad, zodat wij zelfs aan ons leven wanhoopten; ja, voor eigen besef achtten wij ons als ter dood verwezen, opdat wij niet op onszelf vertrouwen zouden stellen, maar op God, die de doden opwekt. En Hij heeft ons uit zulk een groot doodsgevaar verlost en zal ons verlossen: op Hem hebben wij onze hoop gevestigd, (dat) Hij ons ook verder verlossen zal, terwijl ook gij ons te hulp komt met uw voorbede (déēsis), opdat uit veler mond voor de genade, ons geschonken, veelvuldig dank gebracht worde voor ons (2 Korintiërs 1:8-11)

Paulus schreef in de tweede brief aan de heiligen van de gemeente Gods in Korinte met al de heiligen in geheel Achaje, over de verdrukking in Asia, die zij te verduren hadden.

Hij schreef hoe zij tijdens de verdrukking hun vertrouwen niet op zichzelf, maar op God hadden gesteld en hoe God hen had verlost en in de toekomst zou verlossen.

Tevens benoemde Paulus hoe ook de gemeente hen te hulp kwam met hun voorbede oftewel hun smeekbede, hun verzoek, voor hun noden. 

Want ik weet, dat dit mij tot behoud zal strekken door uw gebed (déēsis) en de bijstand des Geestes van Jezus Christus, naar mijn vurig verlangen en hopen, dat ik in geen enkel opzicht beschaamd zal staan, maar dat met alle vrijmoedigheid, zoals steeds, ook nú Christus zal worden grootgemaakt in mijn lichaam, hetzij door mijn leven, hetzij door mijn dood (Filippenzen 1:19-20)

In Filippenzen 1:19 benadrukt Paulus ook weer het belang van het gebed van de gemeente voor Paulus en dat mede door hun gebed (hun smeekbede, voorbede) hij in staat was om Christus te prediken onder de mensen.

Paulus zag de noodzaak van het gebed en benadrukte in verschillende gedeelten in de Bijbel, hoe belangrijk het is om te bidden voor de heiligen en te blijven volharden in het gebed en niet op te geven (Lees ook: Het belang van bidden voor medegelovigen).

De heiligen ondersteunden elkaar zowel in het geestelijke als in het natuurlijke

Want het dienstbetoon met deze ondersteuning draagt niet alleen bij tot de behoeften der heiligen, maar het is ook overvloedig door vele dankzeggingen aan God. Want door dit duidelijk blijk van hulpbetoon prijzen zij God om uw gehoorzaam belijden van het evangelie van Christus en om uw onbekrompen delen met hen en met allen, terwijl zij ook in hun gebed (déēsis) het verlangen naar u uitspreken om de buitengewone genade Gods, die op u rust. Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke gave! (2 Korintiërs 9:12-15)

Door de gehoorzaamheid en de gave (geld) van de gemeente aan de heiligen in Judea, droeg de gemeente niet alleen bij aan de behoeften van de heiligen in Judea, maar werd God door hun daad ook geprezen en verhoogd. 

Want de heiligen in Judea dankten God voor hun hulpbetoon, dat voortkwam uit hun gehoorzaam belijden van het evangelie van Christus en zij baden en dienden petities in bij God voor de gemeente in Korinte. 

En zo voorzag de gemeente in Korinte in de natuurlijke behoeften van de heiligen in Judea en de heiligen in Judea toonden hun wederdienst door hun gebeden en verzoeken tot God voor de geestelijke behoeften van de gemeente in Korinte.

De smeekbeden voor alle mensen, voor koningen en hooggeplaatsten

Ik vermaan u dan allereerst smekingen (déēsis), gebeden, voorbeden en dankzegging te doen voor alle mensen, voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen (1 Timoteüs 2:1-4)

Paulus gebood Timoteüs allereerst om voortdurende verzoeken (petities) voor de persoonlijke behoeften te doen en te bidden voor alle mensen, voor koningen en alle hooggeplaatsten, zodat zij een stil en rustig leven mochten leiden in alle godsvrucht en waardigheid en zij zo het Koninkrijk van God konden vertegenwoordigen, verkondigen en brengen tot de mensen. Want de wil van God is, dat elk mens tot erkentenis van de waarheid komt en dat er niemand verloren gaat.  

De smeekbede voor jezelf en voor anderen

En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken (déēsis) bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen (Efeziërs 6:18)

Paulus gebood de heiligen om naast de wapenrusting aanhoudend te bidden en te smeken bij elke gelegenheid in de Geest, zodat zij stand konden houden in de boze dag en in staat waren om de verleidingen van de duivel te weerstaan (Lees ook: ‘Kun jij de verleiding weerstaan?’).

Tevens behoorden zij geestelijk wakende te blijven en met alle volharding en smeking te bidden voor alle heiligen, zodat ook zij stand konden houden in de boze dag en in vrijmoedigheid het evangelie van Jezus Christus konden verkondigen.

Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen (verzoeken) door gebed en smeking (déēsis) met dankzegging bekend worden bij God (Filippenzen 4:6)

Als jij wedergeboren bent en Gods natuur hebt ontvangen, dan zal jij bidden vanuit de Geest naar Zijn wil.

Jouw wensen oftewel verzoeken zullen door het gebed en smeekbede met dankzegging bekend gemaakt worden bij God en zullen in overeenstemming met Zijn wil zijn en voor Zijn Koninkrijk zijn.

De smeekbede van de rechtvaardige

Het gebed (déēsis) van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan geschonken wordt (Jakobus 5:16)

Want de ogen des Heeren zijn op de rechtvaardigen, en Zijn oren tot hun smeking (déēsis), maar het aangezicht des Heeren is tegen hen, die het kwade doen (1 Petrus 3:12)

God hoort het (smeek)gebed van de rechtvaardige en verleent Zijn kracht daaraan, aangezien de rechtvaardige zich onderwerpt aan God, vertrouwt op God en leeft in gehoorzaamheid naar Zijn wil en doet wat Hem behaagt en zo zal ook de smeekbede van de rechtvaardige in overeenstemming zijn met Zijn wil, want: 

  • Een smeekbede onderwerpt zich aan God en erkent God voor wie Hij is 
  • Een smeekbede verhoogt God
  • Een smeekbede komt voort uit het vertrouwen in God en gelooft God voor wat Hij kan doen
  • Een smeekbede is een verzoek of petitie vanuit de Geest naar de wil van God
  • Een smeekbede is een verzoek voor de behoeften van jezelf en/of anderen
  • Een smeekbede is aanhoudend, volhardend en verwachtend
  • Een smeekbede dankt God te aller tijde 

En door de verhoring van de smeekbede wordt God verheerlijkt

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!