Wat is de kracht van gebed?

De kracht van gebed wordt vaak onderschat. Het gebed is door de jaren heen het ondergeschoven kindje geworden. Want als iets niet spectaculair en uitdagend genoeg is, maar saai en de gewenste resultaten op zich laten wachten, wordt het aan de kant geschoven en geen aandacht meer aan geschonken. Zo is het ook met gebed. Gebed wordt vaak, net als het bestuderen van de Bijbel, als saai, slaapverwekkend en niet interessant genoeg beschouwd. Men probeert vaak te bidden, maar al snel dwalen de gedachten af en gaan de gedachten een hele andere kant op en houden zich bezig met de alledaagse dingen. Er zijn veel Christenen, die zich niet kunnen concentreren en het moeilijk vinden om tijd te spenderen in gebed. Na 5 minuten hebben zij hun zegje en hun wenslijst met de Vader doorgenomen en worden zij slaperig en geven aan de moeheid en de wil van hun vlees toe. Want het vlees kan- en wil niet bidden. Dit komt omdat het vlees niet wordt gevoed door gebed, maar de geest. Daardoor wordt het bidden vaak uitgesteld of er wordt helemaal niet gebeden. Wat zegt de Bijbel over de kracht van gebed?

De opdracht om te bidden

Er zijn predikers, die zeggen dat tijd nemen voor gebed niet nodig is en niet meer hoeft, omdat je de hele dag met God kan praten. Maar door deze verkondiging maken ze de gelovigen passief en lauw voor het gebed. Natuurlijk is het zo, dat als je het goed bekijkt, je inderdaad continue door de Heilige Geest met Jezus en de Vader verbonden bent en met Hen communiceert in de geest. Dat zie je ook aan Jezus, Hij was continue in gemeenschap met de Vader. Maar…. Jezus trok zich vaak terug om alleen te zijn met de Vader in gebed, omdat Jezus de kracht van gebed kende.

Als Jezus zich terugtrok om alleen te zijn met de Vader in gebed, hoeveel te meer zouden wij ons ook moeten terugtrekken om alleen te zijn met de Vader in gebed. Daarnaast geeft Jezus ons ook de opdracht om ons terug te trekken en te bidden (Mat 6:6-8).

Het belang van gebed wordt vaak onderschat. Hoe komt dit? Dit komt omdat niet alle predikers en leiders van de gemeente zijn wedergeboren en naar het vlees wandelen. Zij zijn ongeestelijk en zien daarom het belang en de noodzaak van het gebed niet in. Zij zien niet de kracht van gebed. Omdat zij het belang en de noodzaak van het gebed en de kracht van gebed niet inzien, spreken zij hier niet over en brengen het niet onder de aandachtig bij de gelovigen.

Doordat vele leiders van de gemeente het laten voor wat is, laten de gelovigen het ook voor wat het is en is het gebed voor hen ook onbelangrijk geworden.

Maar de grondslag van het geloof is, naast het kennen van het Woord, het gebed. Alles komt voort en draait om het gebed! Als wij het Woord kennen, dan kunnen wij ook naar het Woord bidden, wat betekent dat wij naar de wil van God kunnen bidden en dan zal Hij zijn kracht daaraan verlenen.

Elke verandering begint met gebed. Daarom wordt het tijd, dat de gelovigen het belang en de noodzaak en de kracht van gebed in gaan zien en opstaan om te strijden voor het Koninkrijk van God. Zodat Zijn wil zal geschiede op aarde en Zijn Koninkrijk komt op deze aarde.

Wat zijn de gevolgen van een arm en gebrekkig gebedsleven?

Alle ellende in de wereld, de staat van het land en de toename van goddeloosheid is voor een groot gedeelte te wijten aan een arm en gebrekkig gebedsleven van de gelovigen, die samen de Gemeente vormen. De gemeente heeft door de jaren heen veel steken laten vallen. De duivel is erin geslaagd om heel langzaam de gemeente en dus de gelovigen op dwaalsporen te leiden, door hen te laten focussen op hunzelf (het vlees), materiële welvaart en wereldse bijzaken. Velen spenderen meer tijd aan de tijdelijke dingen van de wereld dan aan de eeuwige dingen van het Koninkrijk van God.

welvaartsevangelieGebedssamenkomsten zijn niet meer zo populair en trekken niet veel gelovigen aan.

Nee, men zingt liever en daarom zijn veel gebedssamenkomsten vervangen door lofprijs- en aanbidding samenkomsten.

De mens houdt van muziek en van zingen en om de Heere te prijzen, want de mens wordt daar zelf vrolijk van.

Vele leiders van gemeenten benadrukken het belang van zang en doen de gelovigen geloven dat er kracht zit in het zingen van liederen, waarbij de meeste liederen over het (zware) leven en de moeilijkheden van de gelovigen gaan en dus de mens weer centraal staat.

Maar dit is ook weer een leugen van de duivel, waar vele leiders van gemeente en gelovigen in getrapt zijn.

Een gedeelte in de Bijbel, die vaak aangehaald wordt om het belang van zingen te benadrukken en dat er kracht in het zingen is, is het gedeelte dat Paulus en Silas in de gevangenis gebonden zijn en de Heere prijzen. En dat door het prijzen een zware aardbeving kwam, die de grondvesten van de gevangenis deed schudden, waardoor de deuren opengingen en de boeien losraakten en zij werden bevrijd. Maar zij lezen niet het gedeelte dat er voor staat, namelijk:

Maar omstreeks middernacht baden Paulus en Silas en zongen Gods lof, en de gevangenen luisterden naar hen (Hand 16:25)

Het gedeelte dat zij in gebed waren wordt vaak niet benadrukt of benoemd.

Zingende gelovigen vormen geen enkel gevaar voor het koninkrijk van de duivel en daarom heeft hij niets voor hen te vrezen en laat hij hen met rust. Hij lacht erom en denkt “laat ze maar lekker zingen en samenzijn. Lofprijs en aanbidding samenkomsten en concerten worden niet geestelijk aangevallen, zoals gebeurt bij gebedssamenkomsten en gaan gewoon door zoals gepland.

Het gebed van een rechtvaardige vermag veel

Nee, de duivel vreest Christenen, die het Woord kennen en belijden. En wat hij nog meer vreest is een biddende Christen, die bidt vanuit de Geest. Want een zielse Christen, die bidt vanuit het vlees vormt geen gevaar, want die is meestal gericht op zichzelf en op zijn/haar eigen omgeving en het bouwen van zijn/haar koninkrijk. Nee, wat de duivel vreest is een biddende Christen, die vanuit Jezus Christus; het Woord bidt vanuit de Geest. Die is een gevaar voor zijn koninkrijk en die wil hij zo snel mogelijk uitschakelen en tot zwijgen brengen. Hoe doet hij dit?

Dit doet hij door de persoon druk bezig te houden met allerlei wereldse bijzaken, zodat hij/zij geen tijd heeft voor gebed. Zodra iemand besluit om te bidden, zal hij obstakels en afleidingen op het pad van de gelovige brengen door bijvoorbeeld een telefoon die afgaat, een sms die binnenkomt, iemand die aan de deur staat, een lid van het gezin, die ineens aandacht vraagt of iets nodig heeft etc. Hij zal er alles aan doen om een biddende gelovige te storen.

De duivel werkt o.a. in de ziel en daarom zal hij gedachten, die afleiden van het gebed, in het denken van de gelovige opwerpen, die ervoor moeten zorgen dat de gelovige het gebed uitstelt of helemaal afstelt. Wanneer iemand begint te bidden, zal hij de gedachten laten afdwalen naar allerlei wereldse zaken, waardoor de persoon zich moeilijk kan concentreren. Tijdens het gebed zal hij proberen om de persoon naar het vlees te brengen, door gedachten in de persoon op te werpen, die vleselijk georiënteerd zijn en gericht zijn op de materiële voorzieningen en voorspoed van de mens. Hij zal werken door valse beloften en valse openbaringen heen, die mooi lijken, maar allemaal gericht zijn op de welvaart van de mens. Ja, hij zal zijn best doen om elk persoon te laten richten op zichzelf en zijn/haar omgeving, zodat zijn koninkrijk met rust gelaten wordt en hij ongestoord verder kan gaan met de verspreiding van zijn leugens en het uitbreiden van zijn koninkrijk.

Als een persoon door bovengenoemde bijzaken en afleidingen wordt geregeerd, dan heeft de duivel nog macht in het leven van de persoon en heeft hij de persoon nog in zijn hand.

Het wordt daarom tijd om wakker te worden. Zodat je geestelijk alert en waakzaam wordt en gaat zien waar de duivel in de wereld mee bezig is. Het wordt tijd dat de zonen en dochters van God in actie komen en samen met God, Jezus en de Heilige Geest het Koninkrijk van God vestigen op deze aarde en de strijdt aangaan tegen de zonde en de dood en de werken van de duisternis neerhalen.

Waarmee versloeg Jezus Zijn tegenstander en vijand?

Versloeg Jezus de duivel in de wildernis door het zingen van liederen? Lezen wij, dat Jezus zich klaarmaakten om het grote verlossingswerk van de mens te volbrengen, door te zingen in het hof van Gethsemane? Nee! Jezus overwon en versloeg de duivel met het Woord. En in het hof van Gethsemane, versloeg en overwon Jezus Zijn vijand; de angst door gebed.

Toen ging Jezus met hen naar een plaats, genaamd Gethsemane, en Hij zeide tot de discipelen: Zet u hier neder, terwijl Ik heenga om daar te bidden (Mat 26:36, Mar 14:32)

Door gebed kon Jezus Zijn werk volbrengen

Jezus spendeerde veel tijd met Zijn Vader. Jezus trok Zich vaak alleen terug in de stilte om tijd met Zijn Vader door te brengen, omdat Hij de kracht van gebed kende. Daarom kon Hij het werk van God en het plan wat God voor Zijn leven had, volbrengen.

En toen Hij de scharen weggezonden had, ging Hij de berg op om in de eenzaamheid te bidden (Mat 14:23, Mar 6:46)

En vroeg, nog diep in de nacht, stond Hij op en ging naar buiten en Hij ging heen naar een eenzame plaats en bad aldaar (Mar 1:35)

De strijd in het hof, vader indien gij wilt neem deze beker van MijDoch Jezus trok Zich terug in de eenzame plaatsen (woestijn) om te bidden (Luc 5:16)

En het geschiedde in die dagen, dat Hij naar het gebergte ging om te bidden, en Hij bracht de nacht door in het gebed tot God (Luc 6:12)

En het geschiedde, terwijl Hij (Jezus) in het gebed alleen was, dat de discipelen in Zijn nabijheid waren en Hij vroeg hun en Hij vroeg hun en zeide: Wie zeggen de scharen, dat Ik ben? (Luc 9:18)

En het geschiedde ongeveer acht dagen na deze woorden, dat Hij Petrus en Johannes en Jakobus meename en de berg opging om te bidden (Luc 9:28)

Jezus deelde alles met Zijn Vader in plaats van met mensen, want Hij wist wat er in de oude mens was (Joh 2:24). Daarom stelde Hij Zijn vertrouwen niet op de mens, maar Jezus stelde Zijn vertrouwen op God. Door de kracht van gebed kon Hij alle haat en vervolgingen van mensen verdragen en overwinnen. Ja, zelfs toen al Zijn discipelen, die Hij vrienden had genoemd, Hem verlieten liet Jezus Zich niet intimideren door wat zou komen, maar Hij bleef gehoorzaam en trouw aan de Vader tot de dood.

Tijdens Zijn leven heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit Zijn angst, en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden, en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil geworden (Heb 5:7-9).

Door het gebed kon Jezus Zijn werk volbrengen en de Vader verhogen en verheerlijken.

Nu is Mijn ziel ontroerd en wat zal Ik zeggen? Vader verlos Mij uit deze ure! Maar hiertoe ben Ik in deze ure gekomen. Vader, verheerlijk Uw Naam! Toen kwam een stem uit de hemel: Ik heb Hem verheerlijkt, en Ik zal Hem nogmaals verheerlijken (Joh 12:27-28)

Gebrek aan gebed leidt tot (af)val

Toen Jezus naar de Olijfberg ging om te bidden gebood hij Zijn discipelen, die nog de oude mens waren, om te bidden, zodat zij niet in verzoeking zouden komen en de duivel een mogelijkheid zou vinden en krijgen om hen te verleiden tot zonde.

En Hij verliet de stad en ging, zoals Hij gewoon was, naar de Olijfberg. En ook Zijn discipelen volgden Hem. En toen Hij aan die plaats gekomen was, zeide Hij tot hen: Bidt dat gij niet in verzoeking komt (Luc 22:40)

Waakt en bidt, dat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak (Mat 26:41, Mar 14:38, Luc 22:46)

Echter kon hun vlees niet bidden en daarom waren zij zwak en vielen in slaap. Jezus volhardde in gebed en door het gebed overwon Hij de angst in Zijn ziel en kon Hij standhouden en de wil van God en Zijn werk volbrengen op aarde.

Belijd jij Jezus of verloochen jij HemMaar de discipelen konden niet volharden in gebed. En doordat zij niet konden volharden in gebed, vielen zij prooi voor de duivel; de tegenstander en konden geen standhouden. Zij verlieten Jezus en verloochenden Hem.

Waakt te allen tijde, biddende dat gij in staat moogt wezen te ontkomen aan alles wat geschieden zal, en gesteld te worden voor het aangezicht van de Zoon des mensen (Luc 21:36)

En dat zal ook gebeuren in het einde van het laatst der dagen, wanneer de druk van de wereld zo groot zal zijn, dat velen zullen bezwijken en Jezus verlaten en Hem verloochenen.

Trouwens, dit gebeurt eigenlijk al. Want zodra gelovigen niet meer gehoorzaam zijn aan het Woord en het Woord verlaten door het standpunt en mening van de wereld over te nemen en zonde te tolereren en accepteren, zijn zij al bezweken onder de druk van de wereld en hebben zij al afstand gedaan van het Woord en Hem verloochend. Het is belangrijk om te blijven waken en te bidden. Zodat je trouw zal blijven aan het Woord en niet misleid zal worden door de leugens van de duivel, maar de leugens van de duivel zal doorzien.

De kracht van gebed

Je hebt nu kunnen lezen hoe belangrijk gebed is. Ja, dat het van levensbelang is en dat belangrijk is om te blijven bidden. De tijd komt maar één keer en daarom is het belangrijk om jouw tijd goed te besteden. Wees niet gericht op de tijdelijke dingen van de wereld. Maar wees gericht op de eeuwige dingen van het Koninkrijk van God. Wees gericht op het vestigen van het Koninkrijk van God en het neerhalen van de werken van de duisternis.

Je bent in Jezus Christus gezeten en hebt daardoor vrijmoedigheid ontvangen om tot de Vader te komen. Laat niemand jou doen geloven dat gebed niet meer nodig is, niet relevant, niet werkt of dat je alleen toch niets kan verrichten. Want dit is een leugen van de duivel. Want Jezus zegt juist, dat jij je moet terugtrekken in gebed tot de Vader. Hij weet hoe belangrijk het is en dat je zonder gebed niet wakker en waakzaam kan blijven en niet zal kunnen standhouden.

Weet en geloof dat geen enkel woord vanuit de Geest ledig zal terugkeren, maar zal doen wat het moet doen. Volharden is daarbij essentieel. Soms gebeuren dingen niet zo snel, maar blijf volharden in gebed en geef niet op! Bid zonder ophouden (1 Th 5:17). Wanneer je een zaadje plant staat er de volgende dag ook niet meteen een boom met vruchten. Daarom wees geduldig en blijf volharden.

Bid voor de leiders van de gemeente en het land. Bid voor jouw medebroeders en zusters. En bid dat de wil van God zal geschieden op deze aarde. En dat Zijn Koninkrijk zal komen, gelijk in de hemel als ook op de aarde.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!