De genade van God en het heiligingsproces

De redding van de gevallen mens, door het volmaakte verlossingswerk van Jezus Christus, is niet het eindpunt, maar het beginpunt. Als jij deel hebt gekregen aan de genade van God, betekent dit niet, dat jij kan blijven leven, zoals jij voor jouw bekering en wedergeboorte leefde. Want genade zonder bekering bestaat niet. De genade van God houdt niet alleen het heil in, dat tot de kinderen van Israël en vervolgens tot de heidenen is gekomen, maar ook het heiligingsproces, om de zonen van God (zowel mannen als vrouwen) op te voeden, zodat zij niet meer zullen leven in goddeloosheid en de wereldse begeerten, maar dat zij bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze wereld zullen leven. Laten wij kijken naar wat de Bijbel zegt over de genade van God en het heiligingsproces. 

Door de genade van God, ben jij in Christus een nieuwe schepping geworden 

Door het geloof in Jezus Christus en de wedergeboorte in Hem; de dood van het vlees en de opstanding van de geest, ben jij een nieuwe schepping, de nieuwe mens geworden. Jij behoort niet meer tot de generatie van de gevallen mens, die de corrupte natuur van zijn vader de duivel bezit, maar jij bent door de wedergeboorte in Jezus Christus hersteld en verzoend met God en behoort tot de generatie van de nieuwe mens, die de heilige en rechtvaardige natuur van zijn Vader bezit. 

Aangezien jouw geest uit de dood is opgestaan en jij door de inwoning van de Heilige Geest de natuur van God hebt ontvangen, zul jij anders gaan leven. 

in heiligheid volmaken in de vreze GodsJij zal niet meer wandelen als de gevallen mens, die zich door het vlees laat leiden en wandelt naar de wil en de lusten en begeerten van het vlees in goddeloosheid. Maar jij zal wandelen als de nieuwe mens, die zich door het Woord en de Geest laat leiden en wandelt in het geloof naar de wil van God in gerechtigheid. 

Bij een bekering en wedergeboorte vindt er een totale verandering plaats.

De persoon, die zich bekeert op grond van de bewustwording van de zonde en de vuilheid van zijn of haar gevallen staat als zondaar, door de heiligheid van God, zal direct een ander leven leiden.

Wat je regelmatig ziet, is dat wanneer mensen zich bekeren op grond van een andere reden dan de overtuiging van zonde en openbaring van hun zondige staat als de gevallen mens, zoals bijvoorbeeld door overlevering (tradities), een gelovige partner, angst voor de hel, door genezing, door bevrijding van demonen, etc., dat er vaak geen radicale verandering optreedt in hun leven. 

In de meeste gevallen blijft hun leven onveranderd en leven zij hetzelfde leven als voor hun bekering. Het enige verschil is, dat zij na hun bekering een kerk of gemeente bezoeken, regelmatig uit de Bijbel lezen en bidden en misschien wat humanistischer zijn geworden.

Is het geloof jouw leven of een toevoeging op jouw leven?

Het geloof wordt in veel gevallen gezien als een toevoeging op het leven, in plaats dat het geloof iemands leven wordt. Het geloof wordt gezien als iets wat jij naast jouw normale dagelijkse leven praktiseert. Hierdoor blijft een ware wedergeboorte vaak uit en blijft de persoon leven naar het vlees, net als de wereld. 

De meeste mensen, die een kerk of gemeente bezoeken, beschouwen de werken van het vlees niet als iets verkeerds. En daarom zien zij ook niet de noodzaak om wedergeboren te worden en het vlees af te leggen (Lees ook: ‘De noodzaak van de wedergeboorte’ en ‘De oude mens afleggen’). 

Dit kan alleen, wanneer iemand een persoonlijke ontmoeting heeft met Jezus Christus en geconfronteerd wordt met de heiligheid van God, die de duisternis en de zondige staat van de persoon openbaart. 

Pas als een persoon een persoonlijke ontmoeting heeft met Jezus Christus en geconfronteerd wordt met zijn zondige staat en zijn eigen leven zat is en zo niet verder meer wil leven, dan pas is een persoon rijp om zijn leven aan Jezus Christus te geven en zijn vlees af te leggen in Hem. Eerder niet (Lees ook: ‘Bereken de kosten’). 

Een geestelijke baby 

Op het moment, dat jij door de wedergeboorte een nieuwe schepping bent geworden, ben jij nog een geestelijke baby. Alhoewel jij compleet bent gemaakt in Christus en alles hebt ontvangen in Hem om als zoon van God te kunnen wandelen, moet jij geestelijk volwassen worden. 

En dat gebeurt door de vernieuwing van jouw denken met het Woord van God, zodat jij de wil van God leert kennen en daardoor in staat bent om de wil van God en Zijn waarheid van de wil van de duivel en zijn leugens te onderscheiden (Lees ook: ‘De wil van God versus de wil van de duivel’). 

Vernieuwing van je denkenMaar daar blijft het niet bij, want de vernieuwing van jouw denken met het Woord gaat samen met het in praktijk brengen van de woorden van God, zodat je een doener wordt van het Woord en zult wandelen in heiligheid (afgescheiden van de wereld en toegewijd aan God) en gerechtigheid. 

Jij zal niet meer handelen naar wat het vlees en de wereld zeggen, maar jij zal handelen naar wat het Woord en de Geest zeggen.

Het Woord en de Geest staan lijnrecht tegenover de woorden van de wereld en het vlees, dus dit zal in het begin best moeilijk zijn. 

Maar dagelijks jouw kruis opnemen, wat betekent dat jij dagelijks het vlees kruisigt en jezelf onderwerpt aan het Woord en de Geest, is ook niet de makkelijkste weg, maar wel de weg, die blijdschap, vrede en leven geeft en leidt tot het eeuwige leven.  

Het heiligingsproces

In het begin van het heiligingsproces zullen er nog resten van jouw oude leven aanwezig zijn. De Heilige Geest zal jou onderwijzen in het Woord en jou met de resten van jouw oude leven; jouw vlees, confronteren en vervolgens is het aan jou om deze weg te doen uit jouw leven.

Tijdens het heiligingsproces tot geestelijke volwassenheid, zal jij natuurlijk wel eens foutjes maken en onbewust iets doen, wat niet goed is en jij achteraf door de Heilige Geest en het Woord zal worden geconfronteerd, dat het niet naar de wil van God was. Het enige wat jij dan door de overtuiging van zonde hoeft te doen is vergeving te vragen en jou te bekeren en datgene weg te doen uit jouw leven. Als jij werkelijk berouw hebt, zul jij ook vergeving ontvangen door de genade van God. 

Mogen wij bij de zonde blijven omdat de genade toenemen?Maar de genade van God is niet bedoeld om te blijven rebelleren naar het Woord en de Heilige Geest en datgene, wat tegen de wil van God ingaat, bewust te blijven doen en dus bewust te blijven volharden in zonde en te leven naar jouw eigen wil (Lees ook: Wat is zonde tot de dood en zonde niet tot de dood’).

Als jij weet dat iets niet goed is en tegen de wil van God ingaat, maar de wil van God negeert en datgene blijft doen, dan heb jij jouw vlees nog lief en wil jij datgene eigenlijk niet wegdoen uit jouw leven.

Jij hebt niet werkelijk berouw en spijt van wat jij hebt gedaan. En daarom zal jij je ook niet bekeren en het wegdoen uit jouw leven, maar jij zal het steeds weer doen, omdat jij ervan houdt om het te doen.

Dit bewijst, dat jouw liefde voor datgene wat jij doet (zonde) en jouw vlees, groter is dan jouw liefde voor Jezus Christus (Lees ook: ‘Heb jij God lief met heel jouw hart?’). 

Jij kunt uit een gewoonte en uit een soort religieuze inzetting steeds vergeving vragen, omdat dit jou is aangeleerd, maar zo werkt het niet. 

De genade van God is geen vrijbrief om te blijven volharden in zonde. 

Als jij de werken van het vlees niet als iets verkeerds ziet en daardoor steeds blijft doen en blijft wandelen naar het vlees, bewijst dit, wie jij toebehoort en wie jij dient.

De genade van God tijdens het heiligingsproces

Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen, om ons op te voeden, zodat wij, de goddeloosheid en wereldse begeerten verzakende, bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze wereld leven, verwachtende de zalige hoop en de verschijning der heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Jezus Christus, die Zich voor ons heeft gegeven om ons vrij te maken van alle ongerechtigheid, en voor Zich te reinigen een eigen volk, volijverig in goede werken. Spreek hiervan, vermaan en weerleg met alle nadruk: niemand mag u verachten (Titus 2:11-15)

De genade van God tijdens het heiligingsproces, is de tijd, die God geeft om de oude mens af te leggen en de nieuwe mens aan te doen, zodat de mens opgroeit in het zoonschap van God en wandelt als zoon van God in gerechtigheid naar Zijn wil.

Als jouw leven onveranderd blijft, bewijst dit, dat jij je nog niet hebt bekeerd en dat jij niet bent wedergeboren in de geest, maar dat jij nog steeds gevangen zit in jouw zondige vlees en jij je door het vlees laat commanderen en leiden. 

Omdat jij gevangen zit in het zondige vlees en jij je door het vlees laat leiden, zul jij ook blijven volharden in zonde. 

Aangezien het vlees als koning heerst, zal het vlees jou continue opdragen om datgene te doen, wat conform de wereld is, maar tegen de wil van God ingaat. Hierdoor zul jij niet komen op de plek, die God voor jou heeft voorbereid, maar zal jij blijven kamperen bij het kruis.

Veel Christenen blijven kamperen bij het kruis

Omgordt dus de lendenen van uw verstand, weest nuchter, en vestigt uw hoop volkomen op de genade, die u gebracht word door de openbaring van Jezus Christus. Voegt u, als gehoorzame kinderen, niet naar de begeerten uit de tijd uwer onwetendheid, maar gelijk Hij, die u geroepen heeft heilig is, wordt (zo) ook gijzelf heilig in al uw wandel; er staat immers geschreven: Weest heilig, want Ik ben heilig (1 Peter 1:13-17)

Veel Christenen blijven kamperen bij het kruis en leven niet vanuit hun heilige nieuwe positie als zoon van God, die zij in Jezus Christus hebben ontvangen.

kruis een plaats om te sterven of te blijven zondigenHet heiligingsproces vindt niet plaats in hun leven, maar zij blijven leven als de oude mens gevangen in het vlees, als slaaf van de zonde (Lees ook: Wiens slaaf ben jij?). 

Dit komt voornamelijk door hun liefde voor het vlees en/of omdat het heiligingsproces bijna niet meer verkondigd wordt in de gemeente, maar de zonde wordt geaccepteerd.  

Omdat velen niet meer zelf de Bijbel lezen en bestuderen en de woorden van de predikers boven de woorden van God geloven, blijven zij onwetend over de waarheid en hun heilige positie in Christus en blijven zij als slaaf van de zonde en de dood leven in goddeloosheid en de begeerte van de wereld.

Maar de heiliging oftewel het afleggen van de oude mens en het aandoen van de nieuwe mens en een heilig en rechtvaardig leven leiden naar Gods wil is noodzakelijk. Aangezien zonder de heiliging en een heilig leven niemand God zal zien (Hebreeën 12:14)

Door het bloed van Jezus, ben jij heilig en rechtvaardig gemaakt

Want God heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar in heiliging. Daarom, wie dit verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, die u immers ook Zijn Heilige Geest geeft (1 Thessalonicenzen 4:7-8)

De waarheid is, dat jij door de genade van God, door het geloof in Jezus Christus bent gered en door Zijn bloed heilig en rechtvaardig bent gemaakt. Door de wedergeboorte in Hem ben jij een zoon van God geworden en heb jij vrede met God (Lees ook: Jezus herstelde de vrede tussen de gevallen mens en God). 

Zolang een erfgenaam onmondig isJij hebt Zijn Woord en Zijn Heilige Geest ontvangen. En nu gaat het erom, dat jij door de genade van God, door alles wat je van Hem door het geloof hebt ontvangen, aan de slag gaat en gaat doen, wat Hij jou heeft opgedragen om te doen. En dat is o.a. om de oude mens af te leggen en de nieuwe mens aan te doen en naar de wil van God te wandelen in gerechtigheid

Aangezien God heilig is en diegenen, die uit Hem geboren zijn heilig zijn, behoor jij ook heilig te leven. Dit betekent, dat jij niet meer wandelt naar jouw wil en de lusten en begeerten van jouw vlees en de wereld in goddeloosheid, maar dat jij wandelt naar de Geest, naar Gods wil en wat het Woord en de Geest jou opdragen om te doen. 

Als zoon van God zal jij niet meer geleid worden door de duivel en zijn wil, die werkzaam is in jouw vlees en jou deed zondigen, maar jij zal geleid worden door de Heilige Geest, die in jou woont en werkzaam is in jouw geest en jou de wil van God en Zijn rechtvaardige werken laat doen.  

Dit gaat niet altijd zonder slag of stoot. Maar alles hangt af van jouw liefde voor Jezus Christus en hoeveel tijd jij aan de dingen, die boven zijn spendeert en hoeveel tijd jij aan de dingen, die op de aarde zijn spendeert. 

“Zoek de dingen, die boven zijn en niet, die op de aarde zijn”

Hoe meer tijd jij met Jezus Christus spendeert en hoe beter jij de Vader leert kennen door Jezus Christus; het Woord en jij jouw denken vernieuwt met het Woord, des te meer jij de Vader en Zijn Woord zal liefhebben en de werken van het vlees zal gaan haten. 

Als jij bijvoorbeeld vroeger vaak loog en/of een leugentje om bestwil geen probleem vond, zal jij je nu oncomfortabel voelen, omdat Het Woord en de Heilige Geest jou confronteren met de waarheid. 

Zij laten jou zien, dat liegen een karaktereigenschap is van de duivel, jouw vroegere vader, die een leugenaar is. 

Liegen is een werk van het vlees en behoort tot jouw oude natuur en niet tot jouw nieuwe natuur. Als jij je onderwerpt aan Jezus Christus; het Woord, zal jij Hem gehoorzamen en de leugen net als God gaan haten en afleggen. Want als zoon van God wil jij wandelen in de waarheid, net zoals Jezus Christus, de Zoon van God, wandelde in de waarheid van Zijn Vader. 

Wat is het geheimenis van het heiligingsproces?

En nu, draag ik u op aan de Heere en het woord Zijner genade, aan Hem, die bij machte is te bouwen en het erfdeel te geven onder alle geheiligden (Handelingen 20:32)

Daar wij nu deze beloften bezitten, geliefden, laten wij ons reinigen van alle bezoedeling des vlezes en des geestes, en zo onze heiligheid volmaken in de vreze Gods (2 Korintiërs 7:1)

God heeft jou in Jezus Christus, door Zijn genade, gezalfd als zoon van God, Hij heeft jou al de geestelijke wapens gegeven om stand te kunnen houden – en te strijden tegen de zonde. 

Hij heeft jou in Christus alle macht gegeven om weerstand te kunnen bieden tegen alle verleidingen en misleidingen van de duivel en de lusten en begeerten van het vlees en heilig te leven in gehoorzaamheid aan God en Zijn wil.

Eigenlijk is het geheimenis van het heiligingsproces; de transformatie van de oude mens naar de nieuwe mens en de wandel als volwassen zoon van God, dat als jij een vreze hebt voor God en God liefhebt met heel jouw hart, ziel, verstand en kracht, jij niet gefocust zal zijn op jezelf en jij geen gehoor zal geven aan het geschreeuw en het commanderen van het vlees.

Maar jij zal wandelen naar de Geest en jou richten op de dingen, die boven zijn, waar Jezus Christus is gezeten en Zijn Koninkrijk vertegenwoordigen, verkondigen en brengen op aarde.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!