Wat is de sleutel voor verhoorde gebeden?

Veel Christenen zijn op zoek naar de sleutel voor verhoorde gebeden. Want wie wil er nou geen verhoorde gebeden? Natuurlijk wil iedereen, dat gebeden worden verhoord. Want als gebeden niet worden verhoord, wat heeft het dan nog voor zin om te bidden? Hoe vaak komt het niet voor, dat Christenen gefrustreerd en ontmoedigd raken, omdat er geen verhoring is van hun gebed. Zij gaan op zoek naar antwoorden en onderzoeken hun gebedsmethoden, gebedstechnieken, formules en strategieën om erachter te komen of zij iets over het hoofd hebben gezien, steekjes hebben laten vallen, verkeerde woorden en/of niet de juiste formules hebben gebruikt. Maar wat is de sleutel voor verhoorde gebeden? Wat is het geheim van verhoorde gebeden volgens de Bijbel? En wat is het obstakel dat verhoorde gebeden tegenhoudt?

De juiste gebedsmethoden, gebedstechnieken en formules
voor verhoorde gebeden

Zoals eerder geschreven in het artikel ‘een technisch geloof’ bezoeken vele gelovigen regelmatig seminars en conferenties en/of kijken naar Christelijke televisie zenders of social media kanalen om steeds nieuwe dingen te leren. Dit geldt ook voor gebedsmethoden, technieken, formules en strategieën voor verhoorde gebeden. Deze bijeenkomsten en uitzendingen omtrent verhoorde gebeden, zijn vaak merendeels gebaseerd op persoonlijke ervaringen en bovennatuurlijke openbaringen, dan op het Woord van God.

Diegenen, die deze bijeenkomsten bezoeken en/of de uitzendingen bekijken, luisteren aandachtig en worden gemotiveerd door al de persoonlijke ervaringen en nieuwe openbaringen, waarop zij hun methoden, technieken en formules hebben gebouwd,

Een technisch geloofDe gelovigen schrijven de gebedstechnieken, formules en strategieën voor verhoorde gebeden op en bij thuiskomst passen zij deze direct toe.

In het begin zijn zij enthousiast en bidden zij met een grote verwachting. Zij passen dagelijks de woorden en formules, die hen zijn aangeleerd, toe om zo te ontvangen wat zij willen en hun gebeden worden verhoord.

Maar als zij na verloop van tijd nog geen resultaat zien, beginnen zij gedemotiveerd en gefrustreerd te raken en houden er uiteindelijk mee op.

Zij houden er niet alleen mee op, maar na een tijd vergeten zij alles wat zij hebben geleerd en gaan weer op zoek naar een nieuwe sleutel voor verhoorde gebeden.

Zij gaan weer op zoek naar nieuwe gebedstheorieën en nieuwe methoden, technieken en formules, die hen weer tijdelijk motiveren en aansporen om te bidden en hen zou moeten helpen om datgene te krijgen wat zij willen. En zo gaan zij maar door.

Totdat zij het uiteindelijk zat zijn en afhaken en niet meer of nauwelijks bidden. Zij gaan over op de automatische piloot en bidden meer vanuit een formaliteit.

Geloof in God en Zijn Woord geeft niet op, maar blijft volhouden

De oorzaak van deze houding en dit gedrag komt, doordat zij hun geloof hebben gebouwd op de woorden, methoden en formules, die voortkomen vanuit persoonlijke ervaringen en bovennatuurlijke openbaringen van iemand anders (de prediker). Daarom is hun geloof niet standvastig en houden zij ermee op als hun gebed ‘niet werkt’. Hun geloof is niet in God, maar in hun woorden en in de technieken en strategieën, die zij gebruiken.

Want als hun geloof in God zou zijn en zij hun geloof op het Woord hadden gebouwd, dan zouden zij de houding hebben van de weduwe, die naar de rechter ging en niet opgaf, totdat zij had ontvangen waarvoor zij was gekomen. Want zij geloofde dat de rechter haar datgene kon geven wat zij nodig had (Lu 18:1-8).

Maar omdat niet velen het Woord van God lezen en bestuderen en daardoor de wil van God niet kennen, maar hun geloof bouwen op de kennis en wijsheid van andere mensen, is het ware geloof van de gelovigen vaak ver te zoeken.

Als jij gelooft in God en Zijn Woord en bidt vanuit de Geest in geloof, dan zul je niet ophouden met bidden, totdat je datgene hebt ontvangen wat overeenkomstig de wil van God is. Want geloof in God en Zijn Woord houdt niet op, maar is volhardend en blijft standhouden op de woorden van God.

De verzoening tussen de mens en de Vader

Jezus Christus heeft door Zijn dood en opstanding het mogelijk gemaakt voor de gevallen mens om verzoend te worden met God de Vader en een zoon van God te worden. Door de wedergeboorte in Jezus Christus sterft de oude mens (de gevallen mens) en staat de nieuwe mens op.

Waarom kunnen vlees en bloed het Koninkrijk van God niet beërven?De nieuwe mens is geboren uit God en is het Koninkrijk van God binnengegaan. Als jij de nieuwe mens bent geworden, dan behoor je tot het Koninkrijk van God.

God is jouw Vader geworden en jij bent Zijn zoon of dochter geworden. Door de doop met de Heilige Geest, woont de Heilige Geest in jou. Jij bezit God’s natuur en Zijn wil staat opgeschreven in jouw nieuwe hart van vlees (Lees ook: Waarom schreef God Zijn wet op stenen tafelen?).

Door de Heilige Geest ben je verbonden met de Vader en Jezus Christus; het Woord.

Bidden is een essentieel onderdeel van jouw relatie met de Vader geworden en naast het Woord de grondslag van jouw geloof en wandel met God.

Alhoewel de wil van God staat opgeschreven in jouw hart is jouw vleselijk denken in strijd met de wil van God. Daarom is het belangrijk om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, zodat jij niet meer denkt als de wereld, maar dat je het denken van Christus; het Woord krijgt en jij zal denken, spreken, handelen en leven in gehoorzaamheid naar de wil van God (Lees ook: Waarom is het vernieuwen van jouw denken noodzakelijk?).

Door Jezus; het Woord leer je de Vader en Zijn wil kennen

Door de Bijbel leer je niet alleen Jezus; het Woord, kennen, maar door het Woord leer je de Vader kennen. Alleen door het Woord kun je de Vader leren kennen. Hoe meer tijd je in het Woord spendeert, hoe beter je Jezus en de Vader en Zijn wil en Zijn weg leert kennen.

Door het samenzijn met het Woord en jouw communicatie met de Vader door de Heilige Geest zal jouw relatie worden opgebouwd.

“Jezus, leer ons bidden!”

Op het moment, dat Jezus op aarde wandelde en de discipelen Jezus volgden, waren de discipelen nog de oude schepping. Hun geest was nog niet opgestaan uit de dood, waardoor zij de dingen van het Koninkrijk van God niet konden zien nog verstaan.

Jezus was de Eersteling van de nieuwe schepping en wandelde naar de Geest. Jezus groeide op met de woorden van God en was bekend met de wil van God en Zijn Koninkrijk. Hij maakte de wil van God en de geestelijke dingen van het Koninkrijk van God door middel van natuurlijke gelijkenissen aan het volk van God bekend.

Op een gegeven moment vroegen de discipelen van Jezus om hen te leren bidden. Waarop Jezus het volgende over het gebed zei.

“Bid niet zoals de huichelaars”

En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds (Mat 6:5)

Als eerste, zei Jezus, dat wanneer zij zouden bidden, zij niet als de huichelaars oftewel de hypocrieten moesten bidden, die ervan hielden om in de synagoge en op de hoeken van de straten te bidden, zodat zij gezien zouden worden door de mensen en de mensen door hun mooie vrome woorden onder de indruk zouden zijn en hen zouden loven om hun mooie woorden en hen op een voetstuk zouden plaatsen.

Omdat zij meer gesteld waren op de eer van mensen, dan op de eer van God, hadden zij hun loon al ontvangen.

“Ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene”

Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden (Mat 6:6)

Als zij zouden bidden, moesten zij zich terugtrekken in hun binnenkamer en de deur sluiten en bidden tot hun Vader in het verborgene. En de Vader, die in het verborgene ziet, zou hen belonen (Lees ook: Het geheime gebedsleven van de gelovige).

“Gebruik bij het bidden geen omhaal van woorden”

En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden. Wordt hun dan niet gelijk, want (God) uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt (Mat 6:7-8)

Jezus zei, dat als zij zouden bidden, zij geen omhaal van woorden oftwel ijdele herhalingen zouden gebruiken, zoals de heidenen deden. Want de heidenen dachten door de vele woorden, die zij gebruikten en het steeds herhalen van dezelfde woorden, dat zij werden gehoord en hun gebeden werden verhoord.

Maar Jezus gebood Zijn discipelen om niet deze methode van de heidenen over te nemen. Aangezien de Vader al van te voren wist wat zij nodig habben.

“Onze Vader die in de hemelen zijt, Uw Naam worde geheiligd”

Onze Vader die in de hemelen zijt, Uw Naam worde geheiligd; Uw Koninkrijk kome; Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood; en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren; en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Want Uwer is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen (Mat 6:9-13, Lu 11:2-4)

Dit was het gebed, dat Jezus aan Zijn discipelen leerde. Dit was de instructie, die Jezus hen gaf toen zij nog de oude schepping waren.

De nieuwe schepping heeft geen gebedsmethoden, technieken en formules nodig

Toen de discipelen nog de oude schepping waren konden zij niet bidden, maar hadden zij instructies en gebedstechnieken en formules nodig om te bidden. Maar zelfs toen Jezus hen gebedsinstructies had gegeven, waren de discipelen niet altijd in staat om te bidden. Want toen Jezus de berg opging om te bidden en Jezus Zijn discipelen Petrus, Johannes en Jakobus meenam, werden zij door slaap overmand (Lu 9:28-32). Net zoals in Getsemane, waar de discipelen wederom door Jezus werden meegenomen om te bidden, maar zij weer niet in staat waren om te waken in gebed.

Dankt God in alles

Ondanks de vele tijd, die zij met Jezus hadden doorgebracht en al wat Jezus hen geleerd had, inclusief het gebed, waren Zijn discpelen niet in staat om te bidden. Waarom niet? Omdat het vlees niet kan bidden (Lees ook: Het vlees kan niet bidden).

Het enige moment dat de discipelen samen eendrachtig bleven volharden in het gebed toen zij nog de oude schepping waren, was op het moment dat zij in de bovenzaal in Jeruzalem aan het wachten waren op de belofte van de Vader (Han 1:12-14).

Maar toen de discipelen een nieuwe schepping waren geworden en de Heilige Geest in hen woonde, hadden zij geen gebedsmethoden, technieken en formules meer nodig.

Zij hadden de Heilige Geest ontvangen en waren door de Heilige Geest in Christus verbonden met de Vader. Het Woord en de Heilige Geest woonden in hen en leidden hen.

Jezus had de weg voor hen vrijgemaakt, zodat zij zelf in vrijmoedigheid tot de troon van de Vader konden komen.

Het vlees zit in de weg om te communiceren met de Vader

Het vlees, waarin de zondige natuur aanwezig is en hen tegenhield om direct te communiceren met God was in Christus gestorven. Zij waren besneden in Jezus Christus; het voorhangsel (het vlees) was weg en zij waren verzoend met de Vader (Lees ook: De besnijdenis in Jezus Christus.)

Het vlees, waarin ongeloof, twijfel, de gezindheid van de wereld, een verhard hart en de natuur van de duivel regeert en geleid wordt door de zintuigen, gevoelens, emoties en de lusten en begeerten van het vlees, was gestorven in Jezus Christus.

Door het Woord en de opstanding van hun geest uit de dood en de inwoning van de Heilige Geest, konden zij een persoonlijke relatie met God de Vader hebben. En daarom kwamen zij in vrijmoedigheid tot de Vader en spendeerden veel tijd met de Vader in gebed (o.a.Hand 6:4, 10:9, 12:5, 16:13-16).

Kun je een relatie met God opbouwen door ervaringen van anderen?

Heb jij vroeger op de basisschool een vak gehad, waarbij jou werd geleerd om te communiceren met jouw ouders? Heb jij ooit les gehad, waarbij de leraar of lerares methoden, technieken en formules aanreikte, vanuit zijn/haar eigen ervaring en kennis, om dingen van jouw ouders te ontvangen? Of heb jij ooit aan jouw vrienden of vriendinnen informatie gevraagd en van hen technieken geleerd, met betrekking tot het communiceren met jouw ouders en omtrent het vragen en ontvangen?

Precies! En zo is het ook met onze hemelse Vader. Geen enkele les en geen enkele methode, techniek, formule en gebruik van de juiste woorden zal ervoor zorgen, dat jouw gebeden zullen worden verhoord.

Trouwens, als jij alleen bidt om dingen te ontvangen of dingen voor elkaar te krijgen, dan is er iets mis met jouw relatie met God. Want een gezonde relatie draait niet alleen om het ontvangen.

De enige manier om jouw relatie met God op te bouwen is door tijd met Hem te spenderen in Zijn Woord en in gebed.

Je kunt geen relatie opbouwen op basis van andermans ervaringen

Het is onmogelijk om een relatie met iemand op te bouwen op basis van de ervaringen en/of advies van anderen. Het is net als een vriend(in) jou spreekt over iemand, die jouw vriend(in) bewondert, maar jij niet persoonlijk kent. Je krijgt een foto van de persoon te zien en hoort iedere keer geweldige dingen over die persoon en zijn of haar leven. Door al die verhalen van jouw vriend(in) leer je die persoon kennen en voelt het alsof jij die persoon persoonlijk kent. Maar als jij die persoon tegenkomt en die persoon lachend aankijkt en naar die persoon toeloopt en zal aanspreken, omdat jij die persoon door al die verhalen kent, zal die persoon jou een beetje vreemd aankijken en vragen “Ken ik jou?”

Jij kan die persoon wel kennen door al de verhalen die je hebt gehoord, maar die persoon kent jou niet.

Zo is het ook met de Vader. Je kunt geen relatie met Jezus en de Vader hebben en ontwikkelen door de ervaring van anderen. Jij kan Jezus en de Vader wel leren kennen door de verhalen en ervaringen van anderen en van daaruit geloven, maar daardoor kennen Jezus en de Vader jou niet. Jij leert de Vader persoonlijk kennen door het Woord en door het gebed in de Heilige Geest.

Als jij een persoonlijke relatie hebt met de Vader, dan zul je tijd in het Woord besteden en bidden en een verlangen hebben om samen met Hem te zijn. Jij zult niet zonder gebed kunnen. Want naast het Woord, is het gebed de grondslag van jouw geloof en wandel met God.

Jij zult vanuit de geest bidden, waarin de natuur van God aanwezig is en de wil van God centraal staat. De gebeden zullen gericht zijn op Jezus, de Gemeente, het Koninkrijk van God vestigen op aarde en verkondigen en brengen tot de verloren zielen.

Gij bidt wel, maar gij ontvangt niet, doordat gij verkeer bidt

Gij hebt niets, omdat gij niet bidt. Of, gij bidt wel, maar gij ontvangt niet, doordat gij verkeerd bidt, om het in uw hartstochten door te brengen (Jak 4:2-3)

Maar zolang jij nog niet besneden bent in Jezus Christus en jouw vlees nog duidelijk aanwezig is en regeert in jouw leven en jouw denken nog niet is vernieuwd met het Woord van God, zal je bidden vanuit jouw vleselijke denken, waarbij jouw wil (de wil van de mens) centraal staat.

Jij zult bidden vanuit jouw vleselijk denken, jouw wil en jouw hartstochten. Waardoor jouw gebeden gericht zullen zijn op jezelf en de voorzieningen van jouw vlees.

Jij zult zo gericht zijn op jezelf en zo druk zijn met jezelf en jouw koninkrijk, dat jij de omgeving vergeet.

Jij zult niet zien dat de duivel en het koninkrijk der duisternis steeds meer terrein wint en dat vele zielen door al de leugens, die worden verkondigd, verloren gaan.

Zolang het vlees, inclusief ‘het zelf’, nog aanwezig is en het denken niet is vernieuwd met het Woord van God, zal er gebeden worden vanuit het vlees voor zelfzuchtige dingen en zaken om zo de lusten en begeerten van het vlees te vervullen.

Maar God’s natuur is niet gericht op de wil van de mens, maar is gericht op de wil van God en de zaken omtrent Zijn Koninkrijk.

In al de gebeden van Jezus stond de Vader en Zijn Koninkrijk centraal. Jezus had Zijn wil ondergeschikt gemaakt aan de wil van Zijn Vader.

Op het moment, dat Jezus tot de Vader bad en vroeg of de beker aan Hem voorbij mocht gaan, zei Jezus meteen erachter, dat niet Zijn wil maar dat de wil van de Vader zou geschieden. Zoals Jezus ook aan Zijn discipelen had geleerd over het gebed, dat de wil van God zal geschieden. En de wil van de Vader gebeurde ook. En zo werd ook het gebed van Jezus in het hof van Getsemane verhoord.

De sleutel van verhoorde gebeden

Indien gij in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij maar wilt, en het zal u geworden. Hierin is Mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht draagt en gij zult Mijn discipelen zijn (Joh 15:7)

De sleutel van verhoorde gebeden is om te bidden vanuit Christus, vanuit jouw geest naar God’s wil. Jouw wil, die in het vlees aanwezig is, is gekruisigd in Christus en afgelegd. Hierdoor is het obstakel voor verhoorde gebeden naar God’s wil verwijderd.

Jezus liefhebben met heel jouw hartDoor het Woord en de inwoning van de Heilige Geest staat de wil van God; Zijn wet opgeschreven in jouw nieuwe hart.

En zoals de wil van Jezus ondergeschikt was aan de wil van God, zo zal ook jouw wil ondergeschikt zijn aan de wil van Jezus, die de wil van God vertegenwoordigt, waardoor je zult bidden naar Zijn wil.

Als jij in Christus blijft en Zijn woorden verblijven in jou, dan zul je niet meer jouw eigen woorden bidden. Jij zult niet meer bidden vanuit het vlees naar jouw wil.

Maar jij zult Zijn woorden bidden vanuit de geest naar Zijn wil. Aangezien jij door het lezen en bestuderen van het Woord Zijn wil kent.

Jij zult niet bidden met twijfel en ongeloof en daarachter zeggen “als het Uw wil is”. Nee, want je kent Zijn wil door het Woord.

Jij bent Zijn vertegenwoordiger op aarde en een ambassadeur van het Koninkrijk van God. Daarom behoor je de wet van het Koninkrijk van God, die de wil van de Koning vertegenwoordigt, te kennen. Als jij niet bekend bent met Zijn wil, kun je niet Zijn vertegenwoordiger zijn en kun je niet bidden naar Zijn wil.

Maar als een vertegenwoordiger van Jezus Christus en een ambassadeur van het Koninkrijk van God, ken je Zijn wil en bid je Zijn wil in Zijn Naam oftewel in Zijn gezag.

Jij zult de woorden van God bidden en in de Naam van Jezus; in Zijn gezag het niet ziende tot aanzijn roepen en de werken van de duisternis neerhalen en vernietigen in zowel de levens van mensen als op aarde.

Zolang jij bidt vanuit de geest naar het Woord en de wil van God en niet zal ophouden, maar zal blijven volhouden, dan zal de Heilige Geest Zijn kracht aan de woorden verlenen en zullen de gebeden worden verhoord, waardoor je veel vrucht zal dragen voor het Koninkrijk. Zodat Jezus en de Vader worden verhoogd en de wil van God zal geschiede en Zijn Koninkrijk op aarde zal worden gevestigd.

De wil en het koninkrijk van de mens

Helaas is de huidige staat van de wereld en de staat van de Gemeente het resultaat van de levens van mensen; een gebrek aan kennis van God’s Woord, een gebedsloos leven en de afvalligheid van de mens aan God en Zijn wil. De Gemeente heeft door al die jaren heen heel wat steken laten vallen. Mede doordat in de Gemeente niet meer de wil van Jezus; het Woord en het Koninkrijk van God centraal staat, maar de wil en de woorden van mensen en het koninkrijk van de mens.

Als de Gemeente vanaf het begin had gedaan wat Jezus, het Woord, had opgedragen om te doen en haar positie in Christus had ingenomen, haar geloof en gezag in de Naam van Jezus had beoefend en trouw was gebleven aan de wil van God en daarnaast volhardend had gebeden en waakzaam was geweest en gebleven en de poorten van de Gemeente goed had bewaakt, dan had de staat van de Gemeente en de staat van de wereld er heel anders uitgezien.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!