Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet!

Jezus zegt heel duidelijk Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet’. Maar hoeveel ouders, verzorgers, kerken en gemeenten, verhinderen de kinderen om tot Jezus te komen? Hoe verhinderen zij de kinderen om tot Jezus te komen?

“Laat de kinderen tot Mij komen”

Toen de bewoners uit Judea de jonge kinderen tot Jezus wilde brengen, zodat Hij ze zou aanraken en hen zou zegenen, door hen de handen op te leggen, bestraften de discipelen hen. Jezus zag wat Zijn discipelen deden en nam het hen zeer kwalijk. Jezus zei tot Zijn discipelen: “Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet; want voor zodanige is het Koninkrijk Gods. Voorwaar, Ik zeg u: Wie het Koninkrijk van God niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan. En Hij omarmde de kinderen en legde hen de handen op en zegende hen’ (Mattheüs 19:13-15, Marcus 10:13:14, Lucas 18:15-17)

In bovenstaand gedeelte lezen wij, hoe de discipelen de kinderen tegenhielden om tot Jezus te komen. De discipelen trokken intens met Jezus op. Zij waren, bij wijze van spreken, dag en nacht bij Jezus. Daarom zou je denken, dat de discipelen Jezus goed zouden kennen, inclusief Zijn wil omtrent kinderen.

De discipelen dachten Jezus te kennen. Maar dit was helaas niet het geval. Want anders zouden zij ook niet de kinderen bestraft en tegengehouden hebben, maar de kinderen tot Jezus laten komen.

Zij vulden voor Jezus in, wat Hij wilde. Maar hun actie stond niet in lijn met Zijn wil. Jezus nam dit daarom Zijn discipelen zeer kwalijk. Ondanks al die tijd, dat zij met Hem hadden gespendeerd, waren zij niet bekend met de wil van Jezus omtrent de kinderen.

Kinderen blijven onwetend over het Koninkrijk van God

Helaas gebeurt dit ook vaak in onze tijd. Vele kinderen worden onwetend gehouden over de geestelijke wereld en het Koninkrijk van God en het koninkrijk van de duisternis. Dit komt voornamelijk omdat vele kerken, gemeenten, ouders, verzorgers etc. zelf invullen en zelf bepalen, wat een kind wel of niet begrijpt en wat een kind wel of niet aankan, omtrent de Waarheid, het Koninkrijk van God en het koninkrijk van de duisternis. Terwijl Jezus heel duidelijk de opdracht geeft, om de kinderen bekend te maken met Hem; het Woord en de kinderen tot Hem; het Woord, te laten komen en de kinderen niet te verhinderen.

Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze nietVelen spreken niet meer over de geestelijke wereld, naar hun kinderen toe. Zij maken vaak geen tijd vrij om de kinderen bekend te maken met zowel het Koninkrijk van God als het koninkrijk van de duisternis.

De meesten spreken niet meer vrijuit over de werken van God en de werken van de duivel in het leven en onderwijzen hun kinderen niet omtrent de wil van God en omtrent goed en kwaad.

Vaak wordt er gezegd dat iets niet mag, maar de ware reden, waarom iets niet goed is en waarom iets niet mag, wordt vaak niet benoemd. Hierdoor worden kinderen juist getrokken om datgene, wat verboden is, te doen.

Vanaf het moment dat een kind wordt geboren bezit het kind de gezindheid van het vlees.

Daarom is het zo belangrijk om jouw kind vanaf de geboorte direct op te voeden met het Woord. Zodat jouw kind van het Woord; Jezus gaat houden en een levende relatie met Hem zal ontwikkelen en zal leven naar Zijn wil.

Een opvoeding vanuit het vlees vs een opvoeding vanuit de Geest

Het is belangrijk om te zorgen, dat jij het kind niet vanuit het vlees met allerlei religieuze wetten en regels gaat opvoeden, maar dat je het kind opvoedt vanuit de Geest. De meeste kinderen werden vroeger vanuit het vlees opgevoed met de Bijbel, wat heeft geresulteerd in een grote afval van het geloof.

Want velen hebben, doordat het geloof hen vanuit het vlees is opgedrongen een hekel aan het geloof en God gekregen. Maar er is een groot verschil in het opvoeden vanuit het vlees en vanuit de Geest.

Ouders willen niet over de duivel praten

Het is zo vreemd, dat de meeste ouders, gemeenten en kerken niet over de duivel willen praten. Zij willen niemand angst aanjagen en bang maken en daarom negeren velen de duivel en zijn werken en spreken niet over de duivel en de hel.

Maar Jezus sprak continue over de duivel en maakte zijn werken wel degelijk bekend aan de mens. Dit deed Hij, zodat de mens, de werken van de duivel en de werken van God zou kunnen onderscheiden.

Jezus wilde de mens niet onwetend laten. Met behulp van gelijkenissen, maakte Jezus het Koninkrijk van God en de werken van de duivel (het Koninkrijk der duisternis) aan hen bekend. Jezus openbaarde de geestelijke wereld aan de mens, aan de hand van natuurlijke voorbeelden uit het leven oftewel gelijkenissen (Lees ook: ‘De troon van satan‘ en ‘De werken van God vernietigen in plaats van de werken van de duivel‘).

Jij kan rekening houden met jouw kind, maar de duivel houdt geen rekening met jou, nog jouw kind

De ouders kunnen hun kinderen ‘beschermen’ en voorkomen, dat zij worden bang gemaakt, door niet over de duivel te spreken. Maar hierdoor blijven vele kinderen onwetend.

gevaar van computerspellen gamenDe ouders kunnen zogenaamd rekening willen houden met hun kind, door het kind onwetend te laten op dat gebied en hen op deze manier te beschermen, door de duivel zijn naam en werken niet te benoemen. Maar de duivel houdt geen rekening met jou, nog met jouw kind.

Door middel van televisie, boeken, games, pretparken en andere middelen van entertainment rooft hij jouw kind mee de duisternis in. De duivel vraagt geen toestemming, maar de duivel pakt wat hij pakken kan.

Kunnen kinderen de geestelijke wereld niet begrijpen, omdat kinderen te jong zijn?

Er wordt vaak gezegd, dat een kind te jong is voor het Koninkrijk van God en dat zij het niet kunnen begrijpen. Maar de waarheid is, dat geen enkel kind te jong is voor het Koninkrijk van God.

Het kind groeide op en werd krachtig, en het werd vervuld met wijsheid, en de genade Gods was op Hem. En zijn ouders reisde elk jaar naar Jeruzalem, op het Paasfeest. En toen Hij twaalf jaar was geworden en zij, zoals dit bij het feest gebruikelijk was, opgetrokken, en de feestdagen voleindigd hadden, bleef het kind Jezus bij hun terugreis te Jeruzalem achter, en Zijn ouders bemerkten het niet. Daar zij vermoedden, dat Hij bij het reisgezelschap was, gingen zij één dagreis ver en zochten Hem onder de verwanten en bekenden. En toen zij Hem niet vonden, keerden zij terug naar Jeruzalem, Hem zoekende.

En het geschiedde na drie dagen, dat zij Hem vonden in de tempel, waar Hij zat te midden der leraren, terwijl Hij naar hen hoorde en hun vragen stelde. Allen nu, die Hem hoorden, waren verbaasd over Zijn verstand en Zijn antwoorden. En toen zij Hem zagen , stonden zij versteld en Zijn moeder zeide tot Hem: Kind, waarom hebt Gij ons dit aangedaan? Zie, Uw vader en ik zoeken U met smart! En Hij zeide tot hen: Waarom hebt gij naar Mij gezocht? Wist gij niet, dat Ik bezig moet zijn met de dingen Mijn Vaders? (Lucas 2:40-49)

In bovenstaand gedeelte lezen wij over Jezus en hoe Hij opgroeide en krachtig werd in de geest, vervuld met wijsheid. De genade van God was over Hem. Toen Jezus 12 jaar oud was, ging Hij met Zijn ouders mee naar de tempel in Jeruzalem. Jezus was 12 jaar oud toen Hij te midden van de leraren in de tempel zat en naar hen luisterde en vragen stelde. Zij waren verbaasd over Zijn verstand en antwoorden.

“Ja, maar dat was Jezus”

Misschien dat jij nu denkt: “Ja, maar dat was Jezus.” Maar Jezus groeide net als elk ander kind op, alleen was Zijn geest niet dood maar levend. Maar Jezus was volledig Mens en had ook kunnen rebelleren, alleen deed Jezus dat niet.

Jezus hield van Zijn Vader en daarom wandelde Jezus ook in Zijn geboden en inzettingen. Daarnaast hebben wij, net als Jezus, de Heilige Geest ontvangen en is onze geest uit de dood opgewekt.

Kinderen getuigden van Jezus Christus

Maar laten wij nu naar een ander gedeelte kijken, waarin kinderen getuigden van Jezus, de Messias, terwijl de ouderen dit niet deden.

En in de tempel kwamen blinden en lammen tot Hem en Hij genas hen. Toen de overpriesters en de schriftgeleerden de wonderwerken zagen, die Hij deed en de kinderen, die in de tempel riepen, zeggende: Hosanna de Zoon van David! Namen zij dat kwalijk, en zij zeiden tot Hem: Hoort Gij wat deze zeggen? Jezus zeide tot hen: Ja, hebt gij nooit gelezen: Uit de mond van kleine kinderen en zuigelingen hebt Gij lof bereid? (Mattheüs 21:14-16)

Uit de mond van kinderen en zuigelingenO Heere, onze Heere, hoe heerlijk is Uw Naam op de ganse aarde, Gij die Uw Majesteit toont aan de hemel. Uit de mond van kinderen en zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest, Uw tegenstanders ten spijt, om vijand en wraakgierige te doen verstommen (Psalm 8:1-3)

In Mattheus 21 lezen wij over de wonderwerken, die Jezus in de tempel deed. De kinderen, die in de tempel aanwezig waren en deze wonderwerken zagen, riepen en getuigden van Jezus Christus, de Zoon van David; de Messias. Zij herkenden Jezus als de Messias en zij bevestigden dit met hun woorden. Maar prompt, namen de overpriesters en schriftgeleerden hen dit kwalijk, maar Jezus niet.

De overpriesters en schriftgeleerden vroegen aan Jezus of Hij niet gehoord had, wat de kinderen zeiden. Waarop Jezus hen antwoordde vanuit het Woord: “Ja, hebt gij nooit gelezen: Uit de mond van kleine kinderen en zuigelingen hebt Gij lof bereid? 

En laten wij de jonge Samuel ook niet vergeten…

Kinderen zijn niet te jong
voor het evangelie van Jezus Christus

Maar net als de discipelen van Jezus, zijn het vaak de ouders, verzorgers, kerken en gemeenten, die denken dat kinderen te jong zijn en de kinderen tegenhouden om tot Jezus; het levende Woord te komen. Zij lezen de kinderen niet voor uit de normale Bijbel, maar zij pakken een kinderbijbel met plaatjes, waarvan de verhalen vaak zijn aangepast om het voor de kinderen leuk, aantrekkelijk, spannend en begrijpelijker te maken. Het zijn vaak zoetsappige verhalen waarin veel is weggelaten en/of bij verzonnen is. De verhalen zijn niets meer, dan historische verhalen waar het leven uitgezogen is.

En dan vindt men het vreemd, dat de meeste kinderen op een gegeven moment, wanneer er wordt voorgelezen uit de normale Bijbel, gaan rebelleren. Natuurlijk gaan zij rebelleren, zij zijn niet opgevoed met het pure levende Woord van God, maar met aangepaste leuke Bijbelverhaaltjes met afbeeldingen. Er is altijd aan hun wensen, wil en begeerten (hun vlees) voldaan en nu ineens is dat niet meer.

Waarom lezen ouders of verzorgers niet gewoon de kinderen vanaf jonge leeftijd voor uit de Bijbel en leren zij de kinderen het onderscheidt tussen goed en kwaad? Spreek over het werk van Jezus Christus, het kruis, het bloed en wees niet bang om de naam van de duivel te benoemen, maar spreek de waarheid. Maak de geestelijke wereld bekend bij jouw kind, want als jij het niet doet, dan doet de duivel het.

Hoe komt het dat kinderen gaan rebelleren
en niet meer mee willen naar de gemeente?

Niet alleen ouders en verzorgers voldoen aan de wensen van een kind. Maar ook in kerken en gemeenten zijn er speciale kinderdiensten, waarin er aan de wensen van het kind wordt voldaan. Tijdens de kinderdienst wordt er gespeeld, gekleurd, geknipt en geplakt en hebben de kinderen de tijd van hun leven. Er wordt een kort verhaal uit de Bijbel voorgelezen, dat vaak ook weer is aangepast om het begrijpelijker, aantrekkelijker en spannender te maken voor het kind. Ja, alles is aangepast aan de wensen en wil van het kind.

Totdat het kind 12 jaar wordt en het kind de volwassendienst gaat bijwonen. Nu wordt er geen rekening meer met het kind gehouden en wordt het kind geacht om de dienst bij te wonen. Het kind zal moeite hebben om zich aan te passen, stil te blijven zitten, te luisteren, wakker te blijven etc. Waarom? Omdat het kind al die tijd verwend is geweest met speciale kinderdiensten, die in de wil van het kind heeft gestaan. Daarom is het kind niet gewend aan normale diensten. Kinderen kunnen hierdoor gaan rebelleren en opstaan tegen de ouders en de kerk of gemeente niet meer willen bezoeken.

Zou een kinderkerk en vervolgens een jeugdkerk de oplossing zijn? Nee! Jong en oud horen samen op te groeien in de gemeente, die het Koninkrijk van God vertegenwoordigt. Jongeren hebben ouderen nodig. En de ouderen hebben de jongeren nodig.

Een kind heeft moeite om zich aan te passen

Het probleem zit hem in het feit, dat een kind niet vanaf jonge leeftijd heeft geleerd om zich aan te passen en zich te onderwerpen aan gezag; ouders, ouderen, verzorgers, leiders, etc.. Maar alles is aangepast aan het kind, om het kind te pleas-en en alles zo aantrekkelijk mogelijk voor een kind te maken. En tsja, als dat ineens ophoudt, dan gaat het kind rebelleren.

Dat begint al bij een baby. Als een baby niet krijgt wat hij wil, gaat hij of zij huilen. Maar een kind hoort zich te onderwerpen, aan de ouders, ouderen, verzorgers etc. en respect voor hen te hebben. Helaas zijn in de huidige tijd de rollen vaak omgedraaid.

Een kind zou vanaf jonge leeftijd gewoon in de dienst behoren te zitten. Of de kinderdienst zou zo aangepast moeten worden, dat er bijna geen onderscheid is tussen de kinderdienst en de volwassendienst.

Het is belangrijk om het kind al vanaf jonge leeftijd bekend te maken met Woord van God en het kind te leren, om het Woord van God toe te passen in zijn/haar leven. In plaats dat een kind wordt gevoed met kinderlijke Bijbelverhaaltjes en onderdeel wordt van een speel-en knutselclub.

De kerk is geen speel- en knutselclub en het evangelie hoeft ook niet op spelenderwijs tot hen gebracht te worden. Kinderen begrijpen veel meer dan ouderen denken.

Een geestelijke soldaat voor Jezus Christus

Een kind behoort al vanaf jonge leeftijd inzicht te krijgen in de geestelijke wereld en bekend te worden met de dingen van het Koninkrijk van God. Zodat het kind een geestelijke soldaat wordt van Jezus Christus en Gods Koninkrijk.

Als jij de waarheid niet vanaf jonge leeftijd bekend maakt, zal de duivel jouw kind roven door middel van zijn leugens en zal jij jouw kind verliezen aan de wereld.gevaar televisie voor kinderen

Vaak spreken ouders wel lieflijke verhalen over God, Jezus en de Heilige Geest, maar niet over de duivel en zijn werken. Terwijl via veel kinderprogramma’s op tv of via kinderfilms, kinderboeken, games etc. de werken van de duivel volop aanwezig zijn en het kind hiermee dagelijks wordt gevoed.

Denk hierbij aan toverij, magie, wicca, goochelen, astrologie, yoga, new age, ongehoorzaamheid, rebels gedrag tegen ouders, vechten, geweld, moord etc.

Het denken van een kind wordt op deze manier gevoed en gevormd door de werken van de duivel.

Terwijl als de ouders hun kinderen al van jongs af aan, bekent hadden gemaakt met het Koninkrijk van God en het koninkrijk van de duisternis (de wereld), dan zou een kind deze werken herkend hebben en een keuze kunnen maken om zich daarvan te distantiëren.

Door alleen te zeggen, dat een programma of een boek niet goed is, zal het kind juist nieuwsgierig worden. Dus vertel hen de waarheid en maak de geestelijke wereld aan hen bekend. Kinderen zijn nooit te jong voor het Koninkrijk van God en jij zal kinderen ook niet bang maken.

Kinderen worden slimmer in het koninkrijk van de duisternis, maar dommer in het Koninkrijk van God

Volgens de wereld worden de kinderen steeds slimmer, dus waarom willen de ouders, kerken en gemeenten de kinderen onwetend houden? Waarom houden vele ouders het werk van het Koninkrijk van God tegen? En waarom beslissen zij zelf wat een kind wel-of niet aankan, terwijl God hier heel duidelijk over is in Zijn Woord? Door dit gedrag worden de kinderen steeds dommer, met betrekking tot het Koninkrijk van God.

Je mag niet over de duivel praten,
maar wel kinderen naar horrors laten kijken?

Er zijn ouders, die niet over de duivel en de hel willen spreken. Terwijl zij hun kinderen wel naar horrors laten kijken. Jij ziet hierin de macht van de duivel in het leven van ouders, die hen verblind heeft met zijn leugens.

De waarheid is, dat jij een kind pas bang maakt als jij hen onwetend laat. Want door onwetendheid laten zij zich in met de duisternis en worden zij overspoeld met angsten.

Laat jouw kind niet roven! Maar voed het kind liefdevol op in de vreze des Heeren. Zodat het kind leert om ontzag te hebben voor de almachtige God; de Schepper van de hemelen en de aarde en het Woord te gehoorzamen. Want als jij dit niet doet, dan zul jij het kind verliezen aan de wereld.

Lees ook: Het verloren kind.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!