Het jaar van de doorbraak?

Wanneer de eerste nieuwjaarswensen binnenkomen van familie, vrienden, kennissen, kerken, gemeenten of Christelijke organisaties, staat er vaak geschreven dat het een jubeljaar zal worden of een jaar van de doorbraak. Een aantal jaar geleden, toen deze ‘hype’ uit Amerika, kwam overwaaien, werd ik ook door deze uitspraak enthousiast. Ik dacht: “nu komt het! Dit wordt het jaar van de doorbraak!”

Maar wat ik verwachtte gebeurde niet. Ieder jaar werd ik weer enthousiast, tot zo’n twee jaar geleden. Toen dacht ik “daar gaan wij weer…” Wij lijken wel kudde dieren, die door een uitspraak als: ‘dit wordt het jaar van de doorbraak’ of ‘dit wordt het jubeljaar’, weer even worden opgezweept. Maar een aantal dagen later zijn de meeste het weer vergeten. Hieraan kun je zien, dat door deze uitspraak de ziel van de mens (o.a. de gevoelens en emoties) wordt aangeraakt en niet de geest. Deze religieuze woorden zijn motiverende woorden, die mensen graag willen horen.

‘Het lijkt wel een grammofoonplaat, die op de repeat staat’

Want zeg nou zelf. Zou er ooit een nieuwjaarsgroet komen met als boodschap, dat het een moeilijk jaar zal worden, waarin je weerstand zult ervaren van jouw omgeving en afgewezen of vervolgd zal worden door vrienden, kennissen en/of familieleden, maar dat je moet blijven vasthouden aan het Woord en in Zijn wegen moet blijven wandelen? Nee, ik denk dat deze nieuwjaarsgroet nooit zal komen….

Waarom niet? Omdat deze nieuwjaarsgroet niet de oren van de ontvangers bevredigen. Dit is niet wat de mens, die naar het vlees wandelt wilt horen. Al is zo’n nieuwjaarsgroet wel bemoedigend en zal het de persoon voorbereiden op moeilijke situaties die zullen komen. Maar helaas leven wij in een tijd waarin dat niet zo wordt gezien. En de meeste mensen anderen wil pleasen door positieve, bemoedigende en motiverende woorden te spreken.

Is het slecht om te zeggen, dat dit het jaar van de doorbraak zal worden? Nee hoor, helemaal niet. Maar wat is die doorbraak? Wat is het jaar van de doorbraak?

Geestelijke aanvallen van de duivel

Ieder mens, die is wedergeboren, heeft te maken met problemen, weerstand, vervolging en tegenstand van mensen en aanvallen van de tegenstanders van God (de duivel en zijn demonen), etc. Maar hierdoor wordt de nieuwe mens (de nieuwe schepping in Jezus Christus) gevormd en zal deze opgroeien naar het evenbeeld van Jezus.

De wereld kent jou niet

Wanneer jij een wedergeboren Christen bent en naar de Geest wandelt, dan heb je hier mee te maken. Want je behoort niet langer de duivel en zijn koninkrijk toe, maar je bent een vijand van de duivel geworden. Doordat je een vijand van de duivel bent geworden, ben je ook een vijand van de wereld geworden. De wereld vindt jou niet meer leuk, omdat zij niet houden van Diegene, die in jou woont: Jezus Christus.

wereld kent ons nietMaar wanneer je in het Woord blijft wandelen en je daaraan vasthoudt, dan zul je een overwinnaar zijn en iedere dag als een dag van doorbraak beschouwen. Want jij overwint door het Woord uit te spreken en daarin te wandelen.

Je zult niet wankelen door omstandigheden, situaties of door de houding, weerstand en aanvallen van de mensen om jou heen.

Het mag misschien niet de doorbraak zijn zoals de wereld een doorbraak definieert, maar het zullen geestelijke doorbraken zijn, die jij in jouw dagelijks leven zal ervaren.

Natuurlijk begrijp ik, dat vele mensen ervan houden om uitspraken, die hun ziel; gevoelens en emoties aanraken, te horen. Maar wanneer jij werkelijk naar de Geest wandelt, heb je dit soort uitspraken niet meer nodig. Want je weet, wie je bent in Jezus Christus. Elke dag als jij het Woord opent en bestudeert, zullen de woorden van God jouw geest bemoedigen. Elke dag, zullen het Woord en de Heilige Geest jou onderwijzen en leiden in de waarheid, zodat jouw geest zal opgroeien tot volwassenheid.

Zolang je in Jezus Christus blijft zal je weerstand en vervolging ervaren

Jij weet, dat zolang jij in Jezus Christus blijft, je altijd met tegenstand en vervolging van mensen en de duivel en zijn demonen, te maken hebt. Want als jij een doorbraak hebt in een bepaalde situatie, zal er weer een andere situatie of probleem zich voordoen. Dit zal nooit ophouden! Het enige verschil is, dat hoe meer je geestelijk groeit, des te minder deze situaties en problemen jou zullen beïnvloeden en zullen raken en jij ze makkelijker zal overwinnen .

De werkelijke doorbraak heeft al plaatsgevonden

Christenen, die naar het vlees wandelen leven op zulke uitspraken van mensen. Zij blijven deze uitspraken gebruiken, omdat zij eigenlijk niet ten volle beseffen wie zij zijn in Jezus Christus. Maar de Christenen, die naar de Geest wandelen weten dat ‘de doorbrak’ voor de mens kwam, toen Jezus stierf aan het kruis en opstond uit de dood. Toen Jezus de duivel versloeg en hem zijn sleutels ontnam en aan een ieder heeft gegeven, die in Hem gelooft en een zoon van God is geworden.

De mens werd door het volmaakte werk van Jezus Christus verzoend met God. Door het volmaakte werk van Jezus kreeg de mens de mogelijkheid om door Jezus een relatie met God te hebben. Ja, om geboren te worden uit Hem, door de kracht van de Heilige Geest. Het feit dat Zijn Heilige Geest in jou woont en dat je in Jezus gezeten bent in de hemelse gewesten, dat is nog eens een doorbraak!

Het zou pas echt een doorbraak in het leven van elke gelovige worden, wanneer iedere Christen ‘de doorbraak’ zou begrijpen en daarnaar gaat leven.

Vrede in Hem

Je zou een houding van dankbaarheid naar Jezus en de Vader toe moeten hebben. En Hem dagelijks de eer en de dank geven, ondanks jouw situatie of problemen, die je ervaart. Want deze situaties en problemen zullen jouw vormen. En onthoud, dat zonder strijd je geen overwinnaar kunt zijn.

vrucht vrede GodsDe moeilijke situaties of problemen zullen jou alleen maar sterker maken in Christus, zolang je blijft staan op het Woord en daarvan niet afwijkt.

Want wanneer je in het Woord blijft, zul je vrede hebben in Hem. Daardoor zul je stand kunnen houden in elke situatie. Je zult Hem blijven danken in de situatie, want dat is jouw kracht.

Wat ik jullie wil toewensen, is dat dit een jaar zal worden, waarin je het Woord zal openen en bestuderen. Zodat je erachter zal komen, wie jij werkelijk bent in Jezus Christus. Dat je geestelijk mag opgroeien naar het evenbeeld van Jezus en zal worden en wandelen als Hem.

Blijf vasthouden aan de waarheid en geef niet op! Ondanks de omstandigheden, problemen of weerstand en druk van mensen. Blijf in het Woord wandelen.

Ik bid dat alle gemeentes en kerken in Nederland het Woord zullen openen en de waarheid zullen prediken. In plaats dat zij mooie geweldige charismatische, motiverende woorden van mensen zullen spreken, die de mensen willen horen, maar niet overeenkomen met de wil van God. Ja, die zelfs tegen de wil van God ingaan.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!