De geëmancipeerde Bruid van Christus

Elk verbond van God wordt aangevallen door de duivel. Zijn aanvallen zijn geestelijk, maar worden uiteindelijk zichtbaar in de natuurlijke wereld. Daarom weet je dat als er in de natuurlijke wereld chaos en vernietiging in gebieden, landen en in levens van mensen plaatsvinden, je weet wie hier verantwoordelijk voor is. Dit geldt ook voor de geest van emancipatie, die zijn vernietigend werk doet in de gemeente; de verzameling van gelovigen. De Gemeente van Christus is niet langer meer de trouwe toegewijde Bruid van Christus, zonder vlek of rimpel. Maar de Bruid is een geëmancipeerde Bruid van Christus geworden.

Wat betekent emancipatie?

Emancipatie wordt omschreven als het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie; het streven naar gelijke rechten en zelfstandigheid. Het wordt daarnaast omschreven als vrij zijn of bevrijding van controle of macht van een ander of een heersende invloed en het vrijkomen van de vaderlijke macht, zorg en verantwoordelijkheid.

Geschiedenis van emancipatie

Emancipatie komt van het Latijnse woord ‘emancipatio’ en is afkomstig uit het Romeinse rijk. In het Romeinse rijk was ‘emancipatio’ een rechtshandeling volgens de twaalftafelen wet; de civiele wetten en civiele procedure van het Romeinse rijk (rond 451 v. Chr.). Emanipatio hield in, dat de vaderlijke macht over zonen, dochters en kleinzonen, via zonen, wegviel. De vader had namelijk de hoogste macht binnen een gezin; over leven en dood, het vermogen, zijn echtgenoot, (volwassen) zonen, dochters, kleinzonen via zijn zonen en slaven. Hij werd ook verantwoordelijk gesteld om de familie te tuchtigen en een familieraad bijeen te roepen. Een ieder, die deel uitmaakte van het gezin, bleef onder zijn heerschappij en macht totdat de vader stierf.

In het kort gezegd was bij een geëmancipeerde zoon de vaderlijke macht weggevallen en was de zoon eigen rechtig geworden. Hierdoor hielden de bestaande banden met de familie, via de geboorte en bloedlijn (dna), op te bestaan. Doordat de geëmancipeerde zoon eigen rechtig was geworden, was de zoon vrij om te laten en doen wat hij wilde. De geëmancipeerde zoon was vrij en de vader had niets meer over zijn zoon te zeggen.

De geëmancipeerde Bruid van Christus

En zo is het ook met de Bruid; de Gemeente van Christus. Zij heeft zich als het ware geestelijk losgekoppeld van de Vader en van haar Bruidegom; Jezus, het Woord en is haar eigen weg gegaan. De Bruid wil zich niet langer onderwerpen aan de Bruidegom en laat zich niet gezeggen wat zij moet doen.

Nee. de Bruid luistert niet meer en raadpleegt niet meer het Woord, laat staan dat zij het Woord gehoorzaamt. Maar de geëmancipeerde Bruid vertrouwt op haar eigen kennis, wijsheid, inzicht en kunnen en handelt daarnaar. Zij bepaalt alles zelf. Zij maakt haar eigen eigen regels en neemt haar eigen beslissingen. In plaats dat zij respect toont voor het Woord, zich onderwerpt en de weg van het Woord gaat en zich laat leiden door Hem.

De geëmancipeerde Bruid denkt het allemaal zelf te weten en te kunnen en heeft zichzelf verheven tot god. De geëmancipeerde Bruid heeft zichzelf op de troon van God gezet.

Jezus liefhebben met heel jouw hartChristus moet zich aanpassen aan haar en niet andersom. Volgens de Bruid is zij geweldig, volmaakt en perfect en weet het allemaal zo goed. Daarom past zij de woorden van Jezus aan, aan haar mening en bevindingen. Jezus moet veranderen naar haar evenbeeld en niet andersom.

De geëmancipeerde Bruid is niet trouw aan haar Bruidegom, maar pleegt overspel met de wereld. Zij wil haar eigen leven leiden en leven als de wereld. Zij wil dezelfde rechten hebben als de wereld. Daarom neemt zij de gebruiken en methoden van de wereld over en past deze toe in haar leven; in de gemeente.

De geëmancipeerde Bruid is niet meer afhankelijk van Jezus en vertrouwt niet meer op Hem en Zijn kracht. Maar zij neemt de methoden en technieken van de wereld over om hetzelfde te bereiken, zonder dat zij haar eigen leven hoeft op te geven. Want dat is de voorwaarde van het Woord. Maar de geëmancipeerde Bruid wil haar eigen leven niet opgeven maar behouden.

Daarom verdraait zij het Woord op zo’n manier, dat het Woord past in haar levensstyle en aansluit op haar wil, lusten en begeerten. Hierin zien wij ook weer het karakter van de duivel, aangezien de duivel Eva en Adam verleidde en Jezus probeerde te verleiden door de woorden van God te verdraaien en aan te passen aan hun lusten en begeerten van het vlees.

De volgers van Jezus zullen gehaat en vervolgd worden door de wereld

Maar Jezus zegt, dat Zijn echte volgelingen gehaat en vervolgd zullen worden door de wereld, net als zoals Hij gehaat en vervolgd werd. Dit komt omdat de Heilige Geest in hen woont en getuigt van hun zonde.

Indien de wereld u haat, weet dan, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft. Indien gij van de wereld waart, zou de wereld het hare liefhebben, doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld uitgekozen heb, daarom haat u de wereld (Joh 15:18-19)

Het volgen van Jezus kost je allesDoch Ik zeg u de waarheid: het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal ik Hem tot u zenden. En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigt van zonde en van gerechtigheid en van oordeel (Joh 16:7-8)

In Jakobus 4:4 staat geschreven, dat wanneer je een vriend bent van de wereld, je een vijand bent geworden van God.

Overspeligen, weet gij niet, dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dus een vriend van de wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God (Jak 4:4)

Maar dit is iets wat de meesten niet willen horen. Deze teksten lijken als het ware uitgewist te zijn in de Bijbels van vele gelovigen.

De geestelijke lijn is verbroken en door de handelingen en levens van de gemeente, heeft de gemeente het heilig verbond met Christus verbroken. En dat is precies wat de duivel wilde: de gemeente loskoppelen van Jezus door overspel, zodat de gemeente zijn bruid zou worden.

De bruid van de duivel

Omdat de gemeente de bruid van de duivel is geworden, worden er vele verdraaide waarheden, oftewel leugens, verkondigt vanaf de kansel, die afwijken van het Woord. Allerlei (seksuele) onreinheden en werken van de duisternis vinden plaats binnen de gemeente.

valse profeten in deze tijdOcculte machten zijn binnengekomen, doordat de gemeente vanuit de ziel de geestelijke wereld betreedt. Hierdoor hebben de gelovigen zich opengesteld voor vreemde onreine geesten, die zich manifesteren in het vlees; ziel en lichaam. Zij denken dat het de Heilige Geest is, maar Hij is het niet! Omdat de Heilige Geest geest is en geen vlees.

Valse profeten kunnen vrij hun gang gaan en profeteren onwaarheden vanuit waarzeggende geesten. Het lijkt allemaal of het van God afkomstig is, maar het zijn werken van de duisternis. Omdat de profetieën draaien om de persoon zelf en niet om Jezus Christus, de gemeente en het Koninkrijk van God.

De levens van vele gelovigen blijven onveranderd en zij leven als de wereld en blijven volharden in zonde. Ja, zij dragen de vrucht van het vlees in plaats dat zij de vrucht van de geest dragen.

Door geestelijke onwetendheid en onoplettendheid van de leiders van de gemeente is deze geest van emancipatie binnengekomen en heeft zijn gang kunnen gaan. Deze geest van emancipatie heeft vernietiging teweeggebracht in de gemeente en in de levens van gelovigen.

Emancipatie en rebellie in de levens van mensen

Kinderen willen zich niet meer onderwerpen aan ouders en gezag. Zij gehoorzamen hun ouders niet meer, maar zijn rebels en doen hun eigen wil. Zij gaan net zolang door, totdat zij hun zin krijgen en de ouderen buigen voor hen.

Volwassenen willen niet meer dienstbaar zijn en zich onderwerpen aan anderen, gezag, instanties, leidinggevende(n) op werk, binnen een huwelijk en zeker niet aan Jezus Christus en God de Vader. Zij doen niet wat de Bijbel hen opdraagt om te doen en laten zich niet corrigeren door het Woord. Nee, zij worden boos als zij geconfronteerd of gecorrigeerd worden. Zij willen hun eigen weg gaan en verdraaien, net als de leiders van vele gemeenten, teksten uit de Bijbel om zo hun gedrag en daden goed te keuren. Deze geest van emancipatie zorgt voor scheiding, wereldgelijkvormigheid, chaos en wanorde binnen de gemeente en families.

De vlekkeloze Bruid van Christus

Daarom wordt het tijd voor de Bruid; de Gemeente van Christus; de verzameling van gelovigen, om terug te keren naar Jezus, vergeving te vragen aan de Vader, zich te bekeren en deze geest van emancipatie de deur te wijzen. Het Woord is de waarheid en als een ieder zal doen wat het Woord opdraagt om te doen en zich zal onderwerpen en toewijden aan Jezus Christus, dan zal er een verandering optreden in de geestelijke staat van de Gemeente. Alleen als de Bruid leeft naar de geest; naar het Woord en de Heilige Geest, dan zal de Bruid van Christus klaar zijn voor Zijn komst. Maar op dit moment……

‘Wees het zout der aarde’

Bron: encyclopedie, wikipedia, merriam webster dictionary

You Might Also Like

    error: Content is protected !!