Spreuken 10:17 – Een pad ten leven is hij die vermaning in acht neemt

Wat betekent Spreuken 10:17, een pad ten leven is hij, die vermaning in acht neemt, maar wie de terechtwijzing veracht, doet dwalen? Wat gebeurt er met een persoon, die de vermaning in acht neemt en een persoon, die de terechtwijzing veracht?

Zijn er geen wetten in het Koninkrijk van God?

Wanneer een gelovige en volger van Jezus Christus wil opgroeien naar Zijn evenbeeld, dan zijn instructies en vermaning (correcties) essentieel.

Bij de meeste Christenen gaan de haren recht overeind staan, als zij het woord ‘vermanen’ of ‘instructies’ horen en willen hier niets over horen.

Volgens de meeste Christenen horen instructies en vermaning niet meer bij het Nieuwe Verbond in Jezus Christus. Want alles is toch genade? Vele vrome argumenten vliegen je meteen om de oren, zodra je dit ‘beladen’ woord gebruikt:

Dat is zo religieus, wij zijn vrijgemaakt van religie”, “Wij hebben een relatie en geen religie”, “Je moet niet zo wettisch zijn, het is allemaal genade” “Wij leven in het Nieuwe Verbond onder de genade, wij leven dus niet meer onder de wet”, “Wie ben jij om een ander te oordelen? Je mag een ander niet oordelen”, “Haal eerst de balk uit jouw eigen oog en dan de splinter uit de ander zijn oog”, “Wie zonder zonde is werpe de eerste steen”, “Wij zijn allemaal zondaars! en ga zo maar door.

Wetten en regels zijn nodig om orde te houden en chaos te voorkomen

Wetten en regels zijn heel normaal in deze wereld. Een land, gezin, school, bedrijf, vereniging, sport etc. hebben allemaal wetten en regels. Zonder deze wetten en regels (instructies), zou het één grote rotzooi worden. Wetten en regels zijn nou eenmaal nodig om chaos te voorkomen.

Zolang iemand zich aan de wet en aan de regels houdt, is er niets aan de hand. Maar zodra iemand deze overtreedt, zijn er consequenties aan verbonden. De persoon zal aangesproken worden en zal verantwoordelijk worden gesteld voor de overtreding.

De wet van de Geest

Dit geldt ook voor de geestelijke wereld en het Koninkrijk van God. In het Koninkrijk van God geldt één wet: de wet van de Geest. De wet van de Geest bestond voordat de engelen werden geschapen, voordat Adam werd geschapen en bestaat nog steeds.

Deze wet van de Geest is niet veranderd en zal ook nooit veranderen.

De kerk vertegenwoordigt het het Koninkrijk van God op aarde. Aangezien de kerk het gezag is van het Koninkrijk van God, zal de kerk ook leven naar de wet van de Geest en leven naar het Woord. De kerk zal zich houden aan de instructies en vermaningen van het Woord van God en zal daar niet van afwijken.

De wet van het vlees vs de wet van de Geest

Wanneer je een keuze maakt voor Jezus Christus en wordt wedergeboren, zul je overgeplaatst worden naar een ander koninkrijk. Een verandering van koninkrijk betekent ook een verandering van wet.

De wet van het vlees (de wet van de zonde en de dood) ruil je in voor de wet van de Geest (de wet van de Geest des levens in Christus Jezus). Er zal een verandering plaatsvinden in jouw leven.

Jij zult niet meer leven naar wat de wereld zegt en wandelen naar het vlees, maar jij zult leven naar wat het Woord zegt en wandelen naar de Geest.

Jij zult naar Hem luisteren en leven naar Zijn geboden, die gelden in het Koninkrijk van God, waardoor jij zult leven in- en naar Zijn wil.

Wie de vermaning aanneemt is een pad,
dat tot het leven leidt

Een pad ten leven is hij, die de vermaning in acht neemt, maar wie de terechtwijzing veracht, doet dwalen (Spreuken 10:17)

Wanneer een persoon wordt wedergeboren, zal deze onderdeel worden van het Lichaam van Christus. Zodra een persoon onderdeel wordt van het Lichaam van Christus zal deze gediscipeld worden.

Hij nu leerde mij houd mijn woorden vast en onderhoud mijn geboden, de vermaningEen persoon discipelen is nodig, zodat de persoon zal opgroeien naar het evenbeeld van Jezus Christus. Tijdens dit proces zal de persoon instructies vanuit het Woord ontvangen en kan het voorkomen, dat de persoon vermaand of gecorrigeerd zal worden vanuit het Woord.

Als wedergeboren Christen, ben je niet ineens geestelijk volwassen.

Alhoewel jij volmaakt geschapen bent in Christus, ben je geestelijk nog een baby en zul je moeten opgroeien tot geestelijke volwassenheid.

Het is dus helemaal niet erg als je vermaand wordt, want een kind wordt, als het goed is, ook gecorrigeerd door de ouders. Dat is onderdeel van de opvoeding. Een ouder houdt van zijn kind en wil niet dat zijn kind iets ergs zal overkomen (Lees ook: Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet!).

God wil Zijn kinderen behoeden voor het kwaad

Dit geldt ook voor Christenen. God wil Zijn kinderen behoeden voor het kwaad en wil niet dat hen iets ergs overkomt en dat zij leiden, daarom heeft Hij ons Zijn instructies (geboden) gegeven. Dat is nou liefde!

Op het moment, dat de persoon wordt geïnstrueerd of gecorrigeerd, heeft hij twee keuzes:

  • De gelovige luistert, neemt de vermaning aan en volgt het op
  • De gelovige minacht en verwerpt de vermaning en blijft stug doorgaan

Het Woord zegt dat een persoon, die instructies en vermaning (correcties) aanneemt, als een pad is, dat tot het leven leidt. De eindbestemming van dit pad zal het eeuwige leven zijn.

Er zijn veel afritten op het pad van het leven

Maar op het pad van het leven zijn veel afritten, die een persoon kan inslaan. Wanneer een persoon de instructies, correcties en waarschuwingen negeert en afwijst, zal hij op dwaalwegen terechtkomen. Deze dwaalwegen zullen niet tot het eeuwige leven leiden, maar tot de eeuwige dood.

Daarom zal een persoon, die instructies en waarschuwingen minacht, wat voorkomt uit hoogmoed en de vermaning afwijst, dwalen in het leven.

De vermaning is nodig om de gemeente actief, wakende en levend te houden. Er zijn vele verleidingen om ons heen, die ons heel langzaam kunnen wegvoeren van het pad van het leven. Vaak zijn deze verborgen en hebben gelovigen in eerste instantie niet in de gaten, dat zij afgeleid worden van het Hoofddoel. Daarom is het lichaam van Christus er voor elkaar, om elkaar actief, wakende en levend te houden.

Wanneer jij een ander waarschuwt of vermaant (corrigeert) betekent dit niet, dat jij niet meer in de liefde wandelt. Integendeel, wanneer jij een ander vermaant laat jij juist zien, dat jij van die persoon houdt en dat jij niet wilt, dat de ander iets vreselijks overkomt (Lees ook: Wat betekent heb jouw naaste lief als jezelf?).

Vermaan niet uit een soort hoogmoed (ik ben beter dan jij bent), maar vermaan in nederigheid in liefde en acht de ander uitnemender dan jezelf.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!