Christenen hebben de sleutels!

Wie heeft de sleutels in de hemelen en op de aarde? Het antwoord is Christenen. Christenen hebben de sleutels van het Koninkrijk der Hemelen. Maar wat betekent dit eigenlijk?

De twee koninkrijken van het universum

In de geestelijke wereld zijn er twee koninkrijken:

  • Het koninkrijk van God
  • Het koninkrijk van de duivel (het koninkrijk van de duisternis)

Meer koninkrijken dan deze twee koninkrijken zijn er niet. Je behoort tot het Koninkrijk van God of tot het koninkrijk van de duivel.

Tussen de twee koninkrijken vindt een continue geestelijke oorlogvoering plaats. Deze oorlog zal voortduren totdat de dag komt dat het ene koninkrijk volledig verwoest zal worden door het andere Koninkrijk

Nu kun jij zeggen; “ja, maar ho eens even, Jezus heeft de duivel al overwonnen, Hij heeft hem de sleutels ontnomen en Hij heeft alle macht in de hemelen en op aarde, dus de duivel is verslagen. Dus kunnen wij lekker rusten in Jezus en aan Zijn voeten zitten en in Zijn aanwezigheid zijn en liedjes zingen. Wij gaan ons niet bezig houden met de duivel, bah veel te griezelig! Je moet trouwens de mensen niet bang maken met deze stellingen

Ja, je hebt gelijk: Jezus heeft de duivel verslagen en heeft hem de sleutels (zijn gezag, autoriteit) ontnomen, dus de duivel heeft geen autoriteit meer, maar… de oorlog is niet voorbij.

De duivel heeft nog steeds de mogelijkheid om oorlog te voeren en Christenen aan te vallen, omdat de duivel nog niet in de eeuwige poel des vuurs is geworpen. Tot die tijd heeft de duivel de macht (dus de mogelijkheid) om Christenen te blijven aanvallen en vernietigen (Openbaring 20:7-10).

Waar vinden de aanvallen van de duivel plaats?

Zijn aanvallen vinden plaats in het vlees (ziel en lichaam) door middel van (geestelijke) ziekte, zwakheid, angsten, destructieve en negatieve gedachten die niet overeenkomen met het Woord van God, etc.

De duivel probeert de gelovigen te naar het vlees te leiden en hen in de val te lokken en door de zonde in gevangenschap te zetten.

De duivel weet, dat zijn tijd kort is. Daarom gaat de duivel rond als een briezende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden. Want zijn missie is om zoveel mogelijk mensen met hem mee te nemen naar de hel.

De duivel is een moordenaar, een leugenaar en hij verleidt de mens, door zijn leugens en misleidingen, tot zonde, aangezien de zonde tot de dood leidt (1 Petrus 5:8).

Wie wandelt in de zonde, wandelt in de dood. De zonde leidt niet tot het eeuwige leven, maar tot de eeuwige dood, dat staat in het Woord (de waarheid) en dat weet de duivel ook.

God heeft de sleutels aan de mens gegeven

Laten wij weer teruggaan naar het hof van Eden. De duivel verleidde Eva door haar te laten twijfelen aan God’s Woord. Zij geloofde de leugen van de duivel boven de waarheid van God en hapte toe.

Op het moment van twijfel had zij nog niet gezondigd, echter liet zij de twijfel in haar denken toe.

In plaats dat Eva gehoorzaam bleef aan de woorden van God en zei: “Nee, dat zal ik niet doen, ik zal niet van de vruchten van deze boom eten, want God heeft ons geboden dat wij niet van deze boom mogen eten. En ik wil God gehoorzamen, omdat ik geloof wat Hij zegt en niet wat jij zegt”, geloofde Eva de duivel (de leugenaar) en nam de verboden vrucht en at van de verboden vrucht en Adam handelde hetzelfde als Eva.

Adam hield Eva niet tegen, terwijl Adam bij haar stond, maar Adam nam ook van de verboden vrucht.

Op het moment dat zij van de verboden vrucht aten gehoorzaamde zij de duivel en werden zij ongehoorzaam aan God (Lees ook: De strijd in het hof).

De sleutels overgedragen aan de duivel

Op dat moment dat de mens de duivel gehoorzaamde, droeg de mens de sleutels; het gezag, dat zij van God hadden ontvangen over aan de duivel. En zo had de duivel de sleutels; het gezag, de autoriteit, overgenomen van de mens op aarde en werd de overste van de wereld.

Op het moment dat de mens zondigde, stierf de geest van de mens stierf en kwam onder heerschappij van de dood en het vlees (ziel en lichaam) bleef over en viel de mens van zijn aangestelde positie.

Adam en Eva waren niet meer geestelijk, maar vleselijk geworden, waardoor het vlees zichtbaar werd voor hun en zij zagen dat zij naakt waren.

God had niet meer met de geestelijke mens te maken, maar met de vleselijke mens. Door de zondeval trad de wet van de zonde en de dood, dat regeert in het vlees, in werking.

Elk persoon, dat uit het zaad van de mens zou worden geboren als zondaar en leven zou onder heerschappij van de duivel en de dood.

Na de val, wandelde God met verschillende mens, maar God koos uiteindelijk voor zich een volk uit en sloot een verbond met Abraham en zijn Zaad. God was met Abraham, Isaäk en Jakob (Israël). En een ieder, die uit het zaad van Jakob (Israël) geboren zou worden, zou tot Gods verbondsvolk behoren.

De wet van de zonde en de dood

God maakte deze onzichtbare wet en Zijn wil, zichtbaar door de wet aan Mozes te geven. Zo maakte God Zijn wil en de werken van de duivel bekend aan de mens en waarschuwde de mens.

Zolang de mensen zich aan deze geboden hielden, was er niets aan de hand en was God met hen en waren zij beschermd en gezegend. Maar zodra zij afweken van de geboden en inzettingen, zouden zij vervloekt zijn en in gebondenheid leven.

God gaf hen de keuze om te kiezen voor het leven, door gehoorzaam te blijven aan de wet of voor de dood, door ongehoorzaamheid aan de wet (Lees ook: Bestaan de bergen van de zegen en de vloek nog wel in het Nieuwe Verbond?)

Het onderhouden van Gods geboden

Voor het volk Israël was er maar één manier om te voorkomen dat zij in gevangenschap van de duivel kwamen en dat was door zich aan de wet van Mozes te houden. Door het onderhouden van de geboden, inzettingen, rituelen, wetten, offers en feesten, zouden zij in Zijn wil wandelen en zouden zij gezegend zijn en niet vervloekt. Omdat God met hen was en Hij voor hen zou uitgaan, strijden en beschermen.

Wanneer het bloed van dieren naar het altaar was gebracht en eens per jaar naar het verzoendeksel, en erover was besprenkeld, werden de zonden en ongerechtigheden van het volk bedekt met het bloed en vergeven en vond er (tijdelijke) verzoening plaats tussen God en Zijn volk, zodat God gemeenschap met Zijn volk kon hebben.

De komst van Jezus; de Zoon van God

Toen Jezus kwam in het vlees (zonder zonde), heeft Hij zich volkomen gehouden aan de wet. Zelfs in de woestijn, toen de duivel met het woord van God kwam om Jezus te verleiden, corrigeerde Jezus de duivel en versloeg hem met het woord van God.

Jezus kende de Vader en hield zich aan Zijn woord, Hij had een vreze voor Zijn Vader oftewel een groot ontzag voor Zijn Vader. Jezus had alle koninkrijken op de aarde kunnen krijgen, maar Jezus wist:

  • dat de duivel een leugenaar en een moordenaar is
  • waarvoor Hij naar de aarde was gekomen en week niet van Gods plan af. Hij bleef God gehoorzaam.

Het aardse, de rijkdommen en koninkrijken zijn allemaal tijdelijk, maar Jezus kwam om aan ALLE mensen vrijheid te geven. Jezus kwam om de mens te bevrijden uit het koninkrijk der duisternis en eeuwig leven te geven.

Jezus ging dus niet in op de begeerte van het vlees (hebzucht, geldzucht, hoererij, afgoderij, zelfzucht etc.), Nee! De Geest heerste in Zijn leven en niet Zijn vlees.

Had Jezus de mogelijkheid om toe te happen in de woestijn? Jazeker, maar Jezus deed dat niet (Lees ook: Ik zal je de rijkdommen van de wereld geven).

Jezus heeft rechtmatig de sleutels teruggenomen

Na de kruisiging, heeft Jezus drie dagen in het dodenrijk doorgebracht. Jezus heeft de sleutels rechtmatig teruggenomen en zo de vorst van de dood en het dodenrijk onttroond.

het werk aan het kruis, het is volbrachtNa drie dagen werd Jezus door de Heilige Geest opgewekt uit de dood en kwam terug met de sleutels.

Vanaf dat moment had de duivel niet meer het recht om de mens te bezetten, maar wel de mogelijkheid.

De duivel werkt nog steeds volgens de wet van de zonde en dood, echter als jij wedergeboren bent in Christus, dan leef je door het geloof in Jezus naar de Geest en ben je van de wet en de vloek bevrijd.

Jij bent vrij van de wet van de zonde en dood, zolang jij niet naar het vlees wandelt, maar naar de Geest.

De zonen Gods leven onder de wet van de Geest

Wanneer jij in Jezus gelooft, wedergeboren wordt en naar het Woord en de Geest wandelt, dan leef je volgens de wet van de Geest des levens en leef jij niet meer volgens de wet van de zonde en dood. Want jij bent in Jezus Christus vrijgemaakt van deze wet, die regeert in het vlees, door het sterven van het vlees door de wedergeboorte in Hem. De wet van de zonde en de dood voert dus geen heerschappij meer in jou.

Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees- God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest (Romeinen 8:1-3)

Maar nu komt het. Zolang jij onwetend en onmondig blijft en niet het Woord van God in jouw mond neemt, maar je laat leiden door het vlees en de wereldgeesten, dan heeft de duivel vrij spel.

Ik bedoel dit: zolang de erfgenaam (dat zijn wij, die in Christus zijn) onmondig is, verschilt hij in niets van een slaaf, al is hij ook eigenaar van alles; maar hij staat onder voogdij en toezicht tot op het tijdstip, dat door zijn vader tevoren bepaald was. Zo bleven ook wij, zolang wij onmondig waren onderworpen aan de wereldgeesten (Galaten 4:1-4)

Christenen hebben de sleutels in Jezus Christus

Wanneer jij wedergeboren bent in de geest, ben jij een nieuwe schepping; zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) geworden. In Christus heb jij alle macht ontvangen in hemel en op aarde om Zijn Koninkrijk te vertegenwoordigen, verkondigen en brengen op aarde.

Jezus heeft de sleutels om de mensen vrij te zetten. Als jij in Christus Jezus bent, heb jij alles wat Hij heeft, omdat jij in Hem gezeten bent aan de rechterhand van God. Jij hebt dus de sleutels (het gezag, de autoriteit) om mensen vrij te zetten.

Door het geloof in de Naam van Jezus, heb jij autoriteit om mensen te bevrijden uit de gevangenissen van het koninkrijk der duisternis.

Wij zijn gezeten in de hemelse gewesten

De duivel opereert nog steeds in het vlees en blijft de wet van zonde en dood hanteren. Echter opereren wij in de geestelijke wereld en leven niet meer onder de wet van zonde en dood. Wij leven niet meer volgens de methode van oorzaak en gevolg.

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusWij zijn in Christus mede gekruisigd en ons lichaam is dood voor de zonde.

De duivel weet dat hij geen autoriteit meer heeft en weet dat zijn tijd kort is, voordat hij voor eeuwig wordt gebonden en geworpen in de hel.

Hij haat God en weet God op één manier te raken en dat is om de kroon van Zijn schepping (de mens), die God zo lief heeft, mee te nemen de vernietiging in.

De duivel weet dat zijn eindbestemming de hel is en zal proberen zoveel mogelijk mensen mee te nemen. Dit doet hij door de mens te verleiden tot zonde, zodat zij weer naar het vlees gaan wandelen en wij weten wat de eindbestemming daarvan is; de hel, het eeuwige vuur.

Sta op!

Sta dus op en neem het woord van God in jouw mond nemen. Zodat jij niet langer onmondig bent en onderworpen bent aan de elementen van de wereld oftewel onderworpen aan de wereldgeesten, maar wees vrijmoedig en mondig en sta op in het zoonschap van God.

Laten wij de mensen bevrijden, vrijzetten uit hun gevangenschap van depressie, angsten, ziekte, psychische stoornissen, machten etc.

wapendrager, zwaard van de Geest, de geestelijke wapenrusting van GodJezus heeft het voorbeeld aan ons gegeven, laten wij Hem dus volgen. Leer het Woord kennen en neem het in jouw mond en bid daarbij voortdurend in de Geest:

Voorts, weest krachtig in de Heere en in de sterkte zijner macht. Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden teen de verleidingen des duivels; want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees (dus tegen mensen), maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Neem daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebben, stand te houden. Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes, neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven; en neemt de helm des heils aan en het zwaard des Geestes, dat is het woord van God.

En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen; ook voor mij, dat mij bij het openen van mijn mond het woord geschonken worden, om vrijmoedig het geheimenis van het evangelie bekend te maken, waarvoor ik een gezant ben in ketenen. Dan zal ik daartoe vrijmoedig kunnen optreden, zoals ik behoor te spreken (Efeziërs 6:10-20)

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!