Wat betekent de vreze des Heeren is het begin van wijsheid?

De vreze des Heeren is het begin der wijsheid en het kennen van den Hoogheilige is verstand. Want door Mij worden uw dagen vermeerderd, worden jaren van leven u toegevoegd (Spreuken 9:10,11)

Er wordt niet vaak meer gepredikt over de vreze des Heeren. Terwijl het Woord zegt dat de vreze des Heeren het begin van de wijsheid is. Dus als je wijs wilt worden, begint dat met de vreze die je hebt voor de Heere.

Wanneer men ‘vreze des Heeren’ hoort, denkt men al gauw aan een God, die kwaadaardig met een scepter zwaait en waar je bang voor moet zijn. Maar dat is niet de betekenis, die het Woord eraan geeft. De vreze des Heeren heeft niets te maken met angst, maar heeft alles te maken met eerbied en ontzag voor God.

Wat betekent de vreze des Heeren?

De vreze des Heeren is de eerbied en het ontzag dat je hebt voor de Almachtige God; de Schepper van de Hemel en de Aarde en al wat daarin is. Hij is de Allerhoogste en niemand is gelijk aan Hem.

de vreze des Heeren is het begin van de wijsheidDe vreze des Heeren betekent dat je God liefhebt met heel jouw hart. Het betekent dat je God boven alles en iedereen liefhebt en dat je doet wat Hij zegt en wat Hem behaagt.

Wanneer je Hem wil behagen, dan zul je in Zijn wil blijven wandelen. Je zult luisteren naar Zijn woorden en deze opvolgen in jouw leven, waardoor jij je zult houden aan Zijn geboden.

Dit doe je niet omdat het moet, maar omdat je het zelf wilt. Je doet het omdat je Hem liefhebt en niets wilt doen wat scheiding brengt tussen jou en Hem.

Ongehoorzaamheid aan God (zonde) brengt scheiding. Daarom wil je niet wandelen in ongehoorzaamheid maar in gehoorzaamheid aan God.

De vreze des Heeren is het begin van wijsheid

Wanneer je wijsheid wil krijgen, dan begint het met de vreze voor de Heere. Want alleen wanneer je een vreze voor de Heere hebt, zul je ook doen wat Hij wil. De Vader wil het allerbeste voor jouw leven en daarom heeft Hij ook Zijn geboden gegeven. Deze heeft Hij niet gegeven om jouw allerlei regeltjes op te leggen, maar omdat Hij van jou houdt en jou wil behoeden voor het kwaad.

Wanneer je in Zijn geboden wandelt, zul je wandelen in wijsheid.

Leer God de Vader kennen, dan zul je het verstand vinden

Door Zijn Woord (Jezus) leer je Hem kennen en zul je ook Zijn wil leren kennen (door Zijn geboden). Je zult Hem leren kennen en het verstand vinden.

Jezus zegt “Wie Mij liefheeft bewaart Mijn geboden”

Wanneer je Hem liefhebt en eerbied en ontzag voor Hem hebt en Zijn geboden bewaart, dan zul je wandelen in Zijn wil en zul je wandelen in wijsheid en verstand

Bekeer je tot Hem; want de Heere geeft en de Heere voegt toe.

Het eeuwige leven

Hij zal de dagen vermeerderen en de jaren van jouw leven zullen toegevoegd worden.

De duivel en zijn handlangers roven en vernietigen levens, door vernietigend werk te verrichten in het vlees; de ziel en het lichaam van de mens. Want dat is hun werkterrein.

Maar de Heere is een Gever van het Leven; het eeuwige leven. Wanneer je Jezus hebt aangenomen als jouw Verlosser en Jezus Heer hebt gemaakt van jouw leven en in Zijn wil wandelt, zul je verstandig zijn en wandelen in wijsheid. Wandelen in Zijn wil betekent niets anders dan wandelen in Zijn geboden (Lees ook: De geboden van God en de geboden van Jezus).

Jouw dagen zullen vermeerderd worden en de jaren van leven zullen worden toegevoegd. Jouw leven zal niet ophouden op deze aarde, maar zal doorgaan tot in eeuwigheid. Je zult de dood niet zien, maar voor eeuwig leven met Hem!

You Might Also Like

    error: Content is protected !!