De wijn vervangen door druivensap

In veel kerken is de wijn vervangen door druivensap bij het avondmaal. De vervanging van de wijn door druivensap bij het avondmaal staat symbool voor de hedendaagse staat van het Lichaam van Christus; de Gemeente. Het brood is er nog wel, maar in de meeste gemeenten is bij het avondmaal de wijn vervangen door druivensap. En dat is precies wat veel Christenen hebben gedaan met het offer van Jezus Christus. Want wat is de betekenis van de wijn bij het avondmaal? De wijn staat symbool voor het bloed van Jezus, waarmee Jezus ons heeft gereinigd van al onze zonden en ongerechtigheden. Het bloed staat voor het Nieuwe Verbond; door het bloed hebben wij toegang tot de Vader. Door het drinken van het bloed, hebben wij deel aan Zijn lijden en sterven. Dit betekent, dat wij ons vereenzelvigen met zijn sterven, wat betekent dat ons vlees ook behoort te sterven.

Sterven de volgers van Jezus nog wel naar het vlees?

Maar sterven de volgers van Jezus nog wel naar het vlees? De gemeente van Jezus Christus, leeft volop in zonden en ongerechtigheden en gebruikt de valse liefde en genade als excuus om te blijven zondigen.

Wanneer een persoon iemand anders ziet zondigen, gebruikt deze persoon de liefde, om de zonde te vergoelijken. En daarmee is de gemeente een slap aftreksel geworden in vergelijking tot de eerste gemeente van Handelingen.

De wijn vervangen door druivensap

Het bloed wordt bijna niet meer gepredikt in de gemeenten. Terwijl wij door het bloed behouden zijn. Door het bloed van Jezus zijn wij bevrijd van onze zondige natuur en zijn wij herenigd met God de Vader. Er zit kracht in het bloed van Jezus. Zonder het bloed, zijn wij nergens, want wij leven in het nieuwe verbond door Zijn bloed.

Water bij de wijnDe gemeente heeft water bij de wijn gedaan, zowel letterlijk als figuurlijk.

Nou, eigenlijk heeft de gemeente geen water bij de wijn gedaan. Maar de gemeente heeft de wijn vervangen voor druivensap, wat eigenlijk nog veel erger is.

De zonden worden in alle volheid bedreven en hierdoor is de kracht van het bloed verwijderd.

Men leeft niet meer naar de Geest, maar naar het vlees. In plaats dat Jezus centraal staat, staat de mens centraal. Ja, de mens heeft zichzelf op de troon en wilt aanbeden worden door anderen.

Waar staat er in de Bijbel geschreven, dat wij druivensap moeten nemen? Waar lezen wij dat God of Jezus deze opdracht heeft gegeven?

De wijn vertegenwoordigt de dood en het leven

In wijn zit de dood en het leven. De wijn vertegenwoordigt de oude-en de nieuwe schepping. Bij het maken van wijn vindt er een gistingsproces plaats. Het gaat juist om dit gistingsproces wat wijn zo bijzonder maakt en zich onderscheidt van druivensap.

Jezus kende geen zonde maar werd zondeHet gistingsproces staat symbool voor het sterven van Jezus en de opstanding (druivensap wordt omgezet naar wijn).

Tijdens het gistingsproces sterven de gist cellen in hun vuilheid. Net als Jezus gestorven is in onze vuilheid, toen Hij al onze zonden en ongerechtigheden op Zich heeft genomen. De aanwezige suikers in de druiven worden omgezet naar alcohol.

Wanneer wij drinken van de wijn, dan nemen wij deel aan het lijden en sterven van Jezus Christus. Wij vereenzelvigen ons met Hem; met Zijn dood en Zijn opstanding.

Dat betekent dat wij net als Jezus, moeten sterven. Je kunt niet de nieuwe schepping worden, voordat de oude schepping is gestorven.  Het druivensap staat gelijk aan de oude schepping, maar de wijn vertegenwoordigt de nieuwe schepping.

Wij sterven in onze vuilheid. Wij sterven af aan ons vuile zondige vlees en wij worden de nieuwe schepping; geboren in de geest, door de Heilige Geest van God.

Het afsterven aan jezelf is niet meer

Bij druivensap vindt geen stervingsproces plaats en dat is precies wat er in de kerken en gemeenten en bij de meeste Christenen gebeurt. Men sterft niet meer en blijft de oude schepping.

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusDe meeste gelovigen leven net als de wereld, als de oude schepping. Zij sterven niet meer af aan het vlees. Maar blijven wandelen naar het vlees en gebruiken de liefde en genade om alles goed te praten, te rechtvaardigen en om zichzelf niet schuldig te voelen.

Maar niemand kan iets veranderen aan de wet en de inzettingen van God. Ook al worden deze door mensen veranderd, voor God verandert er niets.

De geboden en inzettingen, die Jezus aan de mens heeft gegeven, blijven hetzelfde tot in eeuwigheid.

De geschreven wetten hebben geen kracht, de Heere heeft deze alleen, vanuit de Geest (vanuit de geestelijke wereld), ’vertaald’ naar de menselijke (vleselijke) taal (naar de vleselijke (zintuigelijk waarneembare) wereld). Het geheimenis van de wet is, dat als je naar de Geest wandelt in Christus, je automatisch de wet vervult.

De grote leugens van de duivel ontmaskert

Er worden vele beweegredenen aangehaald en excuses gebruikt, waarom men geen wijn meer gebruikt in de kerk en waarom het beter is om druivensap te drinken. Laten wij enkele ‘ja-maren’ bekijken:

“Ja, maar wij moeten ook rekening houden met ex-alcoholisten die in de kerk zitten, wij mogen geen aanstoot geven aan hen, zodat zij weer verleid worden door drank (wijn)”

Wanneer een alcoholist is bekeerd, is hij/zij een nieuwe schepping geworden. Deze persoon is afgestorven aan de begeerten en lusten van het vlees (zonden), omdat de persoon deze heeft afgelegd. De persoon behoort te wandelen naar de Geest. Wanneer deze persoon een slokje wijn zal nemen, zal het de persoon niets doen. Want door de kracht van de Heilige Geest is hij/zij genezen.

De macht van alcohol was verbroken op het moment dat hij/zij werd wedergeboren. Dus deze geest van alcoholisme heeft geen macht meer over de persoon. De persoon heerst nu over de machten en krachten van de duisternis, in plaats dat zij heersen over de persoon.

Wanneer wij dus de wijn vervangen door druivensap om deze reden, dan maken wij de mens het middelpunt van de kerk of gemeente, in plaats van Jezus.

Door dit te doen, passen wij de inzetting van Jezus aan, aan de mens. Wat een zeer kwalijke zaak is. Maar aan de andere kant, zegt het ook genoeg over de staat van de gemeente, waar de mens steeds vaker het centrale middelpunt wordt. Alles is bijna gericht op de mens, in plaats van op Jezus. Het lijkt erg veel op new age gedrag, waar ook de mens centraal staat.

“Ja, maar toen wij over zijn gegaan op druivensap, gebeurde er grote wonderen tijdens het avondmaal”

De duivel wil het bloed verwijderen uit de gemeente, dus wil hij de wijn verwijderen. De duivel kan ook grote tekenen en wonderen doen. Kijk maar naar satanisten, occultisten, magiërs, en zelfs in de gemeente, waar de duivel zijn plaats heeft ingenomen doet hij vele wonderen en tekenen.

Jezus waarschuwt Zijn volgers, dat er vele valse profeten zullen opstaan en dat deze grote tekenen en wonderen zullen doen. Het zal net lijken of die tekenen en wonderen van Hem afkomstig zijn, maar dat zijn ze niet. Het lijkt allemaal zo echt, dat zij zelfs de uitverkorenen zouden kunnen verleiden. (Mat 24:24)

“Ja, maar vroeger werd wijn anders gemaakt en bevatte niet zo’n hoog alcohol percentage”

Oh ja? Laten wij eens naar Genesis 9:21 gaan, daar lezen wij over Noach en dat hij dronken was geworden door wijn. Als vroeger de wijn anders was, hoe kon hij dan dronken zijn geraakt?

Noach was niet de enige, die dronken werd van wijn. Want in Genesis 19:33 lezen wij over Lot, die door zijn dochters dronken werd gemaakt door…… wijn.

Het plengoffer

Wanneer wij naar de Joodse inzettingen kijken, lezen wij in Ex 29:40, Lev 23:14, Num 15:5-10, Num 28:7,14 dat voor het plengoffer ook wijn werd gebruikt en géén druivensap.

Het Hebreeuwse woord voor wijn is yah’-yin (nr 3196 uit Strong’s concordance) en betekent gefermenteerde wijn: impliciet intoxicatie: gesmul, wijn, alcoholist

Wij kunnen dus concluderen, dat wijn een bijzondere betekenis heeft in de hele Bijbel en dat nergens de wijn is vervangen door druivensap.

Hoe kunnen wij een inzetting van God veranderen voor een mens?

Laten wij ons bekeren, van deze daad van rebellie naar God en de wijn weer terugbrengen in de kerken en gemeenten. Wanneer wij deel hebben aan het avondmaal en gemeenschap met Jezus en de gehele gemeente hebben, hebben wij deel aan het lijden en sterven van Jezus en de verlossing, die Hij heeft gebracht door Zijn bloed. Wanneer jij van de beker drinkt, neem je deel aan Zijn dood, door te sterven in je vlees.

De wijn smaakt bitter en dat is ook wat het sterven van het vlees inhoudt. Het is niet lekker zoet en fruitig, zoals druivensap smaakt, maar het is bitter.

Laten wij Jezus weer het Hoofd van de kerk maken en ons houden aan Zijn woorden en inzettingen. In plaats dat wij de mens het middelpunt maken in de kerk en gemeente en de inzettingen van God aanpassen aan de mens.

Hoe is de getrouwd veste tot een ontuchtige geworden,
zij die vervuld was van recht,
en waarin gerechtigheid overnachtte, en nu – enkel moordenaars!
Uw zilver is met onzuivere bestanddelen vermengd,
uw edele wijn is met water vervalst.

Uw vorsten zjjn opstandelingen en metgezellen der dieven;
ieder van hen is belust op geschenken en jaagt beloningen na;
aan de wees doen zij geen recht
en de rechtszaak der weduwe vindt bij hen geen gehoor
(Jesaja 1: 21-23)

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!