Onder welke voorwaarde reinigt het bloed van Jezus ons van alle zonde?

In 1 Johannes 1:7, staat geschreven, dat het bloed van Jezus Christus, de Zoon van God, ons reinigt van alle zonde. Deze tekst wordt vaak aangehaald voor de rechtvaardiging van de zonde en als volmacht gebruikt om te kunnen blijven zondigen, nadat iemand tot geloof in Jezus Christus is gekomen. Maar onder welke voorwaarde reinigt het bloed van Jezus Christus ons van alle zonde?

Waaraan zijn de kinderen van God van de kinderen van de duivel te onderscheiden?

En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen: God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde (1 Johannes 1:5-7)

De kinderen van God en de kinderen van de duivel zijn te onderscheiden door één ding, namelijk, wiens wil doen zij op aarde?

bijbeltekst johannes 10-26 gij gelooft niet

De kinderen van God zijn (door de wedergeboorte in Christus) uit God geboren. Zij behoren God toe en herkennen Zijn stem en luisteren naar Zijn stem (Lees ook: Kan de stem van God nog gehoord worden in deze tijd?).

Zij geloven de woorden van God en gehoorzamen Zijn woorden, waardoor zij wandelen in rechtvaardigheid overeenkomstig Zijn wil.

De kinderen van de duivel behoren de duivel toe (door de natuurlijke geboorte) en luisteren naar zijn stem.

Zij geloven zijn woorden en gehoorzamen zijn woorden, waardoor zij wandelen in zonde overeenkomstig zijn wil (Lees ook: De wil van God vs de wil van de duivel). 

De kinderen van God hebben gemeenschap met God en wandelen in het geloof in de waarheid van Gods Woord, waardoor zij wandelen in het licht. En zolang zij in het licht wandelen, reinigt het bloed van Jezus Christus hen. Dit geldt niet voor diegenen, die wandelen in de duisternis.

Het bloed van Jezus rechtvaardigt niet de goddelozen, die wandelen in de duisternis   

Veel mensen zeggen een kind van God te zijn en in gemeenschap met Hem te leven, terwijl zij wandelen in de duisternis en de werken van het vlees blijven doen. Maar zolang mensen de werken van het vlees blijven doen en in de duisternis wandelen, getuigen hun werken dat zij geen kinderen van God zijn en God niet toebehoren, maar dat zij kinderen van de duivel zijn en de duivel toebehoren (o.a. Johannes 8:44, Efeziërs 4:17-5:21, Kolossenzen 3, 1 Johannes 3:7-10)

Kinderen van de duivel wandelen in de duisternis in zonde. Zij zijn vleselijk en doen de begeerte en de werken van het vlees en verheugen zich daarin.

De kinderen van God wandelen in het licht in heiligheid (afgescheiden van de wereld en toegewijd aan God) en gerechtigheid. Zij zijn geestelijk en doen de wil en de werken van God en dragen de vrucht van de Geest.

Door een gebrek aan kennis van Gods Woord gaan kinderen van God verloren

Maar omdat veel Christenen een gebrek aan kennis van Gods Woord hebben en niet geleid worden door het Woord en de Heilige Geest, maar door hun gevoelens, emoties en de meningen en ervaringen van predikers, leven veel Christenen in een leugen en wandelen op dwaalwegen, die naar de afgrond leiden (Lees ook: Veel herders leiden de schapen van de afgrond en Bedrogen door mijn gevoel)

Door dwaalleringen, die de oren strelen en de gevoelens van Christenen pleasen, worden de werken van het vlees niet meer afgelegd na een bekering, maar blijven Christenen de werken van het vlees doen en blijven volharden in zonde, denkende gered te zijn door het bloed van Jezus. Terwijl de Bijbel iets anders zegt, dan wat zij geloven.

1 Johannes 3-6 In Hem is geen zonde wie zondigt heeft Hem niet gezien gekend

Zij geloven gered te zijn ongeacht hun levenstyle en de werken, die zij doen.

Maar de Bijbel zegt, dat een ieder, die uit God geboren is niet zondigt (blijft volharden in zonde). En niet meer in de duisternis wandelt, maar in het licht wandelt (o.a. Romeinen 6, 2 Petrus 2, 1 Johannes 3, 5, (Lees ook: De liefde en genade van God sluit geen compromissen met de zonde).

Want alléén als iemand in het licht wandelt, reinigt het bloed van Jezus Christus de persoon van alle zonde.

Door het geloof in Jezus Christus en Zijn verlossingswerk en de bekering is de persoon door het bloed van Jezus schoongewassen van al zijn zonde en ongerechtigheden. En door de wedergeboorte in Christus; de dood van het vlees en de opstanding van de geest, is de persoon een nieuwe schepping geworden, die geestelijk is en een nieuw hart en nieuwe natuur heeft ontvangen (o.a. Ezechiël 36:25-27, Joël 2:28-29, Handelingen 2:17-18, Hebreeën 8:8-13 (Lees ook: De achtste dag, de dag van de nieuwe schepping)).

Hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?

Romeinen 6:2

Als het vlees is gestorven in Christus en iemand dood is voor de zonde, hoe kan iemand dan de werken van het vlees blijven doen en blijven leven in zonde? Iemand kan alleen de werken van het vlees blijven doen, als het vlees nog levend is. 

Zolang iemand de werken van het vlees blijft doen en weigert om zich te bekeren en door de Geest deze boze werken af te leggen, dan heeft het bloed van Jezus geen enkele waarde voor de persoon, maar klaagt het bloed van Jezus de persoon aan.

Als wij in het licht wandelen, reinigt het bloed van Jezus ons van alle zonde

De duivel probeert de mens door onwetendheid en de verkondiging van halve waarheden, die leugens zijn, in zijn macht te houden.

Zo doet de duivel de mensen geloven dat je gered bent als je in zonde blijft volharden en weigert om de zonde te verwijderen uit jouw leven. Waarom? Zolang mensen blijven zondigen, doen zij de wil van de duivel en zijn zij onderworpen aan de duivel en heeft de duivel macht over hen (Lees ook: De macht van de duivel wordt gevoed door de zonde). 

Johannes 8-34 een ieder die zonde doet is slaaf van zonde

Het Woord zegt, dat zolang de mensen de werken van het vlees blijven doen en daarvan genieten en in zonde in de duisternis leven, zij niet verlost zijn, maar nog steeds in gebondenheid aan de duivel, de zonde en de dood leven (o.a. Johannes 8:34, Romeinen 1:18-2:9; 6,7,8, 1 Johannes 3). 

Het bloed van Jezus keurt de zonde niet goed. Jezus is niet gestorven voor zondaren, zodat zij hun boze werken kunnen voortzetten en blijven leven in de macht van de duisternis in zonde. Nee!

Jezus stierf voor zondaren, zodat zondaren verlost konden worden van hun boze, perverse en zondige natuur en gereinigd, vernieuwd, gerechtvaardigd en verzoend zouden worden met God (Lees ook: De vrede die Jezus herstelde tussen de gevallen mens en God en Ben je nog een zondaar?)

Jezus gaf Zijn leven en maakte een weg voor zondaren, zodat zij niet langer zondaren zouden zijn, en niet langer in de duisternis zouden leven onder de verdrukking en de macht van de duivel, de zonde en de dood, maar dat zij verlost zouden worden van de macht van de duisternis en overgeplaatst zouden worden naar het licht en gerechtvaardigd zouden zijn en in hun heilige en rechtvaardige staat heilig zouden leven en in gerechtigheid zouden wandelen als kinderen van God in het licht.

Want alleen als je wandelt in het licht, heb je gemeenschap met God en reinigt het bloed van Jezus jou van alle zonde.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!