Wat betekent met Christus afgestorven zijn aan de wereldgeesten?

Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: raak niet, smaak niet, roer niet aan; dat alles zijn dingen die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees (Kolossenzen 2:20-23) 

Met Christus afgestorven zijn aan de wereldgeesten

In Kolossenzen 2:20 schreef Paulus aan de heiligen in Kolosse, indien zij met Christus afgestorven waren aan de wereldgeesten, waarom zij zich, alsof zij in de wereld leefden, geboden lieten opleggen met betrekking tot het niet aanraken, niet smaken/eten, niet aanroeren, welke dingen allemaal door het gebruik verloren gaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.

In plaats dat zij wandelden vanuit hun geloof en positie in Christus in de wil van God en de geboden van Jezus gehoorzaamden, keerden zij terug naar het vlees en lieten zich (menselijke) geboden opleggen en leefden zij naar menselijke inzettingen en overleveringen.

Zoals eerder geschreven waren de regels, (offer en spijs) wetten en verordeningen in het Oude Verbond bedoeld voor de oude mens, die vleselijk was en tot Gods volk behoorde.

Het enige, dat nog steeds van toepassing is in het Nieuwe Verbond, dat bedoeld is voor de nieuwe mens, die wedergeboren is in Christus en geestelijk is, is het morele gedeelte van de wet, die de natuur en wil van God vertegenwoordigt (lees ook: ‘De geboden van God vs de geboden van Jezus‘).

De oude mens is onderworpen aan de wereldgeesten

Zo bleven ook wij, zolang wij onmondig waren, onderworpen aan de wereldgeesten (Galaten 4:3)

Maar in de tijd, dat gij God niet kendet, hebt gij goden gediend, die het in wezen niet zijn. Nu gij echter God hebt leren kennen, ja, meer nog, door God gekend zijt, hoe kunt gij thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten, waaraan gij u weder van meet aan dienstbaar wilt maken? Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar (Galaten 4:8-10)

Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus (Kolossenzen 2:8)

Christus is om de zonden gestorven

In bovenstaande gedeelten, schreef Paulus over het feit, dat als jij bent gestorven in Christus en bent opgestaan in Hem, jij niet meer in gebondenheid aan de wereldgeesten, oftewel de elementen van de wereld, leeft

Jij bent niet meer de oude schepping, die vleselijk is en onderworpen is aan de wereldgeesten, maar jij bent in Christus door het sterven van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood compleet gemaakt in Hem en een nieuwe schepping geworden en zal leven vanuit jouw geloof in Hem 

Als de nieuwe schepping ben jij vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood en leef jij niet meer in gebondenheid en zul je niet meer terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten en laat je dus niet allemaal menselijke voorschriften en geboden opleggen en volg jij geen leringen van mensen.

Al deze voorschriften en leringen van mensen zijn corrupt en zullen niets opleveren, aangezien deze uit de gezindheid van het vlees voortkomen en voor het vlees bedoeld zijn en het vlees voldoening geven.

Paulus waarschuwde de heiligen, dat niemand hen zou meeslepen door zijn wijsbegeerte (filosofie) en ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering van mensen oftewel de tradities van mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus (Lees ook: Laat niemand jou medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog) 

Een zelfgemaakt evangelie

Door dit alles ontstaat er een zelfgemaakt en zelf opgelegd evangelie, dat niet het ware evangelie van Jezus Christus is, maar een schijn evangelie is en dat misschien christelijk, geestelijk en vroom lijkt, maar in werkelijkheid humanistisch en vleselijk is en gericht is op- en zich bezighoudt met het vlees en de tijdelijke dingen op aarde. 

Een godsdienst van-en voor vleselijke mensen, die berust is op menselijke kennis, wijsheid, theorieën, onthoudingen, voorschriften en tradities en bedoeld is voor het lichaam, maar niets te maken heeft met het Lichaam en met Christus, die het Hoofd van het Lichaam is.

Een godsdienst, waarbij God is vervangen door de mens en de mens zich boven God heeft gesteld en in plaats van God, de mens zelf de regels bepaald en geboden schrijft en de mensen in valse nederigheid doet wandelen (Lees ook: ‘Wat betekent het om nederig te zijn?).

Maar Paulus zei, keer niet terug naar het vlees en laat je niet beïnvloeden en leiden door de wereldgeesten en de geboden en leringen van mensen. Deze zullen alleen het vlees voeden en voldoening geven, maar niet de geest. 

Als jij bent afgestorven met Christus aan de wereldgeesten en met Christus bent opgewekt, dan zul je de dingen zoeken en bedenken die boven zijn en niet die op de aarde zijn. Jij zal jouw denken voeden en vernieuwen met de woorden van God en de wijsheid van God jou laten vullen, zodat jij zal wandelen in geloof in de volheid van de Geest overeenkomstig het Woord naar Zijn wil en Zijn geboden houdt.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!