Laat niemand jou medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog

Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus (Kolossenzen 2:8)

Paulus waarschuwde de heiligen in Kolosse wederom, dat zij waakzaam moesten blijven en voorkomen dat iemand hen door zijn filosofie; wijsbegeerte en door ijdel bedrog (verleiding) volgens de overlevering van mensen en de wereldgeesten in plaats van Christus, zou doen afdwalen van Jezus Christus en hen zou roven van de Waarheid

Paulus wilde dat zij trouw bleven aan Jezus Christus en in Hem zouden blijven wandelen en voorkomen dat zij een prooi zouden worden en geroofd zouden worden van de weg van Christus, door in een valse leer van mensen over te gaan, die voortkomt uit het vleselijke denken, en zij weer een slaaf van de duivel zouden worden en onder zijn heerschappij zouden komen en aangestuurd zouden worden door het vlees en de wereldgeesten.

Want dat is wat het woord ‘medeslepe’ betekent. Medeslepen (meeslepen) is vertaald vanuit het Griekse woord  ‘sulagōgeō’ en betekent:

  • wegleiden als buit, misleiden, verleiden (weglokken), (stropen, beroven (SC G4812)), 
  • als buit wegdragen, in gevangenschap leiden (Vine’s dictionary) 
  • Als buit wegdragen, iemand als gevangene (en slaaf) meenemen, wegleiden van de waarheid en onderworpen zijn aan iemands heerschappij (Thayer’s Greek lexicon) 

De wereldse wijsheid

Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. Want er staat geschreven: Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen. Waar blijft de wijze? Waar blijft de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt? Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven (1 Korintiërs 1:18-21) 

Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem een dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is (1 Korintiers 2:14)

De Heere geeft wijsheid

De wereldse wijsheid, de filosofie van mensen, die voortkomt uit de gezindheid van het vlees, staat lijnrecht tegenover de wijsheid van God. Daarom staan de woorden van de wereld ook haaks op de woorden van God en kunnen zij niet samengaan. 

Alhoewel sommigen mensen dit betwisten en tegenspreken en beweren dat de twee wel samen kunnen gaan, zegt het Woord heel duidelijk dat de wijsheid van de wereld een dwaasheid voor God is en dat de wijsheid van God een dwaasheid voor de wereld is. 

Dit komt omdat de vleselijke wijsheid geïnspireerd is door de overste van deze wereld en de geestelijke wijsheid geïnspireerd is door God. 

Het is aan jou, wie en wiens woorden jij gelooft: geloof jij de mens en geloof jij de woorden van mensen of geloof jij God en de woorden van God? (Lees ook: ‘Kunnen de Bijbel en de wetenschap samengaan‘?)

Helaas wordt er vaak meer geluisterd naar de woorden van mensen en daarmee het denken gevuld, dan dat er naar de woorden van God wordt geluisterd en daarmee het denken wordt gevuld en vernieuwd. Hierdoor is de mens geworteld in de wereld en wandelt op de brede weg van de wereld, in plaats dat de mens is geworteld in het Woord en wandelt op de smalle weg van Christus.

De puberteit, een dekmantel voor de geest van rebellie

Voorwaar, weerspannigheid is zonde der toverij en ongezeggelijkheid is afgoderij en dienen van Terafim (1 Samuël 15:23)

Wanneer wij bijvoorbeeld naar de puberteit kijken, dan zegt de medische wetenschap, dat tieners de puberteit ondergaan en dat rebels gedrag onderdeel is van de puberteit. Daar kun jij niets aan doen, jij kunt dit enkel accepteren en daarnaast begrip tonen voor de rebelse puber. 

Puberteit een excuus voor demonische manifestaties

Maar het Woord van God noemt het rebels gedrag en dat rebels gedrag niet van God is, maar een zonde is. Rebels gedrag is een karaktereigenschap van de natuur van de duivel (de duivel was rebels en stond op tegen God in het hemelse hof van Eden). 

Als een puber rebels is, heeft de puber een rebelse geest, die weigert zich te onderwerpen en ongehoorzaam is en in opstand komt tegen ouders.

Pas als deze rebelse geest eruit wordt gezet in de Naam van Jezus, zal de puber normaal gedrag vertonen, in plaats van rebels gedrag.

De wereld handelt vanuit de natuurlijke wereld en gaat uit van een natuurlijke oorzaak en het Woord handelt vanuit de geestelijke wereld en gaat uit van een geestelijke oorzaak.

Waarom moet jij jouw denken vernieuwen?

Wanneer jij bent wedergeboren en een nieuw schepping bent geworden bezit jij nog steeds de gezindheid van de wereld oftewel het vleselijke denken van de wereld. Daarom is het noodzakelijk om jouw denken zo snel mogelijk te vernieuwen met het Woord van God, zodat jij het denken van Christus krijgt.

Wanneer jouw denken is vernieuwd met het Woord van God en jij de woorden van God zal gehoorzamen en toepassen, dan zal jij geworteld zijn in het Woord, denken als het Woord en wandelen als een zoon van God in de wil van God op aarde.

Zolang jouw denken niet vernieuwd is of slechts gedeeltelijk vernieuwd is, zal jij geloofsproblemen hebben en aarzelen, twijfelen, strijd voeren en/of struikelen. Dit komt, omdat het gedeelte van jouw denken, dat nog steeds denkt als de wereld, in strijd is met het gedeelte van jouw denken, dat vernieuwd is met het Woord van God.

Waarom moet jij jouw denken bewaken?

Naast het vernieuwen van jouw denken met het Woord van God is het belangrijk om jouw denken te bewaken en te voorkomen dat de woorden van God geroofd worden uit jouw denken en de kennis en wijsheid van de wereld als koning gaan heersen in jouw denken. 

Wanneer jij de kennis en wijsheid van de wereld toelaat in jouw denken, dan zal jouw vleselijk denken bekrachtigd en sterk worden, maar het geloof zal aangetast en zwakker worden.

Jij zal misschien gaan twijfelen aan de woorden van God, omdat de wereld iets anders zegt. 

Neem bijvoorbeeld het creationisme en de evolutietheorie. Hoeveel gelovigen zijn er wel niet, die door de stellingen en de zogenaamde wetenschappelijke bewijzen zijn gaan twijfelen aan het Woord en aan de waarheid, dat God de hemel en de aarde en al wat daarin is in 6 dagen heeft geschapen en rustte op de zevende dag? (Lees ook: ‘Heeft God de hemel en de aarde in 6 dagen geschapen?’)

Daarom moet jij voorzichtig zijn, waar jij jouw oor en jouw ogen aan verleent. Jij moet voorzichtig zijn waar jij naar kijkt, wat jij leest en naar wie jij luistert. Ook al lijkt het vaak onschuldig, de waarheid is dat niets onschuldig is. Want achter al die onschuld, schuilt verderf.

Wees waakzaam voor de wijsbegeerte en ijdel bedrog

Paulus was bekend met de duivel en zijn werken. Hij was bekend met mensen, die in dienst stonden van de overste van de wereld en vervuld waren met de wijsheid van de wereld en met hun eigen filosofie oftewel wijsbegeerte en ijdel bedrog naar de tradities van mensen en de wereldgeesten kwamen en hun best deden om de heiligen te misleiden.

Daarom waarschuwde Paulus de heiligen om waakzaam te blijven en standvastig te blijven staan op het Woord en Jezus Christus te blijven volgen. 

Wij zien nog steeds, dat de duivel rondgaat en zijn best doet om de zonen van God te misleiden, te roven en tot zwijgen te brengen. 

Er zijn vele gemeenten, die zich hebben laten meeslepen door de levens van mensen en beïnvloed zijn door de wijsbegeerte en door ijdel bedrog, naar de overlevering van mensen en de wereldgeesten, en zo de woorden, principes, methoden, strategieën en elementen van de wereld hebben overgenomen in de samenkomst; de muziek, het bidden, de prediking, Bijbelstudies, pastoraat, etc. 

De predikingen over o.a. het kruis, het bloed van Jezus Christus,  de bekering, de wedergeboorte, de Heilige Geest, de nieuwe mens, de heiliging en het oordeel, zijn vervangen door motiverende preken en opbeurende woorden, die gericht zijn op de natuurlijke mens (het vlees).

Een ‘zelf’ gecentreerd evangelie in plaats van een ‘Christus’ gecentreerd evangelie

De gelovigen zijn het middelpunt van de aandacht geworden en het evangelie is een ‘zelf ‘gecentreerd evangelie geworden, in plaats van een ‘Christus’ gecentreerd evangelie. Het draait allemaal om het ‘zelf’ van de mens en de (vleselijke) voorspoed en welvaart. 

In de samenkomst worden allerlei natuurlijke methoden en middelen ingezet, om de dienst zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor het vlees en de bezoekers van de kerk een positieve beleving te bezorgen en een blij gevoel te geven. Maar als de mens vertrouwt op het vlees en op natuurlijke methoden en middelen, dan trekt God zich terug. 

Ook de woorden van God worden verdraaid en aangepast aan de wil en de behoeften van het vlees. Maar als een voorganger woorden verkondigt, die misschien geestelijk en vroom lijken, maar niet in overeenstemming zijn met het Woord en de wil van God tegenspreken, dan behoren deze woorden verworpen te worden.

Blijf trouw aan Jezus Christus; het Levende Woord van God en laat je niet misleiden door valse leringen, die voortkomen uit het vleselijke denken van de mens. Omdat vele kerken niet wakende zijn gebleven, maar valse leringen, filosofieën van mensen en ijdel bedrog hebben binnengelaten, zitten vele kerken in de duisternis in plaats van het licht. 

Wees waakzaam en blijf wakende en blijf vasthouden aan Jezus Christus en laat altijd het Woord de hoogste autoriteit in jouw leven zijn. 

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!