Hoe weet jij of Jezus Christus in jou is?

In Romeinen 8:10 schreef Paulus, ‘indien Christus in u is dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Geest is leven vanwege de gerechtigheid. Wat bedoelde Paulus hiermee? Hoe weet jij of Christus in jou is? Wat zegt de Bijbel over Jezus Christus in jou?

Wanneer behoor jij Christus toe?

Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid (Romeinen 8:9-10)

Wanneer jij een nieuwe schepping in Jezus Christus bent geworden en de Heilige Geest in jou woont, behoor jij Christus toe.

Door het geloof in Jezus Christus en door de wedergeboorte in Hem, ben jij een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) geworden. Jouw vlees is in Jezus Christus gestorven en jouw geest, die dood was, is door de kracht van God opgestaan uit de dood en is levend geworden. 

Als jouw vlees met zijn zondige natuur is gestorven, dan is het dood en leeft het niet meer. Daarom zul je na de wedergeboorte niet langer meer geregeerd en geleid worden door jouw vlees, waarin de zondige natuur aanwezig is. 

Het vlees kan God niet behagen

Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen (Rom 8:7-8)

Aangezien door de zondige natuur de zonde regeert in het vlees, kan het vlees God niet behagen. Het vlees bezit de natuur van de duivel en rebelleert naar God en doet altijd datgene, wat tegen de wil van God is (Lees ook: ‘De strijd en zwakte van de oude mens en ‘De wil van God vs de wil van de duivel’).

Mogen wij bij de zonde blijven omdat de genade toenemen?

Daarom moest Jezus ook naar de aarde komen, om af te rekenen met de zondige natuur van de (gevallen) mens, die aanwezig is in het vlees.

Jezus werd gelijk aan de mens, waardoor Hij de Plaatsvervanger van de mens kon zijn (Lees ook: Hoe Jezus de positie van de gevallen mens herstelde). 

Als jouw vlees is gestorven in Christus en dus dood is, zul je niet langer meer wandelen naar het vlees onder heerschappij van de zondige natuur, waardoor de zonde niet langer meer zal heersen in jouw leven. 

Jij zult niet meer leven naar het vlees en geleid worden door de impulsen van de wereld; het koninkrijk der duisternis, die ervoor zorgen dat jouw vlees dingen blijft doen, die tegen de wil van God ingaan, waardoor jij blijft volharden in zonde.

De oude mens wordt geleid door het vlees en aangestuurd vanuit het koninkrijk der duisternis

Voordat jij je bekeerde en een nieuwe schepping in Jezus Christus werd, werd jij geleid door jouw vlees, waarin de zonde heerschappij voert en werd jij aangestuurd vanuit het koninkrijk der duisternis en de wil van de duivel. 

Jouw denken (gedachten), zintuigen, gevoelens, emoties, wil en de lusten en begeerten van jouw vlees regeerden in jouw leven en dicteerden wat jij moest doen en jij gehoorzaamde hen (Efeziërs 2:1-7).

Maar nu dat jij een nieuwe schepping bent geworden en jouw vlees in Jezus Christus is gestorven, zul jij niet langer meer geleid worden door het vlees en aangestuurd worden vanuit de heerschappij van het koninkrijk der duisternis en in zonde blijven volharden. Jij zult niet langer meer als slaaf van het vlees in gebondenheid aan het vlees en de zonde en de dood leven.

Hoe weet jij of Jezus Christus in jou is?

Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven. Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods (Romeinen 8:12-14)

Jezus liefhebben met heel jouw hart

Als door de wedergeboorte Jezus Christus in jou is gekomen door de inwoning van de Heilige Geest en Jezus werkelijk in jou leeft en op de troon zit van jouw leven, dan zal dat zichtbaar worden in de wandel van jouw leven.

Jij zult niet langer meer onder de heerschappij van de zonde en de dood leven en daardoor in zonde blijven volharden, wat betekent, dat jij datgene blijft doen, dat tegen de wil van God en Jezus ingaat (Lees ook: De geboden van God en de geboden van Jezus). 

Want zolang jij blijft leven naar het vlees in ongehoorzaamheid aan God en die dingen blijft doen, die God niet behaagt, maar de duivel behaagt, betekent dit, dat het vlees nog levend is en regeert in jouw leven en er niets is veranderd. 

Maar als jij werkelijk een nieuwe schepping bent geworden en Jezus Christus in jou is, zul je leven naar de wil van God; de wil van het Woord. Jij zult je laten leiden door het Woord en de Heilige Geest en daardoor wandelen naar de Geest in gehoorzaamheid aan God. De Geest zal heerschappij voeren en regeren in jouw leven. 

Is een leugen niet zo erg?

Dit betekent bijvoorbeeld, dat als je met iemand in gesprek bent en tijdens het gesprek in jouw denken een leugen (of een leugentje om bestwil) opkomt, wat jou o.a. vrijpleit van jouw verantwoordelijkheid, dan kun je twee dingen doen. 

Jij kunt wandelen naar het vlees, door te luisteren naar deze gedachte, die voortkomt uit het vlees, dat aangestuurd wordt vanuit het koninkrijk der duisternis en ervoor zorgt dat als jij buigt voor deze gedachte, door deze gedachte te gehoorzamen, jij liegt en de waarheid niet spreekt en dus de wil van de duivel doet.

Of je kunt wandelen naar de Geest, door deze gedachte krijgsgevangen te nemen in Jezus Christus; het Woord, dat zegt, dat je geen vals getuigenis zal afleggen tegen jouw naaste, maar de waarheid zal spreken en het Woord te volgen en gehoorzamen en daarom deze gedachte zal verwerpen en de waarheid zal spreken, ongeacht de gevolgen, die daaruit voortkomen.

Want als je een zoon van God bent geworden en jij God werkelijk toebehoort en Zijn natuur hebt ontvangen en Jezus Christus in jou woont, door de Heilige Geest, dan zul je de waarheid spreken, net als jouw Vader.  

Leidt de zonde tot het eeuwige leven?

Zolang jij de werken van de oude mens blijft doen en blijft wandelen naar het vlees in zonden en ongerechtigheden, dan bewijst dit, dat jouw vlees nog niet is gekruisigd in Jezus Christus, maar dat de zonde, dat een vrucht van de dood is, nog steeds regeert in jouw leven. 

Zolang het vlees nog levend is, zul je in gebondenheid leven en geregeerd worden door de zondige natuur van de gevallen mens en de duivel toebehoren. De zondige natuur, die aanwezig is in het vlees zal blijven regeren in jouw leven en zal jou in gebondenheid aan de zonde houden. 

Het Woord zegt, dat de zonde tot de dood leidt en niet tot het eeuwige leven. Daarom maakt het wel degelijk uit hoe je leeft na jouw bekering en wedergeboorte (Lees ook: ‘Eens gered, altijd gered’).

De enige weg om verlost te worden van de heerschappij van de duivel en de zondige natuur en verzoend te worden met God is door het geloof in Jezus Christus en door de wedergeboorte in Hem (Lees ook: Zul je niet sterven als je blijft zondigen?). 

Leeft de Geest van Christus in jou?

God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde (1 Johannes 1:5-7)

Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe (Romeinen 8:9)

aarde treurt en wacht op het openbaar worden van de zonen Gods

Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods (Romeinen 8:14)

Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn (Romeinen 8:16)

Wij weten, dat een ieder, die uit God geboren is niet zondigt; want Hij, die uit God geboren werd, bewaart hem, en de boze heeft geen vat op hem (1 Johannes 5:18)

Het Woord zegt, dat als jij de Geest van Christus hebt ontvangen jij God toebehoort. Als jij de Geest van Christus niet hebt ontvangen, dan behoor jij God niet toe.

Als Jezus Christus in jou woont, door de inwoning van de Heilige Geest, dan zul jij Hem liefhebben en naar Hem luisteren en Zijn geboden onderhouden. Jij zult Hem volgen door Jezus; het Woord, te gehoorzamen en te wandelen naar de Geest in gerechtigheid; naar de wil van God.

Als jij Jezus volgt en wandelt naar de Geest in gerechtigheid, dan zal de zonde niet langer meer heerschappij voeren en niet langer meer als koning heersen in jouw leven.

Jij zult niet meer leven in gebondenheid aan de wet van de zonde en de dood, die regeert in het vlees van de oude mens. Maar jij zult in Christus als koning heersen over de zonde en door de Geest de werken van het vlees doden en daardoor leven in de vrijheid van Christus.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!