Laat de zonde niet langer als koning heersen!

In Romeinen 6:12 schreef Paulus, laat de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam. Wat bedoelde Paulus hiermee? Wat betekent dit voor het leven van Christenen, die in Jezus Christus door de wedergeboorte een nieuwe schepping zijn geworden?

Het licht en de duisternis

Een dag is verdeeld in twee delen; het licht, dat heerst op de dag en de duisternis, die heerst in de nacht. De mens behoort de dag toe en niet de nacht. Daarom leeft de mens overdag en slaapt de mens ’s nachts, al zijn er enkele uitzonderingen. Zowel het licht als de duisternis heersen beiden op aarde. 

Zo ook in de geestelijke wereld, waar er twee koninkrijken zijn. Het Koninkrijk van God, het Koninkrijk van het Licht, waar Jezus Christus Koning is en regeert en het koninkrijk van de duivel; de duisternis, waar de duivel de overste van is en regeert.

Zonen van God zijn als lichtende sterren

Jezus Christus is het Licht van de wereld en is heilig en rechtvaardig en vertegenwoordigt de heiligheid en rechtvaardigheid van God en het leven.

Diegenen, die door de wedergeboorte in Christus, geboren zijn uit God, zijn overgeplaatst vanuit de duisternis naar het licht en behoren God toe (o.a. Kolossenzen 1:13-14). 

Zij zijn niet langer meer zonen van de duivel, maar zij zijn zonen van God geworden en zullen God de Vader en Zijn Woord gehoorzamen en naar de Geest heilig en rechtvaardig wandelen in het licht. 

De duivel is niet heilig en behoort God niet toe, maar is een aartsengel, die door zijn hoogmoed en ongehoorzaamheid aan God, gevallen is van zijn positie en op aarde is geworpen, en door list en bedrog zijn eigen koninkrijk heeft gevestigd op aarde.

De duivel is de overste van de wereld; de duisternis en is een leugenaar en zondigde vanaf den beginne en vertegenwoordigt de zonde, ongerechtigheid en de dood.

Diegenen, die door de natuurlijke geboorte de duivel toebehoren, zullen hun vader, de duivel, gehoorzamen en naar het vlees wandelen in de duisternis in zonde en ongerechtigheid.

De zonen van God en de zonen van de duivel 

Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou. Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft (1 Johannes 3:7-10)

Het leven van een persoon bewijst, wie de persoon toebehoort en gehoorzaamt. Want zoals Jezus zei, de boom zul je aan de vruchten herkennen (Mattheüs 7:15-19, Lucas 6:43-45) 

Iemand, die dus zegt, dat hij of zij God toebehoort, maar in zonde leeft oftewel in zonde blijft volharden, die behoort God niet toe, aangezien de natuur niet is veranderd, want de natuur van de oude mens wil blijven zondigen en zichzelf behagen in plaats van God.

De mens kan van alles vinden en het niet eens zijn met God en daardoor de woorden van God op een subtiele manier verdraaien, waardoor het lijkt alsof God alles goed vindt en elke levensstyle accepteert, maar het Woord van God; de Waarheid van God, staat voor altijd vast en zal uiteindelijk ook een ieder oordelen naar zijn werken (Lees ook: Gods Woord staat voor eeuwig vast en Laat het Woord jouw rechter zijn!)

Dus jij kunt je onderwerpen aan God door het Woord te gehoorzamen of jij kunt God verwerpen door ongehoorzaam te zijn aan het Woord (Lees ook: God is verworpen uit vele gemeenten).

Maar ‘én én’, het grijze vlak, tolerantie van zonde en compromissen sluiten met de wereld bestaan niet in het Koninkrijk van God, maar zijn bedenksels oftewel leugens van mensen, die voortgekomen zijn uit het verduisterd denken van de mens, die vleselijk is.

Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam

Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid te dienste van God. Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade (Romeinen 6:12-14)

Nu dit voorgaande wetende, laten wij kijken naar bovenstaande tekst, waarin Paulus de opdracht gaf om de zonde niet langer als koning te laten heersen in het sterfelijk lichaam. 

zonde doet

Wanneer regeert de zonde als koning in jouw leven? De zonde regeert als koning in jouw leven, als je de begeerte van het vlees, die tegen de wil van God en Zijn Woord en Geest ingaat, gehoorzaamt en jij de werken van het vlees oftewel de werken van de ongerechtigheid blijft doen. 

De leugens van een gebroken wereld en de eeuwige zondaar worden vaak aangehaald om de zonde te omarmen en te accepteren en de zonde te blijven dienen en daardoor de zonde als koning te laten regeren in het leven (Lees ook: Kun je de gebroken wereld als excuus gebruiken? en Eens een zondaar, altijd een zondaar?). 

In plaats dat Christenen zich afscheiden van de wereld en geen deel hebben aan de werken van het vlees, maar vanuit hun nieuwe positie in Christus en vanuit hun nieuwe natuur zich onderwerpen aan God en Zijn Woord en gaan leven naar de Geest, blijven zij leven naar het vlees als zondaar. 

Hoe komt dit? Dit komt voornamelijk door valse leringen, die vanaf de kansel worden gepredikt. Er staan veel ongeestelijke mensen op de kansel, die misschien veel kennis van de Bijbel bezitten en vaak charismatisch en welbespraakt zijn, maar niet wedergeboren zijn en de Heilige Geest van God niet bezitten en het Koninkrijk van God niet zien, omdat zij het Koninkrijk van God niet zijn binnengegaan en daarom het Koninkrijk van God niet kunnen vertegenwoordigen en brengen tot de mensen. Maar zij zijn nog steeds de oude schepping, die de wereld; de duisternis toebehoren en de werken van de duisternis doen en vanuit hun menselijke denken en de gezindheid van het vlees leugens prediken (Lees ook: Veel herders, die de schapen naar de afgrond leiden en Dwaalleringen, die een belediging voor God zijn).

Als jij alsmaar te horen krijgt, dat jij in een gebroken wereld leeft, arm bent en geen macht hebt en een zondaar bent en blijft en/of dat het voor God niet uitmaakt hoe jij leeft, dan zul jij altijd in die slachtoffer rol blijven leven als gevangene van de duivel en slachtoffer van de dood en zal de zonde als koning blijven heersen in jouw leven. 

In Christus ben jij vrijgemaakt van de zonde

Maar de waarheid is, dat jij in Christus bent vrijgemaakt van de zonde, de dood en de hel. Jezus is opgestaan uit de dood en heeft de dood overwonnen. Jezus heeft het verbond tussen de mens en de dood en het verdrag tussen de mens en de hel verbroken. Jezus Christus heeft de sleutels van de dood en het dodenrijk en is verheerlijkt en boven alle macht, heerschappij en kracht en boven alle naam gesteld. En als jij wedergeboren bent in Christus, dan heb jij alle macht en gezag in Hem ontvangen om over de zonde en de wil van het vlees te heersen (Lees ook: Hoe Jezus het verbond met de dood en het verdrag met de hel verbrak).

Als jij verlost bent van de macht van de duisternis en de dood, dan zul jij niet langer meer de werken van de duisternis doen en de vrucht van de dood, de zonde, dragen. 

Jij zal niet langer meer jouw leden als wapenen van de ongerechtigheid ten dienste van de zonde stellen, jij zal niet langer meer in onreinheid wandelen in ongehoorzaamheid aan God (in wetteloosheid), maar jij bent in dienst van God gekomen en zal jouw leden als wapenen van de gerechtigheid ten dienste van God stellen en in reinheid wandelen in gehoorzaamheid aan God en de vrucht van de Geest dragen (Lees ook: Wat zijn de wapenen van het Licht? En Wat is de wapenrusting van de duisternis?).

De nieuwe schepping leeft niet meer onder de wet, maar onder de genade

Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot de gerechtigheid? Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is; en, vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid. Ik zeg dit van menselijk standpunt om de zwakheid van uw vlees. 

Want gelijk gij uw leden gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de wetteloosheid, zo stelt nu uw leden ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging. Want toen gij slaven waart der zonde, waart gij vrij van de gerechtheid. Wat voor vrucht hadt gij toen? Dingen, waarover gij u nu schaamt; immers, het einde daarvan is de dood. 

Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in dienst God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven. Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heere (Romeinen 6:15-23)

Als jij de nieuwe schepping bent geworden en jouw vlees is gestorven in Christus en jouw geest is opgestaan uit de dood, dan ben jij vrijgemaakt van de zonde en de dood en zal de zonde géén heerschappij meer over jou voeren, aangezien jij niet meer onder de wet bent, maar onder de genade. 

Mogen wij bij de zonde blijven opdat de genade toeneme Romeinen 6:1-2

Dus als jij zegt, dat jij niet meer onder de wet, maar onder de genade bent, dan zul jij niet langer meer in ongehoorzaam aan God en Zijn Woord wandelen in zonde, maar zul jij doen wat God zegt in Zijn Woord en in gehoorzaamheid aan God naar Zijn wil leven. 

Als jij blijft wandelen naar het vlees in ongehoorzaamheid aan God en de werken van het vlees blijft doen, die God geopenbaard heeft in Zijn Woord, en dus blijft volharden in zonde, dan ben jij niet vrijgemaakt in Christus en ben jij niet onder de genade, maar leef jij nog onder de wet, die regeert in het vlees. 

Een zoon van God is gehoorzaam aan God en doet de wil van het Woord en de Geest, waardoor Christus als Koning heerst.

Een zoon van de duivel is gehoorzaam aan de duivel, die de overste van de wereld is, en doet de wil van het vlees (het lichaam en het denken), waardoor de zonde als koning heerst. 

Laat je niet misleiden door de woorden van mensen, maar geloof de woorden van God, die de waarheid zijn.

Het Woord zegt, dat een ieder, die zondigt (blijft volharden in zonde) God niet kent en God niet toebehoort, maar de duivel toebehoort. Door gehoorzaamheid aan God en de gerechtigheid worden de zonen van God geopenbaard en door ongehoorzaamheid aan God en de zonde worden de zonen van de duivel geopenbaard (o.a. Titus 1:16, 1 Johannes 1:5-7; 2:3-6; 3:4-24).

Laat de zonde niet langer als koning heersen, maar laat Christus; het Woord als Koning heersen in jouw leven.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!