De geur van Christus, een levensgeur of een doodslucht?

Maar God zij gedankt, die ons te allen tijde in Christus doet zegevieren en de reuk van Zijn kennis allerwegen door ons verspreidt, want wij zijn voor God een geur van Christus onder hen, die verloren gaan; voor dezen een doodslucht ten dode, voor genen een levensgeur ten leven. En wie is tot zulk een taak bekwaam? Want wij zijn niet als zovelen, die winst maken uit het woord van God, maar wij spreken in Christus uit zuivere bedoelingen, ja, op gezag van God en voor Gods aangezicht (2 Korintiërs 2:14-17)

Ondanks de weerstand en vervolging van mensen, dankte Paulus en de andere apostelen/discipelen van Christus, God, Die hen te allen tijde in Christus deed zegevieren. Zij waren voor God een lieflijke geur van Christus en overal waar zij kwamen verspreidden zij de reuk van de kennis van Christus. Maar de geur van Christus was niet voor iedereen een lieflijke geur ten leven.

De geur van Christus is een doodslucht voor diegenen, die verloren gaan

Want voor diegenen, die de wereld toebehoorden en liefhadden en vijanden van God waren, waren Paulus en de anderen een reuk des dood oftewel een doodslucht. Want de waarheid; de kennis van Christus, die Paulus en de anderen verkondigden, riep de mens op tot bekering en een verandering van leven. De boodschap betekende de dood van het vlees oftewel het afleggen van het vlees in Christus en niet iedereen was van deze boodschap gediend, aangezien velen de wereld en hun vlees liefhadden.

Maar Paulus en de anderen vervalsten de woorden van God niet en pasten de boodschap van Christus niet aan om geaccepteerd te worden door mensen en om geliefd te zijn bij de mensen.

Zij gebruikten het Woord van God niet om winst te maken.

Zij deden onder geen enkele voorwaarde concessies, maar bleven trouw aan God en bleven de waarheid van Christus, die voor velen een harde boodschap was en bij velen boosheid, haat, weerstand en vervolging opriep, verkondigen.

Zij hadden hun eigen leven afgelegd en schaamde zich het evangelie niet. Zij hadden hun eigen leven niet lief, maar zij hadden God lief boven al en hun naaste als zichzelf en daarom bleven zij trouw aan God en bleven zij Jezus Christus verkondigen en gaven niet op, maar bleven volharden.

En zo verspreidden zij de geur van Christus op aarde en waren zij onder hen die verloren zouden gaan een doodslucht ten dode, maar voor God en voor de mensen, die gered waren en gered zouden worden een levensgeur ten leven. 

De geur van Christus op aarde

Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst (Romeinen 12:1)

Weest dan navolgers Gods, als geliefde kinderen, en wandelt in de liefde, zoals ook Christus u heeft liefgehad en Zich voor ons heeft overgegeven als offergave en slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk (Efeziërs 5:1-2)

En zo zijn vandaag de dag diegenen, die werkelijk wedergeboren zijn in Christus en Hem toebehoren en het evangelie van Christus niet schamen en de ware Jezus Christus; het onvervalste Woord verkondigen, nog steeds de geur van Christus op aarde voor God en voor mensen. Echter zal niet elk mens de geur van Christus waarderen.

Want voor diegenen, die de wereld toebehoren en in duisternis leven als vijanden van God en het kruis, en van de wereld, de duisternis en de werken van het vlees houden en zich niet willen bekeren, zullen diegenen, die in Christus zijn gestorven en dood zijn voor de wereld, maar levend voor God en de kennis van Christus verspreiden, een doodslucht zijn. 

Daarom kunnen zij, die in het vlees zijn en naar het vlees wandelen, niet in hun nabijheid zijn, omdat zij de geur van Christus niet kunnen verdragen. Zij zullen er alles aan doen om hen te ontwijken. 

Want zij willen niet iedere keer geconfronteerd worden met het feit dat de werken, die zij doen (de werken van het vlees), slecht zijn. Zij willen niet geconfronteerd worden met hun zonde en ongerechtigheid en willen niet geconfronteerd worden met de gerechtigheid van God en het oordeel, maar zij willen ongestoord blijven leven in de duisternis naar de lusten en begeerten van het vlees.  

De geur van Christus is een levensgeur voor diegenen, die gered zijn en gered zullen worden

Maar voor diegenen, die gered zijn en God toebehoren en voor diegenen, die gered zullen worden, voor diegenen zullen zij, die de reuk van kennis van Christus verspreiden, een levensgeur zijn die tot het eeuwige leven leidt. 

Voor hen betekent de verkondiging van de kennis van Christus redding, door het bloed van Jezus Christus, en bevrijding van de zonde en de dood door het geloof en de wedergeboorte in Hem; de dood van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood. Zij zullen zich verblijden en verheugen in de onvervalste woorden van God.

Laten wij daarom nooit buigen voor de lusten en begeerten van de vleselijke mens en nooit compromissen sluiten met de wereld en nooit het Woord van God aanpassen en vervalsen, maar laten wij trouw blijven aan God en het onvervalste Woord blijven verkondigen, zodat wij voor God een lieflijke geur van Christus blijven. 

En alhoewel wij een doodsgeur ten dode zijn voor diegenen, die verloren gaan, zullen wij voor diegenen, die gered zijn en God toebehoren en voor diegenen, die gered zullen worden een lieflijke levensgeur ten leven zijn.

Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!