Is de Bijbel nog wel boeiend en relevant voor Christenen?

Ondanks het feit, dat de Bijbel het meest verkochte en ‘gelezen’ Boek is in de wereld, is de Bijbel ook het Boek, waar het meest om te doen is en het meest wordt aangevallen. Er zijn landen, die zelfs bang zijn voor de Bijbel en daarom een verbod op de Bijbel hebben ingevoerd. Dit is ook niet verwonderlijk, aangezien de Bijbel het enige Boek ter wereld is, waarin God Zichzelf en de waarheid door Zijn woorden openbaart. De Bijbel is zo krachtig, dat het vaneenscheidt ziel en geest en levens verandert. Maar wordt de Bijbel nog wel als het waarachtige en eeuwige Woord van God beschouwd en spenderen Christenen nog wel tijd in de Bijbel? Staat de Bijbel centraal en is de Bijbel het hoogste gezag in hun leven? Voeden de gelovigen hun kinderen dagelijks op in het Woord? Is de Bijbel nog wel boeiend en relevant voor Christenen of gaat het hart van Christenen uit naar andere boeken en is de Bijbel in hun leven naar de achtergrond of zelfs helemaal verdwenen?

De zonen van God spenderen tijd in de Bijbel; het Woord van God

Nu gij uw zielen door gehoorzaamheid aan de waarheid gereinigd hebt tot ongeveinsde broederliefde, hebt, dan elkander van harte en bestendig lief, als wedergeborenen niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en blijvende woord van God (1 Petrus 1:22-23)

Zodra een mens wedergeboren is, wat wil zeggen dat het vlees is gestorven en de geest is opgestaan uit de dood in Christus, en de mens een nieuwe schepping is geworden, zal de nieuwe mens verlangen om tijd te spenderen in de Bijbel en de woorden van God tot zich te nemen en te onderzoeken. Want de Heilige Geest, die in de nieuwe mens woont, trekt de nieuwe mens naar het Woord van God en verlangt om in de eenheid van Jezus Christus en de Vader te zijn. 

Woorden zijn leven en geest

Net zoals Jezus de Zoon van God zich vele malen terugtrok in de stilte en veel tijd met de Vader spendeerde, zo zullen diegenen, die uit God geboren zijn en Hem toebehoren ook zich terugtrekken in de stilte en veel tijd met Jezus Christus en de Vader spenderen in het Woord en in gebed (Lees ook: Het geheime gebedsleven van de gelovige) . 

En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij Zijn geboden bewaren. Wie zegt: ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; maar wie Zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft (1 Johannes 2:3-6)

De Bijbel is het Woord van God en bezit de waarheid. Door de Bijbel zul jij de ware Jezus Christus en de Vader en de wil van God en Zijn Koninkrijk leren kennen.

Hoe meer tijd jij in de Bijbel besteedt, des te beter zul jij God leren kennen en bekend worden met Zijn wil. En door het geloven, gehoorzamen en opvolgen van de woorden van God zul jij wandelen als Jezus Christus in de wil van God (Lees ook: Wat is het doel van Gods Woord in de levens van. mensen?). 

De Bijbel behoort het hoogste gezag in de levens van de zonen van God te zijn

Hij (Jezus) antwoordde echter en zeide tot hen: Mijn moeder en Mijn broeders zijn dezen, die het woord Gods horen en doen (Lucas 8:21)

Maar Hij (Jezus) zeide: Zeker, zalig (gezegend), die het woord Gods horen en het bewaren (Lucas 11:28)

De Bijbel is een kracht Gods en zou het hoogste gezag moeten zijn in het leven van elke wedergeboren Christen, die een zoon van God is geworden, Maar helaas is dit niet altijd het geval. 

De woorden van God zijn voor veel Christenen niet meer geloofwaardig, boeiend  en relevant, maar zijn achterhaald, stoffig en ouderwets en passen volgens hen niet meer in de huidige tijd, waardoor de woorden van God door velen niet meer worden geloofd, opgevolgd, maar worden aangepast, verdraaid en/of verworpen.

kracht van Gods Woord

De overste van de wereld wil niet dat mensen achter de waarheid komen en dat de leugens van de duisternis, waarin veel mensen leven, ontmaskerd worden en daarom verandert hij de woorden van God en past hij heel subtiel de woorden van God aan door moderne Bijbelvertalingen en dwaalleringen van mensen, en daarnaast houdt hij de mensen weg van de waarheid en het Koninkrijk van God, door hen weg te houden van de Bijbel; het Woord van God (Lees ook: Een nieuwe Bijbel; de DUB en Jezus, verworpen uit de kerk)

Hij verleidt en misleidt en vermaakt de mensen met de dingen van de wereld (Lees ook: Laat mij jou vermaken!). 

Diegenen, die wedergeboren zijn en naar de Geest wandelen, zullen tijd in het Woord spenderen en de Bijbel als de waarheid beschouwen. De Bijbel is boeiend en relevant voor hen en is het hoogste gezag in hun leven. 

Maar diegenen, die niet wedergeboren zijn en de Geest van God niet bezitten, maar de geest van de wereld, die zullen niet verlangen naar het samenzijn met Jezus en de Vader en zullen geen tijd spenderen in het licht van het Woord, maar zij zullen veel liever tijd spenderen in het licht van de wereld; het licht van hun telefoon, televisie, (game)computer etc.. 

Is de Bijbel nog wel boeiend en relevant voor Christenen?

Want het Woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten (Hebreeën 4:12)

Maar Hij (Jezus) antwoordde en zeide: Er staat geschreven: Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond Gods uitgaat (Mattheüs 4:4)

Veel Christenen beschouwen de Bijbel niet meer als een boeiend geestelijk Boek, dat het leven van God bezit en de wil van God openbaart en dat relevant en nodig is voor de geestelijke mens om op te groeien in het zoonschap Gods en om stand te houden tegen al de verleidingen en misleidingen van de duivel.

Wie Zijn Woord bewaart in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt 1 Joh 2:5

Zij beschouwen de Bijbel niet als het Zwaard van de Geest en hanteren het Zwaard van de Geest niet in de geestelijke strijd, die nog steeds gaande is.

Maar zij wandelen in hoogmoed door te denken, dat zij de Bijbel na een aantal keer te hebben gelezen wel kennen.

Maar zolang iemand nog niet als volwassen zoon van God in de wil van God leeft en wandelt, zoals Jezus wandelde in de wil van de Vader, kent iemand de Bijbel niet volkomen. 

Jij kunt nog zoveel hoofdkennis van de Bijbel bezitten, maar hoofdkennis doet niets met de mens, behalve dat het de mens opblaast en de mens zich boven anderen verheft.

Met hoofdkennis kom je het Koninkrijk van God niet binnen, ook al denken velen van wel. Maar dit komt, omdat ondanks de vele hoofdkennis van de Bijbel, zij het Woord niet persoonlijk kennen en het Woord niet in hun hart leeft. 

En zo worden veel Christenen misleid en leiden veel Christenen een verslagen leven en laten zich helemaal in bezit nemen door de geest van de wereld. 

Zij voeden zich liever met de kennis en wijsheid van de wereld en luisteren liever naar wat ‘geleerde mensen’ te zeggen hebben en beschouwen hun woorden als de waarheid en wandelen in geloof naar hun woorden.

Is er nog onderscheid tussen gelovigen en ongelovigen?

En omdat zij de woorden van de wereld geloven en deze boven de woorden van God plaatsen en de woorden van de wereld, die overeenkomen met de wil van het vlees, het hoogste gezag is in hun leven, is er bijna geen onderscheid meer tussen mensen, die zeggen te geloven en Christen te zijn en de ongelovigen.

Hun denken en mening verschillen bijna niet van elkaar, behalve dat de één zegt te geloven dat God bestaat en zegt te geloven in Jezus Christus en de ander niet. Maar de wandel van hun leven en hun werken en leven zijn vaak identiek, aangezien zij wandelen naar het vlees en geleid worden door dezelfde geest, die heerst in het vlees (Lees ook: Als Christenen leven als de wereld, waar moet de wereld zich dan van bekeren?). 

De meeste Christenen worden net als ongelovigen ook aangestuurd door de geest van de wereld en wandelen naar het vlees en laten zich leiden door wat er in de natuurlijke wereld gebeurt. Zij zijn net als de wereld afhankelijk van situaties, de omgeving en mensen. Hun buitenwereld bepaalt hoe zij zich voelen en bepaalt hun staat. Kortom hun leven en gemoedstoestand hangt af van de externe factoren in de natuurlijke wereld. 

Zij volgen hetzelfde pad van de wereld en lezen allerlei boeken in plaats van de Bijbel en laten zich in met allerlei leringen, methoden en technieken, die vaak afkomstig zijn vanuit menselijke filosofieën en andere religies en erg populair zijn in de wereld, waardoor hun vlees versterkt wordt en de geestelijke mens verarmt en zij door al deze kennis bevuild worden en op dwaalwegen terechtkomen, die hen uiteindelijk naar de afgrond leiden.

De duivel wil jou onwetend houden 

Zo is dan het geloof uit het horen, en horen door het Woord van God (Romeinen 10:17)

De duivel, de overste van de wereld doet er alles aan om mensen weg te houden van de Bijbel en de Bijbel te elimineren uit de levens van mensen, omdat de duivel bekend is met de kracht van het Woord. 

Zonder de Bijbel en de vernieuwing van het denken met het Woord van God, zal de mens nooit achter de Waarheid komen en nooit de wil van God leren kennen en zal daardoor ook nooit in het geloof in de wil van God wandelen en dat is precies wat de duivel wil (Lees ook: Gaat Gods volk te gronde door het gebrek aan kennis?).

Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!