De besnijdenis in het Nieuwe Verbond

De besnijdenis van de voorhuid was een teken van Gods verbond met Abraham als zegel van de gerechtigheid van zijn geloof. De zonen, die uit het zaad van Abraham werden geboren, werden besneden op de achtste dag. Het maakte niet uit op welke dag van de week de achtste dag viel, de besnijdenis in het vlees werd voltrokken op die dag. Nu is het Oude Verbond vervangen door het Nieuwe Verbond. Maar in het Nieuwe Verbond vindt er ook een besnijdenis plaats, namelijk de besnijdenis in Jezus Christus. Wat houdt de besnijdenis in Christus in? Hoe kun jij weten of jij besneden bent in Jezus Christus en God toebehoort?

De besnijdenis in het Oude Verbond

Het volk Israël behoorde God toe en behoorde heilig te leven naar de leefregels, die beschreven stonden in de wet. De mannen, die door de natuurlijke geboorte tot Gods verbondsvolk behoorden, moesten besneden worden op de achtste dag. 

De Heere uw God zal uw hart besnijdenWaarom werden alleen de mannen besneden en niet de vrouwen? De man is de zaaddrager en niet de vrouw. Al het zaad komt uit de man voort. 

Door de besnijdenis; de verwijdering van de voorhuid, was elk zaad, dat uit een besneden man voortkwam heilig en behoorde God toe. 

Zolang het zaad God gehoorzaamde en leefde naar Zijn geboden, die Zijn wil vertegenwoordigden, bleef het zaad God toebehoren. 

De besnijdenis was een zichtbaar teken in het vlees en liet zien, dat een persoon God toebehoorde.

De persoon behoorde tot Gods verbondsvolk en had toegang gekregen tot de al beloften van God, zolang de persoon zich aan zijn deel van het verbond hield en gehoorzaam bleef aan God. 

De besnijdenis van het hart

Zie, de dagen komen, luidt het Woord des Heeren, dat Ik bezoeking zal doen over alle besneden die toch de voorhuid hebben (Jeremia 9:25)

Besnijdt dan de voorhuid uws harten en weest niet meer hardnekkig (Deuteronomium 10:16)

Het zichtbare teken van het Verbond in het vlees behoorde samen te gaan met het onzichtbare teken van het Verbond, namelijk de besnijdenis van het hart. 

Door de besnijdenis van het hart was de persoon niet meer hardnekkig en halsstarrig en rebelleerde niet tegen de geboden van God, maar de persoon onderwierp zich aan God en leefde in gehoorzaamheid aan God, door het houden van Zijn geboden. 

Door de besnijdenis van het hart liet de persoon zien, dat hij of zij inderdaad God toebehoorde en God liefhad met heel zijn hart, ziel, verstand en kracht, en in Zijn liefde bleef door zijn of haar gehoorzaamheid aan God en Zijn geboden.

De prijs voor de ongehoorzaamheid aan God

Want zo zegt de Heere tot de mannen van Juda en tot Jeruzalem: ontgint u nieuw land en zaait niet tussen de doornen; besnijdt u voor de Heere en doet weg de voorhuid van uw hart, gij mannen van Juda en inwoners van Jeruzalem, opdat Mijn gramschap niet uitsla als een vuur en onuitblusbaar brande om de boosheid uwer handelingen (Jeremia 4:3-4)

Door de hele Bijbel heen, lezen wij, dat ongehoorzaamheid aan God een prijs had. Zo lezen wij, dat de aartsengel Lucifer was geschapen door God en in dienst van God stond. Lucifer was aangesteld in het hemelse hof van Eden en was aangesteld over één derde van de engelen. Maar door zijn ongehoorzaam aan God viel hij van zijn positie en werd hij een tegenstander van God; satan ook wel genoemd de duivel. En Lucifer viel niet alleen van zijn positie en werd niet alleen op de aarde geworpen. Maar hij nam de engelen, die voor hem kozen en hem wilden volgen mee en zo werden zij ook op de aarde (de afgrond) geworpen, wachtende op het oordeel (o.a. Jesaja 14:12, Ezechiël 28:12-19, 2 Petrus 2:4-4).

Kenmerken dagen van NoachAdam, de mens, was geschapen door God en was aangesteld op aarde in het hof van Eden en had heerschappij van God ontvangen over de aarde. Maar door Adams ongehoorzaamheid aan God viel Adam van zijn positie. 

En zo kwam ook de zondvloed over de aarde door de ongehoorzaamheid aan God. En werden Sodom en Gomorra en de steden rondom vernietigd door de ongehoorzaamheid aan God. 

Een hele generatie van Gods volk, dat bevrijd werd uit de slavernij in Egypte, maar tijdens de uittocht en op weg naar het beloofde land, klaagde en jammerde en ongehoorzaam werd aan de geboden van God, bereikte niet het beloofde land, maar stierf in de woestijn.

De man Gods, die door een profeet, ongehoorzaam werd aan de woorden van God, stierf onderweg naar huis (Lees ook: ‘Ongehoorzaamheid aan God’)

Al deze voorbeelden tonen ons, dat niet iedereen, die door de natuurlijke geboorte tot Gods volk behoorden, behouden bleven. Maar alleen diegenen, die gehoorzaam bleven aan de woorden en de wil van God.

En alhoewel het Nieuwe Verbond het Oude Verbond heeft vervangen, geldt dit nog steeds en heeft de ongehoorzaamheid aan God en Zijn Woord nog steeds consequenties. Want wat betekent de besnijdenis in het Nieuwe Verbond?

De besnijdenis in het Nieuwe Verbond

Want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het Hoofd is van alle overheid en macht. In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt. Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, door het bewijsstuk uit te wissen, dat door Zijn inzettingen tegen ons getuigde en bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd (Kolossenzen 2:10-15)

De besnijdenis in het Nieuwe Verbond vindt plaats door middel van het sterven van het vlees in Jezus Christus in de waterdoop. 

Net zoals de voorhuid van de man werd weggehaald, zo legt de mens door middel van de waterdoop het vlees af en wordt het vlees van de oude mens met Jezus Christus begraven.

Al die rebellie, hoogmoed, (seksuele) onreinheid, hoererij, losbandigheid, ontrouw, echtbreuk, afgoderij, toverij, waarzeggerij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, nijd, dronkenschap, verslaving, brasserijen etc., die werken van het vlees zijn en voortkomen vanuit de zondige natuur van het vlees, sterven door de besnijdenis in Christus.

Pas als de mens besneden is in Christus, door het afleggen van het vlees in Hem en een nieuwe schepping is geworden, zal de mens niet meer onder heerschappij van de zonde en de dood leven en zal de mens de werken van het vlees niet meer doen. Maar de mens zal naar de geest in vrijheid leven, aangezien het vlees, waarin de zonde en de dood regeren, is weggedaan. 

Niet in eigen kracht

Een mens kan zijn of haar best doen om de werken van het vlees in eigen kracht onder controle te krijgen en deze niet meer te doen. En misschien zal dat een tijd goed gaan, maar het zal altijd weer terugkeren. 

Neem bijvoorbeeld een drugs verslaving of alcohol verslaving. Een persoon kan naar een rehabilitatie kliniek gaan en/of therapie krijgen voor zijn of haar drugs verslaving of alcohol verslaving. De therapie kan lijken aan te slaan en het kan lijken alsof de persoon is genezen en de verslaving onder controle heeft. Maar zodra de persoon terugkeert naar huis en dezelfde levensstyle weer oppakt of er gebeurt iets, dan is de kans groot, dat de persoon weer terugvalt in zijn of haar verslaving. Hoe komt dat?

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusDit komt omdat de geestelijke oorzaak van de verslaving niet is aangepakt. Zolang een persoon nog vleselijk is kan de geest van verslaving door het vlees werken en zal deze geest zich manifesteren en regeren in het leven van de persoon (Lees ook: ‘Bevrijding uit de macht van alcohol’).

Als iemand overspel pleegt en zijn vrouw of haar man besluit om de ontrouwe persoon te verlaten en diegene, die overspel heeft gepleegd trouwt opnieuw, dan is de kans groot, dat de persoon na een tijd weer overspel zal plegen. Aangezien de geest van overspel, die regeert in het vlees, nog steeds door het vlees aanwezig is. 

Dit geldt ook voor echtscheiding. Zolang het vlees blijft regeren zullen er echtscheidingen plaatsvinden.

Als iemand gescheiden is, dan is de kans groot, dat de persoon in een volgend huwelijk ook zal scheiden. Waarom? Omdat de geest van echtbreuk, die werkzaam is in het vlees, aanwezig is en zich na een tijd weer zal manifesteren.

Een mens kan alleen verlost worden van de macht van de zonde en de dood, die heersen in het vlees, door het afleggen van het vlees in de besnijdenis van Christus.

De besnijdenis in Christus en de besnijdenis van het hart

Net zoals de besnijdenis van de voorhuid in het Oude Verbond, samen moest gaan met de besnijdenis van het hart, zo behoort de besnijdenis in Christus, door het sterven van het vlees, ook gepaard te gaan met de verandering van het hart. 

Door de besnijdenis in Christus en de doop met de Heilige Geest wordt het stenen hart vervangen door het hart van vlees.

besnijdenis in ChristusDe geboden, die in het Oude Verbond op stenen tafelen stonden, staan in het Nieuwe Verbond opgeschreven in het hart van de nieuwe mens (Lees ook: ‘Waarom schreef God Zijn wet op stenen tafelen?’). 

De nieuwe mens, die in Christus is opgestaan, behoort God toe en zal naar de stem van God luisteren. De nieuwe mens zal Jezus Christus; het Woord volgen en gehoorzamen en leven naar de wil van de Vader en door zijn of haar gehoorzaamheid aan Hem en Zijn geboden blijven in Zijn liefde.

Een ieder, die besneden is in Jezus Christus en Hem toebehoort zal niet blijven volharden in zonde. Aangezien de zondige natuur, die aanwezig is in het vlees, niet meer de natuur van de nieuwe mens is. 

Zolang een mens blijft volharden in zonde en dezelfde dingen blijft doen als voor zijn of haar bekering en dezelfde werken doet en hetzelfde leven leidt als diegenen, die God niet kennen en Hem niet toebehoren, dan laten de werken en het leven zien, dat de persoon niet wedergeboren is en niet besneden is in Christus en God niet toebehoort, maar dat de persoon nog steeds de oude schepping is, die leeft naar het vlees. 

Valse Christussen en valse profeten zullen opstaan, die grote tekenen en wonderen doen

Want er zullen valse Christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden (Mattheüs 24:24)

Jezus zei niet, dat wij ons moeten laten leiden door de tekenen en wonderen en dat tekenen en wonderen een bewijs zijn, dat iemand in de waarheid leeft. Want Jezus zei, dat er valse Christussen en valse profeten zullen opstaan en grote tekenen en zullen doen, die zelfs als het mogelijk was de uitverkorenen zouden kunnen verleiden.

Daarom moeten wij niet gefocust zijn op tekenen en wonderen en onder de indruk zijn van (bovennatuurlijke) ervaringen en ons daardoor laten leiden.

Maar wij behoren gefocust te zijn op Jezus Christus; het Woord en ons laten leiden door het Woord.

De boom zal jij aan de vruchten herkennen

Wacht u voor valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven. Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels? Zo brengt iedere goed boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom kan geen goede vruchten dragen. Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen. Niet een ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere, zal het Koninkrijk der Hemelen binnengaan, maar wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is (Mattheüs 7:15-21)

Jezus zei, dat jij de boom aan de vruchten zal herkennen. 

Iemand kan nog zulke charismatische en inspirerende woorden spreken en een boeiende motiverende spreker zijn, die humanistische werken doet, maar zolang iemand de werken van het vlees blijft doen, bewijst dit, dat de besnijdenis in Jezus Christus nog niet heeft plaatsgevonden en het vlees nog niet is afgelegd, maar nog springlevend is. 

De persoon is geen nieuwe schepping, die wandelt naar de Geest, maar de persoon is nog steeds de oude schepping, die wandelt naar het vlees en leeft in de macht van de zonde en de dood.

De besnijdenis in Christus blijft uit

Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij , die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen (Romeinen 6:1-4)

Omdat er vele predikers naar de wil van mensen worden aangesteld, die charismatisch zijn en vroom en geestelijk lijken, maar in werkelijkheid ongeestelijk zijn en naar het vlees leven en zelf niet besneden zijn in Christus, wordt de besnijdenis in Christus ook niet meer gepredikt.

Want hoe kunnen zij de besnijdenis in Christus; het afleggen van het vlees en een heilig leven prediken, als zij zelf de werken van het vlees blijven doen en in zonde blijven volharden? 

Daarom verdraaien zij de woorden van God op zo’n subtiele manier, dat de leugens haast niet van de waarheid te onderscheiden zijn en vaak zelfs nog vroom en geestelijk lijken ook. 

De gelovigen, die onder het gehoor van deze predikers zitten, vertrouwen de predikers blindelings en geloven hun woorden en nemen hun woorden klakkeloos over. 

En aangezien er wordt gepredikt dat het vlees niet afgelegd hoeft te worden, zodat de persoon kan blijven volharden in zonde, blijft het vlees aanwezig en blijft de verandering van hart en de gehoorzaamheid aan God en de rechtvaardige werken, die daaruit voortkomen, uit. En zo worden velen misleid en komen op dwaalwegen terecht. 

De nieuwe schepping in Christus

Want besneden te zijn heeft wel betekenis, indien gij de wet volbrengt, maar indien gij een overtreder van de wet zijt, is uw besnijdenis tot onbesnedenheid geworden. Zal dan, indien de onbesnedene de eisen der wet in acht neemt, zijn onbesnedenheid niet voor besnijdenis gelden? Dan zal de van nature onbesnedene, doordat hij de wet volbrengt, u oordelen, die, hoewel in het bezit van letter en besnijdenis, een overtreder van de wet zijt. Want niet hij is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, maar hij is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God (Romeinen 2:25-29)

Een nieuwe geest in hun binnenste, hart van steenIs iemand als besnedene geroepen, hij late het niet verhelpen; is iemand als onbesnedene geroepen, hij late zich niet besnijden. (Want) besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wèl het houden van Gods geboden (1 Korintiërs 7:18-19)

Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende (Galaten 5:6)

Want besneden zijn of niet besneden zijn betekent niets, maar of men een nieuwe schepping is (Galaten 6:15)

Maar het Woord zegt, dat de besnijdenis in Christus oftewel het afleggen van het vlees, waarin de zondige natuur heerst, er wel degelijk toe doet. 

Jij kunt je laten dopen in water, net zoals in het Oude Verbond diegenen, die door de natuurlijke geboorte tot het Joodse volk behoorden, zich lieten besnijden in het vlees. Maar waar het werkelijk om draait is, of tijdens de doop de besnijdenis in Christus plaatsvindt, die samengaat met de besnijdenis van het hart. 

Ben jij een nieuwe schepping geworden in Jezus Christus en is het voorhangsel van het vlees weggedaan en leef jij naar de Geest in gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord naar Zijn wil of niet?

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!