Wiens slaaf ben jij?

Mensen houden niet van het woord slaaf en willen niet iemands slaaf genoemd worden. Maar in het leven, zul je iemands slaaf zijn. De vraag is, wiens slaaf ben jij? Leef jij naar het vlees en behoor jij de duisternis toe en ben je een slaaf van de duivel en luister jij naar de duivel en doe je wat hij zegt? Of leef jij naar de Geest en behoor jij het Licht toe en ben je een slaaf van Jezus Christus en luister jij naar Jezus en doe jij wat Hij zegt?

Hagar en Sara

Zegt mij, gij die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? Er staat immers geschreven, dat Abraham twee zonen had, één bij de slavin en één bij de vrije. Maar die van de slavin was naar het vlees verwerkt, doch die van de vrije door de belofte. Dit is iets, waarin een diepere zin ligt. Want dit zijn twee bedelingen: de ene van de berg Sinai, die slaven baart, dit is Hagar. Het (woord) Hagar betekent de berg Sinai in Arabië. Het staat op één lijn met het tegenwoordige Jeruzalem, want dat is met zijn kinderen in slavernij. Maar het hemelse Jeruzalem is vrij: en dat is onze moeder. Want er staat geschreven: Verheug u, gij onvruchtbare, die niet baart, breek uit en roep, gij die geen weeën kent; want talrijker zijn de kinderen der eenzame dan van haat, die een man heeft. En gij, broeders, zijt, evenals Isaak, kinderen der belofte.

Maar zoals destijds hij, die naar het vlees verwekt was, hem, die naar de geest verwekt was, vervolgde, zo ook nu. Maar wat zegt het schriftwoord? Zend de slavin weg met haar zoon, want de zoon der slavin zal in geen geval erven met de zoon der vrije. Daarom, broeders, zijn wij geen kinderen neer slavin, maar van de vrije. Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen (Galaten 4:21-5:1)

Paulus gaf het voorbeeld van Hagar (de slavin) en Sara (de vrije); van Ismaēl en Isaak, om de vergelijking aan te geven van de oude mens, die in het vlees geboren is en naar het vlees leeft in het Oude Verbond en de nieuwe mens, die in het vlees geboren is, maar wedergeboren is in Christus en naar de Geest leeft in het Nieuwe Verbond (Lees ook: De achtste dag, de dag van het Nieuwe Verbond).

Slaaf van de duivel

Voordat jij tot geloof in Jezus kwam en Hem leerde kennen en voordat Hij jou bevrijdde uit de macht van de duivel en de duisternis en en overgeplaatst werd vanuit het koninkrijk der duisternis naar het Koninkrijk van God, waar Jezus Koning is en regeert, was jij een slaaf van de duivel; kinderen van het vlees en behoorde de duisternis toe.

Jij was een slaaf van jouw vlees en deed wat jouw ziel en jouw lichaam jou opdroegen om te doen. Jij werd aangestuurd door jouw zintuigen, wil, gedachten, gevoelens en emoties.

Je werd heen en weer geslingerd door jouw gevoelen en emoties en gaf toe aan  de begeerten en lusten van het vlees en handelde naar de wil van jouw vlees en jouw gedachten. Kortom, het vlees regeerde en jij diende het vlees en gehoorzaamde het vlees en gaf wat het vlees wilde.

Alles wat het vlees wilde, deed jij, waardoor jij niet vrij was, maar een slaaf van het vlees was.

De twee zonen van God

Voordat de uitstorting van de Heilige Geest op aarde plaatsvond, had God twee zonen op deze aarde, namelijk Adam en Jezus

Adam; de eerste zoon van God op de aarde

De ene zoon Adam was volmaakt geschapen naar het evenbeeld van God (Elohim; God de Vader, Jezus het Woord en de Heilige Geest). Adam geloofde echter de leugen van de duivel boven de waarheid van zijn Vader. Adam deed zijn eigen wil en werd ongehoorzaam aan God, zijn Vader en zondigde (Lees ook: Ongehoorzaamheid aan God).

Wat God de mens verboden had om te doen, deed de mens toch. Door zijn ongehoorzaamheid werd Adam (en Eva) slaaf van de duivel; slaaf van de duisternis; slaaf van het vlees.

Adam en Eva waren vanaf dat moment niet meer vrij, maar waren slaaf van de duivel geworden; gebonden door het vlees.

Een ieder die uit hun zaad (het zaad van de mens) geboren zou worden in het vlees, zouden net als hen, geboren worden als slaaf van de duivel, als kinderen van de duivel.

Jezus; de tweede Zoon van God op de aarde

De tweede zoon: Jezus kwam op aarde en was geboren uit de Geest en de maagd Maria. Jezus kwam in het vlees, maar werd geboren uit het Zaad van de Heilige Geest. Jezus was (en is) de Zoon van de belofte, die God in Genesis 3:15 aan de mens had gegeven.

Zijn Zoon zou de duivel zijn kop vermorzelen en hem zijn autoriteit en macht ontnemen. En dat is ook gebeurd, toen Jezus stierf aan het kruis, als offer voor de hele mensheid en alle zonden en ongerechtigheden van hen op Zich nam.

In het dodenrijk heeft Jezus de sleutels van de dood en het dodenrijk teruggenomen en daarmee heeft Hij de autoriteit (macht) van de duivel rechtmatig ontnomen. Jezus stond op uit de dood en is nu gezeten aan de rechterhand van God (Lees ook: Wat betekent het opstandingsleven in Christus?).

Een ieder die in Jezus Christus gelooft en gereinigd wordt door Zijn bloed en wedergeboren wordt in Hem door water en Geest, zal vrij zijn en een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) worden.

De geboorte van een mens

Ieder mens die geboren wordt in deze wereld, wordt door het zaad van de mens, in het vlees, als slaaf van de zonde geboren. Er is niemand uitgezonderd.

Iedereen blijft een zondaar, totdat een persoon de keuze maakt om niet langer slaaf van het vlees; van de zonde, te willen zijn en niet langer in ongehoorzaamheid aan God te willen wandelen en zich tot Jezus bekeert van zijn zondige wandel.

Een ieder die zich bekeert tot Jezus en opnieuw geboren wordt, wordt geboren uit het Zaad van de Heilige Geest.

Alleen wanneer een persoon wedergeboren wordt, zal deze geen zondaar (slaaf van de zonde), meer zijn, maar de persoon zal, door de wedergeboorte, een slaaf van Christus en zoon God worden, geboren uit de belofte; de Heilige Geest

Zonen van het vlees

Door de inmenging van Sarah en haar voorstel aan Abraham, waarin zij haar slavin aanbood, werd Ismaël geboren. Ismaël was naar het vlees verwekt en was zoon van een slavin. Sarah dacht op deze manier, God een handje te helpen, maar God had en heeft geen hulp nodig. Deze daad had vervelende gevolgen voor het nageslacht van Isaak, want het nageslacht van Ishmael vervolgde hen.

zonde doetDe zonen van Hagar, de slavin, staan voor de zonen van de duivel; de zonen van deze wereld.

De zonen die de wereldgeest en de geest van de anti-christ in zich hebben.

Zij zijn zondaren; slaaf van de zonden en leven daarom ook in zonden. Zij leven naar de begeerte en lusten van het vlees, handelende naar de wil van het vlees en van hun gedachten.

Zij zijn ongehoorzaam aan God’s Woord en doen dus datgene wat God verboden heeft om te doen. Net als Adam, die ook ongehoorzaam werd aan God’s Woord en deed wat God hem verboden had om te doen.

Zij denken vrij te zijn en te kunnen doen wat zij zelf willen. Maar de waarheid is, dat zij slaaf van de duivel zijn; slaaf van hun vlees (lichaam en ziel) en aangestuurd en geregeerd worden door de kwade machten uit de duisternis.

Zonen van de belofte

De zonen van Sara, de vrije, zijn de zonen van God; de zonen van het Koninkrijk der Hemelen. Zij zijn de zonen van de belofte. Zij zijn (opnieuw) geboren in Jezus Christus, in de geest door het Zaad van de Heilige Geest.

ongehoorzaamheid van één mensZij leven wel in het vlees, maar zijn geboren uit het Zaad van de Heilige Geest, net als Jezus Christus.

Hierdoor hebben zij toegang tot het Koninkrijk der Hemelen en tot de troon van God. Zij zijn geen zondaren meer, Zij leven niet meer onder de veroordeling van de wet, maar zij zijn vrij en leven in gerechtigheid en heiligheid (Lees ook: Eens een zondaar altijd een zondaar?).

Zij hebben de Geest van God ontvangen en de wet (de wil van God) staat opgeschreven in hun hart. Zij zullen gehoorzaam zijn aan God’s Woord en zullen wandelen naar Zijn wil en doen wat Hem behaagt.

Zij hebben de oude mens met al hun begeerten, lusten, ongerechtigheden en zonden afgelegd, in de waterdoop en zijn in nieuwheid opgestaan in de geest. Zij worden aangestuurd door de Heilige Geest. Zij leven in de wil van God en doen wat Hem behaagt, zodat Hij verhoogt en vereerd wordt.

Vervolging van de zonen Gods

Maar, zoals destijds hij, die naar het vlees verwerkt was, hem, die naar de geest verwerkt was vervolgde, zo ook nu (Gal 4:29)

En dat zien wij nog steeds om ons heen gebeuren, dat de kinderen van deze wereld, die in zonden en ongerechtigheden leven, de ware zonen van God, die gehoorzaam zijn en blijven aan God’s Woord, vervolgen.

Aangezien de zonden en ongerechtigheden toenemen, neemt de haat naar God, Jezus en de Heilige Geest, die in de zonen van God leeft, ook toe.

Meelopers van de wereld

Zolang je meedoet, meegaat en meepraat met de wereld en hun denken, hun kennis en wijsheid (o.a. wetenschap), hun wandel etc. is er niets aan de hand. Zolang je voor deze wereldgeesten buigt en deelneemt aan hun werken zul je niet vervolgd worden. Maar zodra je tegengas geeft en een ongewenst antwoord geeft, of niet wandelt zoals zij wandelen en met het Woord van God komt, dan zul je vervolgd worden.

Wanneer je stelling neemt in Jezus Christus en gehoorzaam bent aan Hem en wanneer je Zijn wil, Zijn denken, Zijn Koninkrijk vertegenwoordigd en wandelt in Zijn geboden, dan zul je vervolgd worden door de mensen om je heen, die de geest van de antichrist; de duivel bezitten en slaaf van de duivel zijn.

Wij leven in een tijd waarin de ware zonen van God; de gelovigen, die blijven staan in het Woord en geen water bij de wijn doen, omwille van het please-en en de acceptatie van mensen, vervolgd worden.

Wettisch, stug en ouderwets

Zij worden als te wettisch, stug en ouderwets omschreven en gaan niet mee met de tijd. Terwijl zij juist degene zijn, die in de ware vrijheid in Christus Jezus leven. Zij zijn geen slaaf van de zonden meer. Zij zijn niet meer gebonden aan de zonden en ongerechtigheden van het vlees. Maar zij leven werkelijk in vrijheid, als slaaf van Jezus Christus.

Wandelen in de belofte

Wandelen in de belofte, als zoon van God, is wandelen in het geloof in Jezus Christus; het Woord.
Wanneer je in geloof wandelt, ben je volledig gehoorzaam aan het hele Woord van God.
Alleen in het Woord van God, zul je Hem leren kennen en Zijn wil vinden.

Natuurlijk hoeven wij niet terug te gaan naar het oude verbond en de offerwetten, feestdagen etc. houden, om zo gered te worden en te blijven, want wij zijn gered door Zijn werk; het offer van Jezus Christus en door Zijn bloed.

Maar de wil van God; wat Hij wel en niet goed vindt, zal onveranderd blijven. Want Hij is dezelfde, gister, heden en voor altijd. Wanneer wij het hele Woord bestuderen, leren wij Hem kennen en wanneer wij van Hem houden, zullen wij ons onthouden van datgene wat een gruwel voor Hem is en wat Hij ons heeft verboden om te doen.

Wanneer je God lief hebt met heel je hart, ziel, verstand en kracht, dan pas kun je Hem volledig gehoorzaam zijn.

Vrije wil

Maar wij blijven een vrije wil behouden, ook wanneer wij wedergeboren zijn. Zodra wij ervoor kiezen om ongehoorzaam aan God en aan Zijn Woord te worden. Zodra wij doen wat wij zelf willen en ons weer laten leiden door het vlees; onze wil, lusten en begeerten, denken, gevoelens etc. en daarin blijven volharden, met andere woorden dat wij blijven wandelen naar het vlees, in zonden en ongerechtigheden, dan zullen wij weer slaaf van de duivel worden en aangestuurd worden vanuit de duisternis. Wij zullen niet meer vrij zijn, maar gebonden en leven onder het juk van de duisternis.

Denken vernieuwen met het Woord van God

Daarom is het zo belangrijk wanneer je een nieuwe schepping wordt, je denken te vernieuwen met het Woord van God, zodat je Jezus leert kennen en wordt als Hem. Alleen door het Woord zul je Zijn wil leren kennen en zul je gaan onderscheiden, wat goed en kwaad is. Er is geen andere manier.
Wanneer je in het Woord; Jezus blijft, zul je regeren over de vijand; de duivel en zijn hele legermacht, in plaats dat je geregeerd wordt door hen.

Wiens slaaf ben jij?

Maar de keuze is aan jou, want je kunt niet een slaaf van de duivel en een slaaf van Jezus Christus zijn.

Dus wil je de wereld blijven dienen en slaaf van de wereld; de duivel, de zonden en ongerechtigheden blijven en dus leven naar jouw begeerten, lusten, denken, (wereldse) kennis en jouw eigen wil uitvoeren op aarde (die aangestuurd wordt door de duisternis)?

Of ben je bereid om jouw eigen leven; jouw begeerten, lusten, denken, (wereldse) kennis en wil, op te geven om Jezus te dienen en slaaf van Jezus Christus te worden en te leven in heiligheid en gerechtigheid, als burger van het Hemelse Jeruzalem, aangestuurd door de Heilige Geest?

Wanneer je werkelijk bereid bent om jouw eigen leven af te leggen en in vrijheid wil leven, hoef je maar één stap te zetten en Jezus Christus Heer en Meester van jouw leven te maken.

Hij wil jou vergeven en verzoenen met de Vader, omdat Hij van jou houdt. Hij heeft de eerste stap gezet om te laten zien hoeveel Hij van jou houdt, nu is het aan jou wat jij hiermee wil doen.

Maar je moet een keuze maken: het is het vlees of de geest..

You Might Also Like

    error: Content is protected !!