Op welke twee manieren kun je door een storm heengaan?

In de Bijbel in Mattheüs 8:23-27, lezen wij over twee manieren om door een storm heen te gaan. Jij kan door de storm heengaan als de nieuwe schepping; de nieuwe mens of jij kan door de storm heengaan als de oude schepping; de oude mens. In het verhaal van Jezus en Zijn discipelen, die op zee in een storm terechtkwamen, lezen wij over het gedrag en de handelingen van de oude schepping vs de nieuwe schepping. Jezus en Zijn discipelen gingen door dezelfde storm heen, maar hun gedrag en acties waren totaal verschillend. Door hun gedrag en handelingen onderscheidden zij zichzelf en lieten zij zien, wie zij werkelijk waren; de nieuwe schepping of de oude schepping.

De houding van de oude schepping tijdens de storm

En toen Jezus in het schip ging, volgden Zijn discipelen Hem. En zie, er kwam een grote onstuimigheid op de zee, zodat de golven over het schip sloegen; maar Jezus sliep. En zij kwamen en maakten Hem wakker en zeiden: Heere help ons, wij vergaan! En Hij zeide tot hen: Waarom zijt gij bevreesd, kleingelovigen? Toen stond Hij op en bestrafte de winden en de zee, en het werd volkomen stil. En de mensen verwonderden zich en zeiden: Wat voor iemand is deze, dat ook de winden en de zee Hem gehoorzaam zijn! (Mattheüs 8:23-27)

De discipelen waren nog de oude mens; de oude schepping (vlees en bloed), zij waren nog niet opnieuw geboren in de geest, door water en Geest. Zij gingen door de storm heen als de oude schepping. Zij zagen de onstuimigheid van de wind en de zee en zagen de golven, die over het schip sloegen. Zij lieten zich leiden door hun zintuigen; wat zij zagen en begonnen zich zorgen te maken. Zij werden angstig en raakten in paniek. Door de angst kwam het ergste doom scenario hun denken binnen, namelijk dat zij zouden vergaan.

vrucht vrede GodsDe discipelen volgden, tijdens de storm, niet Jezus Zijn voorbeeld. Zij bleven niet rustig en vredig, zoals hun Meester. Zij bezaten niet de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, maar zij waren bezorgd, angstig, paniekerig en handelden naar het vlees.

De discipelen lieten zich leiden door wat er om hen heen gebeurde en hun vleselijke gedachten en vreesden daarom het ergste.

Daarnaast deden zij ook niet, wat zij Jezus al die tijd hadden zien doen, namelijk om autoriteit over de situatie te nemen en de winden en de zee te gebieden om stil te worden.

De situatie overmande hen en heerste over hen, zodat zij slachtoffer werden van de situatie.

De discipelen maakten Jezus wakker en maakten Jezus hun gedachten bekend, namelijk dat zij zouden vergaan.

Maar Jezus bleef in de vrede van God en vroeg hen waarom zij zo bevreesd waren. Jezus noemde hen kleingelovigen, wat wil zeggen, dat zij een gebrek aan vertrouwen (in Christus) hadden. Jezus stond op en bestrafte de winden en de zee en het werd het stil. De discipelen verwonderden zich en waren verbaasd dat de winden en de zee Hem gehoorzaamden.

Alles heeft zijn oorsprong in de geestelijke wereld

Alles wat wij om ons heen waarnemen in de zichtbare wereld heeft zijn oorsprong in de onzichtbare wereld oftewel de geestelijke wereld. Nu gaat het erom of jij wandelt naar de Geest zoals Jezus deed? Of dat je wandelt naar het vlees en je laat leiden door jouw zintuigen, gedachten (denken), gevoelens, emoties etc. net als de discipelen.

Eersteling van de nieuwe schepping

Jezus was de Eersteling van de vele nieuwe scheppingen, die in Hem opnieuw geboren zouden worden, door water en Geest. De nieuwe scheppingen oftewel de zonen Gods; geboren uit de Geest van God.

Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen (Romeinen 8:29)

De houding van de nieuwe schepping tijdens de storm

Jezus gaf ons het voorbeeld en liet zien hoe de nieuwe schepping zou moeten wandelen op aarde. Jezus wandelde naar de Geest, in geloof, gezag en kracht. Hij wist wie God was en wie Hij was en de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, heerste in Hem.

bijbeltekst genesis 1-26 God zeide laat ons mensen maken naar ons beeldJezus liet Zich door geen enkele situatie leiden, nog knechten. Maar Jezus heerste over elke situatie.

Elke situatie werd ondergeschikt aan Jezus.

Zelfs toen Lazarus 4 dagen dood was, heerste Jezus over de situatie en handelde in geloof en gezag en de dood gehoorzaamde Jezus en gaf Lazarus terug aan het leven (Johannes 11).

En laten wij natuurlijk niet de kruisiging en opstanding van Jezus Christus vergeten. Jezus overwon de duivel en ontnam hem de sleutels van de dood en het dodenrijk.

Terugkomend op de storm op het meer van Galilea, lezen wij dat Jezus autoriteit nam over de situatie; de storm. Jezus gebood de winden en de zee om stil te worden. Wat Jezus uitsprak gebeurde. De winden en de zee gehoorzaamden Hem en het werd stil.

De nieuwe schepping heeft in Jezus Christus,
al het gezag in de hemel en op de aarde

De nieuwe schepping; geboren uit water en Geest, bezit hetzelfde gezag en dezelfde vrede als Jezus. De nieuwe schepping heeft macht ontvangen in Jezus Christus om te heersen over situaties, in plaats dat situaties over hen heersen.

De nieuwe schepping is niet bevreesd en laat zich niet leiden door allerlei negatieve doom scenario’s, die hun denken binnenkomen. Maar zij vertrouwen op God en zijn niet bevreesd. Zij heersen over hun gedachtes en gebieden elke gedachte, die niet uit God is, uit hun denken te gaan.

De stormen in het leven

Elk mens heeft te maken met stormen in het leven, dat is een feit, want Jezus zegt het. Er is niemand uitgezonderd. Het maakt niet uit wat voor storm er op jou afkomt, maar waar het om gaat is: hoe ga jij door een storm heen?

Ga jij door een storm heen als de oude schepping en klaag en mopper jij? Ga jij zwelgen in zelfmedelijden en bij de pakken neerzitten? Ga jij de situatie op een negatieve manier voeden door er met iedereen over te spreken? Laat jij iedereen weten, hoe moeilijk en zwaar jij het wel niet hebt? Laat jij jouw negatieve gedachten over de situatie toe en word je bezorgd, angstig, depressief of raak je in paniek? Hoe ga jij door een storm heen? Hoe ga je door een situatie heen? Laat jij je leiden door het vlees (de oude schepping) of door de Geest (de nieuwe schepping)?

Welke situatie er ook op jou afkomt, wanneer jij naar de Geest, als de nieuwe schepping wandelt, zul jij blijven wandelen in de vrede van God en zul jij heersen over de situatie en spreken tot de situatie.

Blijf standhouden en geef niet op!

Het kan voorkomen, dat wanneer jij begint te spreken, er volgens jou niets gebeurt, althans dat denk jij, want jij ziet nog niets in de zichtbare wereld gebeuren. Maar weet dat geen enkel woord ledig zal terugkeren en dat er in de geestelijke wereld wel degelijk het één en ander al in gang is gezet. Maar het gaat er om, dat je blijft volharden in het geloof en blijft standhouden in het Woord en niet opgeeft (Lees ook: Zal Ik het geloof vinden op aarde?).

Jezus Christus heeft alle gezag over zowel de elementen in de geestelijke als de natuurlijke (zichtbare) wereld. Zijn macht en Zijn gezag heeft Hij gegeven aan de nieuwe scheppingen, die samen Zijn Lichaam; de Gemeente vormen.

Wanneer jij de nieuwe schepping bent geworden, ben jij gezeten in Jezus Christus. Maar nu is het aan jou om jouw positie in Hem; in het Woord, in te nemen en te gaan wandelen als de nieuwe schepping, naar de Geest en niet meer naar het vlees, zoals jij voorheen deed. Alleen dan zul jij in Hem (in het Woord) wandelen, in Zijn gezag en net als Hem, heersen over elk element, in zowel de geestelijke als de zichtbare wereld.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!