Spreuken 10:11 – De mond van de rechtvaardigen is een bron van leven

Wat betekent Spreuken 10:11, De mond van de rechtvaardigen is een bron van leven, maar de mond der goddelozen verbergt geweld?

Het pad van de gerechtigheid

De rechtvaardigen zijn degenen, die door het geloof in Jezus Christus, de Zoon van God, zich hebben bekeerd en wedergeboren zijn in Hem en wandelen op het pad van de gerechtigheid (het smalle pad).

Zij wandelen niet naar hun eigen inzicht, mening, bevindingen, wensen en wil, maar zij hebben zich onderworpen aan God en wandelen naar wat het Woord van God zegt, waardoor zij wandelen naar de wil van God (Lees ook: Wat is de wil van God?).

Het Woord is hun dagelijks brood, waarmee zij hun geest voeden, zodat de geest sterk wordt en opgroeit in het zoonschap Gods tot volwassenheid.

De rechtvaardigen vernieuwen hun denken met het Woord en leren de waarheid en de wil van de Vader kennen en het onderscheid van goed en kwaad.

Zij hebben een vreze (groot ontzag) voor de Heere, en het Woord en de Heilige Geest zullen regeren in hun leven. Zij zullen wandelen naar de Geest in het licht.

De mond van de rechtvaardigen is een bron van leven

De mond van de rechtvaardigen is een bron van leven (Spreuken 10:11)

Omdat zij hun denken vernieuwen met de woorden van God en het woord in hun hart wordt gepland en regeert in hun leven, zal de mond van de rechtvaardigen een bron van leven zijn.

Wanneer zij hun mond zullen openen zullen zij woorden van Geest en leven spreken, net als Jezus. Zij zullen de woorden van God spreken, die de waarheid zijn, en woorden van leven en vrede uitspreken over situaties, omstandigheden, mensen, etc. (Lees ook: Wat bedoelde Jezus met Mijn woorden zijn Geest en leven).

De mond van de rechtvaardigen zal een bron van leven zijn voor de mensen in hun omgeving en voor diegenen, die dwalende, verloren en zoekende zijn naar de waarheid. Voor hen zal de mond van de rechtvaardigen een bron van levend water zijn en de woorden van de rechtvaardigen als levend water, die hun (geestelijke) dorst voor eeuwig zal stillen.

Het pad van de ongerechtigheid

De goddelozen zijn degenen, die niets met God te maken willen hebben en zonder God leven en rebelleren tegen God en Zijn Woord. Zij weigeren om zich te onderwerpen aan God en Zijn Woord, waardoor zij wandelen op het pad van de ongerechtigheid (het brede pad van de wereld).

bijbeltekst 1 korintiërs 3-19 wijsheid van wereld is dwaasheid bij God

Zij zijn hoogmoedig en wandelen vanuit hun eigen (vleselijke) denken, naar hun (vleselijke) kennis, wijsheid, bevindingen, inzicht, wensen, lusten en wil.

En door te wandelen naar hun eigen woorden en wil, verwerpen zij de woorden en de wil van God.

Zij voeden zich met de kennis, wijsheid en de dingen van de wereld en wandelen naar de lusten, begeerten en de wil van hun vlees (Lees ook: Zal God Zijn wil veranderen voor de lusten en begeerten van het vlees?).

De wereld is corrupt en aangezien zij hun denken voeden met de dingen van de wereld, zal hun denken ook corrupt zijn.

Zij zullen geen goede gedachten hebben, maar zelfzuchtige boze gedachten, die uit zijn op eigen gewin.

De mond van de goddelozen verbergt geweld

Maar de mond der goddelozen verbergt geweld (Spreuken 10:11)

De goddelozen spreken geen woorden van leven en vrede Maar de goddelozen spreken menselijke (vleselijke) woorden, die de dood in zich dragen en onheil teweeg brengt.

Voor de wereld mogen de woorden vroom en wijs zijn en als de waarheid worden beschouwd, maar voor God zijn het dwaze woorden, die geweld verbergen en leiden tot de vernietiging van de mens.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!