Mag een Christen scheiden?

Waarom vinden er zoveel echtscheidingen onder Christenen plaats? Het antwoord op deze vraag is, omdat de meeste Christenen niet wedergeboren zijn en blijven leven naar het vlees. Zij leven net als de wereld en laten zich leiden door hun vlees: zintuigen, wil, emoties, gevoelens, begeerten, lusten, etc. en voeden zichzelf met de dingen van de wereld. In plaats dat zij zich voeden met het Woord en zich laten leiden door het Woord van God en de Heilige Geest, die de wil van God vertegenwoordigen. Maar hoe denkt God over scheiden? Wat zegt de Bijbel over het huwelijk en wat zegt de Bijbel over scheiden? Keurt God de echtscheiding goed en is scheiden Gods wil of is scheiden een zonde? Wat zegt Jezus over scheiden? Wanneer mag een Christen scheiden?

Wie is de nieuwe schepping?

Wanneer jij een wedergeboren Christen bent, wil dat zeggen dat jij in Christus een nieuwe schepping bent geworden. Jij bent een nieuwe schepping; de nieuwe mens geworden, die geboren is uit Zijn Heilige Geest. Jij hebt jouw zondige natuur, die aanwezig is in het vleesafgelegd en door de inwoning van de Heilige Geest heb jij Gods natuur ontvangen. Het draait niet meer om jou, maar om de wil van God

Jij bent door het bloed van Jezus Christus verzoend met God en overgeplaatst van het koninkrijk der duisternis naar het Koninkrijk van God, waar Jezus Christus Koning is (Kolossenzen 1:13-14). Jij behoort dus tot het Koninkrijk van God en niet meer tot het koninkrijk van de duivel (de wereld).

de nieuwe mens aandoen

Alhoewel jij leeft in de wereld, ben jij niet meer van de wereld. Jij bent geen zoon van de duivel meer, maar jij bent een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) geworden.

Voor jouw wedergeboorte, toen je nog de oude schepping was en de duivel toebehoorde, deed jij de wil van de duivel. De duivel wilde dat jij leefde naar de lusten en begeerten van jouw vlees en zondigde.

Alle karaktereigenschappen van de duivel waren in jou (in jouw vlees) aanwezig, zoals hoogmoed, trots, egoïsme, boosheid, ongeduld, onrust, jaloersheid, liegen, afgunst, kwaadsprekerij, etc.

Maar toen jij een nieuwe schepping werd door de opstanding van jouw geest uit de dood en jij een nieuwe natuur ontving, namelijk Gods natuur, heb jij al de bovenstaande karaktereigenschappen, die bij het zondige vlees horen, ingeruild voor nieuwe karaktereigenschappen, die bij de geest horen, namelijk een liefde voor God en voor jouw naasten, verdraagzaamheid, lankmoedigheid, trouw, vrede, blijdschap, tevredenheid, leven vanuit de Geest etc.

Het gaat niet om jou, maar om Hem

Wanneer jij bent wedergeboren, gaat het er niet meer om wat jij vindt, maar wat God vindt. Het gaat er om wat het Woord zegt; wat God wil en wat God vindt. Want het ‘zelf’ is gestorven en begraven in Christus Jezus (als symbool de waterdoop). .

Wanneer jij leeft naar het Woord en de Geest, dan zal er eenheid zijn; eenheid in de gemeente, eenheid onder de heiligen, eenheid in het huwelijk, eenheid in het gezin, etc.

Dus als er geen eenheid is, kunnen wij concluderen dat het ‘zelf’ nog leeft en niet is gestorven. Iedereen heeft zijn eigen mening in plaats van God mening en doet wat hij of zij wil in plaats van Gods wil en gaat zijn of haar eigen weg in plaats van Gods weg (Lees ook: Niet mijn mening, maar Uw mening‘ en ‘Is Gods weg jouw weg?‘)

“Doe niet zo ouderwets en moeilijk! Scheiden hoort nou eenmaal bij deze tijd!”

Dit is een grote leugen van de duivel. Scheidingen zijn er altijd geweest en is niet iets van de laatste tijd. In de tijd van Mozes kwamen er al echtscheidingen voor. Ook in de tijd van Jezus en in de tijd van Paulus en Petrus, lezen wij dat echtscheidingen voorkwamen.

Wat wij wel zien, is dat wij in het einde van het laatst der dagen leven. Wij zien een grote toename van zonden en ongerechtigheden. Vele mensen, inclusief gelovigen, zijn rebels en laten zich niets gezeggen. Zij doen wat zij zelf willen en leven naar hun eigen (seksuele) lusten en begeerten en niet meer naar het Woord van God.

De liefde voor hunzelf is groter dan de liefde voor God. Want als zij God zouden liefhebben, zoals Jezus God lief had, en Jezus zouden liefhebben, dan zouden zij de wil van God doen in hun leven en gehoorzaam zijn aan Zijn geboden.

Scheiden is het resultaat van de hardheid van het hart

Laten wij kijken naar wat Jezus zei over de echtscheiding en over het feit dat Mozes een scheidbrief meegaf. Jezus zei, “Mozes heeft vanwege de hardheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest” (Mattheüs 19:8).

Dus als mensen willen scheiden dan is de oorzaak de hardheid van hun hart.

‘Hardheid van het hart’ is vertaald van het Griekse woord ‘sklērokardia’ (G4641 SC), wat betekent: Harteloosheid, dat is (specifiek) armoede van (geestelijke) waarneming/observatie, hardheid van hart

Hun hart was onbekeerd en daarom leefden zij naar hun eigen wil en de lusten en begeerten van het vlees. Zij wilden zich niet onderwerpen aan de wil van God oftewel aan Zijn geboden en inzettingen, maar zij wilden leven naar hun eigen wil.

De hardheid van het hart betekent geestelijke armoede. Wanneer de Geest niet regeert in iemands leven, regeert het vlees. Wanneer het vlees regeert in het leven van een gelovige, dan zal de Geest het onderspit delven en zullen de vruchten ook naar het vlees zijn en niet naar de Geest. Zolang het vlees regeert is de persoon geestelijk arm.

“Ja, maar mijn man gelooft niet en ik heb het daarom zo zwaar. Ik weet niet hoelang ik dit nog kan trekken. Ik word helemaal gek!”

Het Woord zegt, dat door de wandel van de vrouw en diens Godsvrucht, de man getrokken zal worden tot het Koninkrijk van God (Lees ook ‘Hoe komt je man tot geloof)

Is jouw man dus niet nog niet bekeerd? Dan is hij niet alleen de oorzaak van alle ruzie’s en onenigheden, maar ook waarschijnlijk jouw wandel en gedrag. Want wat zijn de vruchten, die je draagt?

Het Woord is de waarheid en gaat boven jouw bevindingen. Heb jij het dus zwaar? Keer terug naar wat het Woord zegt en leef naar de inzettingen van God, die niet zwaar zijn. Als jij de woorden van God tot je neemt en daarin gaat wandelen, dan zal het Woord jou bemoedigen en jou kracht en vrede geven. Want Jezus zegt: Ik geef jou vrede. Hij zegt niet: Ik geef jou depressies.

Wanneer jij gaat wandelen in het Woord en de vrucht van de Geest zal dragen, dan zal jouw man getrokken worden en zich bekeren tot Jezus. Want het Woord zegt, dat door jouw wandel, door jouw Godsvrucht, jouw man zich zal bekeren.

“Ja, maar mijn voorganger heeft akkoord gegeven om te scheiden” 

Een voorganger zou een ambassadeur van het Koninkrijk van God en een vertegenwoordiger van het Woord van God moeten zijn en zou moeten leven als Jezus. Dat betekent, dat hij het Woord behoort te kennen, gehoorzamen en een doener van het Woord behoort te zijn (Lees ook: ‘De hoorders vs de doeners‘).

Een voorganger behoort altijd trouw te zijn aan het Woord van God en het Woord van God verkondigen aan de mensen. Want het gaat er niet om wat de voorganger wilt of wat zijn bevindingen en mening is, maar het gaat erom wat God wilt en wat Zijn wil is omtrent het huwelijk en wat Hij vindt van echtscheiding. Wat zegt de Bijbel over scheiden?

Een wedergeboren Christen zal nooit akkoord geven om te gaan scheiden. Want hij zal zich altijd houden aan het Woord van God en de wil van God vertegenwoordigen en uitvoeren.

Dus als jouw voorganger goedkeuring heeft gegeven om te scheiden en de reden is niet overspel of dat de ongelovige jou heeft verlaten, danis de vraag in dit geval: “wie gehoorzaam jij? Jouw voorganger of God?”

“Ja maar mijn voorganger is ook gescheiden” 

Helaas zijn er vele gescheiden voorgangers. Sommige voorgangers zijn zelfs meerdere keren getrouwd en gescheiden en prediken nog steeds iedere week vanaf de kansel. Hoe kan dit? Omdat zij charismatisch en welbespraakt zijn of het voorgangers ambt hebben ‘geërfd’ van hun familie of… (vul zelf maar in).

Maar dit gedrag bewijst dat de gevallen voorganger vleselijk is en er de voorkeur aan geeft, om zijn eigen wil te doen en de lusten en begeerten van het vlees te voldoen, in plaats dat de voorganger zich onderwerpt aan Jezus Christus en zijn gevoelens en wil kruisigen en de wil van de Vader doet.

In plaats dat de voorganger heerst over de zonde en de dood en wandelt naar de Geest in heiligheid en een werker der gerechtigheid is, is de voorganger vleselijk en leeft in gebondenheid aan de zonde en is een werker van de ongerechtigheid en wordt geleid door een geest van echtscheiding en dient de zonde en de dood door deze geest te gehoorzamen.

De mensen kunnen zeggen, “God vergeeft”. En natuurlijk vergeeft God als iemand werkelijk berouw heeft over zijn of haar zonde en zich bekeert. Maar vaak is dit niet het geval en komt het veelvuldig voor dat een gevallen voorganger weer hersteld wordt in zijn ambt en na een tijd weer vervalt in (dezelfde) zonde en moedwillig zondigt. 

Daarnaast staat er niet in het Nieuwe Testament, dat een gevallen voorganger opnieuw aangesteld moet worden. Integendeel, de Bijbel is hier heel duidelijk over (Lees ook: ‘‘Wat bedoelde Paulus met iemand niet te haastig de handen opleggen?‘ 

Als een voorganger moedwillig zondigt, hoe kan de voorganger dan de mensen disciplineren en corrigeren en hen oproepen te bekeren en de zonde uit hun levens te verwijderen? Precies, de voorganger kan het de mensen aanzeggen, maar de mensen zullen zeggen, “maar jij hebt dit ook gedaan”

“Ik heb een woord van God ontvangen, waarin God mij toestemming geeft om te scheiden” 

Sommigen krijgen in een woord, profetie, droom of visioen door, dat de man of vrouw waarmee zij getrouwd zijn, niet naar de wil van God is. En dat God hen heeft opgedragen om te gaan scheiden, zodat zij God volledig kunnen dienen..

duivel gaat rond als brullende leeuw

Wanneer jij op deze wijze een soortgelijk woord hebt ontvangen dan kun je dit woord meteen verwerpen. Dit kan namelijk niet een woord van God zijn. Omdat God Zichzelf niet kan tegenspreken.

In Maleachi 2:16 zegt God, dat Hij de echtscheiding haat. Als God de echtscheiding haat, hoe kan God jou dan akkoord geven om te scheiden? Dat kan niet!

Weet, dat de Heilige Geest en het Woord altijd samenwerken. Zij kunnen elkaar niet tegenspreken. Dus wanneer het woord, dat jij hebt ontvangen niet gelijk is aan het Woord van God, moet jij het woord wat jij hebt ontvangen verwerpen.

Het maakt niet uit hoe geweldig en veelbelovend het woord, de droom, visioen of profetie is. Als deze het Woord tegenspreekt, dan is het niet van God afkomstig, maar van een engel des lichts, die getracht heeft om jou te misleiden en jou te doen zondigen tegen God en op zijn weg; zijn dwaalspoor te krijgen.

Onder welke twee voorwaarden mag een Christen scheiden?

De Bijbel spreekt, dat wanneer een man ontrouw is aan zijn vrouw, zij het recht heeft om te scheiden en andersom natuurlijk ook.

Maar Ik zeg u: een ieder, die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan ontucht, maakt, dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt; en al wie een weggezondene trouwt, pleegt echtbreuk (Mattheüs 5:32)

Een andere reden om te scheiden is, wanneer de ongelovige man zijn vrouw verlaat.

Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij haar verlaten. De broeders of zuster is in dit geval niet gebonden; tot vrede heeft God u geroepen (1 Korintiërs 7:15)

Wat zegt de Bijbel over scheiden?

Wat zegt de Bijbel over scheiden? Ten eerste is het belangrijk om te weten, dat wanneer jij trouwt, jij een huwelijksverbond aangaat. De verbonden, die God heeft ingesteld, zijn heilig voor Hem. Net zoals wij door Jezus Christus, in het Nieuwe Verbond zitten, zo zitten een man en een vrouw in het huwelijksverbond.

Dit huwelijksverbond houdt op, wanneer één van beiden komt te overlijden (1 Korintiërs 7:39, Romeinen 7:1-3). Maar laten wij kijken naar enkele teksten in de Bijbel over echtscheiding en wat God zegt over scheiden en wat Jezus zegt over scheiden.

Gij zult niet echtbreken (Exodus 20:14)

Weest dan op uw hoede voor uw hartstocht, en dat men niet ontrouw worde aan de vrouw zijner jeugd. Want Ik haat de echtscheiding, zegt de Heere, de God van Israël (Maleachi 2:15-16)

Er is ook gezegd: Al wie zijn vrouw wegzendt, moet haar een scheidbrief geven. Maar Ik zeg u: Een ieder, die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan ontucht, maakt, dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt: en al wie een weggezondene trouw, pleegt echtbreuk. (Mattheüs 5:31-32)

wil van God wil van de duivel

Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? Jezus antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? En Jezus zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet (Mattheüs 19:4-6)

Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven haar weg te zenden? Jezus zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het niet zo geweest. Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk (Mattheüs 19:7-9)

Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet (Marcus 10:9)

Paulus schrijft aan de gemeente te Korinte, het volgende: Doch hun, die getrouwd zijn, beveel ik niet, maar de Heere, dat een vrouw haar man niet mag verlaten -is dit toch gebeurd, dan moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en een man moet zijn vrouw niet verstoten (1 Korintiërs 7:10-11)

Scheiden is niet de wil van God

Wij kunnen hiermee concluderen dat echtscheiding, niet de wil van God is. Ondanks wat mensen, inclusief leiders van gemeentes, beweren. God haat de echtscheiding zelfs! Als God de echtscheiding haat en wij Zijn kinderen zijn en Zijn natuur hebben, behoren wij de echtscheiding dan ook niet te haten?

Als zonen van God, gaat het er niet om wat wij vinden of willen of wat de wereld vindt, maar wat God vindt en wat Hij wil. Hij heeft ons gekocht met het kostbare bloed van Jezus Christus en daarom behoren wij Hem toe. Hij is onze Heer en wij behoren te leven naar Zijn wil. Jij kan dus niet als zoon of dochter van God een echtscheiding aanvragen, dat is onmogelijk.

Wanneer jij dit wel doet, kun jij jezelf afvragen wie jij eigenlijk dient? Dien jij werkelijk God of dien jij jezelf?

twee grote geboden, Wanneer gij mij liefhebt zult gij mijn geboden bewaren

Als jij bent wedergeboren en van God houdt en werkelijk God dient, dan behoor jij Zijn Woord te kennen en uit te voeren in jouw leven.

Jij behoort jouw denken te vernieuwen met het Woord en Zijn woorden toe te passen in jouw leven, zodat jij een doener wordt van het Woord en aan Hem laat zien, dat jij van Hem houdt. Want als jij van God houdt dan onderhoud jij Zijn geboden.

Als jij Zijn Woord niet bestudeert en blijft leven naar het vlees en naar wat jij zelf wilt en je laat leiden door jouw gevoelens, mening en bevindingen, dan ben jij gelijk aan een losgeslagen boot zonder roer.

Niemand dwingt jou om Gods wil te doen. Jij hebt zelf die keuze gemaakt om Hem te dienen. Echter betekent Hem dienen, ook echt Hem dienen! En betekent het niet jezelf dienen.

In een huwelijk betekent dit, dat je elkaar dient. Het is geven, in plaats van nemen. Jij leeft niet meer voor jezelf, maar voor de ander.

Als Jezus gebood om je naaste lief te hebben als jezelf, betekent dit ook zeker dat jij jouw man of jouw vrouw moet liefhebben als jezelf. Hoe doe jij dit? Heel simpel: behandel de ander, zoals jij behandeld wilt worden. Wanneer jij dit begint te doen, zul jij zien dat jouw huwelijk en jouw leven er heel anders uit gaan zien.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!