Heb jij God lief met heel jouw hart?

Heb jij God lief met heel jouw hart? Want het geloof staat of valt met jouw liefde voor God. Jezus zegt, dat God liefhebben met heel jouw hart, ziel, verstand (jouw denken) en kracht het eerste en dus het belangrijkste gebod is (Marcus 12:30, Lucas 10:27). Helaas is er vaak meer oog voor het tweede gebod, namelijk: heb je naaste lief als jezelf en worden de scheppingen boven de Schepper gesteld. Daarbij komt, dat dit tweede gebod vaak op zo’n manier wordt verdraaid en verkeerd wordt geïnterpreteerd, dat het geestelijke passiviteit en acceptatie van de werken van het koninkrijk van de duisternis veroorzaakt. Maar God, Jezus en de Heilige Geest zeggen heel duidelijk, dat alles begint met jouw liefde voor God. Wanneer jij God liefhebt met heel jouw hart, zul jij vanuit die liefde jouw naasten liefhebben als jezelf. Hierdoor zul jij automatisch de hele wet vervullen (Mattheüs 22:40). De wet is geen lijst met allerlei regeltjes, die jij moet houden in het leven. Maar de wet vertegenwoordigt Gods wil en Zijn natuur. Als jij wedergeboren bent en de Heilige Geest in jou woont, dan bezit jij Gods natuur en zul jij automatisch Zijn wil doen. Maar het begint allemaal met jouw liefde voor God. En of jouw liefde voor God boven de liefde voor jezelf en de wereld staat.

Jouw daden bewijzen of je iemand liefhebt

Liefhebben is niet een passiviteit, maar een activiteit. Door jouw spreken en door jouw handel en wandel, zul jij bewijzen of jij God en Jezus werkelijk liefhebt met heel jouw hart en of de Geest van God; de Heilige Geest in jou woont.

Jezus liefhebben met heel jouw hart

Jezus zegt, dat als jij echt van Hem houdt, jij Zijn geboden zal bewaren. Dit betekent niets anders, dan dat jij zal doen, wat Hij jou heeft opgedragen om te doen.

Alleen wanneer jij Zijn geboden onderhoudt, zul jij bewijzen dat jij van Hem houdt en zul jij wandelen in Zijn liefde.

Jij kunt zeggen dat jij van Hem houdt, maar daarmee kom jij niet het Koninkrijk van God binnen.

Iedereen kan dit zeggen, maar er zijn maar weinigen, die het ook kunnen bewijzen.

Alleen jouw daden, handelingen en wandel naar de Geest, laten zien of jij uit God geboren bent en of jij met heel jouw hart van Hem houdt. Jouw daden en jouw wandel laten zien of jij God en Jezus liefhebt boven alles.

Tijd spenderen met de persoon van wie jij houdt

Hoeveel personen zijn er wel niet, die zeggen van iemand te houden, maar hun daden bewijzen het tegendeel. Als jij van iemand houdt, dan wil jij bij diegene zijn. Jij wilt tijd met die persoon spenderen en investeren in de relatie. Jij luistert naar de persoon, omdat jij door het luisteren een persoon leert kennen. Door te luisteren en het leren kennen, weet jij precies waar de persoon van houdt en waar de persoon niet van houdt.

Jij zult de persoon met respect behandelen en doen wat die persoon behaagt. Als jij werkelijk van die persoon houdt, dan zul jij niets doen, wat die persoon verdrietig maakt en/of waarmee jij de persoon pijn doet.

Zo is het ook met het zoonschap Gods. Wanneer jij van de Vader houdt, dan luister jij naar Hem en spendeer jij tijd met Hem in gebed. Zijn woorden zul jij tot jou nemen en uitvoeren in jouw leven, zodat jij zult wandelen naar Zijn wil. Jij zult niets willen doen, wat Hem pijn doet of waar jij Hem en Zijn Koninkrijk mee schaadt. Jij zult jouw eigen wensen, wil, begeerten en lusten opgeven voor Zijn wil. Net als Jezus, die Zijn eigen leven opgaf om de wil van Zijn Vader te doen.

Jezus heeft God lief boven al

Jezus spendeerde veel tijd met Zijn Vader in gebed en bleef Hem volkomen gehoorzaam. Hij liet Zich leiden door de Heilige Geest en rebelleerde geen enkel moment. Maar Hij bleef volkomen gehoorzaam zelfs tot in de dood. Hij liet Zich niet beïnvloeden door de duivel, door de verleidingen van de wereld en door de mensen om Hem heen. Maar Jezus ging gewoon door om het plan van Zijn Vader uit te voeren.

Wie is Jezus

Was Jezus een zoetsappig Persoon, die alles maar goed vond? Accepteerde en tolereerde Jezus de zonde? Nee, Jezus sprak met gezag.

Jezus was direct, sprak vaak harde woorden en kon heel confronterend zijn.

Vaak hebben mensen een heel verkeerd beeld van Jezus. Zij hebben een denkbeeldige Jezus gecreëerd, die altijd met een lach op Zijn gezicht al predikende rondtrok en alles maar goed vond.

Maar dat is niet de realiteit. Als jij hier meer over wilt lezen, dan verwijs ik jou door naar een eerder geschreven artikel over Jezus en wie Hij werkelijk is.

Jezus was één met de Vader, net als wij één zijn in Hen:

Opdat zij alleen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn: Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt (Johannes 17:21-23)

Heb jij God lief met heel jouw hart?

Jezus wandelde naar de wil van Zijn Vader omdat Hij Hem boven alles en iedereen liefhad en nog steeds liefheeft. Jezus heeft de Vader lief met heel Zijn hart. De wil van Zijn Vader was Zijn wil geworden.

Als jij de Vader liefhebt met heel jouw hart, dan heb jij ook Jezus lief met heel jouw hart en zul jij doen wat Jezus jou heeft opgedragen om te doen. Maar alles draait om het feit of jij God liefhebt boven al? Of dat jij jouw eigen leven; jouw vlees en de wereld liever hebt?

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!