Gehoorzaamheid aan God

Jezus, vol van de Heilige Geest, keerde terug van de Jordaan en werd door de Geest naar de woestijn geleid, waar Hij veertig dagen verzocht werd door de duivel. En Hij at niets in die dagen en ten slotte, toen die voorbij waren, kreeg Hij honger. En de duivel zei tegen Hem: Als U Gods Zoon bent, zeg dan tegen deze steen dat hij brood wordt. Maar Jezus antwoordde hem: Er staat geschreven dat de mens van brood alleen niet zal leven, maar van elk woord van God. En daarna bracht de duivel Hem op een hoge berg en liet Hem in een ogenblik tijd al de koninkrijken van de wereld zien. En de duivel zei tegen Hem: Ik zal U al deze macht en de heerlijkheid van deze koninkrijken geven, want die is aan mij overgegeven en ik geef die aan wie ik maar wil; dus, als U mij zult aanbidden, zal het allemaal van U zijn. Maar Jezus antwoordde en zei tegen hem: Ga weg van Mij, satan, want er staat geschreven: U zult de Heere, uw God, aanbidden en Hem alleen dienen. En hij bracht Hem naar Jeruzalem en zette Hem op het hoogste gedeelte van de tempel, en hij zei tegen Hem: Als U de Zoon van God bent, werp U dan vanhier naar beneden, want er staat geschreven dat Hij Zijn engelen voor U bevel zal geven om U te bewaren, en dat zij U op de handen dragen zullen, opdat U Uw voet niet misschien aan een steen stoot. Maar Jezus antwoordde en zei tegen hem: Er is gezegd: U zult de Heere, uw God, niet verzoeken. En toen de duivel elke verzoeking beëindigd had, verliet hij Hem tot een bepaalde tijd (Luk 4:1-13)

Jezus, vol van de Geest, werd naar de wildernis geleid

Jezus was ongeveer 30 jaar, toen Hij Zich liet dopen in het water. Hij was besneden als baby, maar toch liet Hij Zich dopen door Johannes de doper. Toen Jezus gedoopt was en daarna in gebed was met de Vader, ontving Hij de Heilige Geest (Luk 3:21).

Gij zult, de gezindheid van het vlees is vijandschap tegen God, gehoorzaamheid aan GodJezus had Zijn vlees symbolisch afgelegd in het water en Gods natuur, Zijn Heilige Geest was in Hem gekomen. Na de waterdoop en de doop met de Heilige Geest, werd Jezus, die vol van de Heilige Geest was, geleid naar de wildernis.

Terwijl Jezus vastte, werd Hij 40 dagen en nachten verzocht door de duivel. De duivel testte Hem continue. Maar Jezus gaf niet toe aan zijn verleidingen. Jezus bleef trouw aan God, door Zijn gehoorzaamheid aan God.

Die 40 dagen waren als het ware een leerschool om het vlees te doen afleggen en de Geest volledig te laten regeren in Zijn leven.

Die woestijn periode was bedoeld om Zijn vlees af te leggen. Het vlees is het terrein van de duivel. De duivel dacht dat wanneer Jezus zwak zou worden in het vlees, dat hij dan zou kunnen toeslaan en Jezus doen laten zondigen, door hem te gehoorzamen in plaats dat Hij zou blijven wandelen in gehoorzaamheid aan God, Zijn Vader. De duivel dacht natuurlijk “ik heb al eerder een zoon van God verleid, dit wordt een makkie en gaat mij zeker lukken.” Maar dat verliep anders.

“Als U Gods Zoon bent, zeg dan tegen deze steen dat hij brood wordt”

De duivel probeerde Jezus te verleiden en begon als volgt: Als U Gods Zoon bent…… Wanneer Jezus in het vlees zou zijn, zou dit al een reden zijn om Zichzelf te willen bewijzen.

Niet alleen van brood zal de mens leven, kracht nodigHoe vaak gebeurt het niet, dat als iemand jou uitdaagt om jezelf te bewijzen, dat je toehapt? En jezelf wilt verantwoorden en bewijzen, dat jij daadwerkelijk bent wat je zegt?

Maar Jezus niet. Jezus wist wie Hij was en Hij wist, dat Zijn Vader wist wie Hij was. Jezus hoefde Zich niet te bewijzen, niet tegenover de duivel, nog tegenover de mens.

De duivel daagde Hem uit en vroeg Hem te bewijzen, dat Hij werkelijk Gods Zoon was, door tegen de steen te spreken, zodat de steen brood zou worden.

Maar Jezus liet Zich niet verleiden en bleef wandelen in gehoorzaamheid aan God. Hij antwoordde de duivel: “Er staat geschreven dat de mens van brood alleen niet zal leven, maar van elk woord van God“.

“Ik zal U al deze macht en de heerlijkheid van deze koninkrijken geven, als U mij zult aanbidden, zal het allemaal van U zijn”

De duivel nam Jezus mee naar een hoge berg en liet Hem in een ogenblik alle koninkrijken van het Romeinse rijk zien en zei tegen Jezus: “Ik zal U al deze macht en de heerlijkheid van deze koninkrijken geven, want die is aan mij overgegeven en ik geef die aan wie ik maar wil; dus, als U mij zult aanbidden, zal het allemaal van U zijn”.

Jezus zag in een ogenblik al die aardse koninkrijken en wist ook dat de duivel heerschappij over die koninkrijk had, want deze had de duivel van Adam afgenomen. De duivel kon al die aardse koninkrijken inderdaad aan Jezus geven, omdat hij die macht had. Maar Jezus kwam met een groter doel naar de aarde, om niet alleen alle aardse koninkrijken, maar ook de hemelse aan Hem te onderwerpen. Jezus kwam als Mens naar de aarde, om de heerschappij van de duivel rechtmatig terug te nemen, door volkomen gehoorzaamheid aan God.

Jezus liet Zich niet verleiden door macht, nog rijkdom en weigerde voor de duivel te buigen en Zich te onderwerpen aan Hem. Jezus antwoordde: “Ga weg van Mij, satan, want er staat geschreven: U zult de Heere, uw God, aanbidden en Hem alleen dienen”.

“Als U de Zoon van God bent, werp U dan vanhier naar beneden”

De duivel bracht Hem naar Jeruzalem en zette Jezus op het hoogste gedeelte van de tempel en zei tegen Hem: “Als U de Zoon van God bent, werp U dan van hier naar beneden, want er staat geschreven dat Hij Zijn engelen voor U bevel zal geven om U te bewaren, en dat zij U op de handen dragen zullen, opdat U Uw voet niet misschien aan een steen stoot”.

Jezus werd weer uitgedaagd om Zich te bewijzen als Zoon van God, maar Hij hapte niet toe. De duivel sprak de woorden van God, maar hij gebruikte de woorden op een verkeerde manier. Jezus doorzag hem en antwoordde: “Er staat geschreven: U zult de Heere, uw God, niet verzoeken”.

Jezus liet geen enkele twijfel toe. Hij kende de woorden Gods, Hij was immers het Woord dat vlees geworden was. De duivel kende het woord ook en probeerde Hem, door het woord van God, te verleiden. Hij deed zich vroom voor, maar zijn plan mislukte. Hij was er niet in geslaagd, om Jezus voor zich te winnen en Hem te laten zondigen, door ongehoorzaam aan God te worden.

Wat gelukt was bij Adam, mislukte bij Jezus

Wat gelukt was bij Adam, mislukte bij Jezus. Jezus wandelde naar de Geest, in gehoorzaamheid aan God. Jezus had de mogelijkheid om te zondigen, omdat Hij in het vlees geboren was. Maar Jezus bleef wandelen in volkomen gehoorzaamheid aan God. Hij week niet af, nog naar links, nog naar rechts. Hij had maar één doel en dat was het plan van God te volbrengen.

In de woestijnperiode probeerde de duivel alles, om te zorgen dat Jezus naar het vlees zou wandelen en ervoor zou zorgen, dat Hij zou zondigen tegen de Geest, maar dit lukte hem niet. Jezus had in de woestijnperiode Zijn vlees afgelegd en de Heilige Geest had nu volkomen heerschappij in Zijn leven. Nu kon het werk van de Geest gaan beginnen!

Jezus wandelde in gehoorzaamheid aan God

In het Oude Testament zien wij veel voorbeelden, waar de vleselijke mens werd verleid door de duivel en er ook in slaagde, om de mens te doen zondigen. Een vleselijk mens heeft die zondige natuur in zich en laat zich leiden door de lusten en begeerten van het vlees. Dat is het werkterrein van de duivel; het vlees.

De duivel heeft vele mannen en vrouwen Gods geprobeerd te verleiden, bij sommige lukte het en bij anderen niet. En hij probeert het nog steeds. Maar Jezus bleef wandelen in volkomen gehoorzaamheid aan God.

Verleidingen van de duivel

De duivel heeft de wereld al, die zitten al in zijn val. Maar hij probeert alle zonen en dochters van God te verleiden. Hij zal nooit een zoon of dochter van God met rust laten. Hij zal alles proberen om hen te verleiden, zodat zij ongehoorzaam aan God worden en zondigen.

Aangezien het werkterrein van de duivel het vlees is, zal hij de mens proberen te verleiden in het vlees, door o.a. lust, begeerten, hebzucht, macht, rijkdom etc.

Vervolgens zal hij je door omstandigheden proberen hoogmoedig te maken. Hoe dat hij dat? Door mensen in je omgeving te brengen, die jou beginnen op te hemelen en jou beginnen te roemen. Complimenten kunnen een grote valstrik van de duivel zijn.

Dit probeerde hij ook bij Jezus, echter versloeg Jezus hem met het Woord van de Waarheid.

De woestijnperiode in het leven van de wedergeboren gelovige

Als wedergeboren Christen, behoor je net als Jezus te wandelen naar de Geest. De Heilige Geest zal jou leiden naar woestijnperiodes in jouw leven, want daar word je gevormd. Maar dan gaat het erom, hoe ga jij deze periode door? Hanteer je het Woord en blijf je het Woord gehoorzaam? Of ga je klagen en jammeren en hulp zoeken bij allerlei mensen en instanties?

wapendrager, zwaard van de Geest, de geestelijke wapenrusting van GodKen je het Woord? Zodat je de duivel ermee kan verslaan? Of weet je niet wat er geschreven staat in het Woord en laat jij je dus overmannen door de duivel?

Jezus had 30 jaar om het Woord te bestuderen. En toen eenmaal de Heilige Geest in Hem kwam en Hij naar de woestijn werd geleid, kon Hij de duivel weerstaan en versloeg hem met het Woord.

Neem daarom ook tijd om het Woord te bestuderen, zodat je bestand bent tegen de verleidingen en de leugens van de duivel en hem kan verslaan met het Woord.

De duivel zal alles proberen om ervoor te zorgen, dat jij ongehoorzaam wordt aan God.

De duivel kan jou verleiden als jij het Woord niet kent, daarom is het van belang om het Woord; Jezus, te leren kennen

Relatie met Jezus; het Woord

Zoals Jezus de Vader kende, zo behoren wij Jezus te kennen en Hem volledig te gehoorzamen. Je leert Hem kennen, door tijd met Hem door te brengen in het Woord en in gebed.

Ons wapen tegen de duivel is het Woord, echter moeten wij wel weten, hoe wij het Woord moeten hanteren. Je kunt iemand een zwaard geven, maar dat maakt hem/haar nog geen soldaat. Alleen iemand, die het zwaard kan hanteren maakt hem/haar een soldaat. Dit vergt discipline en veel oefenen. Beoefen je dus dagelijks in het Woord en pas het toe in je leven.

Alléén met het Woord kun je de duivel verslaan, er is géén andere manier.

Zolang je gehoorzaam blijft aan het Woord, zul je ook wandelen in gehoorzaamheid aan God.

In de volgende blogpost wil ik verder gaan met dit onderwerp en het vooral hebben over het willen ‘bewijzen’ van jezelf. Jezus had de duivel in de woestijn overwonnen met het Woord, maar de duivel liet Hem na de woestijn niet met rust en probeerde nog steeds om Jezus ongehoorzaam aan God te laten worden. Dit probeerde hij door Jezus te laten bewijzen, dat Hij werkelijk de Zoon van God was.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!